Amorphis - The Beginning of Times (2011)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Battle for Light (5:35)
  2. Mermaid (4:24)
  3. My Enemy (3:25)
  4. You I Need (4:22)
  5. Song of the Sage (5:27)
  6. Three Words (3:55)
  7. Reformation (4:33)
  8. Soothsayer (4:09)
  9. On a Stranded Shore (4:13)
  10. Escape (3:52)
  11. Crack in a Stone (4:56)
  12. Beginning of Time (5:51)
  13. Heart's Song * (4:07)
avatar van tribaltyn
goh, doet een beetje denken aan de cover van Wolfmother - Cosmic Egg.
een hoop eigenlijk.
maaaaar. ben benieuwd. dit schijfje gaat een hoop van het materiaal bepalen wat de heren op Graspop '11 zullen spelen

avatar van ozwald
beginning of times en dan met een ei komen... kip staat zeker op de achterkant.

maar goed, ben er erg benieuwd naar. voorgaande twee platen zijn regelrechte juweeltjes.

Hele lap tekst zonder bronvermelding en reactie daarop verwijderd. Aub geen stukken tekst neerzetten en doen alsof het van jezelf is.

Ter informatie, het ging om delen van het verslag hier: Luistersessie van Pain en Amorphis in Helsinki - ZwareMetalen.com

avatar van horned_reaper
Doe even normaal herman.... ik had het niet voor niets in een quote vakje gezet.
Als ik wou doen alsof het van mezelf was dan had ik er geen quote van gemaakt.... dat moge toch wel duidelijk zijn?

Amorphis | Facebook

De eerste single van het nieuw Amorphis album staat inmiddels op hun myspace!
En het nummer klinkt goed ^^

avatar van Metal-D78
Het nummer klinkt zeker goed! Niets nieuws onder de Finse zon, maar lekker catchy metal gedragen door piano en cleane vocals. Ik mis wel een grunt her en der, maar dat zal op andere nummers van deze plaat wel worden goed gemaakt. Hoop wel dat de heren nog wel wat verrassends in petto hebben. Anders krijgen ze een beetje last van het ACDC-syndroom (waar op zich niet heel veel mis mee is).

YouTube - AMORPHIS - PART 1 - The Beginning of Times - Album Trailer

Een nieuwe trailer van Amorphis over het nieuwe album!

4 korte stukjes van het nieuwe album kun je horen op, 2:28, 2:35, 2:46 en 2:57 in het filmpje!

En serieus..... als ik dit zo hoor gaat dit het album van 2011 worden! O+

avatar van Quatellica
Het album is nog niet eens uit en iemand heeft het al een stem gegeven...

You I Need klinkt in ieder geval erg goed!

avatar van horned_reaper
Die stem mag verwijderd worden idd..... :{

Stem mag blijven staan, want die is van een Aardschok-journalist die het album al gehoord heeft.

avatar van horned_reaper
Het nummer My Enemy staat nu ook online!

Amorphis - BandPage | Facebook

herman schreef:

Die befaamde journalist is dan waarschijnlijk één van die bejaarde sufferdjes die daar nog zitten en het liefst naar ouwe meuk luisteren. De nummers die ik gehoord heb zijn zeker van hetzelfde niveau als de laatste Amorphis albums. Als je dan 3 sterren geeft geloof ik niet dat je het als muziekjournalist begrepen hebt.

avatar van Metal-D78
Wie is de journalist dan?

Nieuwstad
Bastiaan Prasath

permafrost schreef:

Misschien eerst even je huiswerk doen voordat je dit soort aannames maakt. Hij is de helft jonger dan jij...

herman schreef:

Maar luistert wel liever naar ouwe meuk dan naar Amorphis. Dat mag natuurlijk maar als het je ding niet is moet je dan toch stemmen ook al ben je journalist ?

Nieuwstad
permafrost schreef:

Iedereen mag uiteraard overal op stemmen. In mijn top 10 ook overwegend ouwe meuk. Toch luister ik net zoveel en net zo graag nieuwe shit en heb ik daar een mening over.

avatar van Fake_world
Van die twee singles die al op de myspace staan, word ik warm noch koud. Is dit het eerste Amorphis album dat mij niet trekt na hun vorige drie meesterwerken?

avatar van horned_reaper
Tijden van de nummers zijn nu ook toegevoegd

avatar van Ducoz
Ja he, wolfmother is inderdaad bij mij ook het eerste waar ik aan denk

