Yes - Close to the Edge (1972)

Label: Atlantic

1. Close to the Edge (18:36)
  2. And You and I (10:13)
  3. Siberian Khatru (8:57)
  4. America [Single Version] * (4:12)
  5. Total Mass Retain [Single Version] * (3:21)
  6. And You and I [Alternate Version] * (10:17)
  7. Siberia [Studio Run-Through of "Siberian Khatru"] * (9:19)
avatar van Alicia
Een mix van jazz, klassiek en rock! Steve Howe is ook zo geweldig veelzijdig. Maar hij is inderdaad geen echte rocker. Ik vind Yes sowieso geen echte rockband. Toch vind ik Rabin op zijn rockgitaar ook wel lekker klinken binnen het Yes concept. Maar dit is hét "klassieke" album van Yes met mijn favoriete Yes bandleden. Overigens is dit het laatste album met Bill Bruford, die nog even terug kwam op "Union" uit 1991 en ook zijn medewerking verleende aan andere (solo) projecten van o.a. Steve Howe.

Met alles eens Alicia !

Misterfool
Ik sluit me ook aan bij Alicia en Bikkel2. Ik snap echter ook wel waarom Howe irritatie op kan wekken, hij klinkt op momenten net wat te gehaast. Ik moet het overigens met Bikkel 2 oneens zijn over Relayer: op Close to the Edge na het beste album van Yes. Als je een rockende Steve Howe wilt horen moet je eens Sound Chaser beluisteren . Al is het gitaarlijntje van Siberian Khatru. om maar weer terug on-topic te gaan, ook bepaald niet mis, zeg!.

Ozric Spacefolk
Ik vind Howe juist op zijn stevigst op Drama. Ook een prachtplaat.

Klopt...... daar schittert hij echt als rockgitarist.
Maar het is niet zijn specialiteit...... blijf ik vinden.

avatar van willemmusic
Alicia schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar de Steve Wilson mix van dit album... lijkt mij erg de moeite waard, net als de albums van XTC. Close to the Edge is toch wel een van de mooiste albums van Yes!

Sorry, ik loop achter: wat heeft Steve Wilson met XTC....?

avatar van Rudi S
willemmusic schreef:

Sorry, ik loop achter: wat heeft Steve Wilson met XTC....?

Naast Yes, doet Steven ook een serie XTC albums in de remix.
XTC ‘Drums and Wires’ remixed by Steven Wilson | StevenWilsonHQ.com

avatar van willemmusic
Merci!
Steve Wilson, de link tussen Yes en XTC, het is me wat tegenwoordig....

Wilson doet ook verschijnende King Crimson albums.

avatar van liefkleinhertje
Dit is een cd die ik nooit draai (bruin grijs van boven door de nicotine en stof aanslag) omdat mn voor keur dan toch uitgaat van Yessongs daar staat ook alles op maar dan live en van die bonus nummers lig ik ook niet wakker
Des ondanks is dit wel een goeie cd

avatar van perrospicados
Het zal misschien al vaker gezegd zijn maar wat een username heb jij dan!

avatar van Rogyros
Ik heb deze cd onlangs van mijn vader gekregen. Ik kende Yes wel, maar dit specifieke album nog niet. Ik moet zeggen dat ik wel moest wennen aan de instrumentatie in het begin van het nummer Close To The Edge. Het was voor mij wat pielerig, wat op de zenuwen werkend, zeg maar. Daar heb ik niet heel snel last van, maar nu toch wel. Naarmate ik het vaker beluister, is de weerstand ertegen steeds minder. Enhet vervolg van het nummer en ook van de andere twee is toch wel van behoorlijke schoonheid. Ik geef vier sterren. Mooie muziek, mooie lagen.

WPE
Die 4 is voornamelijk voor het prachtige titelstuk, "Close to the Edge". Ik leerde dit nummer al kennen in de jaren '70, op Yessongs (dus live), maar pas later ben ik de grootsheid en de prachtige complexiteit gaan waarderen van dit meesterwerk van Yes.

avatar van FrodoK
Ben dit album nu pas echt aan het ontdekken, en wat een prachtalbum is dit zeg. Titelnummer is van ongekende schoonheid. Schitterend!

