Fleetwood Mac - Greatest Hits (1971)

Blues / Rock
Label: CBS

1. The Green Manalishi (With the Two Pronged Crown) (4:36)
  2. Oh Well - Part 1 (3:32)
  3. Oh Well - Part 2 (5:44)
  4. Shake Your Money Maker (2:56)
  5. Need Your Love So Bad (3:57)
  6. Rattle Snake Shake (3:32)
  7. Dragonfly (2:48)
  8. Black Magic Woman (2:53)
  9. Albatross (3:10)
  10. Man of the World (2:52)
  11. Stop Messin' Round (2:21)
  12. Love That Burns (5:04)
avatar van lennon
Ik heb FM leren kennen in de 80's en vond de hitjes destijds wel aardig. Maar nooit genoeg om me te gaan verdiepen in deze band.

Naarmate ik iets ouder werd trok dat toch wat meer mijn aandacht en heb de Fleetwood Mac - Greatest Hits (1988) aangeschaft. Leuk cdtje, maar ook deze speelt niet vaak in de cd speler.

Nog later Rumours op LP geprobeerd, want dat was volgens velen toch hét album. Dat kon me in het begin ook niet echt bekoren, en ik constateerde eigenlijk wel dat deze band gewoon niet aan mij besteed was op een paar hits uit de 80's en 70's na.

Rumours kreeg ik toch nog een klik mee, en nu heb ik deze greatest hits van een collega op LP gehad. Ik zet m op zonder grote verwachtingen, en daar gebeurt het: Verdorie! Die band heeft veel leukere muziek gemaakt in de 60's Dat wist ik dus echt niet! Ja ik kende Albatross, maar dat was het dan ook wel.
Nu ik deze plaat ken hoor ik een zeer bekend nummer: Need your love so bad.. fantastisch, maar was dat van FW? Ik heb nog een hoop te leren.

Wat een lekkere verzamelaar is dit zeg! Kan niet anders zeggen! Enige nummer waar ik niks mee heb is Shake your money maker, maar dan blijven er nog 11 heerlijke nummers over!

Oh well vind ik bijzonder mooi!

Ok... welke albums van deze band moet ik gaan luisteren als dit album me bevalt?

Ik heb Fleetwood Mac - Mirage (1982) en Fleetwood Mac - Tusk (1979) nog liggen, maar gezien het jaartal van release, denk ik dat deze me niet zullen liggen.

Nooit te oud om te leren, en gisteren 41 geworden, dus ik mag nu ook wel "ouwe lullen" muziek gaan luisteren, toch? (zonder dollen, dit is echt een super plaat!!! )

avatar van nlkink
Misschien een wat late reactie, lennon, maar als je deze compilatie goed vind probeer dan eens van de reguliere albums Then Play On en probeer dan meteen de versie te pakken te krijgen met de vier bonus tracks. Lees voor extra info de laatste bijdragen bij dat album.
Zelf heb ik deze compilatie overigens ook aangeschaft nadat ik eerst de 'dubbelganger' (qua hoesfoto) uit 1989 had aangeschaft. Gelukkig kon ik dit exemplaar via Amazon scoren voor, hou je vast, € 0,50. Dankzij de portokosten (vanaf Guernsey) kostte de CD toch nog ongeveer € 3,--. Ben er blij mee omdat ik nu eindelijk een CD heb waar Man Of The World op staat.

avatar van Tozifra
Als je deze op cd wilt, kun je misschien beter Fleetwood Mac - The Best of Peter Green's Fleetwood Mac (2002) kopen. Daar staat alles op wat hierop staat behalve 'Love That Burns', maar met nog tien andere nummers.

@lennon en anderen. De mooiste verzamelaar van Peter Green, met natuurlijk veel Fleetwood Mac, maar bijvoorbeeld ook samen met John Mayall vind ik deze: Peter Green - The Anthology (2008)
Is nog voor een aanvaardbare prijs te vinden op bijvoorbeeld Discogs.
Het beste album van de 'oude Fleetwood Mac' vind ik het al genoemde Then Play On, maar dan wel de versie met Oh Well (1&2).

Pim
Er zijn twee Fleetwooden Maccen. Allebei zijn ze de moeite waard. Maar ik zie ze wel los van elkaar. Net als er bijvoorbeeld twee Hengelo's zijn (een in Overijssel en een in Gelderland) of twee Birminghams (eentje in UK en eentje in USA). Ze heten hetzelfde maar daar houdt het mee op. Vergelijken is zinloos. Zelfs als er een paar inwoners van de ene Hengelo naar de andere zijn verhuisd (of van de ene Birmingham naar de andere).

avatar van musician
Pim schreef:
Er zijn twee Fleetwooden Maccen. (...) Ze heten hetzelfde maar daar houdt het mee op. Vergelijken is zinloos. Zelfs als er een paar inwoners van de ene Hengelo naar de andere zijn verhuisd (of van de ene Birmingham naar de andere).

De ritme sectie is ongewijzigd gebleven.
Telt dat nog?
Of is Fleetwood geheel anders gaan drummen? Ging John McVie anders bassen? Ook een boeiende vraag voor deskundigen op dat vlak.
Of had zei Lindsey Buckingham: "Mannen, een geheel nieuwe muziekstroming. Willen jullie je aanpassen?" Toch benieuwd hoe dat gaat.

avatar van John Self
Ze zijn gewoon andere nummers gaan spelen. Buckingham werd de belangrijkste componist wiens nummers aansloten bij wat Christine McVie schreef. De eerste FM was voornamelijk Greens vehikel. Blues, rock maar niet de kauwgumballenpop van Buckingham. Maar minstens even succesvol. Ik herinner me de opwinding die ik destijds voelde bij the Green Manalishi en Oh Well. Maar ook de melancholie van Man of the world en Albatros. En dat allemaal te horen via een klein transistor radiootje dat je mee nam overal waar je heen ging. Veronica's top 40 was het centrum van de wereld wat muziek betreft.