Zo Moeilijk - Nieuwe Moves (2011)

Label: Top Notch

1. Intro (0:59)
  2. Doomdenkers (2:30)
  3. Talk of the Town (T.O.T) (3:40)
  4. Tuurlijk (2:27)
  5. Cirkels (3:09)

met Sticks

6. Stress / Ik Heb Je (3:44)
  7. Interlude 1 (2:27)
  8. Wij (3:00)

met Lienke

9. Kant A (3:24)
  10. Venus (4:03)

met Cedric Salah

11. Nieuwe Move [Remix] (4:51)

met Akwasi, James, Leeroy en Rico

met Sticks

20. Rijkdom (4:16)

met Akwasi en Sticks

avatar van jordkaka
Wat een verschrikkelijk vette clip zeg, ze moeten er serieus wel een waarschuwing bij zetten voor epilepsie!

avatar van MAS
MAS
Erg vette clip inderdaad.

avatar van kobe bryant fan
Even de clip toegevoegd.Vette clip inderdaad.

Maar verwonderen jullie je ook niet over de keuze voor dit nummer?
Ik was voor Cirkels, Nieuwe Move Remix, Jaman of Rijkdom gegaan. En ik zou meer nummers eerder kiezen dan Doomdenkers. Maar zoals ik al zei is het wel een ontzettend vet nummer natuurlijk, maar er zijn nóg betere... Vinden jullie niet?

avatar van kobe bryant fan

ja er staan betere op.

avatar van Colucci_Era
Rijkdom zou inderdaad een goeie keuze zijn geweest voor een video.

Harco
Maar verwonderen jullie je ook niet over de keuze voor dit nummer?

Nope, DoomDenkers is de enige track die echt weer die Nijmeegse Modo-vibe oproept. Verre-, maar dan ook verreweg het beste nummer van deze plaat.

avatar van jordkaka
Maar er komen nog wel meer clips, Cirkels en Nieuwe Move remix lijken me een goed idee.

avatar van em-dee-em-aa
Aantal toffe nummers maar ook een aantal die het voor mij echt niet doen. Ik vind een aantal gastbijdrages behoorlijk slecht, en digg de featurings van zangeresjes totaal niet. Ook is Sticks wel erg achteruit gegaan tov zijn Opgezwolle tijd.

Doomdenkers is wel erg dope.

avatar van Snoeperd
Ik vind Sticks juist erg dope. Vooral op Cirkels komt hij met een hele vette verse

avatar van niels94
Maar niet zo hard als Rico

Rico is hard, weet je waarom? Hij is gewoon zichzelf in z'n flows, je hoort dat hij niets pretendeert te zijn. Geen gedoe met uitspraken een "stoere" flow of stemgeluid zal hem niet uitmaken.. Ik luister nu een nummer met Zo Moeilijk en dan heb je zo'n rapper die ipv het woord Suiker, SUIKURR zegt.. wat een irritant gedoe is nederhop als 80% altijd zo klinkt, en dan zijn de lyrics nog niet altijd zo slecht maar als je dan weer zo'n vette street-guy vet zijn best hoort doen om zo bad-ass mogelijk over te komen heb ik zoiets van.. waarom zo onzeker jongen?

avatar van MAS
MAS
80% van de Nederlandse hiphop klinkt echt niet als Zo Moeilijk. Hun hebben juist een aparte stijl...

@ suuk
Dat is hun Nijmeegse accent, het is juist een teken dat ze niet onzeker zijn dat ze dat niet proberen te verbloemen maar gewoon lekker in hun eigen taal rappen.

avatar van toris
Ik ben verslaafd geraakt aan het stemgeluid van Roscovitch. Echt heerlijk hoe hij rapt. Eerst vond ik zijn accent ook niks, maar ik ben het echt gaan waarderen. De beats zijn ook heerlijk. Fijn album dit. Staat zeker ik in mijn top 3 NL hiphop albums.

@niels, dat nijmeegse verklaart wel wat maar ik doel op iets anders, je kan niet ontkennen dat dit straatboys zijn en hun best doen dat uit te stralen, de get-up, de stijl/taalgebruik, ik vindt cleane / minder straat shit wat leuker o.a. opge en typhoon bevallen me beter, ben bang dat dat de enige 2 nederhop acts zullen zijn die aan mijn wensen wat dat betreft voldoen. Alhoewel 0118-vier ook wel cool was

avatar van niels94
Ja inderdaad, die straattaal e.d. hoeft van mij ook niet zo maar ik stoor me er vaak niet zo aan, tenzij ze het echt te bont maken, iets wat hier in mijn ogen zeker niet gebeurt. Het is iets zeer gebruikelijks binnen de hip-hop. Ik denk echter dat ze zelf ook wel een beetje zo praten in het gewone leven, zie het bijgeleverde boekje waarin alle drie de leden van Zo Moeilijk een soort 'bedankbriefje' hebben geschreven, hierin komt ook wel een beetje straattaal voor.

FightForMore
Ik heb dit album nu al zo'n drie keer beluisterd en vind dat het nu wel tijd wordt om een rating te geven.

Ik noem me al een fan van Zo Moeilijk sinds 'Nijmeegse Modo' (het nummer) en vind ze een originele groep. Hun beats zijn altijd ietwat next level in vergelijking met het merendeel van wat nederhop biedt. Zo bewees 'Nijmeegse Modo'. De teksten zijn niet echt poëtisch, filosofisch of uitgebreid, maar ze brengen hun simpele tekst op een leuke manier en dankzij die manier brengen ze meestal toppers uit. Dit hebben ze nu ook gedaan voor het derde album, maar op een meer vrolijkere manier. Niet dat hun vorig album depressief was, maar het had wel een donkere kant. Nu hebben ze beloofd het wat vrolijker te brengen, en zoals al gezegd is het hen gelukt. Hun teksten zijn wederom simpel, maar dankzij hun leuke manier van brengen zijn ze wel weer kwalitatief. Dit geldt ook voor de beats, terug zijn de beats next-level.

