Status Quo - Rockin' All Over the World (1977)

Label: Vertigo

1. Hard Time (4:45)
  2. Can't Give You More (4:15)
  3. Let's Ride (3:03)
  4. Baby Boy (3:12)
  5. You Don't Own Me (3:03)
  6. Rockers Rollin' (4:19)
  7. Rockin' All Over the World (3:33)
  8. Who Am I? (4:30)
  9. Too Far Gone (3:08)
  10. For You (3:01)
  11. Dirty Water (3:51)
  12. Hold You Back (4:30)
  13. Getting Better * (2:21)
  14. Hold You Back [John Eden Remix] * (5:10)
  15. Baby Boy [John Eden Remix] * (3:16)
  16. Rockers Rollin' [John Eden Remix] * (4:41)
  17. Who am I? [John Eden Remix] * (5:10)
  18. Rockin' All Over the World [John Eden Remix] * (3:50)
  19. Dirty Water [John Eden Remix] * (4:15)
  20. Can't Give You More [John Eden Remix] * (5:26)
  21. Let's Ride [John Eden Remix] * (3:04)
  22. For You [John Eden Remix] * (3:08)
  23. Too Far Gone [John Eden Remix] * (3:09)
  24. You Don't Own Me [John Eden Remix] * (3:28)
  25. Hard Time [John Eden Remix] * (4:35)
  26. Dirty Water [1st Demo 1976] * (4:14)
  27. Baby Boy [1st Demo 1976] * (2:47)
  28. Hard Time [1st Demo 1976] * (4:45)
  29. Hold You Back [Studio Demo 1977] * (3:40)
Best verkochte Quo-album ooit. Toppers zijn het swingende Hold your back (vaak nog in de live-set), het vete Rockers rollin', het autobiografische Dirty water en het onuitroeibare Rockin'all over the world. Ook enkele zwakke nummers als Baby boy en For you. Goed, maar niet super zoals enkele andere albums.

flebbie
De band liet voor het eerst een iets ander geluid horen. Iets minder rauw wellicht, desalnietemin wederom een topplaat. Ik kan geen enkel zwak nummer ontdekken. Ook de door jansen aangehaalde nummers Baby Boy en For You vind ik prachtig. For You is een gevoelige ballad gezongen door Parfitt en is zelfs een van mijn favorieten, ik snap niet dat je dit een zwak nummer kunt noemen. Het is erg soft dus daarom misschien niet je ding maar het is buiten dat wel een klassenummer.

Een ander klassenummer is natuurlijk het opzwepende Let's Ride

EVANSHEWSON
John Fogerty zal een aardige stuiver verdiend hebben aan de versie van Quo van zijn ROCKIN' ALL OVER THE WORLD.
Heeft die mens tenminste een leuk pensioentje !

Status Quo nog één keer in volle grandeur, na dit album ben ik het débacle niet blijven volgen;
HOLD YOU BACK had natuurlijk wèl op die dubbele verzamelaar moeten staan, zo een leuk rocknummer !

Rockin' all over the World is de aller, allereerste LP die op mijn draaitafel belandde en in eigendom. Tot de dag van vandaag vind ik dit een perfect album. Eenvoudige, maar bijzonder effectieve thema's, prachtige gitaarsolo's. Neem Dirty Water. Denk je net, dat het eentonig begint te worden, laat Rossi je de rillingen over de rug lopen.
Het zwakste nummer is het vrolijke titelnummer. Zwakste is verkeerd uitgedrukt - moet zijn minst goede.
Schreef ik eenvoudige thema's? Correctie, Let's ride heeft een heerlijke, ritmisch gecompliceerde riff.

Pieter Paal
Toen ik nog op school zat, zong iedereen in plaats van 'Hold you back' 'houd je bek', maar dat terzijde.
Dit is het laatste Quo-album dat nog helemaal in orde is, daarna ging het met hun studio-album materiaal steeds meer bergafwaarts en zouden hun singles ietsje later ook volgen.
Ik zie hier als bonus-track de cover 'Getting better' van The Beatles staan. Helaas heeft mijn lp + cd die luxe niet, maar ik heb dat nummer wel op 'All this and word war II' staan en het is wel leuk gedaan.

EVANSHEWSON
Pieter Paal schreef:

Mooi gezegd ; Het Laatste Quo album dat nog helemaal in orde is, dat is waar.
Dààrna kwam de mot er flink in. En de Meligheid, God sta me bij!

Mààr tot aan dit album, wisten deze boogie-rockers me wel te boeien. "Hou je Bek" ? volgens mij is er zelfs een Nederlandse versie van opgenomen met die tekst. Valt op te zoeken in één van mijn naslagwerken over de top 40 in Nederland van de laatste paar decennia.

Pieter Paal
EVANSHEWSON schreef:

Mooi gezegd ; Het Laatste Quo album dat nog helemaal in orde is, dat is waar.
Dààrna kwam de mot er flink in. En de Meligheid, God sta me bij!

