Creed - Human Clay (1999)

Label: Wind-up

1. Are You Ready (4:45)
  2. What If (5:18)
  3. Beautiful (4:19)
  4. Say I (5:15)
  5. Wrong Way (4:19)
  6. Faceless Man (5:58)
  7. Never Die (4:51)
  8. With Arms Wide Open (4:34)
  9. Higher (5:16)
  10. Wash Away Those Years (6:04)
  11. Inside Us All (5:39)
  12. Young Grow Old * (4:46)
  13. With Arms Wide Open [Strings Version] * (3:55)
  14. To Whom It May Concern * (5:11)
  15. Roadhouse Blues [Live] * (5:51)

met Robbie Krieger

16. What's This Life For [Acoustic] * (4:23)
  17. With Arms Wide Open [Acoustic] * (3:56)
  18. Is This the End? * (6:15)
avatar van animalkrullie
Dit album word een klassieker!

animalkrullie schreef:
Dit album word een klassieker!

Lijkt me toch sterk overschat. Leuke dosis stevige rock, meer niet. (En gelukkig ook niet TEVEEL van hetzelfde, af en toe een aangename verademing tussen al dat geblaat van de zanger door).

Die zanger was volgens mij meer bezig met zijn poses dan met het vak van vocalist. Wat een ontzettende sukkel was dat met zijn strakke hempjes en leren broeken.

Merendeel van de wereldbevolking prikte daar genadeloos doorheen op enkele van die bakvisjes na die natuurlijk weer helemaal door het lint gingen als meneer zijn wilde haardos weer eens in het luchtledige gooide.

Ergste van allemaal was dat die gast gewoon een prima stem had maar door al die poeha hem vergat (goed) te gebruiken.

Zou hoge ogen gooien bij Idols want daar schijnt zo'n soort jongens het nog goed te doen.

avatar van Darkshines
Slecht kun je deze rock niet noemen, ik ben alleen een beetje uitgekeken op dit soort bandjes. Doet me veel aan pearl jam denken. Het is allemaal aardig maar echt leuk of verassend wil het maar niet worden. Logisch dat ze gestopt zijn.

avatar van Klumpie
1,5
Het is een redelijk album, maar ook niet meer dan dat. Het is net zoals Darkshines zegt op een gegeven moment heb je het wel gehoord met deze bands. Deze muziek werd puur gemaakt om te verkopen en niet vanwege artistieke kunst van de muzikanten.

Erg gemaakt maar stiekum toch wel lekker.

avatar van Klumpie
1,5
Klumpie schreef:
Het is een redelijk album

avatar van Redbonemusic
Werkelijk een top band! Helaas door allerlei gekonkel en ego´s, vooral door Scott Stapp, uit elkaar gevallen. Dit album vat alles samen; geweldig geluid, muziek en sfeer. Grunge of post grunge? Zal me een worst zijn. Zoveel beter dan Pearl Jam, Nirvana en al die andere omhoog gevallen bandjes. Gelukkig nooit in Nederland doorgebroken, zo hou je nog eens iets voor jezelf. Vergelijkbaar met Seether. Alle albums van Creed kun je zo aanschaffen. Jammer dat Marc met Alter bridge het niveau van Creed niet kan vasthouden. Is ook wel aardig maar het goede gevoel mist.

avatar van Nicholas123
Ben ik de enige die bij What If gewoon heel duidelijk de Stone Temple Pilots hoort? Dikker kan het er volgens mij niet bovenop liggen.

Verder vind ik Higher best wel een geweldig nummer.

avatar van Didgeplayer
Sterk album van de heren.
With arms wide open blijft de mooiste rockballad aller tijden.
Tegenwoordig doen de heren het met een andere zanger onder de naam Alter Bridge.
Je hoort nog duidelijk de Creed-sound, maar dit het klinkt allemaal veel rauwer.
Met name Mark Tremonti kan zich helemaal ontplooien.

Joy
Redbonemusic schreef:

wat mij betreft veel te veel eer, al was het maar omdat dit bandje amper een paar jaar meeging en pearl jam en nirvana een behoorlijk langere en diversere staat van dienst hebben dan creed

best aardig op zijn tijd maar meer ook niet dit bandje, eerder te vergelijken met nickelback, ook allemaal hetzelfde

avatar van CTK
CTK
Redbonemusic schreef:
Bij de zin zoveel beter dan Pearl Jam ben ik gestopt met lezen.

manitobas
Dit album bevalt mij een stuk beter dan het debuut. Helaas, net als het debuut, zijn sommige nummers iets te lang.

avatar van ForgottenSon
Geweldig juist die lange tracks op dit album, prachtig hoe er vaak rustig (en oh zo mooi!) wordt opgebouwd om vervolgens te knallen. Schitterend gewoon.

