Talking Heads - The Name of This Band Is Talking Heads (1982)

Rock / Funk
Label: Sire

1. New Feeling (3:10)
  2. A Clean Break (Let's Work) (5:05)
  3. Don't Worry About the Government (3:04)
  4. Pulled Up (4:04)
  5. Psycho Killer (5:31)
  6. Who Is It? * (1:44)
  7. The Book I Read * (4:22)
  8. The Big Country * (5:09)
  9. I'm Not in Love * (4:58)
  10. The Girls Want to Be with the Girls * (3:44)
  11. Electricity (Drugs) * (3:28)
  12. Found a Job * (5:36)
  13. Mind [Berklee Perfomance Center Boston 1979 Wbcn Broadcast Live] * (4:56)
  14. Artists Only (3:50)
  15. Stay Hungry (4:05)
  16. Air (4:02)
  17. Building on Fire (3:47)
  18. Memories (Can't Wait) (3:44)
  19. Heaven * (4:30)
  20. Psycho Killer * (5:34)
  21. Warning Sign * (5:40)
  22. Stay Hungry * (3:56)
  23. Cities * (5:01)
  24. I Zimbra (3:30)
  25. Drugs (Electricity) (4:41)
  26. Once in a Lifetime * (5:57)
  27. Animals * (4:05)
  28. Houses in Motion (6:55)
  29. Born Under Punches (The Heat Goes On) * (8:25)
  30. Crosseyed and Painless (5:59)
  31. Life During Wartime (4:54)
  32. Take Me to the River (6:33)
  33. The Great Curve (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:36 (2:36:41)
beaster1256
heel kort eventjes , wie de deluxe stop making sense al fantastisch vond , koop ook deze , dit is nog beter , het allerbeste van één van de beste groepen ooit live !!!

avatar van midnight boom
Onverstelbaar goed!

avatar van pauterpeel
Al jaren alleen op vinyl gehad en nu eindelijk op cd. Dit is voor mij het schoolvoorbeeld van live-plaat. Beter dan @Oldfart kan ik het niet verwoorden maar deze prachtplaat voegt energie toe.
Een ander voorbeeld van een goede live plaat is What do you want from live van the Tubes. Met de studioalbums (en eigenlijk de band) heb ik niet veel mee maar als een band het zo levend kan brengen....

haveman
Oldfart schreef:
Er zijn hier vreemde snuiters in het huis,
Namelijk mensen die iets tegen live-albums hebben.

Sommigen weigeren ze op te nemen in hun lijsten van favorieten,
Anderen behandelen live-platen als waren het tweederangsburgers, ongewenste opvullers van het geluidsgolven spectrum.

Dit terwijl toch de essentie van muziek is; samen ( of alleen) muziek maken; musiceren werd dat wel genoemd.

Soms is het de interactie met het publiek die een live plaat een meerwaarde kan geven.

Zeer steekhoudend dit betoog, dat ik enigszins heb ingekort. Maar idd waarom zou ik geen live albums in mijn top 10 opnemen? Eigenlijk is mijn favoriete album een live album, maar ik weiger live of greatest hits albums in mijn top 10 te zetten.

Ik ga er een nachtje over slapen of ik een vreemde snuiter ben.

avatar van Oldfart
We zijn benieuwd naar je conclusie morgen....

avatar van steven
gigantisch live album dit. 1 van de beste uit de jaren 80. later nog eens dunnetjes over gedaan met stop making sense . Ook behoorlijk goed , maar deze is beter.

beaster1256
als ik me goed herinner ( ik heb ze talloze maal live gezien ) had die percussionist ( indrukwekkend was ie ) een t-shirt aan van " raleigh" of van een ander fietsenmerk ??? hebb ik gelijk of niet ???

avatar van Rudi S
Ik weet het niet meer, het podium was in het begin van de jaren tachtig (n.a.v. het fantastische Remain in Light dikke 5 sterren) zo vol.
super goede live musicanten als Bernie Worrel, de in 1995 overleden bassist Busta Jones (die man stond echt nooit stil en droeg soms dacht ik een lederen hoed) percussionist Steven Scales oh Adrian B heeft destijds ook nog meegedaan + zangeres(sen) backing vocals.
Iedereen bewoog ook nog zo veel mogelijk over het podium.

avatar van ricardo
Vandaag deze en Stop Making Sense gekocht voor een prikje. Deze dubbelaar voor 8 euro en Stop Making Sense zelfs voor maar 5 euro. Volgens mij een koopje voor zulke albums.

