Beastie Boys - Paul's Boutique (1989)

Label: Capitol

1. To All the Girls (1:29)
  2. Shake Your Rump (3:19)
  3. Johnny Ryall (3:00)
  4. Egg Man (2:57)
  5. High Plains Drifter (4:13)
  6. The Sounds of Science (3:11)
  7. 3-Minute Rule (3:39)
  8. Hey Ladies (3:47)
  9. 5-Piece Chicken Dinner (0:23)
  10. Looking Down the Barrel of a Gun (3:28)
  11. Car Thief (3:39)
  12. What Comes Around (3:07)
  13. Shadrach (4:07)
  14. Ask for Janice (0:11)
  15. B-Boy Bouillabaisse (12:33)
avatar van orbit
Toch is deze beduidend beter dan die andere 2.. Veel ingenieuzere samples en tracks. Misschien moet je hem inderdaad nog maar een paar keer op je laten inwerken.

avatar van Kill_illuminati
Grappig is dat de productie in elkaar is gezet door de mannen die we nu beter kennen als The Chemical Brothers. Of heb ik mij nou verkeerd laten informeren.

avatar van Don Cappuccino
Na Licensed to Ill die me erg beviel kwam ik gisteren Paul´s Boutique tegen in de aanbiedingenbak van de FRS voor 2,50! Dus die heb ik gelijk meegenomen en daar ben ik erg blij mee. Ging Licensed To Ill aan het eind wat vervelen doet deze dat compleet niet. Veel funkier dan Licensed To Ill en de samples zijn geweldig gebruikt en de raps van Mike D, MCA en Ad-Rock zijn ook erg gaaf. Nu 4 sterren, maar dat kan zeker meer worden.

avatar van LeRoi
orbit schreef:
.....Toch is deze beduidend beter dan die andere 2.. Veel ingenieuzere samples en tracks.....

Tja, tís maar waar je muzikale voorkeuren naar uitgaan. Als electicus binnen het muzikale domein, vind ik 'Check Your Head' en 'Ill Communication' veruit te prefereren boven "De Zaak van Paul': ik mis de afwisseling en veelzijdigheid op deze of, anders gezegd, 'de groei' van tha Beasties op de 2 vervolgplaten is goed te horen (naast HipHop & 'Punk' laten ze daarop ook hun instrumentale, ingetogen kant zien).

Als HipHop liefhebber, en ik ben er 1 van de gematigde soort, zit deze idd goed (samples) en afwisselend (tracks) in elkaar en op dit genre bemeten zelfs wellicht te preferen boven die 2 opvolgende platen.

Kortom, als volger van het eerste uur (de kick bij 'Fight For Your Right' herinner ik me nog steeds als de dag van gisteren) vind en vond ik dat de Boyz in 10 jaar tijd (vanaf 1986) en met (de eerste) 4 (opeenvolgende) platen een enorme groei hebben doorgemaakt waarbij 'Ill Communication' voor mij meesterlijk en eigenlijk onovertroffen is.

avatar van Kill_illuminati
Ik heb van de week de remaster voor een prikkie mee kunnen nemen. Ik vind de intro alleen al een geweldige beat hebben, en dat alleen al is het begin. De beats op dit album zijn erg experimenteel en speels.

avatar van Shelter
mee eens met leroi ik vind ook ill communications en check your head beduidend beter.
Vooral eerstgenoemde is meesterlijk.

Maar kom het is ook zeker niet slecht of zo, Beastie Boys doen eigenlijk altijd goede dingen.
(behalve dat album some old bullshit, dat was echt tering herrie)

avatar van pinguin#13
Ik was ooit hevige fan, maar tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik de BB's nog zelden enthousiast in de speler steek of op de draaitafel leg. Niet dat ik het slecht vind of zo.
En deze hoor ik na al die jaren nog het liefste. Is ook vrij gevarieerd. Hou van de single 'hey Ladies' maar ben werkelijke nog altijd crazy op die waanzinnig vettige, gedistortete bass in 'shake yourrrr rrrrumpaah'

avatar van Weirdo Wizzy
Beastie Boys staan garant voor leuke muziek, maar dit album is voor mij nog wel de minste van de boys. Het klinkt allemaal leuk speels met al die samples ook maar het mist de nodige toppers. High Plains Drifter blijk ik wel een heerlijk nummertje vinden

avatar van WeztSide
Paul's Boutique is het enige album van de Beastie Boys die ik helemaal geluisterd heb (al ben ik bekend met hun andere werk), maar ik kan me moeilijk voor te stellen dat andere albums dit album zullen overtreffen. De producties hier zijn absoluut fantastisch, de beats waren in 1989 uniek en hebben de tand des tijds doorstaan. Ik geniet het meest hiervan als ik er op dezelfde manier naar probeer te luisteren als DJ Shadow's Endtroducing..., dat wil zeggen: probeer de lagen van samples te ontleden en je zal zeker plezier beleven aan dit album.

Meest geluisterd: The Sounds of Science, Hey Ladies, Looking Down the Barrel of a Gun (wat voelt als een eerdere versie van Sabotage) en het meesterlijke B-Boy Bouillabaisse

WeztSide schreef:
Paul's Boutique is het enige album van de Beastie Boys die ik helemaal geluisterd heb (al ben ik bekend met hun andere werk), maar ik kan me moeilijk voor te stellen dat andere albums dit album zullen overtreffen.]

