DeWolff - Orchards / Lupine (2011)

Label: REMusic

1. Diamonds (6:08)
  2. Evil and the Midnight Sun (3:00)
  3. Everything Everywhere (7:19)
  4. Who Are You Or the Magnificence of Loving a Million Strangers (2:49)
  5. Love in C Minor (5:02)
  6. Higher Than the Sun (4:06)
  7. Pick Your Bones Out of the Water (3:17)
  8. Seashell Woman (4:56)
  9. Fever (4:10)
  10. The Pistol (9:45)
  11. Poison (4:25)
avatar van Bartjeking
Ben erg benieuwd hoe dit gaat klinken; heb ze als voorprogramma van The Black Keys gezien en ze waren erg goed. Als ze de stijgende lijn na hun vorige plaat hebben doorgezet dan kan dit wel eens een jaarlijst-topper worden (ja nu al ). Het is natuurlijk niks vernieuwde jaren '70 rock, maar wel gewoon erg goed. En sowieso, iedereen die een hammond-orgel op de plaat zet, krijgt van mij eeuwig respect.

avatar van Teunnis
Waarom is hier zo weinig aandacht voor? DeWolff is toch wel een van de leukste Nederlandse bandjes en ik ben hier juist ontzettend benieuwd naar.

avatar van Don Cappuccino
De eerste stem komt van mij. Uitgebreide review komt later, ik ben er erg positief over. 4,5 ster. Maar hij krijgt inderdaad weinig aandacht.

Teunnis, het album is te luisteren op 3Voor12 via de Luisterpaal.

avatar van Don Cappuccino
DeWolff, misschien wel een van de beste Nederlandse bands die er nu rondlopen. Een trio wat geen bassist heeft en een toetsenist heeft die op Hammond orgel speelt, een instrument wat vooral in de jaren ´70 gebruikt werd. Ze zijn 2 keer bij De Wereld Draait Door geweest en hebben al een EP en een debuutalbum uit. De EP bestond uit heerlijke 70´s Rock die ik niet meer zo goed had gehoord sinds het debuut van Wolfmother. Het debuutalbum Strange Fruits and Undiscovered Plants heeft dit ook, maar het nummer Silver Lovemachine sprong er toch uit. Een heel mysterieus nummer van 10 minuten lang met een psychedelische vibe.

En nu is Orchards/Lupine er. Wat was ik hier benieuwd naar. Ik heb heel vaak bij bands dat het tweede album minder is, maar dat is bij DeWolff niet. Wat een verrassing! Ze hebben niet voor de makkelijke weg gekozen, ze zouden bijvoorbeeld bijna hetzelfde album kunnen maken, maar dit doen ze gelukkig niet. Silver Lovemachine was een beetje een voorproefje op wat komen ging want opener Diamonds komt niet zo hard erin als Mountain van het debuutalbum Strange Fruits and Undiscovered Plants maar wat een heerlijk nummer is dit. Een heel psychedelische en mysterieuze sfeer hangt er om dit nummer. Zo zijn er meer nummers die dit sfeertje hebben, bijvoorbeeld Everything Everywhere die vanwege een aparte akkoordenopvolging toch 7 minuten lang blijft boeien. Ze gaan op dit album ook meer de folky kant uit en hoor je ook keyboardgeluiden die klinken als Mellotrons. Op de nummers Higher Than The Sun en afsluiter Poison kun je dit heel goed horen. Maar ze rocken er ook nog steeds op los, ze doen het zelfs als nooit tevoren op The Pistol, wauw! De toetsenist Robin Piso gaat echt los op dit nummer.

Kijk, zo volg je een debuutalbum op. Een compleet ander album dan Strange Fruits and Undiscovered Plants en ook beter. De nummers zijn veel meer uitgesponnen zonder dat het vervelend wordt. Dit kan wel eens een van de betere albums uit 2011 worden.

