Scorpions - Savage Amusement (1988)

West-Duitsland
Label: Harvest

1. Don't Stop at the Top (4:03)
  2. Rhythm of Love (3:48)
  3. Passion Rules the Game (3:59)
  4. Media Overkill (3:33)
  5. Walking on the Edge (5:09)
  6. We Let It Rock ... You Let It Roll (3:39)
  7. Every Minute Every Day (4:22)
  8. Love on the Run (3:38)
  9. Believe in Love (5:22)
  10. Taste of Love [Unreleased Demo Song] *
  11. Edge of Time [Unreleased Demo Song] *
  12. Don't Wait Too Long [Unreleased Demo Song] *
  13. Fast and Furious [Unreleased Demo] *
  14. Dancing in the Moonlight [Unreleased Demo] *
  15. Living for Tomorrow [Unreleased Demo Song] *
  16. I Can't Explain *
avatar van blondegod
Waarschijnlijk ben ik een van de enige die dit album enorm kan waarderen (alhoewel 3,40 gemiddeld toch vrij hoog is) Wat een heerlijke meezingers!! aanstekelijke deuntjes en heerlijke zangpartijen van Herr Klaus. Hard rock kan je deze plaat trouwens niet noemen, eigenlijk niet eens rock. Stevige pop zou meer op z'n plaats zijn.

avatar van Kronos
Kijk eens bij stemoverzicht. Jullie zijn met z'n vijf om aan dit album 4,5* te geven.

Ik waardeer het album zeker wel. Maar enorm, dat zou overdreven zijn. Daarvoor is het mij toch echt te glad. Maar het ergste is de vele herhaling in de nummers. Dat hadden Blackout en Love at First Sting al genoeg en hier gaat het mij te ver. Van Scorpions verwacht ik net iets meer inspiratie.

avatar van blondegod
Daar heb je idd een punt. Het tig keer herhalen van refreinen is toch een punt van kritiek. Sowieso heeft Scorpions hier wel een handje van, ook op latere albums.

avatar van The_CrY
Dit album is helaas al jaren uit de persing. Heeft er iemand een idee waarom de oude classics van de Scorpions niet eens een leuke poetsbeurt krijgen? Ze staan niet op Spotify, zijn nauwelijks te koop in mooie edities... en om nou vijftig euro voor een eerste persing met stoffig geluid te betalen vind ik dan ook weer zozo...

avatar van Casartelli
Op Amazon zie ik hem nog wel voor 10 pond liggen. Dat moet toch kunnen als je er 4½* voor over hebt.

avatar van The_CrY
Ik zie dat ie daar inderdaad betaalbaar ligt, maar helaas accepteert amazon enkel creditcards. En ik weet wel dat ie via tweedehandskanalen hier en daar nog weleens betaalbaar opduikt, maar de vraag was meer waarom het volledige Scorpions oeuvre van 1979 t/m 1988 niet eens mooi opnieuw wordt uitgebracht. Op Spotify kun je alles beluisteren van de band, de meeste obscure albums als Lonesome Crow of Eye II Eye... maar niet eens Blackout of Savage Amusement. Het lijkt mij erg tof als een label de albums eens mooi remastered en met dik boekje betaalbaar op de markt zet... net als zeg maar met elke andere grote band uit het verleden.

avatar van Edwynn
Moet inderdaad niet moeilijk zijn. Die schijfjes zijn met bergen tegelijk gebakken, destijds.

Guitars & Wings
The_CrY schreef:

Meestal moet je in Japan zijn voor die geremasterde versies

avatar van vielip
Van Crazy world is wel een deluxe edition uitgebracht zag ik. Maar ja, die valt dan weer net buiten de periode '79 t/m '88

avatar van gigage
Van Black-out is vorig jaar nog een SACD uitgebracht. Op Savage amusement na kun je alle cd's nog bestellen bij je lokale platenboer (8-10 euro) maar geen remasters inderdaad.

avatar van The_CrY
Mijn smeekbede is gehoord! Alle classic albums van Taken By Force t/m Savage Amusement worden deluxe uitgebreide edities uitgebracht, compleet met demo opnamen en DVDs

avatar van gigage
Ter ere van het 50 jarig bestaan waarbij de eerste 7 (!) jaar geen noot op plaat is verschenen. Dus de naam bestaat al 50 jaar, de muziek echter... is ook al wel oud eigenlijk haha.
Tourtje erbij en het pensioenfonds is weer aangevuld. Het is ze gegund overigens.