Nu zal ik een aantal nummers proberen te bespreken, omdat de volgende nummers me hebben opgevallen en ik ze enorm dope vind ;
- Het album begint (na de intro die niet echt een nummer te noemen is) met doomdenkers. Dit nummer is één van de betere nummers van dit album. De beats brengen het nummer heel erg dope en de manier van brengen zorgt er voor dat dit nummer geniet van een sterk geheel.
- Na twee andere nummers, komt 'Cirkels' en die is een featuring met veteraan Sticks. Alweer zijn de beats prachtig, is de manier van brengen weer heel goed en brengt Sticks zijn verse dope. Op Nederlands gebied is dit de beste verse van 2011 tot nu toe.
- Untouchable behoort ook tot de top van het album en dit komt alweer door de ingrediënten die heel goed samenwerken.
- Jaman is een featuring met DuvelDuvel. Nu ben ik niet zo'n fan van hem, maar hij mag er best wezen in dit nummer. Dit neigt ietwat naar de Rotterdamse scene door het woord 'Roffa, Roffa' die door de speakers geschreeuwd worden.
- Codes is een featuring met Akwasi en bij Akwasi verwacht je altijd geschreeuw. Dit is hier geen uitzondering op de regel en mogen we weer genieten van zijn tirade. Op sommige nummers erger ik me er aan, maar hier niet echt.
- Het laatste nummer is een ietwat donker nummer en persoonlijk hou ik wel van een donkere plaat. Sticks & Akwasi bieden hulp en mogen er best wel wezen.

Moest dit album zo'n topper zijn, dan zou ik hem een vijf geven. Helaas zijn er ook minpunten, gelukkig niet zo'n irritante, maar voor een vijf moet ik geen minpunten vinden. De ietwat matige nummers zijn 'Wij' (ja, ik ben niet zo voor dat R&B gedoe) en 'Venus'.

avatar van Colucci_Era
FightForMore schreef:

DuvelDuvel is Duvel + Supadupah

avatar van toris
"Wij Zijn" en "Venus" worden gered door de leuke verses van Rico. De refreintjes zijn niet geweldig, maar storen niet.

avatar van niels94
Bij mijn weten komt Rico op die nummers niet voor. Of je bedoelt Rosco.

Ik vind het refrein van Wij overigens wel storend, dat zoetsappige past totaal niet op dit album. Bij Venus past het refrein er meer bij, maar daar stoor ik me meer aan de lyrics. Ik hoef dat allemaal niet zo gedetailleerd te weten

Ja Rosco . Stom.
Maar de manier waarop hij die lyrics brengt is echt geweldig.

avatar van tommydevito
Rosco heeft zich echt tot een soort cultheld ontwikkeld met de lyrics op deze plaat. Het gaat nergens over, maar klinkt zo ontzettend goed! Een soort Nederlandse Sean Price

Net als Chris Brown slapt ie bitch MC's

Maar verwonderen jullie je ook niet over de keuze voor dit nummer?

Ik vind het wel een heel goed nummer hoor, het refrein is niet zo heel goed inderdaad. Maar die beat doet 't hem! Verder vind ik rijkdom niet echt goed, Sticks moet zich focussen op rappen en niet die gezongen refreinen naar mijn mening. Nieuwe move, codes en tuurlijk vind ik voor de rest ook heel sterk.

avatar van Timo710
Houston, we have a classic.

Ik vind het een zeer goed album, maar neemt niet weg dat ik het jammer vind dat, naar mijn mening, de beste nummers van Nijmeegse Modo niet worden overtroffen op Nieuwe moves. Ook die rustige nummers trekken mij totaal niet, die passen ook niet op het album, zelfs Rijkdom vind ik een rare keus, had dan Kleermakers er op gezet of een andere banger. Neemt niet weg dat dit album ook een klassieker is, ik zie dit nog wel het hiphop album van het jaar worden.

Favoriete nummers : Doomdenkers, T.O.T.T, Jaman, tuurlijk en Untouchables.

avatar van willymeuf
Voorlopig 3,5*

Vind net als anderen dat die reffreintjes (van Venus en vooral Wij) en niet echt wat toevoegen. De betere nummers vind ik Jaman Ft. Duvel, Nieuwe Moves Remix en Kant A/Classic. Het valt mij wel op dat Kant A/Classic hier nog amper genoemd is, terwijl ik het echt een dope track vind!

avatar van Ataloona
Vandaag voor het eerst geluisterd en ik vind dit echt heel vet!

De betere nederhop in mijn ogen, en wat is Doomdenkers een geniaal nummer zeg

avatar van Protonos
Toch jammer, ik vind hiphopalbums dikwijls te lang met te veel nummers.

Had hier 11 topnummers uitgekozen en je had hier 4.5 of zelfs 5 staan!

avatar van VforVictor
ik luister deze plaat nu, vood slechts de 2e keer. Ik moet zeggen dat de beats verfrissend en vet zijn. Beter als bijvoorbeeld ART op Alledaagse Waanzin. Ros en Nosa komen zoals je van ze verwacht. Nosa is voor mij de betere van de twee. Oordeel volgt nog..