Status Quo - Rockin' All Over the World (1977)

Label: Vertigo

1. Hard Time (4:45)
  2. Can't Give You More (4:15)
  3. Let's Ride (3:03)
  4. Baby Boy (3:12)
  5. You Don't Own Me (3:03)
  6. Rockers Rollin' (4:19)
  7. Rockin' All Over the World (3:33)
  8. Who Am I? (4:30)
  9. Too Far Gone (3:08)
  10. For You (3:01)
  11. Dirty Water (3:51)
  12. Hold You Back (4:30)
  13. Getting Better * (2:21)
  14. Hold You Back [John Eden Remix] * (5:10)
  15. Baby Boy [John Eden Remix] * (3:16)
  16. Rockers Rollin' [John Eden Remix] * (4:41)
  17. Who am I? [John Eden Remix] * (5:10)
  18. Rockin' All Over the World [John Eden Remix] * (3:50)
  19. Dirty Water [John Eden Remix] * (4:15)
  20. Can't Give You More [John Eden Remix] * (5:26)
  21. Let's Ride [John Eden Remix] * (3:04)
  22. For You [John Eden Remix] * (3:08)
  23. Too Far Gone [John Eden Remix] * (3:09)
  24. You Don't Own Me [John Eden Remix] * (3:28)
  25. Hard Time [John Eden Remix] * (4:35)
  26. Dirty Water [1st Demo 1976] * (4:14)
  27. Baby Boy [1st Demo 1976] * (2:47)
  28. Hard Time [1st Demo 1976] * (4:45)
  29. Hold You Back [Studio Demo 1977] * (3:40)
avatar van gaucho
Naar aanleiding van mijn reactie op de verzamelaar 12 Gold Bars ben ik even gedoken in de achtergrond van Hold you back als single. Dat nummer ontbreekt vaak op compilaties, terwijl het altijd wel een live- en fan-favoriet is gebleven.
Wat blijkt? Het is in de UK helemaal niet op single uitgebracht, alleen in een beperkt aantal andere landen, zoals NL, Belgie en Duitsland. Volgens de entry op Wikipedia werd het alleen bij ons een top-10 hit. Dat verklaart waarom wij dat nummer nogal missen op verzamelaars, maar daar hebben ze in de UK natuurlijk minder last van.

Wiki merkt ook op dat het een dubbele A-kant was, in combinatie met Rockers rollin'. Dat klopt, zo wijst ook mijn originele vinyl-single uit, maar volgens mij was het toch vooral (om niet te zeggen: uitsluitend) Hold you back dat bij ons op de radio werd gedraaid.
De Engelstalige Wiki-entry van het album Rockin' All Over the World meldt dat behalve het titelnummer 'no other singles were issued from the album', maar wij weten natuurlijk wel beter . Toch gek eigenlijk, aangezien het tot dan toe (en ook daarna) gebruikelijk was dat er van elk Quo-album twee singles werden afgehaald.

avatar van RonaldjK
Tweede album dat ik ooit aanschafte, mijn eerste van Quo. Op cassette, nog altijd in mijn bezit ondanks een verblijf in Zuid-Afrika.
Single Rockin'... vond ik goed, het eerste liedje dat ik van de band ontdekte. Een klasgenoot maakte me vervolgens enthousiast in die dagen van spijkerjasjes, halflange haren, een horlogebandje met studs en leren schooltassen.

Heb die cassette grijs gedraaid; met name Rockers Rollin' en al helemaal Hold You Back met dat prachtige intro vond ik goed. Later kwam ook Who Am I? bovendrijven. Op mijn jongenskamertje deed ik aan luchtdrummen, vooral bij de slottrack. Quo werd mijn favoriete band.

Dat de productie was gladgestreken t.o.v. het vorige werk ontdekte ik pas veel later. Band en management hoopten met producer Pip Williams een groter (Amerikaans) publiek aan te spreken, hetgeen mislukte. Voor een nieuwkomer in hardegitarenland was dit desondanks een perfecte integratieplaat.

Ik ontdekte al snel talloze andere heavy namen: het dinsdagmiddagse betonuur van Alfred Lagarde op Hilversum 3 was mijn eerste gids. Vervolgens verstreken de jaren in een scene die steeds harder en sneller ging spelen. Gaandeweg raakte ik uitgeluisterd op dit cassettebandje. En toch...
Enkele jaren geleden heb ik de special edition aangeschaft, met op schijfje 2 de ongepolijste productie van John Eden, die bovendien de trackvolgorde wijzigde. Daar klinkt de band als op de albums in de jaren '72-'76. Die versie krijgt vier sterren van mij, voor de oorspronkelijke die hier op MuMe staat, houd ik het bij drie. Overigens ook op vinyl in huis, drie keer dus.