Light Bearer - Lapsus (2011)

Rock / Metal
Label: Halo of Flies

1. Beyond the Infinite (4:03)
  2. Primum Movens (13:56)
  3. Armoury Choir (14:44)
  4. The Metatron (1:43)
  5. Prelapsus (7:04)
  6. Lapsus (17:39)
downloadlink verwijderd.

avatar van niels94
In het topic ‘De metalen twijfels van AOVV’ gaat de desbetreffende user op zoek gaat naar het juiste metal album om in zijn top 10 te zetten. Ik heb het tot mijn missie gemaakt de shortlist in zijn geheel door te nemen. Deze keer Lapsushet debuut van een relatief nieuwe band: Light Bearer.

Het zijn dit soort ontdekkingen waar ik hoopte toen ik aan deze ‘missie’ begon. Dat zegt het eigenlijk al: ik ben lichtelijk weggeblazen. Ik was haast enthousiast rondjes door te kamer gaan springen. Misschien heb ik dat nog gedaan ook. Want wat een bak heerlijkheid is dit zeg!

Het begint mij steeds meer op te vallen hoe hoogstaand het gitaarspel bij veel metalbands is. Het lijkt wel of zelfs de meest onbenullige en onbekende metalband, hiermee niet doelend op Light Bearer overigens, een goede tot geweldige gitarist in huis heeft (ietwat overdreven, maar you get the picture). Het zal de stijl wel zijn, dat het mij zo goed bevalt. Ook op dit album wordt bijna achteloos de ene na de andere heerlijke gitaarriff of –melodie tevoorschijn getoverd alsof het niets is. Deze zijn meeslepend, sfeerverhogend en/of gewoon bloedjemooi. Maar goed, zoals gezegd is het gitaarwerk bij veel metalbands dik in orde. Hoe zit het met de rest?

Een klacht die ik namelijk vaak heb is dat de drummer bijna alleen maar in hetzelfde eentonige tempo door blijft roffelen, zo ook bij Slaughtersun (Crown of the Triarchy) van Dawn, het vorige album uit AOVV’s shortlist dat ik besproken heb. Op dit album is daar echter geen spoor van te bekennen. Integendeel, ik heb zelden zo’n indrukwekkende drummer gehoord. Hij kan rake klappen uitdelen die het geheel vooruit stuwen als het nodig is, maar ook rustig en ingetogen drumwerk afleveren. Een schitterend voorbeeld van zijn vakmanschap is als hij op het titelnummer vanaf ongeveer 14:10 zo’n heel zacht roffeltje inzet tijdens een rustig en melancholisch stuk. Kippenvel, puur door de drummer. Briljant gewoon.

Tijdens het desbetreffende melancholische stuk is een viool te horen, die wel vaker een rol speelt op dit album en er perfect bijpast. Er zitten dan ook duidelijk postrock elementen in de muziek. Hierdoor is de muziek episch, meeslepend en zit het boordenvol sfeer (wat voor mij altijd een belangrijk element is bij metal). Ook het gebruik van instrumenten als de piano dragen sterk bij aan deze sfeer. Daarnaast geeft het deze band een eigen gezicht.

Is er dan niets dat deze band fout doet? Weinig, want ook de vocalen zijn van hoog niveau. De zanger/schreeuwer heeft een heerlijke strot die ook perfect bij het donkere geheel past. Hij kent, zoals elk bandlid, zijn plek en doet precies wat goed is voor het geheel: hij is niet te vaak aanwezig, maar als hij dat is, is hij van toegevoegde waarde, en hoe. Alleen als ik echt ga mierenneuken kan ik een klacht(je) vinden: de cleane vocalen (jawel, daar zijn ze weer) vind ik minder. Kennelijk hou ik daar doorgaans gewoon niet zo van bij dit soort metal. Ze zijn echter wel van redelijk niveau en dusdanig weinig te horen (een luttele drie keer en dan ook nog eens kort) dat het effect daarvan op de beoordeling te verwaarlozen is. Daar komt bij dat de cleane zang op Prelapsus eigenlijk wel behoorlijk gaaf is, zeker als ze schreeuwen en zingen tegelijk.

Wat overblijft is dus dat gevoel van: ik heb weer iets moois ontdekt! Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat deze band in de toekomst nog gaat doen. Voor nu ga ik me hier in de toekomst ook zeker nog mee vermaken. De 4* staan er, maar mocht ik dat cijfer ooit veranderen dan is de kans groot het om een verhoging gaat.

