Talking Heads - The Name of This Band Is Talking Heads (1982)

Rock / Funk
Label: Sire

1. New Feeling (3:10)
  2. A Clean Break (Let's Work) (5:05)
  3. Don't Worry About the Government (3:04)
  4. Pulled Up (4:04)
  5. Psycho Killer (5:31)
  6. Who Is It? * (1:44)
  7. The Book I Read * (4:22)
  8. The Big Country * (5:09)
  9. I'm Not in Love * (4:58)
  10. The Girls Want to Be with the Girls * (3:44)
  11. Electricity (Drugs) * (3:28)
  12. Found a Job * (5:36)
  13. Mind [Berklee Perfomance Center Boston 1979 Wbcn Broadcast Live] * (4:56)
  14. Artists Only (3:50)
  15. Stay Hungry (4:05)
  16. Air (4:02)
  17. Building on Fire (3:47)
  18. Memories (Can't Wait) (3:44)
  19. Heaven * (4:30)
  20. Psycho Killer * (5:34)
  21. Warning Sign * (5:40)
  22. Stay Hungry * (3:56)
  23. Cities * (5:01)
  24. I Zimbra (3:30)
  25. Drugs (Electricity) (4:41)
  26. Once in a Lifetime * (5:57)
  27. Animals * (4:05)
  28. Houses in Motion (6:55)
  29. Born Under Punches (The Heat Goes On) * (8:25)
  30. Crosseyed and Painless (5:59)
  31. Life During Wartime (4:54)
  32. Take Me to the River (6:33)
  33. The Great Curve (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:36 (2:36:41)
avatar van Mjuman
Grappig de laatste zin van Oldfart. Jarenlang een cassette gehad van het debuutconcert van Talking Heads in Rasa (dat ik ook bijwoonde), als voorprogramma van Eno. Helaas heb ik die cassette niet meer.

Na de eerste track begonnen de Eno-adepten kreten te roepen als "bullshit, aftaaien, klote" en meer van die vriendelijkheden. Gaandeweg kwam de band meer op dreef en vooral tijdens Love Sets the Building on Fire begon het publike enthousiast te bewegen en te swingen. De roep om Eno werd niet meer gehoord.

Deze dubbelaar is zo mooi, omdat het a. een overzicht geeft van vroeg en later werk en b. laat horen wat voor groei de band heeft doorgemaakt - maar laat gezegd zijn; vanaf de eerste live opnames was Talking Heads altijd al een heel strakke band

avatar van freakey
Oldfart slaat hier de spijker op den kop....

Maar ik dacht ook altijd wel dat ie het begreep....

Stijn_Slayer
Deze is inderdaad beter dan Stop Making Sense, hoewel dat natuurlijk ook een goed live album is.

Cd 2 vind ik wel een stuk beter dan cd 1. Het is goed hoorbaar dat de band omstreeks 1980 hun geluid geperfectioneerd had.

Toch straalt de band live iets minder de magie van de studio albums uit. Wel is het ook waar wat Oldfart hierboven zegt. Het is denk ik net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Hoewel ik normaliter meer voor live opnames ben winnen de studio albums in het geval van Talking Heads.

Maartenn (crew)
Als ik de berichten hier onder lees, dan kan ik me daar alleen maar bij aansluiten.

Ik ben tot het cijfer 4.0* gekomen door een 3.5* voor de eerste cd en een 4.5* voor de tweede cd. Het is overduidelijk dat de komst van Belew extra vuur meebrengt in de tweede helft. Ik durf dan ook eerlijk toe te geven dat ik de eerste cd dan ook bijna nooit meer draai als ik naar deze cd grijp.

Maartenn schreef:
...Ik had deze band graag nog eens live willen meemaken en benijd degenen die ze wel live hebben gezien! Gelukkig heb ik Belew dan pas nog wel live gezien met Stalin

4.0*

Als je ooit de kans krijgt om David Byrne live te aanschouwen moet je dat doen dan, heb ik eens gedaan, doet lekker veel Talking Heads nummers in zijn set (tenminste toen wel)... en net zo subliem uitgevoerd als hier....

Overigens vind ik dat rauwe rammelige van die eerste cd hier wel weer erg charmant....

Maartenn (crew)
Dank voor de tip Freaky! Ik zal eens kijken of er wat op zijn website staat omtrent tourdata!

Edit: de komende tijd alleen in de VS, maar ik zal het in de gaten houden

Yann Samsa
Jammer dat de bonustracks veel beter zijn, en aangezien ik punten geef op de originele uitgave.

The Book I Read, The Big Country, I'm Not In Love, Warning Sign, Once In A Livetime en Born Under Punches zijn mijn favorieten van de bonustracks.

Los daarvan zijn het Don't Worry About The Government, Stay Hungry, Air, Memories, Life During Wartime en Take Me To The River.

