Elbow - Build a Rocket Boys! (2011)

Rock / Pop
Label: Fiction

1. The Birds (8:03)
  2. Lippy Kids (6:06)
  3. With Love (4:12)
  4. Neat Little Rows (5:39)
  5. Jesus Is a Rochdale Girl (3:18)
  6. The Night Will Always Win (4:24)
  7. High Ideals (5:39)
  8. The River (2:50)
  9. Open Arms (4:53)
  10. The Birds [Reprise] (1:31)

met John Moseley

11. Dear Friends (5:01)
  12. The Birds [Live from Brussels Forest National] * (8:15)
  13. Lippy Kids [Live from Brussels Forest National] * (6:29)
  14. The Night Will Always Win [Live from Antwerp Lotto Arena] * (5:05)
  15. Dear Friends [Live from Antwerp Lotto Arena] * (6:11)
  16. Open Arms [Live from Antwerp Lotto Arena] * (5:21)
  17. The Birds [Live from Pinkpop] * (8:49)
  18. Neat Little Rows [Live from Lowlands] * (7:58)
  19. Lippy Kids [Live from Pinkpop] * (6:52)
  20. The Night Will Always Win [Live from Lowlands] * (4:34)
  21. Open Arms [Live from Lowlands] * (5:40)
avatar van OscarWilde
Ze hebben zeer lang heel weinig aandacht gekregen onterecht en The Seldom Seen Kid was een sublieme plaat, dus dan is die aandacht zeker niet overdreven De teksten, de muziek, de melodieën, de opbouw. Doves vind ik toch net iets minder, ook al wordt er vaak gezegd dat ze heel erg op elkaar trekken

Don Cappuccino schreef:
Wauw, als dit een indicatie is voor de rest van het materiaal kan ik alvast een top 10-positie reserveren voor dit album. Guy Garvey zingt echt heel mooi zoals we van hem gewend zijn. Ik krijg er echt kippevel van!

Hear hear.

Wat een fantastisch sober, melodieus en melancholisch voorproefje. Heerlijk hoe het orgel, de piano en de stem van Garvey samenkomen!

avatar van Boris1
herman schreef:

Vind niet dat deze bands de klasse hebben van Elbow, alhoewel enkele in de buurt komen. Zal ook met mijn smaak te maken hebben. Ze hebben in ieder geval niet zo'n geweldige zanger in hun midden.

Doves verdient zeker meer aandacht, alhoewel ik dacht dat deze band inmiddels is opgeheven ? Dit jaar zou The Boxer Rebellion weleens definitief door kunnen breken. Mij schiet hier overigens meer de vergelijking met Editors te binnen.

Desalniettemin, bedankt voor de tips, Herman.

avatar van Oldfart
Erg mooi geschoten filmpje, maar de muziek doet me niet zoveel. Begrijp ook niet echt waarom nu juist Elbow als het troetelkindje van de Britse alternatieve scene wordt gezien,
.......het gaat er denk ik om Herman: wat raakt je, en wat niet.
De combinatie van Garvey's stem, met de juiste tonen, melodielijnen, algehele sfeer heeft op mij een enorme impact.

Er zijn zoveel gelijk(w)aardige bands die amper aandacht krijgen.Doves, eerste plaat van Badly Drawn Boy, The Clientele, Richard Hawley, Embrace, Boxer Rebellion, etc.
...voor mij zijn deze bands het in ieder geval niet:
dat wat jij gelijkwaardig noemt, ervaar ik geheeel anders, en ik denk dat ik ook wel weet waarom: al deze bands missen ene Guy Garvey, een zanger die mij wel raakt, en mij 'echt' overkomt, daar waar anderen in mijn oren klinken als : oei ik ben popartiest en cool , kun je dat niet horen dan.
Maar dit is alles een puur persoonlijke beleving, en op 1 of andere manier geeft Elbow mij dat gevoel: persoonlijk.
Overigens geldt die classificatie niet voor alle door jou genoemde musici.

avatar van terom
Voor mij nu al het hoogtepunt van 2011!
Deze heren hebben niets te bewijzen en niks te verliezen.
Houden muzikaal,commercieel en produktioneel alles lekker in eigen hand en maken tijdloze muziek met een eigenwijze invulling.
En dan die prachtige stem van Guy: een kruising tussen Peter Gabriel en Chet Baker.
Gauw Powder Blue even opzetten....

