Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van Robertus
Weet iemand trouwens hoe ik alsnog mijn vorige bericht bij de meningen en recensies kan toevoegen zonder dubbel te posten (was ik vergeten....)?

avatar van JoaMuse
Robertus schreef:
Gewoon op het sterretje naast je beoordeling klikken.

avatar van Robertus
Dank je JoaMuse. Zo makkelijk kan het dus zijn.

avatar van Woutout
Yorke heeft een paar weken terug een paar nieuwe songs akoestisch gespeeld en die klonken geweldig! Halverwege 1 van de tracks (Silent Spring, vol Neil Young invloeden) zegt hij 'this is Jonny's bit, which I can't play' En de song opzich klinkt al super. Waarschijnlijk zal het niet lang meer duren, voordat de volgende plaat wordt aangekondigd. Ik gok op februari 2016;-)

avatar van corn1holio1
Link?

avatar van rarekwabbus
Ik heb dit album stiekem een halfje omhoog gegooid, wat het op 5 sterren brengt. Meer nog dan andere Radiohead-platen moet The King of Limbs goed op je inwerken. Inmiddels heb ik hem zo grijs gedraaid, dat ik alle subtiele dingetjes eruit haal. En het is weer zo bizar goed uitgedacht zoals alleen Radiohead dat kan. Stukje genialiteit.

rarekwabbus schreef:
Ik heb dit album stiekem een halfje omhoog gegooid

En je maakt het stiekem ook nog eens wereldkundig. Stiekemerd

Vind het zelf ook een prima album maar dit lijkt meer op een verlengstuk van The Eraser dan van In Rainbows.

avatar van rarekwabbus
Franck Maudit schreef:

En je maakt het stiekem ook nog eens wereldkundig. Stiekemerd

Ik ben daar ook niet zo goed in, stiekem gedoe

avatar van Johnny Marr
The King of Limbs mag als album dan heel wat minder zijn dan z'n opvolger, Lotus Flower is toch nog beter dan alles wat op A Moon Shaped Pool staat .

avatar van Knoracle
Voor mij dan toch een heerlijk "tegendraads" album. Ondanks het gebrek aan gitaren heel genietbaar. Kan me ook goed voorstellen dat mensen hier niets mee hebben. Yorke doet het gewoon. En dus is het goed. Ben wel benieuwd hoe we TKOL zouden waarderen indien een andere band dit gemaakt zou hebben.
Komen we nooit achter. Gelukkig maar. Blijft een groeiplaat.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een onderschatte plaat in het oeuvre van Radiohead.

Hoewel de lengte van de plaat bijna doet vermoeden dat we hier met een EP te maken, zie ik het juist liever als een album waarbij heel selectief is omgegaan met de selectie van de nummers; er staat geen track teveel op, het verveelt geen moment.

De elektronische signatuur die we inmiddels van de band kennen, wordt op deze plaat doeltreffend ingezet. Verwacht geen elektrobombastiek a la Idotique, maar ingetogen nummers. Opener Bloom hakt er misschien nog het meeste in. De ritmesectie, die live door twee personen moet worden uitgevoerd, draagt het nummer.

Via stuk voor stuk sterke tracks wordt daarna langzaam opgebouwd naar de climax, Lotus Flowers. Een prachtig complexe track die bovenal buitengewoon goed dansbaar is.

Via twee prachtige ballads waar Thom Yorke zijn falsettostem schitterend begeleid door de piano wordt toegewerkt naar de tweede climax van het album. Ja, de gitaar is spaarzaam. De liefhebbers van Johnny Greenwood zijn gitaarklanken moeten geduldig wachten. In het laatste nummer komt de gitaar pas echt prominent aan bod. De tweede climax Separator wordt op treffende wijze kracht bijgezet door een heerlijk laidback gitaargeluid. Spaarzaam, maar o zo doeltreffende. Tom York zijn 'Wake me up!' komt nog wanhopiger over. Schitterend.

Mensen hadden er wat anders van verwacht. Een In Rainbows deel II wellicht. Een terugkeer naar de dampende techno op Hail To The Thief. Maar Radiohead blijft Radiohead. Ze doen waar ze zin in hebben. Finally I'm free of all this weight I've been carrying. Zo is het Thom.

avatar van borland
Ik haalde deze van Demonoid maar die versie heeft 14 tracks. Vooral Supercollider mis ik toch wel op deze versie. Ik koop de originele versie naderhand maar deze gaat dat niet worden. Gemiste kans.
Wat zijn dat voor nummers die hier extra op staan?
01 Bloom
10 Codex
11 Give up the Ghost
12 Supercollider
13 Separator
14 Harry Patch (In Memory Of)

avatar van Voorprogramma!
‘Misschien wel het meest onderschatte album ooit’

Bloom, Lotus Flower, Separator, Codex en het doorgedraaide Feral behoren tot het beste werk van de heren.

De Basement versie is werkelijk meesterlijk.

avatar van Thekillers87327
Album geluisterd en opnieuw hetzelfde. Ik heb natuurlijk veel respect voor deze muziek omdat het goed gecomponeerd is maar het weet mij totaal niet te raken. Het aspect emotie is er niet of is door een robot gemaakt.

Het meest positieve wat ik kan zeggen is dat dit emotieloze goed gecomponeerde muziek is.
2 sterren voor wat mij betreft in mijn top 10 slechtste bands zou staan.
Al respecteer ik de band zeker wel en dit waarschijnlijk weer haterig overkomt en een niet populaire mening is.

avatar van Johnny Marr
Voorprogramma! schreef:
‘Misschien wel het meest onderschatte album ooit’

Zei hij bij een Radiohead-album, LOL.

avatar van Sanderzzz
Denk wel dat dit album live geweldig moet zijn met de juiste akoestiek en sfeer.