Fleetwood Mac - The Very Best Of (2002)

Rock / Pop
Label: Reprise

1. Monday Morning (2:45)
  2. Dreams (4:16)
  3. You Make Loving Fun (3:33)
  4. Go Your Own Way (3:40)
  5. Rhiannon (3:47)
  6. Say You Love Me (4:03)
  7. I'm So Afraid [Live] * (6:01)
  8. Silver Springs * (4:31)
  9. Over My Head (3:09)
  10. Never Going Back Again * (2:15)
  11. Sara (6:27)
  12. Love in Store * (3:11)
  13. Tusk (3:34)
  14. Landslide (3:18)
  15. Songbird * (3:20)
  16. Big Love [Live] (2:49)
  17. Storms * (8:00)
  18. The Chain (4:29)
  19. Don't Stop (3:12)
  20. What Makes You Think You're the One * (3:30)
  21. Gypsy (4:23)
  22. Second Hand News * (2:52)
  23. Little Lies (3:39)
  24. Think About Me * (2:43)
  25. Go Insane [Live] * (4:21)
  26. Gold Dust Woman * (5:00)
  27. Hold Me * (3:45)
  28. Seven Wonders (3:38)
  29. World Turning * (4:24)
  30. Everywhere (3:42)
  31. Sisters of the Moon * (4:41)
  32. Family Man (4:02)
  33. As Long as You Follow * (4:18)
  34. No Questions Asked * (4:43)
  35. Skies the Limit * (3:46)
  36. Paper Doll * (3:58)
totale tijdsduur: 1:08:26 (2:23:45)
avatar van buckingham
Ik ben juist erg blij met de keuze van go insane van Lyndsey Buckingham. Deze staat nergens anders op cd. Big love staat wel op The dance en ze hadden de studioversie kunnen kiezen, maar die is lang niet zo subliem als de acoustische versie. Zeker niet als je de beelden ook hebt gezien.

avatar van IntoMusic
Had vorig jaar de vernieuwde versie in handen (met de bonustracks), maar heb toch voor The Chain gekozen. Er staan wel wat nummers op dit album die niet op The Chain staan (waaronder Go insane), maar voor de rest is die laatste toch behoorlijk wat completer.

Wel grappig dat Gert P zowel hier als bij The Chain niet hoger komt dan een 2,5. Misschien is een verzamelaar simpelweg niet voor je weggelegd

Intomusic, klopt.
Er zijn maar weinig verzamelaars die me kunnen bekoren.
De 4 disc van Led Zeppelin wel maar ook van the collected serie, CCR, Cubyen Steely Dan.
Verser een hele goede verzamelaar die ik zelf dubbel heb want is niet meer te koop is Meet on the ladge van Fairport Convention.
Ook Gold van Asia vind ik goed want zijn de eerste 4 platen geremasterd van ze.
Voor de rest kan ik zo geen goede verzamelaars bedenken.
Had ook liever op cd 1 3 nummers erbij willen zien er is nog ruimte genoeg vooe maar mis oa.In the back of my mind, Welcome to the room...Sara en nog een aantal nummers.
Ook van cd 2 nummer 3, 8, hoeven niet.
Helaas is een best of lang en zeer zeker bijna nooit de echt beste nummers.
Zullen ze ook wel express doen anders verkoopt het reguliere werk niet meer.
Mar ga nu eerst in het vervolg een verzamelaar downloaden.
Is nu dit jaar al de derde slechte of niet echt slecht maar tegenvallende verzamelaar voor mij dan.

buckingham schreef:

Nou ik vind dit veruit het slechtste nummer wat er op staat en solo heeft niks met Fleetwood mac te maken maar goed had dan toch liever een nummer van Say you wil er op gezien zoals de What's the world coming trough of Say you will, Running trough the Garden of Pacekeeper.
Maar goed gelukkig verschillen smaken.

avatar van musician
Ik had ook graag nummers van Say you will gezien maar dat album verscheen pas een jaar na deze The Very best of. Sterker nog, The Very best of moest alvast als opwarmertje voor Say you will worden uitgebracht.

Big love staat origineel op Greatest hits, naast uiteraard Tango in the night.

Net als Go insane wordt daar een akoestische versie van gemaakt die vooral live veel succes had. Maar één akoestische Big love is wel genoeg. Go insane is van origine een aardig solonummer van Lindsey Buckingham dat wat mij betreft onbewerkt had mogen blijven.

