Beastie Boys - Paul's Boutique (1989)

Label: Capitol

1. To All the Girls (1:29)
  2. Shake Your Rump (3:19)
  3. Johnny Ryall (3:00)
  4. Egg Man (2:57)
  5. High Plains Drifter (4:13)
  6. The Sounds of Science (3:11)
  7. 3-Minute Rule (3:39)
  8. Hey Ladies (3:47)
  9. 5-Piece Chicken Dinner (0:23)
  10. Looking Down the Barrel of a Gun (3:28)
  11. Car Thief (3:39)
  12. What Comes Around (3:07)
  13. Shadrach (4:07)
  14. Ask for Janice (0:11)
  15. B-Boy Bouillabaisse (12:33)
avatar van Kos
Kos
Ontzettend grappig en sterk album.

avatar van Sammy
Een van de betere platen van de Beastie Boys. Vroeger heb ik dit album 6 keer bij de bibliotheek gehuurd en altijd zat er die veromde kras op in het begin van High Plains Drifter. Na de 6e keer kwam ik erachter dat er ook nog zoiets als een tape bestond, waar ik m toen ook maar op heb gezet. Jaren later lag deze cd voor 10 gulden ergens in de free record shop: ik heb m toen maar meteen gekocht. Geweldig album, met grappige en funky nummers. 4.5*

Hoogtepunt in het Beasties-oeuvre.
Heck, gewoon het beste hiphop-album aller tijden.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ben er een paar keer aan begonnen, maar elke keer zet ik 'm weer na een paar tracks uit. My loss, waarschijnlijk.

avatar van John Doe
Beste vd Beastie Boys moet ik toegeven na alles wat grondiger beluisterd te hebben. Hele album is geproduceerd door The Dust Brothers en bevat veel lagen, wat grondig luisteren vereist. Superieur hip-hop album die z'n tijd ver vooruit was.

Groots meesterwerk dat zijn tijd ver vooruit was.

avatar van orbit
Met hele grote afstand het beste beatsie boys album én het beste hiphop album ooit wat mij betreft 5*

avatar van orbit
Zit nu Looking Down the Barrel of a Gun weer te luisteren Wat een heerlijke rush! De ultieme combi tussen metal en hiphop wat mij betreft! "looking down the barrel of a gun, son of a gun, son of a bitch.. gettin' paid gettin' rich!" Briljant!
Ook het afsluitende B-Boy Bouillabaisse is fantastisch, op latere platen hebben ze hier nog wat op voortgeborduurd, maar niet meer zo energiek als hier.

avatar van vanson
dit album hebben ze opgenomen nadat ze (tijdelijk) van New york naar L.A. verhuisd zijn, om de hectiek te ontlopen. Al dat ze daar deden was een beetje skaten, beetje basketballen, beetje briljante nummers op band gooien. Ik zou zeggen: verhuis nog een keer ofzo...

avatar van John Doe
Nou, de Beastie Boys studio-periodes zijn altijd de meest plezierige tijden voor hun als artiest zeggen ze. Ze willen vaak maar blijven doorgaan met nummers produceren, maar moeten op een gegeven moment wel ter halt geroepen worden. Ik denk dat mede daarom al hun platen zo kwalitatief en vol plezier zijn. Niet zo kwalitatief als deze, maar dat komt voor een groot deel door de eenmalige samenwerking met The Dust Brothers.

avatar van Reijersen
Tja, vraag ik mij af, hoe ga ik dit album recenseren? Dit is immers een regelrechte hiphopklassieker van de Beastie Boys. Geweldige cd!!!

De Beastie Boys hebben pa's platen en filmpjes gejat, de meest bizarre klanken eruit gepikt en ze op ingenieuze wijze in hun nummers verweven. De muziek knalt de speakers uit.
Dan de lyrics. Geen persoon blijft onbesproken(zoals het Beastie Boys betaamt), geen situatie onbeschreven. Het geniale trio haalt net zo makkelijk Bob Dylan en Chuck D als schrijver Jack Kerouac en acteur Bruce Willis aan. Ze rappen met dezelfde flair over seks met een brunette als over uien en schaaldieren. De teksten zijn hysterisch lollig

Even een voorbeeldje:
not like the crack that you put in a pipe/ but crack on your forehead/ here's a towel/ now wipe.

De mannen rappen dus over eieren

Need I Have To Say More? Dacht het niet, 4.5 ster. Halfje eraf omdat hun rapstijl soms wat gaat vervelen.

avatar van Yak
Yak
Ik krijg meteen weer zin om dit album op te zetten. Ik had 'm vroeger, maar toen mijn broer en ik zelf onze cd's gingen kopen in plaats van samen hebben we onze gezamenlijke cd's moeten verdelen. Hij kreeg deze, ik kreeg 3 Feet High And Rising. Later heeft hij Paul's Boutique verkocht.

hier een leuk overzicht van de gebruikte samples:

avatar van John Doe
hier is ook het album The Beastie Collection 1 met 34 nummers waarvan gesampled is op dit album

Die is vast niet gemakkelijk te vinden...

avatar van John Doe
In Concerto in Amsterdam heb ik 'm wel gezien een tijdje terug tussen het hiphop vinyl.