FrodoK schreef:

Goh, ik wou dat mij dat ook overkwam. Dat gevoel van ontdekken, een hele nieuwe wereld die voor je opengaat, dat mis ik wel.

avatar van FrodoK
Gebeurt me ook niet vaak. Bij veel albums waar veel om te doen is/was, heb ik bij beluisteren iets van 'mwa...' Maar bij deze is het wel raak, ik ben gelijk het verdere oeuvre van Yes grondig aan het verkennen!

avatar van El Stepperiño
@ AC1 en FrodoK misschien een idee om eens te kijken bij Muziek >> Muziekgames >> Prog Ladder 2016 waar er genoeg te ontdekken valt!!

avatar van FrodoK
Ha, dank je wel! Eens grasduinen

AC1
Ik moet bekennen, Steven Wilson heeft dat remixen goed gedaan. Album klinkt zuiverder (dums en vocalen net iets luider) en, heel belangrijk, ik hoor geen nieuwe reverbs. Misschien dat de bas van Squire wat meer body mocht hebben maar zover ik kan beoordelen is het allemaal uitgevoerd met heel veel respect voor het origineel. Bravo, Steven!

PS: Lang geleden dat ik zo van dit album heb genoten, zeg!

avatar van Droombolus
AC1 schreef:
ik hoor geen nieuwe reverbs

Waar hoorde je die dan wel ?

AC1
Niet bij Yes maar bij Alan Parsons Project, Vangelis, ... Ik vermoed dat bij Yes alle sporen zijn opgenomen met reverb en andere effecten. Dat zou de job al heel wat makkelijker maken.

avatar van Droombolus
Dat is niet de normale praktijk hoor. FX worden doorgaans pas in de miks toegevoegd.

AC1
Er werd ook opgenomen met effecten omdat die schaars waren en/of deel uitmaakten van de sound.

avatar van Leeds
Na enkele jaartjes weer opgezet. Schitterend werk blijft dit toch. Technisch heel goed en niets aan kracht verloren. Knap werk van 1 van de beste technische progbands van toen. Bijna net zo goed als Gentle Giant, die ik nog steeds als de technisch beste progband van die generatie zie. Meesterwerk!

AC1
Gentle Giant, goeie muzikanten maar die stem en dat accent zijn niet om aan te horen.

avatar van FrodoK
Dat vind ik nou ook. Zo jammer van die zang!

Laatst deze cd voor een neef van mijn vrouw gekocht, die jarig was.
Hij had gehoord dat ik veel met muziek bezig was, en wilde graag een goed Yes album.
Bij binnenkomst hoorde ik Miles Davis.

avatar van Rogyros
Miles Davis! Zou ik prima vinden!

Andere Jazz.

avatar van Alicia
... nou geef mij maar deze Yezz!

avatar van Rogyros

Ik kan ze beiden waarderen!

avatar van Clownvis
Ongeveer 35 jaar geleden de 1e CD van Yes gekocht, namelijk de fantastische Yessongs en vandaag eindelijk de Close to the Edge CD (na Fragile en Tales from Topographic Oceans, ben namelijk de reeks van The Yes album t/m Relayer aan het bijwerken, volgens mij heb ik dan het beste werk te pakken). Wat mij betreft, en vele zijn het met mij eens, de beste CD die ze ooit gemaakt hebben. Vooral het titelnummer is werelds maar ook And you and I blijft nog steeds een van de mooiste nummers die Yes ooit gemaakt heeft (alleen het einde van het nummer is vrij abrupt, mis de laatste toon die op Yessongs wordt gespeeld ). Siberian Khatru hoor ik ook altijd graag dus kan niet anders dan 5 sterren geven aan dit topalbum. De bonustracks voegen weinig toe (heb uiteraard de remaster).

avatar van Liampie
Perfectie bestaat niet en ik heb nog nooit iets of iemand van perfectie beticht, maar omdat ik echt niet zou weten wat ik aan dit album zou willen veranderen heb ik geen andere keuze dan de volle vijf steren uit te delen. Wat een meesterwerk.