Ill Bill & Vinnie Paz - Heavy Metal Kings (2011)

Label: Enemy Soil

1. Keeper of the Seven Keys (3:03)
  2. Eye Is the King (3:02)
  3. Impaled Nazarene (3:05)
  4. Children of God (2:49)
  5. Blood Meridian (2:45)
  6. Oath of the Goat (3:15)
  7. King Diamond (3:10)
  8. The Vice of Killing (5:06)

met Reef the Lost Cauze en Sabac Red

9. Devil's Rebels (3:25)

met Crypt the Warchild

10. Age of Quarrel (2:38)
  11. Metal in Your Mouth (2:45)

met Q-Unique en Slaine

12. Terror Network (2:55)
  13. Leviathan (The Spell of Kingu) (3:06)
  14. The Crown Is Mine (3:17)
  15. Splatterfest (2:57)
  16. The Final Call (3:26)
  17. Blood Meridian [Ill Bill Remix] * (3:03)
  18. Santa Sangre * (3:02)
avatar van flow natural
Ze konden die santa sangre er even goed opgezet hebben als bonustrack.
Die track klinkt toch wel goed,dj lethal heeft er iets goed van gemaakt.
Kan het liedje nog niet vinden op youtube :s.
Ik vind het een beetje absurd dat men die er alleen bij zet als je het album download via napster bijboorveeld.
Vroeger deed men dat toch meer bij albums....... bons tracks erbij geven.
En wat betreft die remix,dat hoeft voor mij niet echt,ik vind remixen meestal niets.

Ik heb die cd al deels beluisterd in mijn auto en vind het toch wel goed klinken.
Beide rappers klinken toch wel goed en vinnie klinkt ook meer gedreven,gebruikt meer muziek en gevoel in zijn stem. Toch meer dan op zijn debut album.
En dat scratchen erbij vind ik toch ook wel acceptabel :d,dat zou men weer meer moeten doen :d.

Ik kijk al uit naar IIl bill en sean price "the pill" :d

avatar van Elohim
Mee eens trouwens! Ik mis op veel albums een lekkere scratch hier en daar, hoor ik altijd graag bij dit soort hiphop.

Is er al meer info over Bill en Sean dan?

Elohim schreef:

Is er al meer info over Bill en Sean dan?

Amen !!! Die van non phixion waagden er ook wel eens een scratch hier en daar,idem hoor ik ook graag . Een dj is even belangrijk als een mc,daar rappen non phixion op de green cd trouwens over.

Eeeu neen niets meer over gehoord.Het was een gedachten spinsel dat kwam bovendrijven omdat ik gelezen heb dat die ook een project gingen maken.
Ik weet dat ze het gaan en het zou voor dit jaar maar dat is alles

avatar van pqt
pqt
Vinnie Paz is de laatste tijd een beetje aan het stuntelen. Het laatste Jedi Mind Tricks-album was niet van het verwachte niveau - evenals het laatste Army of the Pharaohs-album - en zijn eerste soloalbum dat in 2010 uitkwam was ook niet om over naar huis te schrijven. Nu, in 2011, heeft hij de handen ineengeslagen met Ill Bill voor Heavy Metal Kings. Aanleiding was de gelijknamige successingle die beide heren hadden gemaakt op het in 2006 uitgekomen Jedi Mind Tricks-album Servants in Heaven, Kings in Hell.

En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de plaat is een verademing ten opzichte van het recente werk van Vinnie Paz. De beats zijn tiptop in orde en Vinnie en Bill doen het ook niet onverdienstelijk. De teksten bestaan voornamelijk uit vergezochte complottheorieën en spierballenraps, maar dat wordt grotendeels ondergesneeuwd door de flow en de mooie verwoording van de duizend-en-één manieren om iemand om te brengen. Hoewel beide heren op de eerdergenoemde single raptechnisch aan elkaar waren gewaagd, doet Vinnie Paz het op dit album toch net iets beter dan Ill Bill. Dit komt vooral door de leuke quotables waarmee hij vaak een lach op het gezicht weet te toveren (“Fuck around with me, your family’s gonna need a florist//It’s no question who running rap, cause we the rawest”).

Hier komt nog bij dat de producties op Heavy Metal Kings, zoals eerder gezegd, sterk in elkaar zitten. De beats, onder andere verzorgd door C-Lance, Vherbal en ook Ill Bill zelf, bestaan vooral uit drukke violen, trompetten en stemsamples. Ook wordt af en toe de elektrische gitaar erbij gehaald om de verwachtingen van de albumnaam enigszins in te lossen. Dit resulteert in pompende beats die perfect aansluiten op de onderwerpen en flows van de twee MC’s.

