menu

The Decemberists - Picaresque (2005)

mijn stem
3,90 (276)
276 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Pop
Label: Kill Rock Stars

  1. The Infanta (5:09)
  2. We Both Go Down Together (3:06)
  3. Eli, the Barrow Boy (3:11)
  4. The Sporting Life (4:38)
  5. The Bagman's Gambit (7:04)
  6. (From My Own True Love) Lost at Sea (3:44)
  7. Sixteen Military Wives (4:52)
  8. The Engine Driver (4:17)
  9. On the Bus Mall (6:06)
  10. The Mariner's Revenge Song (8:47)
  11. Of Angels and Angles (2:29)
totale tijdsduur: 53:23
zoeken in:
avatar van Arrie
Hmm oke, dan snap ik wel wat je bedoelt. Ik associeer het alleen niet echt met indie rock.

avatar van John Frusciante
4,0
Mijn eerste kennismaking met de The Decemberists en het kwartje begint nu eindelijk te vallen. Na de eerste luisterbeurt wist ik niet goed wat ik nou van deze band moest denken, maar nu ik dit album wat langer de tijd heb gegeven ben ik er toch achter gekomen dat dit erg lekkere muziek is. Het nummer 'The Infanta' is een geweldige openingsknaller. De zanger heeft een erg fijne stem. 'The Mariner's Revenge Song' vind ik ook erg mooi en samen met 'Eli the Barrow Boy' tot nu toe de beste nummers van deze plaat. Maar de wat luchtigere nummers mogen er ook zijn 'Sixteen Military Wives' licht erg lekker in het gehoor en 'The Sporting Life' vind ik erg herkenbaar . Tot nu toe, na het album een stuk of acht keer geluisterd te hebben, kan ik concluderen dat er geen slechte nummers opstaan. Alleen 'From My Own True Love) Lost at Sea' vind ik iets minder. Ik ben nu erg benieuw naar ander werk van deze band. Ik ga nu 'The Crane Wife' beluisteren. Ik ben benieuwd of ze dit album kunnen evenaren.

avatar van battersea
4,0
Ik was al fan van de Crane Wife, de laatste schijf kon mij niet boeien, veel te country-achtig en Counting Crowes geluidjes, het theatrale van the Crane Wife en Picaresque is echter fenomenaal. Indie als van independent!

avatar van TEQUILA SUNRISE
3,5
Dit album deze week gekocht mede dankzij de positieve kritieken die dit album op MM krijgt en ik ben dus benieuwd of ik dit kan onderschrijven.
Ik ga er dit weekend voor zitten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
3,5
Prima album, enkel het nummer The Mariner"s Revenge Song haalt het zaakje voor mij naar beneden iets teveel bombast al je het mij vraagt en het duurt te lang ondanks de tekst.
De overige nummers vind ik goed tot zeer goed.
Een aparte vermelding is er voor het tweetal The Engine Driver & On The Bus Mall.
Ben persoonlijk niet zo kapot van de stemkwaliteiten van de zanger.
Mogelijk dat dit album in de toekomst nog bij mij zal groeien, de tijd zal het leren.

avatar van arcade monkeys
3,5
Grotendeels eens met Tequila Sunrise, dit is echt een prima album, en The Mariner's Revenge song is de minste van het album al is elk nummer erg fijn en de moeite waard. We Both Go Down Together is mijn favoriet.

avatar van oceanvolta
4,0
The Mariner's Revenge Song
Ik had nog nooit op de tekst gelet maar nu ik de lyrics ken vind het nummer echt nog beter. Mooi verteld zonder dat het ook maar iets inboet op het ritme of de melodie. Geniaal!

avatar van hoi123
4,0
Het valt misschien het duidelijkst te horen aan de tekst van het door zijn zelfspot en trompetjes heerlijke, door een opzwepende drum voortgedreven The Sporting Life: de karakters in de nummers van Picaresque zijn geen homerische helden met grenzeloos liefdesverdriet en nog wat andere clichés, nee: ieder klein vleugje in de muziek die hier gemaakt wordt doet denken aan de wat minder hippe jongetjes en meisjes van de middelbare school. De types die in de lunchpauze in de hoek van de kantine hun broodjes met kaas vergelijken en bij geschiedenis met hun vinger hoog in de lucht en bril scheef op hun neus altijd het eerste antwoord klaar hebben, zeg maar.

