Cut Copy - Zonoscope (2011)

Australiƫ
Pop / Dance
Label: Modular

1. Need You Now (6:11)
  2. Take Me Over (5:52)
  3. Where I'm Going (3:36)
  4. Pharaohs & Pyramids (5:29)
  5. Blink and You'll Miss a Revolution (4:18)
  6. Strange Nostalgia for the Future (2:08)
  7. This Is All We've Got (4:44)
  8. Alisa (4:09)
  9. Hanging Onto Every Heartbeat (4:39)
  10. Corner of the Sky (5:30)
  11. Sun God (15:06)
De vorige twee albums zijn mij onbekend dus mag Cut Copy zichzelf bewijzen met Zonoscope.
Ik had werkelijk geen idee wat me te wachten stond en ben afgegaan op enthousiaste berichten voorafgaande aan deze release.
Dat is ook wel weer eens leuk, want voor de hoes had ik het niet gedaan in elk geval (in tegenstelling tot anderen hier heb ik daar dus niks mee).

Need You Now doet me aan zoveel tegelijk denken (beetje O.M.D.) en klinkt daardoor makkelijk in mijn oren en dat niet alleen; dit is erg lekker!
Als je met zo'n nummer van start gaat dan gaan de verwachtingen in één keer sky-high.
Maar een fijne opener wil nog niet zeggen een fijn album. Toen ik de eerste klanken van Take Me Over moest ik gelijk denken aan Fleetwood Mac's Everywhere. Of zeg ik nu iets heel geks. Het nummer lijkt er niet op en toch is er iets dat me er sterk aan doet denken. Op zich niet echt heel erg positief, want ik ben niet zo'n heel groot liefhebber van dat nummer. Take Me Over weet me vooralsnog ook nog niet helemaal te overtuigen: te frivool wellicht. Toch is het catchy genoeg om me te pakken te krijgen.
Where I'm Going ademt in de verte Beach Boys en dan haak ik al snel af eerlijk gezegd. Ik heb het niet zo op dit soort koortjes met veel oehoehoe's. Het is niet slecht maar ook niet helemaal mijn ding. Als het album nu maar niet gaat afzakken naar een niveau waar ik weinig tot niets mee heb.....
Het valt mee want Pharaohs & Pyramids doet het beter: in mijn oren een beetje een mengeling tussen LCD Soundsytem en een jaren '80 popsausje (toch wel weer O.M.D.).
Het loopt naadloos over in Blink and You'll Miss a Revolution waar het lijkt alsof je een discotheek binnenwandelt, een discotheek waar wederom jaren '80 pop wordt gedraaid met toch een duidelijk link naar nu. Ja, hier stond ik in die tijd al op te dansen en in 2011 kan dat blijkbaar nog steeds op uiterst frisse wijze, want dat moet gezegd: ze doen het niet met zo'n overdreven retro-aanpak. Dit komt oprecht en puur over en vooral met veel plezier.
Strange Nostalgia For The Future gaat een beetje geruisloos aan me voorbij en This Is All We've Got klinkt wederom fruitig, maar ik merk ook dat er een beetje vermoeidheid bij mij begint op te treden. Het is allemaal leuk, maar overdondert me ook niet echt.
Alisa doet me dan weer meer. Soms lijkt de manier van zingen een beetje op die van Damon Albarn. Er zitten wat stekeligheden in dit nummer die goed uitpakken.
Met Hanging Onto Every Heartbeat heb ik dat dan weer een pak minder: typisch weer zo'n nummer dat een beetje het ene oor ingaat en het andere uit.
Corner in the Sky is een lekker dansbaar nummertje. Niet al te opzienbarend, maar leuk genoeg om er voorzichtig een dansje in de woonkamer op te wagen.
Sun God is een kwartier lang afsluiten. Altijd tricky business, maar het pakt goed uit. Het doet me denken aan Talking Heads, Thompson Twins en weet ik het wat voor bands die vooral in mijn tienerjaren populair waren. Prima afsluiter moet ik zeggen.

Al met al een fijn plaatje waar ik niet het enthousiasme van vele anderen op internet mee kan delen. Leuk ja, maar ik vraag me af hoe voor hoe lang. Is het voor mij een snoepje van de dag? Gaat het nog groeien? Gaat het me vervelen?
Ik durf er niets over te zeggen. Het kan nog een hoop kanten opgaan. De tijd zal het leren.

avatar van brooklyn
Inderdaad een stuk minder uitbundig dan de vorige. Ik had al lang het idee dat ze 'In Ghost Colours' nooit zouden overtreffen, waardoor je al een stuk terughoudener zo'n album instapt. Gelukkig hebben ze ook niet geprobeerd geforceerd een deel twee van dat album te maken, het is allemaal een stuk ingetogener. Meer repetitief ook. Minder overgeproduceerd (vond ik bij vorige album overigens goed vallen) en minder grootste climaxen. Tracks hebben ook wat langer nodig om het hoofd in te kruipen (maar het lukt wel!)