Dat neem niet weg dat The Very Best of, zeker de twee-cd versie, een prima overzicht is van de Rumours line up.

avatar van Gert P
Deze the very best of heb ik van 2009 editie hoor.
Nieuwe release en uitgave toch met nieuwe hoes ed?
Gewoon weer een verkoop praat van eeen platenbons die het verstand kwijt is.
66 minuten cd 1 ruimte voor 4 nummers minus slechte live nummer Big love, is zelfs 5 of gewoon 4 nummers en voor live nummer studio versie.
Dus hier al 5 nummers en dan praat ik niet over cd2 want daar heb ik ook nummers voor die er af kunnen en dat maakt voor mij een 5. dus 21/2 ster.
Ben misschien wat minder snel verwend.
Bij mij is een kinderhand niet gauw gevuld.

En dan op deze versie Storms 8 minuten? Op versie 2009 maar 5 minuut nog wat.
En dan gewoon 5 sterren geven?

avatar van Hans Brouwer
Gert P schreef:
Er zijn maar weinig verzamelaars die me kunnen bekoren..
Als "A Final Hit (2005)" je dan maar kan bekoren!!!

Gert P schreef:
Deze the very best of heb ik van 2009 editie hoor.
Nieuwe release en uitgave toch met nieuwe hoes ed?
Gewoon weer een verkoop praat van eeen platenbons die het verstand kwijt is.
Ben misschien wat minder snel verwend.
Bij mij is een kinderhand niet gauw gevuld.

En dan op deze versie Storms 8 minuten? Op versie 2009 maar 5 minuut nog wat.
En dan gewoon 5 sterren geven?

Ik heb het bericht toch enige malen doorgenomen, begrijp er niets van, maar welk ei wil je precies leggen?

Voel je je bekocht omdat je 8,95 hebt neergelegd voor deze prima verzamelaar? Moeten we sterren aftrekken omdat de volledig tijd niet is benut van de cd?

Als de versie van 2009 al Storms terugbrengt tot 5 minuten en de 2002 versie er 8 minuten voor heeft, dan ga ik toch geen puntenaftrek geven aan de versie van 2002? Trouwens, wat dan nog, het originele Storms duurt 5 minuten en nog wat, wat is daar het probleem mee?

Het blijft een prima overzicht van een prima band, zoveel Grootste Hits hebben ze nu ook weer niet uitgebracht.

avatar van BB King
fantastische compilatie! vind de studio versie van Big Love ook nog steeds erg goed, dus die had er ook nog wel op gemogen. Albatross mis ik ook, maar gelukkig heb ik '" The Best of Peter Green's Fleetwood Mac " ook in mijn bezit

avatar van chevy93
Grappig dat ik hier nog niet op gestemd heb. Toen ik net op deze site kwam, had ik toch op alle verzamelaars (waar ik toen heel erg fan van was) gestemd? Blijkbaar niet. Net zoals mijn verzamelaars van Dire Straits, Supertramp, Eagles (en nog veel meer) was ook deze mijn instap tot de band. Geen slechte nummers en een heleboel toppers.

avatar van Gert P
Heb deze inmiddels weggegeven, draai hem niet.
Heb wat reguliere albums gehaald, is niet zo mijn verzamelaar dit en voor mij teveel skip momenten.

avatar van musician
Maar dan kun je je stem ook gelijk wel weghalen Gert!

avatar van Gert P
nee die blijft staan, had je ook niet gezegd als het een 4 of 5 was.
Ik ben minder snel tevreden denk ik.

Ik heb de 2cd versie van deze verzamelaar. Hier staan toch wel de beste Fleetwood Mac nummers op alleen mist er wat van Say you will maar die moest natuurlijk nog verschijnen.

Ook fijn dat van Big Love en I`m So afraid de live versies er op staan want die zijn grandioos! En ook Go Insane vind ik erg mooi van Buckingham!

Dit is toch wel een verzamelaar die je in je kast hebt moeten staan! *4.5

avatar van kaztor
Uit praktische overwegingen heb ik de groene Greatest Hits in Nederland achter moeten laten, dus is deze prettig geprijsde dubbelaar meer dan welkom.

Het is min of meer chronologisch samengesteld, de keuzes zijn hier wat minder voorspelbaar (live-versie van Big Love!! ) en het maakt de groene Greatest Hits overbodig met de aanwezigheid van As Long As You Follow en No Questions Asked.

Zo moet het!

