Burial - Street Halo (2011)

Electronic
Label: Hyperdub

1. Street Halo (6:43)
  2. NYC (7:40)
  3. Stolen Dog (6:22)
tuktak
net als die dj kicks zeker

tuktak
nog even inhoudelijk over deze plaat.

burial is duidelijk nog bij de tijd, maar makkelijk gaat het niet. street halo is de onbetwiste kraker, erg dansvloer, duidelijk beïnvloed door four tet. lekker is ook die trancy tiesto-sound die erin komt op 3.10, om er vervolgens nog even een dikke subbass onder te stoppen. die overigens ook weer niet te dik is, want burial is eigenlijk niet dik, maar gruizig en krakerig.
nyc is wel echt een beetje een leftover, duidelijk gehint naar zijn verleden als op untrue, maar met net iets meer finesse. voor dik 7,5e minuut is het net iets te karig.
stolen dog bevat net als street halo meer nieuwe burial, waarbij iedereen van 20 kilometer zal kunnen horen dat dit een track van burial is. deze track is ietsje langzamer als street halo en daarnaast ook wat duisterder. toffe samples.

al met al een zeer prima release van burial, echter had er nog wel een extra track met karakter op gemogen om echt geniaal te zijn. ipv nyc had ik bv graag iets in de stijl van prophecy, staat op een matige verzamelaar van el-b, willen zien.
prophecy is echt een bazenplaat, met voor burials doen toch wel een iets andere, hardere, sound ook:
burial - prophecy youtube

avatar van Goodfella
Samen met El-b geproduceerd, zie ik? Anyway, heel vet, kende 'm nog niet. Thanks.

avatar van AOVV
Aanvankelijk was ik enorm enthousiast, maar het tweede nummer op deze EP, 'NYC' weet me niet echt te bekoren. En op een EP van 20 minuten, bestaande uit drie nummers, telt dat natuurlijk wel in grotere mate mee dan op een plaat van 40 minuten, bestaande uit 10 nummers. 'Untrue' heb ik een keer of twee, drie beluisterd, viel me zeker niet tegen, maar ik sloeg er ook niet helemaal van achterover. Deze EP heb ik inmiddels toch al een keer of tien afgespeeld, en dat maakt dat ik er meer kan in komen, de sfeer wordt beter gesmaakt hier.

De aftrap wordt gegeven door het spannende titelnummer, dat toch wel broeit. De recente samenwerking met Four Tet en Thom Yorke laat z'n sporen na, en de vocals zijn uiterst charmant en lichtjes bedwelmend. De sound die wordt neergezet, heeft wel iets; het grijpt je bij je nekvel, en sleurt je mee de dansvloer op. Een dansvloer die zich in een donkere kelder bevindt, weliswaar, want Burial slaagt er toch in om het geheel een duister randje mee te geven. Het klinkt dreigend, zonder de intentie te hebben om dreigend te klinken. Het knisperende geluid op de achtergrond maakt deze song tenslotte helemaal af.

'NYC' is het langste nummer, en duurt toch ruim 7 en halve minuut. Misschien iets te lang? Het geluid verschilt lichtjes van dat van de opener, ik hoor hier net wat meer zweverigheid in terug, wat het op den duur wat langdradig maakt. Naar mijn mening dan, want anderen vinden 'NYC' dan weer de beste track. Zij kunnen best gelijk hebben, want ik heb niet zoveel luisterervaring in dit genre, maar goed, ik schrijf enkel neer wat ik erbij voel, meer kan ik ook niet doen. 'NYC' is geen slecht nummer hoor, dat wil ik niet gezegd hebben, maar het wordt na een tijdje gewoonweg een beetje saai. Erg jammer, want als je wat knipt in dit nummer, en je houdt ongeveer 5 minuten over, dan zat hier wel meer in.

Deze EP wordt afgesloten door 'Stolen Dog', mijns inziens toch wel het beste nummer. Waarom? Het heeft een soort van aanstekelijke drive, de vocals klinken ronduit boeiend en doen me altijd weer naar deze song teruggrijpen. Ik kan er intens van genieten, vooral als de lichten gedoofd zijn. De hele song heeft iets schrikwekkend, en ik weet niet of de haren op mijn armen overeind komen te staan daardoor, of door de schoonheid. Want dat dit nummer mooi is om naar te luisteren, dat weet ik inmiddels wel. Mysterie en catchiness, subtiel met elkaar verweven.

Ik weet niet of Burial een langspeler gaat uitbrengen, maar van mij mag het gerust. In de tussentijd 'Untrue' nog eens opleggen, misschien ga ik die ook wat meer waarderen. En deze zal de revue ook nog wel passeren.

3,5 sterren

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik kan de genialiteit van Burial nog steeds niet bevatten. Het klinkt erg diep en sfeervol, maar dat pompende geluid van Street Halo en NYC gaat me op den duur tegenstaan. Stolen Dog daarentegen vind ik wel echt een geniaal nummer, dat me een beetje een zweverig gevoel geeft. Ik denk dat mijn vage ervaringen met Burial wordt veroorzaakt, doordat ik eigenlijk alleen bekend ben met het type dubstep dat op feesten wordt gedraaid (zoals Nero, Flux Pavillion, DatsiK en Bar 9). Misschien nog maar eens een paar keer Untrue draaien, want dat kon ik na een tijdje toch redelijk waarderen.

Voor nu een 3,0*.