Gewoon weer een heel fijn album.

Heerlijke, typische opener. Je glijdt er lekker in met deze eerste track. Take Me Over daarna, is nog steeds zo aanstekelijk als de pest. Nog een beetje teveel liedje-liedje naar mijn mening, maar toch erg fijn. Ik merk ook dat ie maar moeilijk mijn hoofd uit is te krijgen. Versie klinkt ook net iets anders dan de track die we al maanden kenden, een welkome verandering. Where I'm Going heeft een wat beter tempo dan de versie die ik al kende. Echt een groeier gebleken. Pharaohs & Pyramids is erg fijn, ik hoor wat begin jaren '90 dance invloeden ook. Blink and You'll Miss a Revolution is een hoogtepunt. Fijne sfeer, heerlijke ritme. Hoog knikkende koppen - gehalte (hele album wel). Een typisch Cut Copy - intermezzo volgt daarna. Even bijkomen. En weer door met This Is All We've Got en Alisa, die ik beiden wat minder vind. Iets te grijsjes. Herbeluistering gaat ongetwijfeld helpen

De laatste drie nummers zijn echter weer heerlijk. Hanging Onto Every Heartbeat gaat een favoriet worden. Heerlijk in het gehoor weer. Corner Of The Sky is een stuk harder ook, leuk die loop met electronicabliepjes. Vette track, mooie productie. Sun God is andermaal een hoogtepunt. Je ziet 15 minuten staan en denkt: "als dat maar goed komt, hopen dat het een kwartier lang interessant blijft" en jawel. Zowel het eerste deel als het epische laatste deel zijn geweldig. Hoor veel Moroder - invloeden, zeker in het tweede stuk. Lekker uit laten lopen.

Had niet veel meer verwacht na het magnifieke vorige album, maar gelukkig hebben de heren geen herhalingsoefening willen doen. Deze gaat nog vaak aanstaan de komende tijd. Zin in 18 maart ook: oude zaal Melkweg

avatar van midnight boom
In Ghost Colours, de voorganger van de electropop band Cut Copy was redelijk briljant. Dat kan ik nu wel stellen 3 jaar later. Alle liedjes functioneerde zowel als geweldig pop als dans liedje. Alles klopte bijna aan die plaat, zo akelig goed. Nu is daar dan eindelijk het (3de) nieuwe album van de Australische band. Ik verwacht geen In Ghost Colours 2, want dan valt deze nieuwe zeker tegen. Ik ben benieuwd wat de heren nu weer in elkaar hebben ‘geknipt en geplakt’

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Opener Need you now, valt op eerste gehoor vies tegen. Muziekaal zit het redelijk in elkaar. Maar die zang is ontzettend glad. Die herinner ik me toch niet zo. Take me over is gelukkig weer meer van ouds niveau. Ik hoor Yeasayer en Vampire Weekend in een jaren ’80 jasje terug. Ook het volgende nummer Where I’m going is onweerstaanbaar. En dan valt alles op zijn plek. De opener laat je heerlijk in het album geleiden, en zet precies de goede sfeer. Knap!

Op een dag als vandaag is de cd ideaal want hij is ontzettend vrolijk en zomers... deze plaat heet ook niet voor niets ZONoscope. De invloeden van Cut Copy zijn duidelijk hoorbaar. Ze halen de mosterd 30 jaar terug, uit de jaren ’80.

Corner in the sky, is even wat harder, en verast ook even na alle dromerige disco pop. Hoogtepunt van het album is zonder meer Sun God. Een afsluiter, die de naam afsluiter waardig is. Sun God duurt ruim 15 minuten en verveeld geen moment. Het nummer eindigd spectaculair in een soort techno nummer. Wat als effect geeft dat je maar een ding wil: Nog een keer heel het album horen!

Zonoscope is geen baanbrekend album, maar doet precies zijn werk: een lekker fijne luisterervaring bij de luisteraar bezorgen. Uitstekend voor festivals of als het zonnetje schijnt. In dit genre is het op het moment een band van topformaat. Maar af en toe slaan de jaren ’80 een beetje te veel toe, dan wil je even iets anders.
Geen In Ghost Colours 2, Maar gewoon prima album!

van: daanmuziek.blogspot....