Dat ik als live album liefhebber deze nog nooit eerder heb beluisterd, en dat hij mij niet eerder was opgevallen.

Ik heb cd 2 als eerste erin gestopt, maar bij de eerste klanken hoor je gelijk al dat het goed zit. Mooi zuiver geluid ook, en het is net of ze vlak voor je neus staan te spelen zo mooi en zuiver.

Cd 2 vooral erin gedaan om deze versie van Psycho Killer eens te horen, en hij klinkt idd super. Deze gaat bij mij heel veel sterretjes scoren dat weet ik nu al wel. Dit is live vergelijkbaar met King Crimson zowat. Hoewel ik ook wel weet dat dit hele andere muziek is natuurlijk dan King Crimson.

avatar van Stalin
You may find yourself living in a shotgun shack
And you may find yourself in another part of the world
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile
You may find yourself in a beautiful house, with a beautiful wife
You may ask yourself, "Well, how did I get here?"

You start a conversation you can't even finish it
You're talkin' a lot, but you're not sayin' anything
When I have nothing to say, my lips are sealed
Say something once, why say it again?

Onweerstaanbare teksten van een onweerstaanbare band, die soms op de meest ongepaste momenten door mijn hoofd schieten gedurende mijn bezigheden...

Kwam trouwens nog een prachtig filmpje van Psycho Killer tegen, van een optreden uit 1980 en gefilmd door de Italiaanse TV.

Ik geloof dat de gitaar die Adrian Belew daar bespeeld 1 van de gitaren is die Jimi Hendrix eens tijdens een van zijn optredens in gebrand gestoken heeft.

Zo'n gitaar is na het optreden in handen van Frank Zappa gekomen, die hem weer bespeelbaar heeft gemaakt en Belew er tijdens zijn jaar bij Zappa al meermaals op liet spelen.

Zo te zien had Belew de gitaar ten tijde van Talking Heads nog in bruikleen...

avatar van ricardo
De eerste cd heb ik nu ook beluisterd, maar die bevalt mij eigenlijk nog beter dan de tweede cd. Dat ik de tweede als eerste wilde draaien was echt een vergissing.

Wat een schitterend live document is dit, en idd minstens net zo goed zo niet beter dan Stop Making Sense.

Iedere liefhebber van live albums zou deze eens gehoord moeten hebben in zijn leven.

avatar van Stalin
ricardo schreef:

Ik ben vooralsnog een groter liefhebber van CD2, maar dat komt voornamelijk door het vollere geluid van de met gastmuzikanten aangevulde band in 1980-1981...voornamelijk Adrian Belew

avatar van Mjuman
Cd1 of Cd2 is een smaakzaak, maar ook één van persepctief/context. Op 1 is Talking Heads te horen als een strakke New (Yorkse + wave) band; puntig, precies, kale essentie.

Cd2 is haast geen wave meer te noemen met alle polyritmische invloeden. Vergeet daar ook niet de essentiële (live) bijdragen van keyboardman Bernie Worrell! Band stond toen echt als een huis. Zelf jarenlang in bezit geweest van een cassette met het eerste concert in NL: de Heads als voorprogramma van Eno. band werdin het begin uitgejouwd, totdat de schwung erin kwam er er heel strak werd gespeeld: Love >>> Building on Fire echt een hoogtepunt. Helaas is die cassette terziele.

De twee versies van Psychokiller op dit album spreken wat dat betreft boekdelen. Joe Jackson heeft toch ook meerdere versies van Is She Really Going out with Him en die hebben ook elk hun charme.

avatar van ricardo
Tuurlijk is dat een smaakzaak, maar dat is muziek zowiezo altijd.

cd 1 vind ik op de 1 of andere manier wat makkelijker pakken, cd 2 moet je vaker beluisteren volgens mij om daar meer in te komen. Feit voor mij is wel dat het een perfecte live album ontdekking is, want als je de ogen dicht doet is het net of ze voor je neus staan te spelen.