Dikkop
Net als AOVV vind ik ook dat de samenwerking met Four Tet en Thom Yorke duidelijk invloed heeft gehad op deze EP. Burial klonk nog nooit zo dansbaar als op Street Halo. Ik ben wel te vinden voor deze nieuwe richting. Hopelijk gaat hij (als het er ooit nog van komt) verder met dit geluid. In tegenstelling tot sommigen hier vind ik NYC nergens saai worden. Afsluiter Stolen dog bevat de beste vocals die ik al gehoord heb van Burial. Terwijl hij meestal zo zwart klinkt als maar kan, is er hier (net als in Shell of Light) hoop terug te vinden.
Ja, begrafenisondernemer William Bevan heeft weeral zeer bijzonder materiaal afgeleverd.

avatar van De-noir
Begrafenisondernemer? Nergens hoop? Die mag je toch echt even uitleggen. Ikke niet snappen.

Dikkop
Wel dat van begrafenisondernemer moet je niet al te serieus nemen.
Burial wou anoniem blijven maar omdat er zoveel over werd gesproken en gedaan, heeft hij dan toch zijn naam maar bekend gemaakt: William Bevan. http://williambevan.co.uk/
Begrafenisondernemer/ Burial. Heel toevalig. Mss heeft hij daar zijn inspiratie van gehaald.
En met dat er hoop in te vinden is bedoel ik dat het nummer niet zo donker klinkt als het meeste werk van hem. Meestal is er totaal geen vleugje vrolijkheid in te horen. In Stolen Dog hoor ik dat wel. Al is het maar een beetje.

avatar van Booyo
Heerlijk sfeervolle plaat, duister maar oh zo fijn.. Met name de vocalen die gebruikt worden zijn grandioos. Stolen Dog is mijn favorietje, echt genieten tot en met. Helaas vind ik NYC ietsjes minder, maar alsnog verre van slecht. En komt de beste man nou wel of niet met een geheel album?

lambf
Veel te mooi dit.

avatar van Stapler

Dikkop
Dat was idd een beetje vreemd...

avatar van Gyzzz
Getuige de smaak van lambf is het minder vreemd.

bennerd
Valt mee toch?

Edit: wat Gyzzz zzzegt dus.

lambf
De muziek zit goed in elkaar en het geluid is fantastisch maar hij is te ver doorgeschoten in het verfijnen van het geluid en heeft daardoor de spanning, de beleving van de muziek achter zich gelaten.

Klinkt het zo duidelijker?

Dikkop
Ik had het over de combinatie van die 2 sterren met zijn comment.
Maar nu is het volledig duidelijk.

avatar van niels94
Met deze EP laat Burial weer eens zien één van de meest interessante dingen te zijn in zijn genre. Het titelnummer, misschien wel één van de sterkere nummers dit jaar, is werkelijk geweldig. Ook Stolen Dog is geweldig. Alleen NYC weet wat minder te boeien, maar dat geeft eigenlijk alleen het niveau van de andere twee tracks aan aangezien dit nog steeds een prima nummer is, al duurt het iets te lang. Al met al is het een zeer sfeervolle EP waar je zowel helemaal in op kunt gaan, volledig geconcentreerd op de muziek, maar die ook prima werkt als je iets aan het doen bent. Ik ben benieuwd naar toekomstig werk!

bennerd
Al die waardering voor dit schijfje... Ik hoor het er niet in terug. Drie betrekkelijk saaie tracks die me gewoon voorbijzweven.

Nieuwe ep zal 4 februari uitkomen op Hyperdub, genaamd 'Kindred'. Clipje van de plaat 'Ashtray Wasp' (die op de ep zal staan) is al op youtube te beluisteren.

avatar van UK-Choonz
Weer een paar buitengewoon sterke stukjes muziek van Burial.

tuktak
de nieuwe ep (3 tracks) is het allervetste van burial dat je hebt gehoord in de afgelopen 5 jaar sinds untrue.

avatar van FlyLo
Kindred zou toch in januari uitkomen? Ik vind er niet eens iets van terug op Hyperdub..

Inderdaad!
Hopelijk komt het er nog van.

Edit: 1 minuut na dit bericht zie ik dit op facebook verschijnen :Burial – “Loner” (mp3) - pokingsmot.net

avatar van FlyLo
Hij is in z'n geheel al op minder legale wijze te verkrijgen. Daarom ook zo vreemd dat er niks officieels te vinden is.

Ik zie op internet versies waar deze 3 tracks ook bij zitten... vreemd dat hij ze opnieuw uitbrengt.

avatar van kobe bryant fan
Drie erg sterke nummers, met heerlijke samples. Betoverende synths en heerlijke drumbeats.
Ik zie dat veel users NYC minder vinden, wat me verwondert. Want ik vind het toch een erg sterke track die me van begin tot eind boeit. Maar de afsluiter is mijn favoriet. Schitterende drums, en prachtige synths en vocals.

IJsbergsla
Het afgelopen decennium heeft wat mij betreft weinig nieuwe helden opgeleverd. Arcade Fire en The National steken er ver boven uit, maar de echte held is natuurlijk Burial, die telkens weer indruk maakt met zijn betoverende klanken. NYC heb ik inmiddels "grijsgedraaid"
Het wachten is op het nieuwe album. Deze en de laatste Burial EP "Kindred" vormen vast de voorbode voor een mooie zomer.

avatar van kobe bryant fan
Fantastische EP blijft dit toch! Drie sterke tracks met Stolen Dog als hoogtepunt.
Synths die kruipen tot in de puntjes van mijn vingers en aanstekelijke drums en vocals.
Alleen duurt NYC me iets te lang, maar als er ong. twee minuten afgingen was het zeker een even sterke track als de andere 2. Een ruime 4*.

avatar van IllumSphere
Stolen Dog is imo het beste nummer van Burial 2011.

avatar van kobe bryant fan
Ben ik met je eens! Maar na zo'n 20 luisterbeurten begon ik meer en meer te voelen voor Street Halo, nu nog wat verder vind ik het erg nipt. Al ga ik nog net voor Stolen Dog, maar beiden draai ik nog een paar keer per week.