DeWolff - Orchards / Lupine (2011)

Label: REMusic

1. Diamonds (6:08)
  2. Evil and the Midnight Sun (3:00)
  3. Everything Everywhere (7:19)
  4. Who Are You Or the Magnificence of Loving a Million Strangers (2:49)
  5. Love in C Minor (5:02)
  6. Higher Than the Sun (4:06)
  7. Pick Your Bones Out of the Water (3:17)
  8. Seashell Woman (4:56)
  9. Fever (4:10)
  10. The Pistol (9:45)
  11. Poison (4:25)
Welmert schreef:
Pick Your Bones Out of the Water is voor mij toch wat DeWolff is (en echt goed maakt) op dit moment, wat een heerlijke plaat

Hm, de rustigere nummers zoals Everything Everywhere vind ik ook erg genieten. Er zit een goede afwisseling tussen de wat pittige en de 'dromerige' nummers.

avatar van Tromop

Hammond orgels zijn fantastisch, maar waarom vinden we dat allemaal toch zo mooi?

Tromop schreef:

Het doet iedereen denken aan de 'groten' van vroeger die veel gebruik maakten van het hammond orgel? Stiekum is het gewoon allemaal nostalgie

aerogp1 schreef:

En als jonge volwassenen als ik die hammondorgels nu ook fantastisch vinden??
Volgens mij zit het hem er meer in het gekraak en gezucht dat het orgel voortbrengt. Daarbij klinkt er geen enkele soep beter als wanneer iemand er eens goed op slaat of over de toetsen heen glijdt.

avatar van nikon42
heh een nieuwe plaat van the doors, oh nee van alquin bedoel ik, of toch niet, het is de nieuwste van dewolff , wat een geweldige plaat , gelukkig blijk er uit nederland toch echt talent te komen. i.p.v. gehypte/gecommercialiseerde nikszeggende zingende lappenpoppen voor het voetlicht te laten treden wil ik pleiten voor het in de hemel prijzen van deze jongens.

Nadat ik na lange tijd overstag was gegaan om vervolgens te concluderen dat de band weliswaar jong is maar zeker geen slecht debuut afleverde was het bij Orchards / Lupine andere koek: 'ha leuk, DeWolff, kijken of ze inderdaad vooruit zijn gegaan'. En daar hoopte ik op en eigenlijk verwachtte ik dat ook. Dit gezelschap moet iets in z'n mars hebben leek me.

Zetten ze me daar met opener Diamonds toch maar mooi gelijk een zeer spannend nummer neer. Helemaal niet meer zo retro als de pest en te herleiden naar de bekende wegen. Natuurlijk, dit heeft ook een oud geluid, maar tegelijkertijd voegen ze hier iets aan toe. Iets van zichzelf lijkt het wel. Dit smaakt gelijk al naar meer en doet hopen op de vooruitgang die ik voor mogelijk hield na het debuut.
Evil and the Midnight Sun laat meer het geluid horen dat we van ze kennen: het orgel weer prominent aanwezig. Zompig rockend, lijzig en tegelijkertijd toch redelijk luchtig gehouden waardoor het nummer ruimte heeft om te kunnen ademen. Broodnodig om het interessant te houden. Wel weer behoorlijk terug naar lang vervlogen tijden.
Dat het ook nu niet kort, kort, kort is bewijst Everything Everywhere, die met z'n ruime 7 minuten toch weer lekker lang doorgaat, een beetje inherent aan de stijl toch wel. Wat nu wel een plus genoemd kan worden is dat het voor afwisseling zorgt door de rustiger koers die het vaart.
Ah, als we het dan over kort hebben is daar Who Are You or the Magnificence of Loving a Million Strangers, een kort psychedelisch rocknummertje. Niet al te opvallend tot nu toe eerlijk gezegd. Dat is Love in C Minor wat meer door het intro in licht Indiase stijl. Verder een prima rocknummer, maar ook niet meer dan dat.
Het luchtiger Higher Than the Sun vind ik dan toch weer een fijne afwisseling en dat kan over het geheel genomen gezien worden als een pré van dit nieuwe album: het is allemaal wat speelser en afwisselender zonder dat het aan kwaliteit inboet.
Pick Your Bones Out of the Water is een nummer dat ook op het debuut had kunnen staan. Niet de vernieuwender weg waar ik een beetje op gehoopt had maar desalnietemin een lekker stevige rocker in oude stijl en dat gaat ook op voor Seashell Woman die ik de eerste minuten iets te langdradig vind. Gelukkig verandert dat tegen het einde waardoor ik toch nog kan concluderen te maken te hebben met een uitstekend nummer.
Fever heeft wederom wat luchtiger trekjes en dat past de band uitstekend.
Het langste nummer van het debuut is denk ik mijn favoriet van dat album en of The Pistol van dit album dat gaat worden moet de tijd leren. Laat ik in elk geval zeggen dat het orgel op deze track weer zeer aangenaam overkomt waardoor het nummer je helemaal opzuigt.
Met Poison leveren ze een psychedelisch einde aan dit album. Niet zwaar rockend, maar wel degelijk pakkend.