Boris1 schreef:

Grappig, juist de zang van Elbow vind ik een minpunt. Sinds die gastbijdrage op het Massive Attack-album kan ik al helemaal niet meer van die stem genieten. Nu zingt ie hier gelukkig niet zo geforceerd als daar, maar op de een of andere manier heeft het het niet voor mij. En of Doves uit elkaar komt weet ik niet, maar voor mij hebben ze wel de magic touch met liedjes die onderhuids aan mijn gemoed knagen (en dan op de goede manier).

De houding die Oldfart beschrijft hoor ik trouwens niet echt terug bij de zangers van de door mij genoemde bands. The Clientele heeft wel gezegd graag hits te willen scoren (hun kachel moet ook branden), maar die hebben bepaald geen concessies gedaan aan hun muziek.

avatar van Don Cappuccino
herman schreef:

Ik vond Guy Garvey juist de beste gastartiest op Heligoland. De sinistere beats van Massive Attack en de hele mooie zang van Guy Garvey pasten grappig genoeg geweldig bij elkaar. Flat of the Blade is mijn favoriete nummer van Heligoland. Maar dit gaat niet over het album waar ik nu een bericht schrijf.

Ik ben echt enorm benieuwd naar dit album, Lippy Kids is nu een van mijn favoriete nummers van Elbow samen met Mirrorball en The Loneliness of A Tower Crane Driver.

avatar van AOVV
In tegenstelling tot jou vind ik de zang net een pluspunt bij Elbow, herman ik krijg er bij momenten de kriebels van, de warme stem van Guy Garvey bekruipt me en het gevoel dat het teweegbrengt, kan ik niet beschrijven, het overvalt me. Een momentopname, want na het beluisteren van deze band is het alweer weg.

Doves vind ik ook erg goed

Man oh man, wat kijk ik hier naar uit! Lippy Kids heeft mij voor de zoveelste keer verliefd laten worden op Elbow (of toch vooral op Garvey?). Ik zit in ieder geval de dagen af te tellen tot wanneer dit album uit komt.

dai nummer klingt nu al subliem ,kan niet wachten tot album uitkomt
als dit voorbode voor hele album is ,nou dan weet ik het wel

avatar van niels94
Ik kijk hier echt naar uit. 2011 belooft toch heel wat voor ons in petto te hebben.

Dat eerste nummer =

avatar van Snoeperd
Zeker na het eerste nummer ben ik hier ontzettend benieuwd naar, de stem van Garvey is echt fenomenaal

avatar van Mctijn
Lippy Kids belooft inderdaad weer veel voor de rest van dit album.

avatar van Tha)Sven
Fenomenale hoes zeg, prachtig!

avatar van Bart
Inderdaad, erg mooie hoes. 'Lippy Kids' heb ik vele malen gedraaid. Prachtig. Ik ben erg nieuwsgierig naar de rest van het album. 'Lippy Kids' is een rustige opener, ik vind het zelf meer een afsluiter op een album, maar goed. Hopelijk krijgen we ook weer mooi drumwerk te horen (maar dat zal wel: want de drums komen goed in beeld bij de video van 'Lippy Kids').

avatar van niels94
Ik vond de hoes in eerste instantie niet zo mooi, maar eigenlijk is hij wel oké, erg simpel, maar vooral de letters vind ik er erg mooi bij passen.

Is er van Lippy Kids eigenlijk alleen die live versie? (Het klinkt overigens gewoon alsof het een studio versie is).

avatar van oceanvolta
Een nieuwe van Elbow is iets waar ik me echt op kan verheugen. Nog maar twee maanden?! Dat is zo voorbij.