Zanger Colin Meloy manouvreert met zijn bijna karikaturaal benepen stem door de klunzige, maar zwierige uithalen van de violen, accordeons en nog wat ondefinieerbare instrumenten die op dit album allemaal uitgebreid aan de pas komen en creëert een bijna overal aanwezige theatrale dramatiek die niet echt serieus genomen kan worden, maar dat ook niet probeert. Tekstueel lijken Meloy en zijn vriendjes en vriendinnetjes hun op hol geslagen fantasieën uit hun geschiedenis- en literatuurboeken te mengen met de moeilijkste woorden die het woordenboek te bieden heeft (ik vraag me wel eens af of Engelsmannen zelf wel helemaal begrijpen wat er in bommerdebombastische opener The Infanta allemaal gezegd wordt).

Thema's van de nummers? Dode soldaten en de verschrikkelijke houding van de USA bijvoorbeeld, maar dan natuurlijk juist niet op een serieuze toon; nee, van alle uitgelaten nummers die dit album telt is misschien wel de meest euforische 16 Military Wives, dat in de laatste minuut een soort nationaal feest wordt, met alle toeters en bellen denkbaar. Verloren zeemannen komen voor de eerste keer langs in For My Own True Love (Lost at Sea) - het valt ook wel een beetje te lezen aan de titel - maar voor zover dit bonte, enigszins bizarre album aan clichés doet, valt dit nummer het meest onder die noemer, maar dan vooral door de corny tekst van het refrein. (Mr Postman, do you have a letter for me? A letter for me? For my own true love, lost at sea, en dat dan een paar keer? Jullie kunnen beter.)

De klappers van dit album maken me gelukkig wel weer erg blij. Naast de daarnet besproken politieke topper hebben we namelijk nog een absoluut meesterwerkje in de vorm van (nog een) zeemannenepos: het absolute toppunt van onhipheid en genialiteit The Mariner's Revenge Song, waar een hele beeldloze musical uit de kast wordt getrokken die ook muzikaal nog eens verdomd catchy is. Vanuit buiken van walvissen kunnen blijkbaar wat geweldige geluiden komen, met als wat voorbeelden van fantastische details, de pakkende drum die invalt in het tweede couplet, de maar tweemaal voorkomende klaagzang van de moeder (Find him, bind him, tie him to a pole and break his fingers to splinters, gevoeliger kan het toch niet worden?) en de volkomen willekeurige wals die plots wordt ingezet voor het een-na-laatste couplet.

Als deprimuziek-liefhebber (maar vrolijk genoeg voor deze zetting van het streepje) kan ik me er eigenlijk soms wel eens aan storen als een album uit alleen maar uitgelaten feestjes van nummers bestaat (en alleen de laatste 2 minuten en 28 seconden van dit album zouden misschien als enige muzikaal als een klein beetje ontevreden beschouwd kunnen worden), omdat het risico op emotionele inflatie dan wel erg groot wordt. Dit kan echter niet gebeuren als het enthousiasme in de muziek zo groot blijkt te zijn als hier bij de Decemberists, waar iedere noot sprankelt van de amodieuze gezelligheid, ook bij liedjes zoals We Both Go Down Together en Eli, The Barrow Boy, die niet per sé zo memorabel als de echte knallers. Vrolijkheid gegarandeerd.

avatar van harm1985
4,5
Favoriete plaat van The Decemberists, net een tikje beter dan King is Dead en Crane Wife. Je gaat van het ene hoogtepunt naar het andere, van de stampende opener The Infanta, door naar We All Go Down Together, The Bagman's Gambit, Sixteen Military Wives, Engine Driver met als hoogtepunt een van mijn favorieten, The Mariner's Revenge Song. Wat een ontzettend gaaf nummer, of zoals een recencent al zei: Fuck it, Let's do a 10 minute song about a murder-revenge inside a whale.

avatar van TEQUILA SUNRISE
3,5
De plaat/band begint mij steeds beter te bevallen zonder dit nu direct tot uitdrukking te brengen in de score.
The Mariner"s Revenge Song blijf ik een misbaksel vinden maar nummers als On The Bus Mall, We Both Go Down Together & The Engine Driver vind ik uitstekend van kwaliteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:52 uur

geplaatst: vandaag om 04:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.