Dus voor degene die wat stoom heeft af te blazen is Heavy Metal Kings een zeer goede luisteroptie. Vinnie Paz en Ill Bill zorgen, ondersteund door bombastische beats, voor rauwe raps en vervelen nauwelijks. Het enige minpunt van de plaat is de inhoud van de teksten. Maar als je eens enorm boos of druk bent, of als je gewoon even wat energie nodig hebt, let je daar niet meer op en ben je alleen maar bezig om je hoofd zo hard mogelijk op de schallende violen mee te laten bonken.

Ook hier te lezen.

avatar van niels94
Kan me goed in je recensie vinden en mooi geschreven

Of Vinnie het raptechnisch beter doet dan Bill kan ik zo niet zeggen, maar ik vind hem wel vetter, puur door zijn stem

avatar van pqt
pqt
Bedankt !

avatar van raafmau
Toch wel een lekker album geworden na vaak luisteren.
Lekkere beats en vinnie en ill bill doen het goed.

avatar van Elohim
Santa Sangre kreeg ik gister of eergister ofzo als gratis download in mn mail! Zeker wel een leuke track, maar ik snap waarom het een bonustrack is, past totaal niet bij de rest van het album. =]

avatar van raafmau
Maybe om het album nog wat meer te promoten ofzo?

avatar van Elohim
Jah, of omdat ze veel kritiek kregen voor het alleen beschikbaar stellen van de track voor mensen die hem kopen op iTunes, terwijl veel hardcore fans (ik! ik! ik! xD) de CD hebben gepre-ordered, en anders dus niet die track konden krijgen. =]

avatar van bennerd
Best nog een leuk album als het op de achtergrond opstaat, maar eens ik er met de volle aandacht naar luister hoeft het voor mij na twintig minuten al niet meer. En dat terwijl ik Vinnie Paz' Season of the Assassin wel erg goed vind. De beats blijven niet hangen en zowel Vinnie als Ill Bill weten op maar weinig momenten echt te overtuigen, waardoor Heavy Metal Kings in mijn ogen niets meer is dan een 'mwoah'-album.

avatar van MJ_DA_MAN
Er komt een vervolg op dit album.

avatar van Elohim
Dat vervolg ga ik dus maar niet pre-orderen... Volgens mij gaat er echt niks goeds meer komen van Vinnie...

avatar van niels94
Ik ga het zeker beluisteren, verwacht er weer niet veel van maar dit album was ook boven verwachting.

avatar van Elohim
Heb je wel een punt, maar zoals ik al zei, deze heb ik gepre-ordered, ga ik niet weer doen. Dit was nog best te doen, maar Vinnie zijn afdaling is erg steil en met de tijd wordt zijn daalsnelheid sneller heb ik het gevoel.

Natuurlijk geef ik hem een kans. Ik bedoel, zelfs MMA van Jus Allah ga ik een kans geven. =D

Elohim schreef:

Dat gaat een harde crash worden als die man land :d

avatar van AOVV
De producties zijn het fundament van deze plaat, soms zelfs erg sterk. De flow van beide rappers vind ik niet bijzonder, en tekstueel is het ook niet hoogstaand, maar ach, dat hoeft ook niet. Wel een handige manier om je agressie weg te werken, deze plaat.

3 sterren

avatar van Elohim
Zette hem laatst weer op... En volgens mij heb ik het al gezegd, maar... Crypt

avatar van Slick
Ik houd hier gewoon van. Hard, harder, hardst.

avatar van Harderwiek
Krappe 3. De heren hebben imo niet de kwaliteit om samen een heel album te dragen. Producties zijn goed, maar ook weer niet super! Het is voor mij teveel automatische piloot! Splatterfest & Leviathan (The Spell of Kingu) hebben trouwens erg slechte samples van Liquid Swords. Ik kan hier wel lekker naar luisteren als ik zin in lekkere harde HipHop heb, in een agressieve/boze bui, maakt dit je wel rustiger.

avatar van bennerd
Berichten verplaatst naar Ill Bill

avatar van equalsthree
Positief verrast door dit album, besloot het te luisteren na Violence begets violence van JMT, leuke beats, misschien een beetje veel van hetzelfde, maar Vinnie's stem bevalt me hier wel, en Ill Bill is een goede rapper

avatar van LarsHiphop
Ik kom maar moeilijk door dit album heen en dat heeft alles te maken met de geringe variabiliteit. Desalniettemin vind ik menig track op dit album zeer geslaagd en dan vooral de 1e paar tracks. Ik snap alleen niet waarom '' Blood Meridian'' en ''Oath of the Goat'' als singles zijn gekozen want dat vind ik nog wel de wackste.

avatar van james_cameron
Misleidende titel, aangezien er geen heavy metal voorkomt op het album. Wel vette beats. Ik ben doorgaans wel gecharmeerd van beide heren en ook deze samenwerking resulteert in iets moois. Beiden zijn goed bij stem en er zitten geen zwakke tracks tussen. Iets meer afwisseling was echter wel op zijn plaats geweest. Nu beukt alles enigzins monotoon door naar de denkbeeldige eindstreep.