buizen
Bij dit album ben ik even afgehaakt bij de Scorpions.
Men wandelde steeds meer van het goede hardrocksongspad af.
Nee, dan nog liever de heel oude Scorpions, zelfs met Uli Jon Roth, zoals Speedy's Coming. Wat een strot had Meine daar toen.

avatar van Jumpjet
Dankzij Love at First Sting werden de Scorpions een succesvol exportprodukt in het rijtje Mercedes-Benz en Miele. Dat gaat lekker, moeten ze gedacht hebben; laten we nog 'ns zo'n plaat maken. En dat is met Savage Amusement goed gelukt. Don't stop at the top (veelzeggende titel!) klinkt als een remake van Bad Boys Running Wild. Verder zijn de nummers van een degelijke gründlichkeit. Dankzij mijn inspanning -een handgeschreven brief- draaide Henk Westbroek nog een track van deze plaat in het onvolprezen Vara's vuurwerk.

buizen
Jumpjet schreef:

!!

avatar van The_CrY
Na al die tijd dan eindelijk in huis! Een mooie dikke digipak van een stof die fijn aanvoelt. CD met vele demo's aan bonusmateriaal en natuurlijk The Who-cover "I Can't Explain", die uit dezelfde periode komt. Het remasterwerk is dit maal heel goed gedaan, niet zoals in de mislukte pogingen begin dit millenium. De demo's zijn mijns inziens terecht niet op het album gekomen, aangezien ze toch wel een tandje minder zijn, maar uiteraard kennen we "Edge of Time" en "Dancing in the Moonlight" al omdat ze later alsnog zijn uitgebracht (en verbeterd/afgemaakt). Heel leuke hebbedingetjes zijn het wel. Het geheel komt met een DVD, waar Rudolf Schenker, Klaus Meine, Matthias Jabs, en ook Herman Rarebell terugblikken naar de periode waarin het album is gemaakt. Het meeste kennen we wellicht al uit eerdere interviews, maar dat dit album kapot geproduceerd is straalt er ook wel een beetje vanaf. De DVD kent ook de videoclips uit die tijd en het concert een documentaire over hoe de band naar de Sovjet Unie was gereisd en hoe ze dat is bevallen.

Het heeft even geduurd voor ik dit album origineel in huis had, maar het wachten is het absoluut waard geweest. Hele mooie uitgave. Ik ben geneigd om de overige jubileum-uitgaven ook in huis te halen. Albums als Love At First Sting en Blackout hebben zelfs nog een extra schijfje erbij.

avatar van blondegod
Klinkt erg aanlokkelijk! Het origineel heb ik al (cd) .....maaaaar zo'n jubileum uitgave klinkt ook niet gek! Zo te lezen zit er wel erg veel extra's bij.

avatar van Kronos
Ik heb ze ook al zien liggen. Als je Taken by Force koopt is dat met de hoes die nog voor het verschijnen gecensureerd werd.

Mooie uitgaven, maar al die extra's boeien me eigenlijk niet zo.

avatar van Kronos
Gestoken door de schorpioen blijkt mijn kritiek bij dit album grotendeels te sneuvelen. Eigenlijk alleen maar sterke nummers. Wel ietwat zoet soms. De ballads vind ik op het randje. Maar daar tegenover staan ook stevige rockers zoals We Let It Rock en Love on the Run. Het gitaarwerk is als vanouds om van te smullen.

92/100

Leuke plaat , ver buiten mijn comfortzone weliswaar maar toch vermakelijk .Gitaren knallen prima en er zit een slimme productie op. Het is niet allemaal hosanna . De rustigere nummers zijn soms inwisselbaar ,maar als men knalt , knalt men lekker. Het moet nog wat groeien bij mij , maar ik zet in op 3 sterren

avatar van lennert
De eerste luisterbeurt gaf me weinig echte voldoening, maar het is toch een beetje gegroeid. Onder de laag suiker zitten namelijk nog steeds toch nog een hoop sterke rockers, waarbij vooral Meine's zang positief er uit springt. Een gedeelte van mijn eerdere kritiek blijft wel staan: de band klinkt hier steeds meer als een 'normale' band uit het tijdsbeeld (Def Leppard, maar dan gelukkig echt wel beduidend beter). De hoeveelheid keren dat een refrein herhaald wordt is echter wel te hoog, dit zorgt er toch voor dat ook leuke nummers als Media Overkill of Passion Rules The Game op een gegeven moment net te lang doorgaan.