Paul's Boutique is heerlijk, geniaal, lekker gelaagd met al die samples en swingt als een tiet op de meeste tracks maar voor mij zijn ze pas onsterfelijk geworden met hun hierop volgende trilogie : Check Your Head, Ill Communication en het zwaar onderschatte Hello Nasty. De simpele reden hiervoor is dat zowel de hiphoppende songs als de rockende tracks (ik zeg altijd liever punktracks eigenlijk) van nog hoger niveau zijn omdat ze zelf maakten. Vanaf Check Your Head speelden ze zelf instrumenten op hun platen en wow Die creatieve vrijheid was gwn bepalend voor hen naar mijn mening. Paul's Boutique zit ook diep bij mij (Shadrach, 3minute rule, Shake your rump, For all the girls, Carthief ) maar de 3 opvolgers zijn hun tour de force zonder afbreuk te doen aan al hun ander werk...

avatar van Ernie
En toch ook maar naar 4,5* brengen. Gisteren 3x beluisterd op koptelefoon en geen zwak moment te vinden op deze schijf! 4 Klassiekers op rij dus voor mij....

avatar van frolunda
Wat een ontzettend leuk album blijft dit toch!!!!!

avatar van Ronald5150
Ik ben geen grote hip-hop liefhebber, zeker niet van de hedendaagse hip-hop. Maar sommige old school hip-hop releases kan ik toch behoorlijk waarderen. Zo ook deze "Paul's Boutique" van Beastie Boys. Dit is werkelijk een feestje. Vette beats, raps die heerlijk flowen en natuurlijk datgene wat "Paul's Boutique" uniek en baanbrekend maakt; het gebruik van al die samples die ingenieus in de liedjes zijn verweven. Daarmee mogen we de bijdrage van The Dust Brothers niet uitvlakken. "Paul's Boutique" grooved van begint tot eind en verveelt eigenlijk nooit. Je ontdekt telkens weer iets nieuws in de fantastische productie en de lyrics zijn scherp, venijnig en soms uitermate hilarisch. Kortom: "Paul's Boutique" overtuigt over de gehele linie en dat vind ik als niet liefhebber van het genre een behoorlijke prestatie.

avatar van pinguin#13
shake your rum-paaaaah!!!!

Met een van de allervettigste breaks die ik ooit gehoord heb.

avatar van Nr.4
Deze mist voor mij een aantal echte klassiekers zoals op Licensed to Ill wel staan. Maar vind als geheel dit album wel wat lekkerder, iets minder schreeuwerig komt het over en dat vind ik niet verkeerd. Qua producties ook iets meer funky naar mijn idee. Shadrach is heerlijk.

Paul's Boutique vandaag exact 25 jaar oud

THE MAN WHO MADE THE BEASTIE BOYS' MASTERPIECE POSSIBLE

Esquire

avatar van Ernie
Bijna ongelofelijk dat deze 25 jaar oud is Zo fris & tijdloos en elke beat & lyric springt er nog uit alsof ie gisteren is geschreven. De Beastie Boys hebben met deze het begin van 4 meesterwerken(check your head, iLL communication & het zwaar onderschatte Hello Nasty) op een rij gemaakt. Nog steeds zijn dit heerlijke schijven die vol staan van de muzikale inventiviteit en creatieve teksten. Met deze waren ze hun tijd ver vooruit want het is een waar feest om hier alle samples en verwijzingen uit te halen. Klassieker in het ouvre van de boys, een waar meesterwerk en eigenlijk ook wel een prachtige beginnersplaat om iemand te introduceren in de wereld van de echte HipHop

Commemorative Mural Planned At Site of Beastie Boys' Paul's Boutique in NYC

Link

99 Rivington Street (Ludlow St) , New York is de locatie van de cover van het album.
Nu zit er een sandwich shop, Wolfnights genaamd.

avatar van heartofsoul
Dit album is bij mij aan het groeien. Ik ben bepaald geen hiphopkenner, en ik vind lang niet alles boeiend genoeg, maar dit album mag ik op zijn tijd toch graag horen.

Voorlopig verhoogd naar 3,5* vanwege de fabuleuze instrumentale ondergrond, met mooie samples en zeer goed in sonisch opzicht. De raps vind ik niet zo mooi want te "schreeuwerig" naar mijn smaak.

Dat is althans de mening van deze betrekkelijke buitenstaander op hiphopgebied...

avatar van niels94
Het zijn de Dust Brothers die de show stelen hier, wat mij betreft. Er wordt in hoog tempo een enorme stroom aan heerlijke samples over je uitgestrooid. De Beastie Boys zijn dan prima gastheren die enkele zeer catchy nummers neerzetten. Er zit echt een lekker tempo in dit album. Op dit moment is het zelfs mijn favoriete hiphopalbum uit de 80's.

avatar van Nr.4
Nog altijd een toffe plaat; om deze helemaal uit te pluizen qua samples en verwijzingen kan ik wel een week vrij nemen, erg cool is dat. De Beastie Boys zullen nooit m'n favorieten worden, maar dit is een zeer interssante plaat.

Momenteel is de remastered 20th anniversary LP in echt schitterende 4-fold hoes voor... 12,95 te koop bij Plato.

west schreef:

Bedankt voor de tip...meteen besteld

Veel plezier ermee Stalin!

avatar van Kronos
Heb deze zo'n vijf jaar geleden niet veel meer betaald denk ik. Wel een mooie uitgave, met die uitklapbare hoes.

Ja, die is echt mooi, net als de binnenhoes. Op discogs noemen ze het zo: "a full print inner sleeve in the 8 Panel-jacket."

avatar van Stalin
Ik heb in 2011 nog een mooie release gemist kom ik net achter...
Beastie Boys: Paul's Boutique 8 x 7" Boxset
Foto vd box

Gelimiteerd tot 1000 exemplaren, maar gelukkig is iemand zo lief geweest alle nummers online te zetten

FRIPI
Stalin schreef:
Ik heb in 2011 nog een mooie release gemist kom ik net achter...
Beastie Boys: Paul's Boutique 8 x 7" Boxset
Foto vd box