Het hoeft geen nadruk te krijgen dat we ook nu weer niet veel nieuws te horen krijgen. Alles is al eens gedaan en ongetwijfeld beter. Zitten we anno nu nog te wachten op dit soort bandjes? Ja, waarom niet? De nog jonge mannen laten horen met hart en ziel te spelen en dan kan het mij niet schelen dat we dingen voorgeschoteld krijgen die we al eerder hoorden.
Over het algemeen genomen denk ik dat ze met deze tweede een gevarieerder album gemaakt hebben. Ik had de hoop op misschien ietwat radicalere nieuwe wegen, maar die zijn uitgebleven. Aan de andere kant is dat misschien maar goed ook. Beter stapje voor stapje en wederom kwaliteit dan een gedrocht afleveren en afgaan met die verdomde tweede om bij de derde vervolgens met een fletse kopie van dat succesdebuut te gaan komen. Laat ze elk album maar een klein beetje nieuwe dingen toevoegen in wat voor vorm dan ook. Hopelijk krijgen we in de toekomst dan een keer een meesterwerk. Ze hebben nog alle tijd en op Orchards / Lupine mogen ze dan in elk geval best trots wezen.

guitarwally schreef:
En als jonge volwassenen als ik die hammondorgels nu ook fantastisch vinden??

Wat ik bedoelde is: waarom vinden sommige jonge volwassenen hammondorgels zo fantastisch? Waarschijnlijk omdat deze jonge volwassenen nostalgisch zijn over de muziek van voor hun tijd, en het leuk vinden dat diezelfde stijl muziek nu anno 2011 kakelvers weer eens uitgebracht wordt door bekwame enthousiaste muzikanten .

Ikzelf neig ook die kant op, want we horen misschien niet veel nieuws op dit album, maar het klinkt zeker goed en het staat strak op de plaat. Wat dat betreft sluit ik me aan bij het stuk van aERodynamIC hierboven. Onze neuzen wijzen aerodynamisch dezelfde kant op zeg maar .

3,5* met kans op meer.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind het Hammondorgel gewoon een heerlijk geluid hebben net als een Mellotron. Jammer dat je die niet meer zo veel in de moderne muziek hoort. De nieuwe van DeWolff is meesterlijk, ik zou hem bijna naar 5 sterren willen gooien. Trouwens, ik doe het gewoon.

avatar van AOVV
Deze plaat ga ik ook maar eens beluisteren, denk ik, na de positieve commentaren die hierbij staan. Wat mag ik verwachten? Hammond-orgels worden hier vermeld, dus dan denk ik aan The Doors

AOVV schreef:

The doors gebruikten niet/geen/... geen idee, in ieder geval niet vaak een hammondorgel. Ray speelde vooral op het eerste album vaker op een Vox Continental Organ.

Maar je kan wel wat doors verwachten, gemixt met een beetje black keys. Ach ja, zeg maar gewoon dat het psychedelische bluesrock is, dat zegt genoeg.

avatar van AOVV
Dat spreekt me wel aan. Dan zal ik The Doors met een andere rockband verwarren.. Deep Purple misschien, maar goed maakt niet uit, ik weet nu wel wat ik kan verwachten, waarvoor dank

avatar van bonothecat
Ik heb DeWolff voor het eerst geluisterd toen ze een keer bij DWDD optraden. Leuk optreden, leuke EP maar verder heb ik ze niet gevolgd. En nu hoor ik ze weer terug met deze cd. En wat zijn ze goed. Waarvoor ik eerst naar Zweden ging (Dungen) en Australie (Tame Impala), kan ik nu ook gewoon in Nederland halen.

avatar van LittleBox
De heren staat in het voorprogramma van The Black Keys op 18 maart in HMH. En er zijn nog kaarten volgens mij...