Gaaf! Een clip bij mijn favoriete nummer Looking Down the Barrel of a Gun

avatar van AdRock
Beste CD van mn favoriete groep, AdRock, MCA en Mike D zijn allen op hun best hier. Licensed To Ill was misschien meer een kaskraker, maar deze vind ik van veel hoger niveau.
Ik zou echt geen favoriet aan kunnen wijzen, ik kan wel 1 minder nummer aanwijzen, dat is What Comes Around, de rest is allemaal meesterlijk.

5 sterren

avatar van levenvergeten
Toch wel een dikke 4*. Het frapante was dat ik van dit album eerst een paar losse tracks luisterde, en dat het me totaal niks deed. Toen besloot ik het album helemaal te gaan beluisteren, en toen bleken alle nummers ineens op de plaats te vallen, en wast het ook geen nodeloos geschreeuw meer, maar werden het gewoon echte tracks.

avatar van T.O.
orbit schreef:
Gaaf! Een clip bij mijn favoriete nummer Looking Down the Barrel of a Gun

Wazige clip trouwens Trouwens de eerste keer dat ik met een nummer van deze cd in aanraking kom

avatar van Statiegeld
levenvergeten schreef:

Ik heb echt precies hetzelfde. Eerder dacht ik dat ik de Beastie Boys nooit leuk vond maar dit is gewoon echt een vet album. Zit echt veel energie in. Ik vind dat laatste nummer trouwens wel iets te lang. Een iets korter nummer was beter geweest dan had ik hem vaker echt afgeluisterd.

avatar van John Doe
Dat zijn eigenlijk gewoon meerdere korte nummers achter elkaar hé:

(a) 59 Chrystie Street
(f) Dropping Names
(g) Lay It On Me
(h) Mike On The Mic
(i) A.W.O.L.

verder beschouw ik het als een soort live-outro sowieso. Ask for Janice sluit het album mooi af na 40 minuten

Het album staat verder echt als geheel vind ik ook. Favorieten van mij zijn The Sounds of Science en Car Thief.

avatar van kaztor
Jeetje, ik zit bijna al een jaar op deze site en heb nog niets over dit absolute Meesterwerk geschreven.... Alles aan dit album klopt van A tot Z. Hele platenkasten zijn geplundert om dit boetseerwerkje te kunnen realizeren. Het is daarom ook zo jammer dat er hierna overal royalties voor betaald moesten worden, maar dat maakt dit album eigenlijk alleen maar waardevoller.

Hier is trouwens een interressante site met een referentie-lijst van alle samples van dit album:

Een hele dikke 5 voor dit album!!!

avatar van John Doe
mooie site, meteen funk factory - rien ne va plus opgezocht, het nummers als basis van Car Thief. Dat basslinetje is zo ultiem, evenals de geluiden eromheen. Ik wil er een uitgesponnen instrumental versie van (de oeh's en aah's mogen blijven), van over de 10 minuten.

avatar van kaztor
Car Thief....
Vooral dat introotje glijd er zo lekker in na Barrel...

En dan ook die Beatles-basis bij Sounds Of Science.

Briljant album!!

Check Your Head is van een soort zelfde snit, maar vind ik toch minder indrukwekkend klinken.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Jordy schreef:

Afijn, drie en een half jaar later... Verschrikkelijk leuk album natuurlijk, met als hoogtepunt Sound of Science met al die Beatles samples.

avatar van Kos
Kos
Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen. .

avatar van Statiegeld
Ergens in B-Boy Bouillabaisse hoor je volgens mij ook precies dezelfde basslijn als in Block Rockin Beats van de Chemical Brothers. Iemand enig idee wat het origineel is?

avatar van T.O.
23 Skidoo - Coup

avatar van Marb
Een van de meest onderschatte CD's na het uiterst succesvolle License to Ill. Wat complexer en experimenteler in de composities [maar wat wil je ook als the Dust Brothers achter de knopen staan ? ] en toch een goeie plaat. Gestoorde raps en dope beats zijn het die deze plaat maken. Vooral het begin van Shake your Rump; snelle drumsolo van Buddy Rich, GENIAAL WERK!
Beter dan Check your Head, wat ik nooit echt zo heb weten te appriciëren. Oké, van oorsprong speelden de Beasties hardcore punk, terwijl je toch rap van ze gewend bent. Het is bijna alsof Frans Bauer morgen een death metal plaat maakt.