CunninLynguists - Southernunderground (2003)

Label: Freshchest

met Masta Ace

10. Nasty Filthy (4:47)

met Supastition en Cashmere the PRO

11. Falling Down (6:33)
  12. Sunrise / Sunset (3:39)
  13. Inderlude 2 (1:30)
  14. Appreciation [Remix] (3:27)

met Cashmere the PRO

15. Dying Nation (3:38)
  16. War (9:29)
avatar van Illmaticly Ill
Southernunderground, het tweede album van CunninLynguists. Zonder enige reden heb ik dit album maandenlang links laten liggen, en alleen Will Rap For Food en A Piece Of Strange gedraaid. Beide platen zijn erg goed, en zo ook deze!

De intro en de twee daaropvolgende tracks kan ik kort omschrijven: gewoon erg dope hiphop. Volume hoog en genieten!

Een leuk begin, maar vanaf Love Ain't wordt het pas echte kwaliteit-hiphop. Heerlijke productie en samples en een fenomenale gastbijdrage van Tonedeff. Wát een klasse zeg! De verses van Deacon en Kno mogen er overigens ook wezen. Maar Tonedeff levert hier een legendarische verse af, de inhoud is goed maar het zit hem ook vooral in hoe ziek hij dat flowt.

Dan komt Rain. Wederom een zeer dope productie. Die lichte verandering in de beat rond 1:00, kippenvel. En dan rond 1:45 knalt Kno nog eens een andere dope beat erin. Mooie verses van Mr. SOS.

Doin' Alright is ook weer een heerlijke track. Leuke productie en klasse verses. Kan altijd zo lekker meerappen met Deacon, blijft heerlijk die flow van 'm.

De interlude die eropvolgt is ook weer dope. En dan Old School, een keiharde banger! Superdope productie, doet me aan de stijl van Preemo denken. Verses zijn uiteraard weer dik in orde.

Waar je denkt dat ze het toppunt van dopeness hebben bereikt, overtreft Seasons de voorgaande track. Zoals equalsthree al zei; 4 seizoenen die worden vergeleken met de periodes in hiphop. Geniaal uitgewerkt en Masta Ace levert hierin dus ook een goede gastbijdrage. De beat is ook geweldig.

Nasty Filthy is ook weer een superchille track, alleen begrijp ik die onzin op het einde echt niet. Heeft totaal geen meerwaarde voor mij. Laat het dan gewoon weg.

Vanaf dit moment zakt het album een beetje in voor mij. Falling Down kom ik de hele tijd niet zo goed doorheen. Het heeft veel fijne stukjes, maar op bepaalde momenten is het te chaotisch; het verstoort de sfeer van het album. Sunrise-Sunset vind ik ook maar een slechte productie hebben. Niet dat de teksten hier onderdoen aan de rest van het album, maar als de productie niet in orde is, dan skip ik al gauw.

Gelukkig komen er na deze paar mindere tracks een fijne interlude en drie laatste tracks van absolute wereldklasse.

Appreciation (Remix) was voor mij na de eerste keer luisteren gewoon een erg relaxed nummer, de beat is echt heerlijk, maar ik luisterde niet goed genoeg naar de verses. Ik was gisteren bij een aantal nummers de tekst nog eens extra aan het doornemen, om te kijken of ik het helemaal begreep. Ik zeg eerlijk, op het einde van Deacon's verse liet ik een traan. Wauw. Cashmere the Pro levert trouwens ook een mooie verse af.

Dan op naar de laatste 2 tracks van Southernunderground. Dying Nation, weer een erg goede productie van Kno, en bij de hook krijg ik steeds weer kippenvel. En de heren spitten hier over wat voor een verkloot land de V.S. toen natuurlijk al was geworden.

War is een waardige afsluiter van deze fantastische undergroundplaat. Eerst gewoon drie minuten een mooie instrumental met een sample van Mobb Deep. En dan een ongelooflijk goede productie van Kno erachteraan plus mooie persoonlijke verses van een altijd goed flowende Deacon.

Topplaat dus, met genoeg dopeness maar ook een flinke portie emotie. Overal geweldige verses zoals we wel gewend zijn van deze heren en erg goede gastbijdrages van Tonedeff, Masta Ace en Cashmere the Pro. En natuurlijk ook weer flink wat fantastische producties van Kno. Alleen jammer dus van het einde van Nasty Filthy en de twee daaropvolgende tracks. Maar dit is ze vergeven, omdat de rest zo geniaal is, krijgt Southerunderground een mooie 4,5*.

CunninLynguists is onderhand uitgegroeid tot mijn favoriete hiphopgroep, vanwege hun originaliteit, veelzijdigheid etc. En aan de ene kant omdat ze doordachte lyrics hebben die je aan het denken kunnen zetten en die je echt kunnen raken, waar je aan kunt relateren. En aan de andere kant ook omdat de heren altijd goed flowen en keiharde punchlines spitten, en natuurlijk door de legendarische en dope producties van Kno.