De ballads zijn dit keer ook niet zo tof als op de vorige platen het geval was. Believe In Love vind ik zelfs een van de zwakkere afsluiters uit de voorlopige carrière . Nee, het zijn dit keer songs als We Let It Rock... You Let It Roll (Meine trekt hier zijn strot echt helemaal tot het maximale open!), Don't Stop At The Top, Every Minute Every Day en Love On The Run die het gemiddelde flink omhoog trekken. Geen verschrikkelijk album, maar wel de eerste die toch wat tegenvalt. De productie van de drums is ook echt niet fijn.

Voorlopige tussenstand:
8. Lonesome Crow
9. Fly To The Rainbow
10. Savage Amusement

avatar van RuudC
Scorpions is een band die met de trends meelift. Dat hebben heel veel bands gedaan en ik zal ze het niet echt kwalijk nemen. Toch is het wel jammer, want de psychedelische rock/metal en later stadionrock past de Duitsers uitstekend. Ook late jaren tachtig popmetal doen de heren prima, maar ik haak hier wel echt af als fan. Petje af voor de Duitse degelijkheid, want overtroeft de meeste 'meelifters' met gemak. De meeste songs hebben op mij geen impact, al vind ik We Let It Rock ... You Let It Roll wel een tof nummer. De felheid en duister van dat nummer mis ik op dit album. Bon Jovi trucjes (praten via de gitaar) in Media Overkill kunnen me echt gestolen worden. Wat heb ik daar een hekel aan.

Tussenstand:
8. Animal Magnetism
9. Virgin Killer
10. Savage Amusement

avatar van Kronos
Ik was achttien toen dit album uitkwam en zat als fan al enkele jaren te wachten op nieuw materiaal. Tussen deze en de vorige zat vier jaar. Echt een eeuwigheid in die dagen. Dat het geluid nog gladder was geworden nam ik er maar bij. En Crazy World twee jaar later klonk alweer wat steviger.

Voor mij was het pas tijd om af te haken toen Face the Heat verscheen en Scorpions ook weer wat moest meeliften met de laatste trend; grunge. Ik vond bands als Pearl Jam, Screaming Trees en Nirvana een verademing maar voor hardrock/metal leek het de doodsteek. Gelukkig was het genre maar schijndood.

Zonder de nostalgie zou ik waarschijnlijk niet bereid zijn Savage Amusement veel aandacht te geven. En ik had het in de loop der jaren eigenlijk een beetje afgeschreven. Grootste struikelpunten, eindeloos herhaalde refreintjes en drums die klinken als kanonschoten, à la Def Leppard. Alleen als ik daar doorheen luister hoor ik een prima opvolger van Love at First Sting.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Heb die tijdspanne tussen Love at First Sting en Savage Amusement ook bewust meegemaakt en dat was, zeker voor die tijd, lang. Na een uitputtende wereldtournee gunde men zich alle tijd om aan een nieuw album te sleutelen, met voor de laatste keer Dieter Dierks als producer. Ik moet erg wennen aan die drumsound, maar wellicht is dat iets van de tijdsgeest van toen. Voor de rest vind ik het een subtiele productie, waar het geraffineerde spel van de muzikanten onderling goed te onderscheiden valt en het kalme, beheerste karakter van de plaat - in weerwil van de titel - staat me ook niet tegen. Tweemaal trekt men fel van leer, We Let It Rock ... You Let It Roll en mijn favoriet Love on the Run, en er is ruimte voor twee ballads, waarvan ik Walking on the Edge een goed doordacht nummer vind en Believe in Love daarentegen een tegenvaller. Wat er tussen zit valt prima te verteren en alhoewel ik Love at First Sting beter vind, is Savage Amusement een stilistisch logische en degelijke opvolger.