De kwaliteit druipt gewoon van dit album af, dat hoor je aan alles.

avatar van Oldfart
ricardo schreef: want als je de ogen dicht doet is het net of ze voor je neus staan te spelen.
....zelfs met je ogen open, tijdens concerten (van de Heads of later Byrne solo) dus, was het geluid altijd perfect.
En inderdaad is de manier waarop dat goede livegeluid op de plaat is gekomen volgens mij mede reden waarom dit zo'n kneitergoed album is. Heel direct zeg maar, bijna tastbaar.

avatar van Oldfart
op 25 augustus schreef haveman: Ik ga er een nachtje over slapen of ik een vreemde snuiter ben.

nu bijna een maand later hoop ik dat hij toch aan zijn nachtrust is gekomen. Zou hij er al uit zijn?

haveman
Sorry, heb net een huis gekocht en een nieuwe baan. Dus als ik slaap, slaap ik heerlijk.

Heb inmiddels wel een verzamelaar in mijn top 10, maar ga er toch geen gewoonte van maken om verzamel en/of live albums in mijn top 10 te zetten. Ik wil het eigenlijk houden bij studioalbums omdat ik 'bestofs' niet wil vergelijken met studioalbums. Op verzamelaars staan meestal meer goede nummers, maar het heeft geen sfeer zoals een studioalbum. Eigenlijk ben ik voor aparte lijstjes voor live albums en verzamelaars.Waarom er nu wel een verzamelaar in mijn top 10 staat? Geen idee, ik ben een vreemde snuiter, dat mag duidelijk zijn.

Ik zal binnenkort dit album ook eens proberen. Stop Making Sense is mij goed bevallen en ik lees hier oha dat deze beter is.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Stalin schreef:

Prachtig filmpje inderdaad! Wat staan ze heerlijk hautain op het podium (op Belew na dan )

Maartenn schreef:

Alles is relatief; ik ervoer het gedrag destijds, de tour/show uit 1980 - en dat vind ik nog steeds - als een mix van redelijk cool, ingetogenheid, onbevangenheid en onwennigheid. Neem ook de moeite om de andere clips uit Rome te bekijken, met de full band (o.a. Bernie Worrell, Steve Scales, Dollette MacDonald en anderen) bijv. Take Me to the River en zie hoe er vanaf een bepaald moment echt met fun en funk muziek gemaakt wordt en dat was heel goed merkbaar in de zaal: neem van mij aan dat de Jaap Edenhal destijds stoomde en golfde.

avatar van ricardo

Kan het nog goedkoper voor 1 van de betere live platen die ik ken.

Voor live album liefhebbers is dit echt een must have, en zeker voor die prijs.

Wat een geweldig samenspel, en het speelplezier druipt er gewoon vanaf.

avatar van waltzinblack
Is inderdaad heel erg laag geprijsd. Ongelooflijk voor deze geweldige live-CD. Hoewel de echte doorbraak van de TH kwam met Remain in Light, heb ik een sterke voorkeur voor het vroegere werk. Met name 77 en More Songs about Buildings and Food (prachtige Chomsky-achtige titel!) zijn uniek.

avatar van freakey
ricardo schreef:
Dit prachtige plaatje heb ik vanmiddag zien liggen bij Free Record shop in Paddepoel in Groningen voor maar 5.99 euro. Voor live album liefhebbers is dit echt een must have, en zeker voor die prijs.

Inderdaad geen geld, en de cd versie (heeeellll erg uitgebreid tov de vinyl versie) is VER superieur dus KOPEN!!!!

avatar van Don Cappuccino
Vandaag de 2004 versie gekocht voor 6 euro! Een dubbelcd! Ik had Remain in Light al in bezit en die heb ik laatste 2 maanden echt heel veel gedraaid en staat ook in mijn top 10. En dit livealbum heeft een hele hoge beoordeling op MusicMeter. En tot nu toe van wat ik er van heb gehoord ben ik het daar compleet mee eens. Wat een strakke band, door het geklap weet ik dat het live is, want dat merk je amper, echt strak. Een mooi overzicht van het materiaal van 1977 tot 1981. Ik luister hem nog paar keer en dan komt de beoordeling en het zou me niet verbazen dat ik dit album 5 sterren geef en in mijn top 10 zet en dan blijft Remain in Light ook vrolijk staan.