Bastiaan Prasath
Ik luister niet alleen maar oude meuk, gelukkig niet zeg. Overigens mag Amorphis ook rustig tot oude meuk worden gerekend, maar dat terzijde. Stem verhoogd naar 3.5, maar dat heeft niet met onderstaande 'kritiek' te maken. Hoewel het een prima album is valt het mij tegen. Ik stem niet als journalist, maar puur als liefhebber van muziek. Voor de fanaten: we hebben deze maand in Aardschok (volgende week dinsdag in de winkels) een twee-pagina interview met Amorphis.

avatar van ozwald
geef je collega's dan ook eens door om de website een flink op de schop te nemen.. kan echt niet meer in deze tijd..

avatar van permafrost
Net een bijna 20 minuten durende trailer op youtube beluisterd van dit album en ik vind het geweldig. In het verlengde van de vorige albums. Misschien niet vernieuwend maar wat een zanger is die Joutsen. Was het maar vast Vrijdag.

avatar van FLUOman
Idd niet bijster veel verandering in vgl. met de vorige 2 albums, maar wat ze doen is van grote klasse! Deze plaat hoeft naar mijn bescheiden mening niet onder te doen voor zijn voorgangers...

avatar van Metalhead99
Best een sterk album. Ik kende Amorphis eigenlijk nog niet goed, op een paar losse tracks die ik via youtube had beluisterd kende ik eigenlijk niks van hun materiaal. Dit is een sterk album om mee te beginnen. Het luistert zo lekker weg dat ik eigenlijk wel zin heb gekregen in meer. Binnenkort maar eens wat meer beluisteren van deze band.

avatar van ozwald
moest er even aan wennen maar plaat is me in de loop van de weken meer en meer gaan bevallen.

ietsje lichter dan de twee voorgangers maar desalniettemin luistert het allemaal inderdaad weer erg prettig weg.

avatar van james_cameron
Dit album borduurt min of meer voort op het geluid van voorganger Skyforger. Het resultaat is overwegend positief, al beklijven de songs ditmaal wat minder. Het niveau van het materiaal ligt evenwel continu hoog en de plaat kent geen zwakke broeders. Het geheel is wel wat rustiger dan we van de band gewend zijn. Niets mis mee, maar volgende keer hoor ik de band toch liever weer van een wat ruigere kant.

avatar van Riann
Aangezien het vorige album Skyforger het beste van het beste is, was ik al bang dat dit album wat zwakker zou worden. Desalniettemin blijft de band op het niveau van de laatste 3 cd's, waardoor dit album nog steeds erg goed is, dus mij hoor je niet klagen!

avatar van andnino
ozwald schreef:

Zeven jaar later... Nog steeds toepasselijk.

Prima plaat. Beter dan de opvolger Circles. Echter ik vind het zo jammer dat er zoveel nummers op deze plaat staan. Less is better!!

avatar van lennert
Väinämöinen, de god-bard waar Gandalf grotendeels op gebaseerd is, is een fenomenaal personage om te gebruiken voor een conceptalbum. The Beginning Of Times lijkt echter niet bijzonder populair te zijn onder fans met wat meer matige scores. Toegegeven, zoveel uitschieters als op de voorgangers staan er niet op, maar de plaat is een zeer consistent melodieus metalalbum dat gewoon wederom goed laat horen hoe goed de band in staat is om goed in het gehoor liggende nummers te schrijven. Het zijn dit keer de meest proggy/folky songs die het verreweg het beste doen, namelijk Song Of The Sage, The Beginning Of Time en de bonustrack Heart's Song. Misschien wel het meest 'power' metal dat de band verder tot nu toe heeft geklonken, maar het zit nu eenmaal in Finnen om mooie muziek te willen maken. Het deert allemaal niet, dit album is voor mij wederom een schot in de roos.

Tussenstand:
10. Privilege Of Evil
11. Far From The Sun
12. The Karelian Isthmus

avatar van RuudC
Waar we albums tijdens een marathon normaliter een keer beluisteren, is The Beginning of Times hier inmiddels wel een keer of vijf gepasseerd. Na de eerste luisterbeurt was ik te moe om iets te schrijven en iedere keer dat ik de plaat erna weer opzette, kwam er weer iets tussen waardoor ik niet meer aan schrijven toekwam. En eigenlijk vond ik dat wel prettig, want The Beginning of Times is eigenlijk een heel lekker album. Het zet het rijke geluid van Skyforger voort. Er zijn zoveel genres in te horen, maar toch klinkt het als een heel logisch geheel. Ergens heb ik de indruk dat de songs wel wat beter mogen zijn, al is het product erg goed verzorgd. Dit album heeft een heel mooi (totaal)geluid met sterke melodiën en harmoniën. Misschien dat ik onbewust geen tijd maakte om een stukje te schrijven omdat ik er liever nog wat meer naar wilde luisteren. Dik verdiende voorlopige tweede plaats.

Tussenstand:
1. My Kantele