Mag dit album in AOVV’s top 10?
Ik denk dat je het antwoord hierop al wel bedacht hebt. Na Neurosis (en misschien Negurã Bunget, maar dat zou weinig schelen) vind ik dit het sterkste album uit je shortlist tot nu toe. Het plaatje klopt gewoon helemaal. Zou zeker niet misstaan dus!

avatar van JSPR_G
Gisteren dankzij AOVV leren kennen, 2 keer beluisterd en vandaag besteld Wat een heeeeeerlijk album! Min of meer de perfecte mix tussen Cult of Luna en AmenRa.

avatar van AOVV
Goeie bespreking, Niels! Blij dat je 't goed vindt. En altijd leuk om te zien dat mensen nieuwe muziek leren kennen dankzij een bijdrage van mij.

avatar van itchy
JSPR_G schreef:
Min of meer de perfecte mix tussen Cult of Luna en AmenRa.

Nou, dat vind ik toch wat te veel eer. Daarvoor mist deze plaat toch de gitzwarte intensiteit van AmenRa en de geraffineerdheid van Cult Of Luna. Een degelijke sludgeplaat, maar keurig binnen de lijntjes en er zit weinig eigens aan. Maar het genre lijdt wat mij betreft ook wel wat aan het postrock-manco: alles gaat heel snel op elkaar lijken.

itchy schreef:

AmenRa is redelijk onovertrefbaar (staat niet voor niets op plaats 4 in mijn top-10). Van Cult of Luna daarentegen vind ik Salvation ijzersterk (en toch haal ik hem zelden uit mijn cd-kast) maar hun andere albums doen me niet veel en beluister ik zelden tot het einde. Ze missen iets dat deze Lapsus wel heeft. Light Bearer brengt veel meer emotie bij mij teweeg dan Cult of Luna. De eerste keer dat ik Lapsus hoorde had ik hetzelfde gevoel als de eerste keer dat ik Precambrian van The Ocean hoorde (constant kippevel enzo, redelijk onbeschrijfbaar), dat zegt wel iets.
Op Lapsus hoor ik eindelijk nog eens geschreeuw met gevoel, met een ziel. Vandaar dat het me ook aan AmenRa doet denken.

Dit album komt sowieso in mijn top-10 terecht.

avatar van niels94
AmenRa (die ik trouwens al eens eerder in een top 10 heb zien staan) gaat hier ook zeker een keer langskomen, zoveel is duidelijk

avatar van JSPR_G
Deze komt op plaats 2 of 3 in mijn top 10 hoor, wat een prachtalbum! 'k Weet alleen nog niet goed welke band ik er uit kegel (Neurosis, Meshuggah of Gojira..).
Ik ben nogal een grote liefhebber van conceptalbums zo'n concept heeft toch vaak een meerwaarde aan een album, vind ik. Kheb dit album ondertussen op cd. Veel mooier dan dit kan artwork niet zijn. Ook super dat het verhaal bij elk lied in het boekje staat.

Hopelijk komen er inderdaad 4 albums, dat zou mooi staan in m'n kast.

thedude1975
Weet even niet zo veel zinnigs te melden over dit album, behalve dat ik denk dat ik verliefd ben...

thedude1975
Ik heb het album vorige week gekocht en vrij snel binnen gekregen. Af en toe aan moet ik aan This Will Destroy You denken tijdens de post-rock passages. Het geschreeuw/gebrul vind ik echt kippenvel opwekkend mooi, net als de stukken met cello (afsluiter) en de cleane zang in Prelapsus.

Erg boeiend thema ook, met de verbanning van Lucifer enzo. Ben erg benieuwd naar de albums die nog gaan komen.

avatar van JSPR_G
Dat einde van Prelapsus. Samen met het einde van Stenian van The Ocean het stukje muziek dat het meeste indruk op me maakt, dat mij kippenvel bezorgd over heel mijn lijf, dat mijn hart sneller doet slaat. Aaahhh, verliefd..

Wat een geniaal album, dit, over de ganse lijn. De vervolgen hierop kunnen haast onmogelijk even goed worden als deze..
'k Zou nog een half sterretje meer willen geven aan dit album, maar 5/5 is blijkbaar het maximum.

thedude1975
Ik heb laatst de Northless/Light Bearer split besteld, met daarop het epische Celestium Apocrypha; book of Watchers. Ik zal hem nogmaals proberen toe te voegen, dat mislukte vorige keer helaas.

avatar van JSPR_G
Vandaag zijn ze begonnen met de opvolger van dit meesterwerk op te nemen.

thedude1975
Ik las het op Facebook inderdaad, ben benieuwd..

avatar van kobe bryant fan
Ik dacht dat ze daar al lang mee bezig waren.
Word dus nog lang wachten op een vervolg.

kobe bryant fan schreef:
Ik dacht dat ze daar al lang mee bezig waren.
Word dus nog lang wachten op een vervolg.