(verwijderd)
Eerste reactie: wow ze klinken nu echt volwassen!

erikpees
Heb het album net globaal op de luisterpaal geluisterd. Eerste reactie is dat het album erg verschilt met het vorige album. Ik ben hier alleen maar positiever over, ze klinken steeds volwassener, de nummers zijn niet meer overdreven lang uitgesponnen, en interessanter. Het geheel vind ik wat bluesier klinken, met 'the black keys' als duidelijke inspiratiebron. Na het album meerdere keren geluisterd te hebben kan ik natuurlijk beter oordelen, maar ik voorspel dat dit een blijvertje is, integenstelling tot Strange Fruits...

avatar van dreamtheater06
Al flink zitten luisteren op luisterpaal... wat is dit een epische plaat! heerlijk!
blog/review: Muziek van de dag - coenvanewijk.blogspot.com

JH.
Na één keer luisteren ben ik verrast. Het klinkt stukken anders dan hun debuutplaat, één van mijn lievelingsplaten. Maar toch klinkt het ook wel heel vet, lekker psychedelisch en lekker mysterieus - zoals eerder ook al aangegeven. Toch blijven ze ook wel lekker rocken, maar van mij hadden er wel iets meer dikke hammond en gitaarsolos overheen gemogen.

EDIT: The Pistol is werkelijk briljant fantastisch.

avatar van Daan0
Ben hem nu op luisterpaal aan het beluisteren. Wat is zo goed vind aan deze plaat is dat Dewolff van hun typische geluid een beetje proberen af te stappen. Het is en blijft Dewolff, maar ze geven iets meer ruimte aan andere klanken, het is niet meer gitaarsolo, hammondsolo, drumsolo en daar ben ik zeer blij mee.

Ook ben ik blij dat ze nog wat andere ingrediënten bij hun recept hebben gedaan.

avatar van midnight boom
Daan0 schreef:

Ik ben blij dat ze nog wat andere ingrediënten bij hun recept hebben gedaan.

Dat vind ik ook
Ik dacht net Precies hetzelfde

Aquila
Ik kon de bandnaam niet verstaan, maar zij waren net in de DWDD toch? Klonk inderdaad wel leuk. Eens kijken (luisteren) hoe het op een album klinkt.

avatar van pvdruten
Geweldig album helemaal 60-70 feel, albumhoes doet me wel veel denken aan Pink Floyd album.

Superband:
Picasa Web Albums - Paul van Druten - Super intiem ... - picasaweb.google.com
YouTube - part 2

JH.
Nu meerdere keren geluisterd, ook gewoon van het echte album dat ik natuurlijk wel moest hebben. Fantastisch zeg. Het klinkt fantastisch, het is afwisselend en het bruist weer van de muzikaliteit. Kunnen die jongens uberhaupt slechte muziek maken!?

avatar van Bartjeking
De eerste indruk is uitstekend, maar ik wacht even tot het album in betere kwaliteit kan beluisteren (wellicht op vinyl) voor ik beoordeel. Maar de luisterpaal is uitstekend om een eerste indruk te krijgen. Je kunt merken dat ze gegroeid zijn, de nummers zijn wat grootser qua geluid en instrumentarium en hebben meer invloeden dan puur en alleen die '70's sound.

Ik gok dat ze het afgelopen jaar veel naar de Black Keys hebben geluisterd, want die band hoor ik terug op dit album. Petje af voor deze kerels, zolang er geen ruzie in de tent komt voorspel ik ze een gouden toekomst! Worden bijna zeker 4 sterren.

avatar van guitarwally
Waar het vorige album direct mijn top 10 inging, vraag ik me bij deze plaat af of die 15 euro niet anders besteed konden worden. Ik geef toe, na anderhalf jaar wachten creëer je grote verwachtingen maar ik sommige nummers niet om aan te horen. Toch zal ik dit album nog 10x luisteren voordat ik met een eind oordeel kom, ik wil dit namelijk heeeeeeeeel erg graag goed vinden....

avatar van Eardrum
Het eerste nr. lijkt instrumentaal heel erg blackkeys, maarja dat zijn dan ook hun grote voorbeelden. Fantastisch live ook, in het voorprogramma van the black keys. dit kon nog wel ns een hoge waardering krijgen.

avatar van tsjong
Wat een orgineel en wat een talent. Ik heb ze in Leeuwarden gezien. Toen vond ik ze goed, nu ze op de luisterpaal staan luister ik ze non-stop. Net Wolfmother.

avatar van Daan0
Zelf ben ik niet zo een groot Black Keys fan, maar een vriend van me vertelde, dat 'Seashell Woman' ontzettend veel weg heeft van 'She's long gone'.

avatar van Lee Malone
The Pistol heb ik een paar weken terug gehoord in een klein zaaltje in Gent (Charlatan). Ze speelden het als laatste nummer en kondigden het ook zo aan.