Daar staat mij wel iets van bij.
Volgens mij heeft Bertus Staigerpaip een hele CD met Nederlandstalige Quo-covers uitgebracht.
Ze hebben ook Manfred Mann's Earth Band 'Davy's on the road again' omgebouwd tot 'Had ik mar een vak geleerd'.
De Janse Bagge Bend maakten van 'Gimme some lovin'' van The Spencer Davis Group het nummer 'Sollicitere'.

avatar van glenn53
Ik vind het album Whatever you want (1979) ook zeer de moeite waard hoor.

avatar van LucM
De jaren '70 waren overduidelijk de beste periode van Status Quo. Niet alleen scoorden ze de ene hit na de andere, ook hun albums waren van hoog niveau.
Alle 12 tracks zijn behoorlijk tot uitstekend met als uitschieters "Rockers Rollin'", "Rockin' All over the World" en vooral "Hold You Back".

avatar van Rinus
Nog steeds een heel goed album van de Quo, met een veelheid aan stijlen op dit album. Met het geweldige Hold you back. Op vinyl en CD.

avatar van kareltjemusic
Ik vond dit een album waarbij je al merkte dat de band een andere weg gaat bewandelen. Dit album kan er nog net mee door, daarna wordt het te rustig en te gesapig, (op een paar nummers na dan)

avatar van glenn53
Whatever you want, die later komt, is dan wel weer ruiger

avatar van vielip
Dit album vind ik veel minder interessant dan opvolger If you can't stand the heat en al helemaal dan z'n illustere voorgangers. Dit album sprankelt nergens, of hooguit af en toe maar veel te weinig voor Quo begrippen. De produktie is ook rg mat en vlak en dat komt de opzich sterke nummers als Let's ride, Hold you back, Rocker's rolling, You don't own me en Dirty water niet echt ten goede. Het titelnummer klinkt op dit album verschrikkelijk vind ik. De diverse live versies die te verkrijgen zijn klinken een stuk frisser in ieder geval.
Ik snap alle jubel stemmingen hierboven dan ook niet zo goed. Later albums in de oude bezetting als Whatever you want, Just supossin en Never too late zijn stukken beter vind ik.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Die productie is niet echt geweldig te noemen. De opvolgers klinken dan weer wat voller van geluid. De songs kunnen er op dit album ruimschoots mee door, zoals Can't give you more en too far gone. echt veel beter of minder werd het hierna niet met Quo, totdat de "slappe tijd" aanbreekt.

vielip schreef:
Ik snap alle jubel stemmingen hierboven dan ook niet zo goed.

Het onbegrip is geheel wederzijds. Qua composities en qua afwisseling staat dit album ver boven alle andere albums. De lichtere productie pas uitstekend bij de algehele sfeer van (eveneens lichte) melancholie. Ik heb er dus geen enkele moeite mee.
Anders gezegd: geen enkel album wijkt zozeer af van de bekende Status Quo-cliché's als Rockin' all over the World. Misschien is het juist daarom geen favoriet onder de fans, die blijkbaar aan een grote mate van voorspelbaarheid hechten.
Toen ik 17 was liet ik dit aan mijn toenmalige vriendinnetje horen. Ze was erg verbaasd hoe divers dit album was: het complexe ritme van Let's Ride, de gefrustreerde agressie van Too far gone, de lieflijke maar nooit zoete ballads, de tempowisselingen van Rocker's Rollin'. Al haar vooroordelen tov SQ werden omver geworpen.

avatar van vielip
Tsja, Status Quo en vooroordelen...het zal wel nooit veranderen denk ik. Ik snap wel goed dat je vriendin destijds erg verbaasd was over de diversiteit op dit album. Erg onQuo om het maar zo te zeggen.

avatar van iggy
Hier begon het gedonder. Vooral de productie lag mijlen ver af van het geluid dat quo produceerde in hun heydays. Er staan nog wel enkele leuke nummers op maar ook die waren lang niet meer zo heavy en overtuigend als hun vorig werk. Ach aan alles komt een eind.

M.Nieuweboer schreef:
[Ze was erg verbaasd hoe divers dit album was: het complexe ritme van Let's Ride,

Complexe ritme??? Gewoon een Bo Diddley beat

Bovendien staat er een b-kanje van Again and again op, is ook weer toegeven alhoewel het niet helemaal een verkeerd nr. is.

glenn53 schreef:
Complexe ritme??? Gewoon een Bo Diddley beat.