Zodra het af is plaatsen ze het online.. Binnen een weekje dus ongeveer, denk ik.
De fysieke release is voor maart.

avatar van kobe bryant fan
Ah, inspelen dus.
Ik dacht dat ze nu pas begonnen waren met het verzinnen.
Ik leesde blijkbaar even niet goed.

avatar van THEMARSVOLTA
Had het ook gelezen, over anderhalve week een nieuwe Light Bearer luisteren!

avatar van THEMARSVOLTA
Naar de 5 sterretjes, top plaat!

Even kijken wat ik uit me top 10 ga gooien om deze erin te plaatsen!

avatar van Don Cappuccino
Voordat ik Silver Tongue ga beluisteren laat ik eerst het oudere werk van de band weer passeren. Lapsus komt dan als eerste aan de beurt en dit is een erg goed album. De drummer krijgt van mij complimenten. Hij speelt zeer dynamisch, sommige snaredrumroffels zitten zo smaakvol in de muziek. De nummers zijn episch en meeslepend en op sommige momenten ook erg hoopvol. Hij blijft wel op 4 sterren staan, ik ben zeer benieuwd naar Silver Tongue.

avatar van Supersid
De drummer is inderdaad erg goed, de rest van het album heeft nog wat groeiwerk voor de boeg. Voorlopig voor mij niet meer dan "goed"...

avatar van the crook
Slecht nieuws van het Light Bearer front:

Bands are relationships. They become as complicated and effected by emotion as love. It struggles through the ups and downs. Light Bearer was always a huge challenge, and in many ways we bit off more than we could chew, that in five years our lives changed, our focuses shifted and we lost sight. We've pulled together numerous times, and fallen apart too. Ultimately when the weight of a band starts to upset the people it comprises of, that's when we have to take a step back and decide what's best for us, a band or our happiness. It is with that in mind that we have made the difficult decision to end Light Bearer.
We leave the story of Lucifers struggle in many ways complete. We may not see the war against the authority and his vile doctrine, but that is a war far from over. We are not sure if perhaps in the future we will find a way to come back to this and complete the task, but as it stands Light Bearer is no more. We thank you all from the bottom of our hearts for your continued support of our project, it would not have been possible without it.
Much love, Light Bearer.

Bron: Facebook

avatar van Joy4ever
Wat blijft Primum Movens toch van een ongekende schoonheid ❤️. Zeker tegen het einde als er naar een climax wordt toegewerkt springen de vreugdetranen letterlijk uit mijn ogen. Belachelijk goed nummer.

avatar van subpop
Een tijd geleden in aanraking gekomen met sludgemetal en via diverse links op deze site bij deze band uitgekomen. Vaak ben ik erg te spreken over de instrumentale opbouw van nummers binnen het metal genre, maar haak ik af zodra "de grunt" zijn intrede doet. Dit vind ik erg jammer, want de sfeer en opbouw van desbetreffende nummers zijn van een klasse die ik in overige genres niet snel tegenkom.
Echter, lijkt het me - vooralsnog, dus fingers crossed! - bij Light Bearer niet te storen. Wanneer iemand tips heeft voor verdere bands en/of genres die wellicht bij mijn voorkeur passen; welkom!

avatar van AOVV
Zeker en vast Fall of Efrafa en Archivist, subpop, dat zijn andere projecten waarbij Alex CF, de grote inspirator van Light Bearer, bij betrokken was. Een andere tip is misschien Atavist, hun plaat uit 2020, III: Absolution, is een pareltje.

avatar van subpop
Dank voor de input!
Ik beluister in eerste instantie vaak de populaire nummers van een band; spreekt dit aan dan ga ik de albums in zijn geheel beluisteren. Bij Light Bearer is dit zeker het geval. Soms weet/voel je snel dat het een match is.
Inmiddels ook in aanraking gekomen met Amenra, hier ben ik ook zeer over te spreken.
Ik hoop dat je tips me ook zullen bekoren. Hoe dan ook: ik ga een mooie muzikale ontdekking tegemoet.