Enkel jammer dat 'Oh Diane' ontbreekt

avatar van luigifort
Deze week stond deze vaak op..vond deze band altijd n beetje ouderwets en niet veelzeggend..de hele grote hits kende ik al wel..maar vooral de andere nummers de iets mindere hits bevallen me zeer..i was wrong..mooie band..doet n beetje spiri of zweverig aan. Mooi!

avatar van devel-hunt
De nadruk ligt hier wel heel erg op de slechtste FM plaat Tango in the night. En waar zijn Hold on en book of love van het zwaar onderschatte Mirage album gebleven?

avatar van Johnny Marr
De nadruk ligt hier toch echt wel op Rumours, en terecht. Enkel I Don't Want To Know en Oh Daddy ontbreken denk ik, en die hadden er gerust ook nog opgekund. Zeker I Don't Want To Know moet niet onderdoen voor de nummers van deze compilatie.

avatar van ClairedelaLune
Een van mijn favoriete CD's

avatar van goldendream
Het maanlichtje heeft smaak!

avatar van gaucho
Dat heeft-ie! Nou alleen nog de afzonderlijke albums van Fleetwood Mac ontdekken. Dan kun je nog even vooruit..

Om bovenstaande discussie (uit 2014!) nog even aan te halen: op de enkele CD-versie vind ik Tango ietwat onderbelicht (alleen de laatste 4 nummers). Als je de dubbelaar hebt (en die zie ik in de meeste gevallen voorbijkomen) staan er van zowel Tango als Rumours heel veel tracks op. Van Rumours zelfs zeven van de negen nummers op dat album. Acht als je Silver springs er nog bij rekent (het oorspronkelijke B-kantje van Go your own way, dat er muzikaal prima bij aansluit en dat ik eigenlijk altijd als een volwaardig Rumours-nummer heb gezien).

Op zich is dat wel terecht natuurlijk, want allebei die platen waren enorme hit-albums. Van Tango in the night kwamen niet minder dan zes singles en van Rumours vier. En van Rumours zijn ook diverse albumtracks heel bekend geworden. Hold me staat trouwens op de tweede CD, om de discussie hier boven even af te ronden. En de akoestische live-versie van Big love is een welkome aanvulling, al kun je natuurlijk ook stellen dat een Greatest Hits-album gewoon alle single-versies moet bevatten.

Zo bezien is dit een uitstekende verzamelaar, die voor sommigen zelfs de aanschaf van de reguliere albums overbodig zal maken. Voor mij en voor veel andere FM-fans geldt dat uiteraard niet.

Enige minpunt wat je bij dit album zou kunnen opmerken, is dat deze verzamelaar zich beperkt tot de Buckingham-Nicks-periode, dus zeg maar vanaf 1975. En dan is de periode na Tango in the night (dus na '87) uiterst pover vertegenwoordigd. Ik mis bijvoorbeeld Save me, dat bij ons nog wel een top-10 hit was.

De historie van Fleetwood Mac gaat natuurlijk veel verder terug. Maar de bluesjaren met Peter Green zijn op andere verzamelaars goed te verkrijgen. De 'wilderness years' daar tussenin, van '69 tot '74, met o.a, Bob Welch, daar is volgens mij geen enkele compilatie van. Ik vermoed dat de platenmaatschappij (Reprise/Warner, die ook deze set heeft uitgegeven) daar geen commerciële meerwaarde van ziet, en waarschijnlijk hebben ze gelijk. De goedkoopste en meest volledige optie daarvoor is de aanschaf van het 5CD-boxje dat een groot deel van die jaren bestrijkt.

avatar van Twinpeaks
Deze meegepikt bij de kringloop voor in de auto. Heb alles wel op de plank staan , zowel normaal als geremasterd, maar ben eigenlijk te lui om een compilatie te maken voor onderweg. Deze komt een heel eind aan onze wensen tegemoet. Had alleen graag Isn't It Midnight er nog bij gehad ipv Go Insane of Paper Doll , maar goed das een dingetje van mij . Scheelt me ook weer verkeersboetes want Isn't It Midnight doet mij altijd mijn pedaal iets te ver intrappen. 4 en halve ster

Twinpeaks schreef:
Deze meegepikt bij de kringloop voor in de auto.

De dubbel of de enkelaar?

@Johnny Marr : de dubbele

avatar van musician
Als je heel fanatiek bent heb je ze allebei.
Omdat de dubbele de bluesnummers van de enkele ontbeert. Om het makkelijk te maken.
Ik zie trouwens dat de betreffende nummers ook ontbreken in bovenstaand overzicht.

avatar van Twinpeaks
Dat fanatisme stopt ergens natuurlijk . Normaal heb ik het ook niet zo op verzamelaars of ze moeten echt iets toevoegen in de vorm van unreleased tracks . Deze aanschaf heeft meer met luiheid van doen. En voor die schamele 2 euro ben ik de moeilijkste niet. Zeker als hij als nieuw is .

avatar van musician
Gelijk heb je. Maar in 2002 waren digitaal geremasterde bluesnummers van Fleetwood Mac nog met een lichtje te zoeken.
Dat is later uiteraard wel weer goed gekomen en maakt de enkele nu minder urgent.