Ik mis hier nog bonustracks als Is This The End, een absolute aanrader.

Meesterwerk 5*

avatar van Bravejester
Voor mij in ieder geval geen klassieker; mede doordat deze na 12 jaar niet zo lekker meer klinkt op een aantal nummers na ( Faceless Man, Wash Away Those Years, Higher en in mindere mate Beautiful, Say I en With Arms Wide Open ).

In vergelijking met Alter Bridge haalt dit het dus echt niet; Miles Kennedy klinkt zoveel beter dan Scott Stap en ook Mark Tremonti klinkt bij Alter Bridge stukken beter!!

human clay

stront dus

rodneyVL
Nicholas123 schreef:

Verder vind ik Higher best wel een geweldig nummer.

Jawel hoor. Zeer evidente Scott Weiland gelijkenis!

Stone Temple Pilots viste net zo goed mee op het succes van Nirvana en Pearl Jam.

avatar van james_cameron
Solide tweede album van deze amerikaanse relirockers. Bij vlagen wel een stuk beter en vooral levendiger dan het wat saaie debuut, al loopt het materiaal ook hier soms vast in lang uitgesponnen en vrij eentonige songs. En de zang van Scott Stapp is ook hier niet bepaald geweldig. Niettemin een aantal prima nummers, zoals de lekker opener Are You Ready en de mooie hit With Arms Wide Open.

avatar van Kondoro0614
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik dit tweede album van de jongens van 'Creed' niks bijzonders, en vond ik het debuutalbum nog geslaagder. Het is te rustig, grijpt nergens echt aan en word nergens bijzonder spannend. Gitaarwerk is matig, zeker als je weet wat Tremonti in de toekomst uit zo'n ding perst is het hier wel bedroevend slecht en alleen de nummers 'Higher' en 'Faceless Man' wisten mij op een zekere hoogte te boeien maar de rest is veelte rustig. Jammer dat de ego van Scott zelfs in het muziek te voelen is want de man heeft een fantastische stem maar, haalt er niks uit. Het mag van mij wat harder en ruwer, dit rustige geneuzel zet ik niet snel meer op.

Voorlopige tussenstand:
01. My Own Prison
02. Human Clay

Thekillers87327
Creed is en zal altijd onderschat blijven. JA je moet van de stem houden, JA de lyrics zijn af en toe wat cringeey, maar jeetje... ze hebben zoveel goede en ook diepe nummers gemaakt. Creed is voor mij wat de 3JS in NL zijn. Onderschat en dus ondergewaardeerd.
Dit vind ik persoonlijk het beste album.

Higher en faceless man... gewoon fantastisch.
Heerlijke grunge met toch een eigen stijl.
Met deze sound onderscheiden zij zich juist van de nivana's

avatar van Funky Bookie
Het 2e album van deze Pearl Jam kloon is niet origineel, maar staat wel boordevol hele fijne nummers.
Heerlijke rock met een fijn grommende zanger.

avatar van milesdavisjr
Funky Bookie schreef:
Heerlijke rock met een fijn grommende zanger.

Destijds aangeschaft en toen vond ik het ook prima muziek. Inmiddels grijp ik liever terug naar de bands die in het genre de toon hebben gezet. Ik schiet al vrij snel in de lach van de 'ik heb een aardappel in de keel' toon van zanger Scott Stapp terwijl het op zich geen slechte zanger is. De muziek is pompeus, heeft een larger than life gevoel en het overdreven emo gevoel dat de band wil uitdragen is aan mij niet (meer) besteed. Gitarist Tremonti doet het niet slecht maar zou beter voor de dag komen in Alter Bridge.

avatar van Juul1998B
Ook creed kreeg net als Nickelback te maken met ongefundeerde kritiek. De kritiek was zelfs erger dan bij Nickelback.
Zelf denk ik dat dit vooral komt door lead zanger Scott Stapp. Hij oogt niet sympathiek en daarentegen ook niet heel zelfbewust. Een beetje fred Durst light.
Toch heeft deze band echt wel wat neergezet met dit album.
Nummers als Faceless men en What if zitten gewoon heel goed in elkaar.
Are you ready zet ook echt de opening voor het album, goede banger.