Erg lekkere, stomende rockplaat die inderdaad herinneringen oproept aan The Doors, Dungen, oude King Crimson, etc. De zang is helaas niet al te sterk, maar dat drukt de pret maar een klein beetje.

avatar van Madjack71
Idd. een stampende rockplaat, met herinneringen aan vervlogen tijden...naast The Doors, wat niet direct mijn link zou zijn, moge het duidelijk zijn dat hier liefhebbers van Led Zeppelin en Cream aan de gang zijn. Met het hammond orgeltje op zak en flink veel speelplezier..althans zo lijkt het, is het lekker rijden in de auto. De 'fluit' op Higher than the Sun, wat ook voor een welkome afwisseling zorgt, brengt het ook meteen een Stairway to Heaven gevoel weer.
Deze Wolfjes kunnen m.i. echter (nog) niet tippen aan bijv. een Wolfmother, maar zekers ook de Wolfvaders onder de Wolfen...nl. Led Zeppelin zelf. Daarvoor ontbreekt het m.i. nog iets teveel aan eigen gereide nummers met een op zichzelf staande identiteit en springt de zang niet echt er boven uit, zoals bij een Wolfmother of LedZep. Maar het beste is om deze vergelijkingen niet teveel op te lepelen en vooral gaan genieten van 3 jonge gasten, die als ze zo doorgaan, nog wel eens voor mooie dingen kunnen gaan zorgen....ik heb i.i.g. best wel goesting gekregen om ze eens live te gaan zien.

avatar van Gründafjørdøhur
Don Cappuccino schreef:

Nou dat valt nog wel mee hoor met die Hammondorgels. Als je het mij vraagt zijn er juist behoorlijk veel bands met Hammondorgels. Maar zijn dat vooral bands die nog geen debuutplaat afhebben geleverd of net wel maar weinig aandacht krijgen. Ik ken er hier (Oost-Gelderland) best een aantal bands met. Hier niet ver vandaan zijn zelfs oefenruimtes (waar o.a. De Staat ook enige tijd vertoefde) met Hammond erin.

aerogp1 schreef:

Even terugkomen op eerdere uitspraken

Ik heb hem nu zeker een keer of 10 beluisterd en vind ook de rustigere nummers veel sterker, heerlijke opbouw.

Live concert in Hedon bezocht (4e keer al ) en live vind ik ze gewoon nog beter als op het album

Overigens vind ik alleen Higher than the sun een beetje tegenvallen...verder stuk voor stuk pareltjes

avatar van Madjack71
Toch een halfje eraf...de zang is niet de sterkste troef van deze band.

avatar van AOVV
Ik ben 'm nu ook aan het beluisteren. Eindelijk. 'Everything Everywhere' is net voorbij gerold, en heeft best wel indruk gemaakt.

avatar van Don Cappuccino
AOVV schreef:

Everything Everywhere is mijn favoriete nummer van dit album samen met The Pistol. Er hangt een hele mysterieuze sfeer over dat nummer.

avatar van AOVV
'The Pistol' komt nu net voorbij.

Erg lekkere muziek, dit soort muziek wordt toch niet veel meer gemaakt, denk ik, in deze tijd. Een ode aan Deep Purple, The Doors en bluesrock, met een flinke scheut psychedelica. Maar bovenal gewoon nummers die me goed bevallen.

avatar van freakey
Deze plaat pakt je langzaam maar zeker helemaal in.... ik ben in elk geval verkocht...

Prachtige cd, Nederland is weer een talentvol clubje rijker.....

Echt een geweldige CD.. The Pistol.. godverdomme man wat een nummer!

Zeg dat wel. Een van de beste nummers van dit jaar tot nu toe.