Aangezien iedereen veel meer wou, kon je een zucht van ontgoocheling door de zaal horen deinen. Tot het moment waarop de zanger zei dat het wel een goede 22 minuten zou duren. Plots werd de zweem van ontgoocheling vervangen door een grijns van jewelste op ieders gezicht.

Of het echt 22 minuten duurde, kan ik niet zeggen, wel was het elke seconde meer als waard! En de grijns, die staat, nu ik het opnieuw hoor, nog altijd op mijn gezicht!

avatar van Gründafjørdøhur
Diamonds klinkt echt als Thom Yorke zingend op een track van de Black Keys

avatar van platedraaier
Lekker psychedelische opener.
Echt lekkere muziek die deze jongens maken. Rock zoals het 35-40 jaar geleden ook gemaakt werd. Erg knap dat je daar mee weg komt, zonder als een cover bandje te klinken. Erg goeie balans in de nummers. Ik ben eigenlijk alleen maar positief over deze cd. Ik begin alvast met 4*.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de beredenering van die 0,5 van coldwarkids.

Ik heb hem nu al zo'n 5 keer volledig gehoord en ook vaak losse nummers, en hij is nog geen moment gaan vervelen.

of je niet van de muziek houdt of wel, onzettend knap hoe deze gasten zo een geluid neerzetten

Paulusss
Ik ben onder de indruk. Goede songs, goede sound, goede flow.

avatar van oceanvolta
Leuke band dit. Ik ga ze volgende maand voor het eerst live zien. Ik hoop dat ze dan weer een 22 minuten durende versie van The Pistol spelen.

Er staan echt een paar goede nummers op deze plaat. The Pistol, Pick Your Bones en Everything Everywhere zijn favoriet. De gitaarsolo van Everything Everywhere is echt heerlijk.
De hele sound bevalt me wel. Er is ruimte voor alle instrumenten de sfeer is vaak lekker psychedelisch. Waar DeWolff de mosterd vandaan haalt is wel duidelijk en goed te horen. Daar is ook niks mee. Toch ben ik niet zo enthousiast als de meesten hier.
Ik vind het zeker goed hoor maar het had van mij af en toe wel wat steviger gemogen. Ik heb het idee dat ze nu nooit echt los gaan. Het gitaargeluid had ook wel wat smeriger gemogen in de riffs. Nu is het voor mij net te tam, iets dat ik bij bijvoorbeeld the Black Keys of Jack White niet heb.

avatar van aerogp1
Terug naar vroegah, compleet met hammond orgel.

De clips op youtube beloven veel dus ik ga deze binnenkort eens beluisteren!

oceanvolta schreef:

Het is juist heel erg stevig. Lekker fuzzy gitaargeluid, bijvoorbeeld bij Love in C Minor zit toch echt een moddervette riff die me zelfs even aan opperstonerrockers Kyuss doet denken. Variatie genoeg op dit album.

avatar van oceanvolta
Don Cappuccino schreef:

Dat is natuurlijk allemaal relatief. Ik vind het wel meevallen. Ik versta onder een fuzzy gitaargeluid wat anders dan een smerig gitaargeluid. Ik vind het overigens wel goed hoor. Ik had het persoonlijk alleen beter gevonden als het gas iets verder werd ingetrapt.

avatar van Vortex
Bartjeking schreef:

Oef plaatje is voor mij erg wennen, toch erg anders als de EP en het vorige album!

Pick Your Bones Out of the Water is voor mij toch wat DeWolff is (en echt goed maakt) op dit moment, wat een heerlijke plaat