Mijn favoriete Elbow is nog altijd Cast of Thousands (ook een prachtige hoes). Dat komt waarschijnlijk omdat dat dat het eerste was wat ik van ze hoorde. Switching Off stond op een cd die je bij Q magazine kreeg. Vind ik ook nog steeds het mooiste nummer van Elbow.

Ik vind deze hoes ook erg mooi. Heel simpel maar het roept een bepaald gevoel bij je op.
Lippy Kids belooft in ieder geval al veel goeds. Eigenlijk heeft Elbow nog geen minder album uitgebracht. Het niveau ligt vanaf het debut torenhoog.

oceanvolta schreef:

Alhoewel ik het debuut nog niet ken.
Lippy Kids heb ik één keer geluisterd, moet wat vaker luisteren voor een oordeel.

Gregson
Boh, wat is dat 'Lippy Kids' mooi! Ben ook erg benieuwd naar de rest! 'Cast of Thousands' is inderdaad ook erg mooi. Eigenlijk alle albums van Elbow wel vind ik.

avatar van Tha)Sven
Het invallen van de gitaar in Lippy Kids is echt een kippenvel moment. Dit zal wel weer een geweldig album worden.

avatar van Anne Maaike
Ik ben hier toch wel heel erg benieuwd naar. The Seldom Seen Kid is een mooie plaat. Ik hoop dat deze mij ook gaat bevallen. Zal hem zeker luisteren.

avatar van Apieknar
Looking forward to this one. ;D

Wat een schitterend nummer, Lippy Kids...

avatar van coldwarkids
Boris1 schreef:

Vind niet dat deze bands de klasse hebben van Elbow, alhoewel enkele in de buurt komen. Ze hebben in ieder geval niet zo'n geweldige zanger in hun midden.

Is natuurlijk een mening van je.
De zanger van Elbow kan wel goed zijn.. maar wordt na 1 album wel irritant.
en snap daarom de overschatting van deze band niet.
Telkens dezelfde trucje met z'n stem. Cast Of Thousands is gewoon een album dat je als enige van Elbow moet hebben.
One Day Like This is ook super irritant. maarja blijkbaar zijn zulke nummers juist zo overschat.. hetzelfde als bij A Night Like This van Carel Emoraldo

Gregson
Joren999 schreef:
One Day Like This vergelijken met A Night Like This

Auch! Nee, die gaat er bij mij ook niet in.

avatar van Boris1
coldwarkids schreef:

Is natuurlijk een mening van je.
De zanger van Elbow kan wel goed zijn.. maar wordt na 1 album wel irritant.
en snap daarom de overschatting van deze band niet.

Lijkt mij nogal voor de hand liggen dat dit mijn mening is. Als ik dat overal bij moet zeggen wordt deze site wel heel vermoeiend om door te lezen.

Ik wou dat ik zo'n trucje kon. Neem maar van mij aan dat ik niet de enige ben. En dat is een feit...

avatar van coldwarkids
Joren999 schreef:
One Day Like This vergelijken met A Night Like This

Ik bedoelde daarmee de overschatting van deze nummers.
One Day Like This werd zovaak op de radio gedraaid dat je er gek van word. Terwijl ik die overschatting van het nummer niet snap.. en dat is toch ook met die van Caro ook het geval.
maar ja ik snap al die reacties hierop, dit is natuurlijk een kritisch bericht tussen alle positieve berichten.

avatar van Joren999
Volgens mij werd One Day Like This alleen op 3fm gedraaid (afgezien dan van internetstations als Kink FM). A Night Like This werd doodgedraaid op zenders van 538 tot Skyradio. Ik vind het dus een kromme vergelijking.

avatar van Hedser
Ik heb One Day Like This nog nooit op de radio gehoord, ik kan me ook niet voorstellen dat ie écht zo doodgedraaid werd.