Door nauwelijks een rockband gedaan sinds the Animals. BD's jungle beat is een behoorlijk complex ritme, dus je spreekt me niet tegen. BD is bovendien heel monotoon en dat is Let's Ride nou net niet.

avatar van glenn53
Tsjaa ben zelf drummer vind de BD beat niet zo ingewikkeld. Maar afijn misschien een leek wel, prima hoor.

avatar van vielip
Van dit album verschijnt ergens dit jaar een deluxe edition. Bob Young schijnt ergrens in z'n archief de oorspronkelijke opnames te hebben gevonden. Ze zijn opgestuurd naar John Eden (destijds producer) en die heeft alles helemaal opnieuw gemixt en gemasterd. Het resultaat schijnt verbluffend te zijn volgens ingewijden! Het zou nu veel meer een rockalbum zijn (lees; gitaren meer aanwezig in de mix). Heb me altijd al afgevraagd hoe nummers als Hard ride, Can't give you more, Hold you back, Rockers rollin' en You don't own me geklonken zouden hebben met meer pit in hun donder. Wellicht krijgen we straks het antwoord?

vielip schreef:

Klinkt interessant! Maar hoe kom je aan deze info? Kan er op internet niks over vinden..

avatar van vielip
Zoals ik al aangaf; inside information
Ik denk trouwens niet meer dat het dit jaar gaat worden. Volgend jaar komt er een film uit over Quo en sinds Rossi en Lancaster weer de grootste maatjes zijn, worden de geruchten omtrent enkele optredens in de bekendste (en volgens velen beste) bezetting ook steeds sterker. Ik kan me dus zo voorstellen dat ze met deze remaster wachten tot ergens volgend jaar.

Nieuwstad
Het moet niet gekker worden met die geruchten! Nu komt Lancaster weer terug in de band

Ik heb toevallig gister wat recente interviews met hem zitten lezen. Hij kwam toch wel erg verbitterd over en hij had een hardnekkige blessure aan zijn hand en kon daardoor niet meer goed spelen..

Maar eerlijk is eerlijk, als al jouw inside information klopt dan zou het wel heel gaaf zijn. Ik vond zijn nummers er altijd uitspringen. Zeer eigen stijl. Mooie doorleefde stem ook. Vaak heel rauw maar ook weer lichtvoetig tegelijk, in ieder geval heel apart. En zo'n nummer als Let's Ride dat is toch geniaal?

En die film, soort docu met veel oude beelden mag ik hopen?

avatar van vielip
Lancaster komt niet definitief terug in de band hoor. Hij heeft inderdaad een blessure (soort MS geloof ik) aan zijn hand. Hierdoor kan hij onmogelijk permanent toetreden tot de band. Wel is er het (geweldige) idee om een aantal optredens met hem en Coghlan te gaan doen. Het zal allemaal afhangen van het uithoudingsvermogen van Alan. Worden het 4 nummers of een hele show? Dat soort vragen zeg maar. Alan wil alleen meedoen als hij voluit kan gaan. Geen half werk dus.

Wat betreft die film; ja dat wordt smullen van wat ik tot nu toe heb gehoord. Al blijft het altijd weer afwachten wat er uiteindelijk wordt gebruikt uiteraard! Rossi heeft al vaker bewezen een lastpak te zijn als het gaat om het uitbrengen van (oud) materiaal. Al lijkt hij de laatste jaren milder te zijn geworden...gelukkig!

Nieuwstad
Ik had idd niet helemaal goed gelezen over de terugkeer van Lancaster, maar een paar optredens zou al heel mooi zijn ja. Vooral om het oude zeer wat weg te halen misschien. Die oude bezetting was toch het best, en dat vind de band zelf ook denk ik.

Uitbrengen van oud materiaal ben ik absoluut voorstander van. Die bonustracks op de remasters waren al heel aardig, maar je vraagt je toch af of er niet meer interessants op de plank is blijven liggen. Moet toch haast wel?

avatar van berken

Precies zoals ik het toen voelde, het eerste album met Andy Bown als ik het me goed herinner. Dat “orgeltje” hoorde er voor mij niet bij. De commercie had toegeslagen. En dat na hun beste elpee” Live”! Ik was groot fan en ben de jaren daarna tegen beter weten in hun elpees blijven kopen(tot 1982)hopende op hun oude niveau. Helaas..

En nu na pakweg 34 jaar komen ze met Quid Pro Quo, een wel heel aangename verrassing. En na bovenstaande berichten te hebben gelezen volgt er wellicht nog meer.

avatar van Lau1986
Een lekker rock album, niet meer en niet minder.

vielip schreef:

Is hier al meer over bekend?

avatar van vielip
Jep! Ik las laatst een aankondiging dat het Live! album als een nieuwe, geremasterde versie op de markt gaat komen. In een aantal uitvoeringen geloof ik. In ieder geval zit bij één van die uitvoeringen de beroemde bootleg Tokyo Quo! Daarnaast las ik in dezelfde post dat eind dit jaar dan toch ook eindelijk de remaster van Rocking all over the world op de markt zal verschijnen. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit al ten tijde van de onlangs gehouden reünie concerten zou gebeuren maar helaas...Wie weet gaat de release nu gepaard met nieuwe concertdata van de Frantic Four line-up!