Haalde ook een verdienstelijke derde plaats in het eerste deel van de Song van het Jaar-competitie:

1. James Blake - Limit to your Love
10. Destroyer - Kaputt
lees verder...

avatar van frankholst182
Top plaat!!!!
Dewolff verkondigen vaak dat de LP dé muziekdrager is. Daar sluit ik me bij aan. Het analoge geluid van de LP zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat de band in je kamer staat en bij Dewolff is dat zeker een aangenaam gevoel. Kant A, ofwel Orchards, is de psychedelische kant, en op die manier laat de band weten dat ze beschikken over creatieve kwaliteiten, en meester zijn van hun instrumenten. Ze verkennen terrein waar Dewolff nog niet was geweest. de nummers op kant B (Lupine) klinken zoals 'ouds'. Lekkere bluesrock zoals we van de band gewend zijn. Hoogtepunt van de plaat is het nummer 'The pistol', met gewelidig gitaarwerk.

avatar van inquestos
herman schreef:
Zeg dat wel. Een van de beste nummers van dit jaar tot nu toe.

Helemaal terecht, geweldig meeslepend nummer is dat. Ook geweldig in de HMH, een vriend van me vond 'm ' te lang duren', onbegrijpelijk. Ik vond DeWolff stiekem ook net zo goed als de grote 'Black Keys'

inquestos schreef:

Alleen kost een kaartje voor de DeWolff minder dan de helft dan een kaartje voor de Black Keys....

avatar van AOVV
Erg mooie plaat is dit. Er zit genoeg afwisseling in de songs; het wordt eigenlijk nooit saai. Toch een opmerkelijke prestatie van deze drie jonge Nederlanders, want de muziek die ze spelen leunt aan tegen de late sixties-early seventies blues/psychedelische rock van The Doors, Led Zeppelin, noem maar op. Een ontgonnen genre, dat echter al decennia ergens in een hoekje ligt. DeWolff vestigt de aandacht op die grote groepen van weleer, en brengt hiermee toch wel een meer dan degelijk eerbetoon. Qua originaliteit is het misschien niet geweldig, maar de leden van DeWolff weten hoe ze muziek moeten maken. 'Pick Your Bones Out Of The Water' doet me sterk denken aan Deep Purple, een soortgelijke drive hebben ze in die song gesmokkeld. De prijsnummers zijn opener 'Diamonds', dat meteen flink rockt; 'Everything Everywhere', met een geweldige gitaarsolo en 'The Pistol', het langste nummer van de plaat.

De manier waarop ze spelen, klinkt ook gewoon zo vertrouwd dat je dit wel goed moet vinden. Dat heeft natuurlijk te maken met nostalgie, veel mensen die jong waren in de sixties/seventies, zullen dit geweldig voelen, omdat het hen doet terugdenken aan die prachtige tijd. Ik ben 21 jaar, dus voor mij gaat die vlieger niet op. Maar toch klinkt het gewoon zo vertrouwd. Misschien ook omdat ik fan ben van The Doors, en andere bands van toen die dit soort muziek maakten, ook wel kan waarderen. Maar je gaat je bijna op je gemak voelen door de manier waarop ze spelen. Virtuoos zonder pretentieus te worden. Zoals 'The Pistol' zich ontwikkelt, dat durf ik vrij geniaal te noemen! Een psychedelische draaikolk waar je zonder pardon mee wordt ingezogen.

Tekstueel weet ik het niet zo goed, niet echt op gelet. Ga ik een volgende keer misschien wel eens doen, maar bij dit soort muziek is het vooral de muziek die me interesseert. Al moet ik daarbij de kanttekening maken dat de grote dichter Jim Morrison de uitzondering op de regel is, maar goed. Morrison was dan ook op heel veel vlakken een uitzondering op de regel.

Geweldige plaat dus! Welverdiende 4 sterren.

avatar van IntoMusic
Iemand hun gezien in Amersfoort afgelopen week in "de Kelder"? Ik moet toch eens hun 2(,5) album aanschaffen, want hun sound is echt heerlijk. De hammondorgel doet me echt denken aan The Doors en dat is precies mijn cup-of-tea...

avatar van frankholst182
Nee, wel gister in Arnhem, luxor live. Daar kwamen de nummers op dit album nog beter tot hun recht dan op het album zelf. Op de een of andere manier begreep ik de nummers wat meer. Ze groeien snel. Ze groeien vooral in 'het' moment weten te pakken, als je begrijpt wat ik bedoel. Wat een energie hadden die gasten. Was een uniek optreden.