P.S.: Remain in Light is bij mij zelfs doorgedrongen naar de eerste plaats, na een herziening in mijn top 10 besefte ik gewoon dat dat album het beste is!

avatar van ricardo
Ook super dat met zo'n lage prijs 14 jarigen deze ook origineel kunnen kopen, en zo deze muziek kunnen ontdekken.

Voor mij de allerbeste koop van het jaar qua prijs/kwaliteits verhouding, en heb er dit jaar wel een stuk of 50 cd's bijgekocht ongeveer denk ik.

avatar van Don Cappuccino
6 euro vind ik echt weinig voor een dubbelalbum en dan ook nog door de kwaliteit! Maar dit is voor mij ook een van de beste kopen van het jaar, maar ik heb zeker meer dan 50 cd´s gekocht dit jaar, rond de 75 denk ik.

Trouwens heerlijk om de baslijnen zo goed te horen, want die zijn echt geweldig. Psycho Killer kan ik meespelen op bas, dat geeft zo´n heerlijk gevoel. Daardoor was ik meer op zoek gegaan naar hun cd´s en kwam dus uit op het geniale Remain in Light wat voor mij het beste album ooit gemaakt is. En dit live album is niet normaal goed!

avatar van ricardo
Ook mooi zijn de fotootjes van de cover. Ze staan gewoon bij iemand in de woonkamer te spelen lijkt het wel. De schilderijen, kasten, tafels en gordijnen van de dagelijkse arbeiders sleur hangen en staan er volgens mij ook allemaal nog.

De intimiteit en het ingetogene spat gewoon van dit album af.

Volgens mij samen met Stop Making Sense wel 1 van de allerbeste new wave live albums die er op de markt zijn denk ik.

ricardo schreef:

Idd, en off-topic - maar als je me erom vraagt zou ik willen zeggen:

* Magazine - Play
* The Sound - In the Hothouse
* Siouxsie and the Banshees - Nocturne
* Japan - Oil on Canvas

En uiteraard (hors categorie): aardig wat Peel-sessies

avatar van Paalhaas
Ik snap niet zo goed waarom dit live-album een hoger gemiddelde heeft dan welk TH-album ook. Zeker, de geluidskwaliteit is prima, maar het zijn toch allemaal vrij albumgetrouwe vertolkingen, waardoor de meerwaarde mij een beetje ontgaat (eerder merk ik de afwezigheid van subtiliteiten van de studioversies), of je moet dol zijn op applaus.

Aquila
Paalhaas schreef:

Hoewel ik dat eerste wel met je eens ben vind ik dat tweede dan juist nét niet. Omdat live de in de studio toegevoegde subtiliteiten ontbreken worden de nummers iets kaler en daardoor in mijn ogen nóg beter (uitgebeend tot de kale essentie zonder dat die essentie verloren gaat) en worden creatieve vervangingen gezocht, zoals bijvoorbeeld in 'Animals' dat ik al eerder aanhaalde. En daarom vind ik deze inderdaad nóg beter dan de studio album uit deze periode.

avatar van Oldfart
....omdat tijdens optredens er daadwerkelijk wordt samengespeeld, en die interactie extra vuur, plezier, anticipatie of passie met zich mee brengt. In de studio wordt er veelvuldig met los van elkaar opgenomen takes gewerkt, waardoor het geheel vaak meer op een breiwerk lijkt, met veel extra invullingen en toevoegingen, wat jij nuances noemt. Daar is helemaal niets mis mee, maar is gewoon anders dan het voor publiek ten gehore brengen.
Daarnaast speelt het publiek ook een andere rol dan alleen applaudiseren. Bij een goed optreden ontstaat er een soort extra lading door de wisselwerking tussen band en publiek.
Ik heb de Heads en later Byrne solo vaak gezien; de Heads waren, en Byrne is, daar heel gevoelig voor.