In 82 in de Groenoordhallen, U2 als support act van de Talking Head, U2 zette een geweldig concert neer maar the Heads speelden ze (zonder dat het intentie was, U2 was nog "klein") van de mat, het ging maar door voor mijn gevoel, dagen later zat het nog in mijn hoofd en lijf en dat nog zonder Belew die toen met King Crimson bezig was.
Fenomenaal dit, die gasten waren zo goed live en dat in de fucking Groenoordhallen!!!
Deze 2lp of later 2cd is waarschijnlijk met Belew nog beter, luister hem nu weer, volslagen geniale band tenminste tot remain in light

De Groenoordhallen bestaan niet meer, maar het idee dat een van mijn favoriete bands op een paar honderd meter van waar ik woon heeft gespeeld vind ik toch wel tamelijk bizar.

Maar wat TH betreft: die waren hier wel zo'n beetje op hun hoogtepunt inderdaad.

vanson
Talking Heads in absolute topvorm ook op deze DVD en CD

avatar van Hanszel
Toevallig dat ik deze vandaag ergens vond. Vijf euro: meenemen dan! Meteen leuk, kende Stop making sense, vind ik heel goed, maar deze was mij onbekend.

Onontdekt pareltje! Meteen 4* (*slechts misschien, maar) omdat omdat SMS er al 4,5 heeft en deze moet zich even bewijzen. Ben nu bij nummer 7 The Book I Read. Leuk!

Hanszel schreef:

Een van de spelregels hier is dat je een album pas evalueert na één volledige draaibeurt.

SMS - simpelmanspraak - is voor mietjes

avatar van Hanszel
Inmiddels meerdere draaibeurten ondergaan, en zeker 4,5* waard. Bij dezen.

Overigens vind ik SMS niet voor mietjes hoor. Is denk ik gewoon het best gepromote album, met daarbij een film/concertregistratie, dus daarom veel bekender. Vandaar ook dat ik die wel kende en deze niet. Talking heads had hun gloriedagen net voordat ik me actief met muziek ging bezighouden, maar terugkijkend wist ik toen als 8-jarig ventje al dat ik dit leuk vond!

Wel leuk dat ik de dubbelaar heb, staan veel nieuwe nummers op, dus het is meer dan een live-cd!

Hanszel schreef:
Overigens vind ik SMS niet voor mietjes hoor. Is denk ik gewoon het best gepromote album, met daarbij een film/concertregistratie, dus daarom veel bekender!

Het was slechts een grapske - ik vind het wel eens irritant dat dat album steeds als eerste live album wordt genoemd. Deze dubbelaar (op cd helemaal) geeft bijv van de eerste versie van Psychokiller tot de tweede versie ervan heel duidelijk weer hoe de band zich ontwikkeld heeft: van strakke funky gitaargedreven 'wave' (van de eerste twee albums) naar de polyritmiek van Remain In Light; en dat vergeten sommigen wel eens die meteen naar SMS 'jumpen'.

Jarenlang een cassette gehad met de opnames van het concert in Rasa; Talking Heads was toen onbekend voorprogramma van Eno en wist gaandeweg ("bullshit, kut, klote, aftaaien ... Eno, Eno") met een uiterst gedreven Byrne het publiek voor zich te winnen - Love Sets the Building on Fire was een hoogtepunt.

avatar van Dibbel
De enige die ik nog niet had van Talking Heads. Vandaag lag ie zomaar in het tweedehandswinkeltje in het dorp hier. Voor 1 Euro . Dus.

avatar van freakey
En meteen hun mooiste... tenminste dat vind ik...

Dibbel schreef:

Als dat voor de dubbel-cd was, is dat gewoon gelegaliseerde diefstal. Tov de dubbel-lp is die nl zijn geld echt waard!

avatar van Dibbel
Het is inderdaad de dubbel-CD ook nog. Soms behaal je van die kleine overwinningen...
Had ik fooi moeten geven?

avatar van Mjuman
Soms heeft een mens gewoon mazzel

Dit live album laat heel goed horen hoe de band zich heeft ontwikkeld van het 'kale' geluid van 77 en More Songs - soms omeschreven als 'neuro-wave' - tot het full-blown funkgedreven polyritme van Remain in Light en Speaking in Tongues.

avatar van ricardo
Heb deze al jaren niet meer beluisterd, heb hem nu opstaan en blijft echt een geweldig live album. Ik voel mij euforisch en blij als ik deze opzet, superplaat die ik nog jaren blijf koesteren, dat weet ik nu al!

ricardo schreef:

Heb deze zelf eergisteren na lange tijd nog eens uit de kast gehaald. Het is inderdaad een feest zoals er slechts weinigen zijn! Godverdomme wat een heerlijke band. Ieder nummer hakt en knarst zich een weg naar mijn gelukspartikeltjes.

kistenkuif
Talking Heads, zomer 1979 in het Openlucht Parktheater te Rotterdam. Nog niet voor de helft gevuld... Onvoorstelbaar. Moet ik altijd aan denken als ik dit album met veel plezier beluister. Er zijn weinig bands die zich zo mooi hebben doorontwikkeld. Daarvan is dit de perfecte weergave.

avatar van Sater
Mjuman schreef:

Hier live in Rasa. Weet je trouwens zeker dat ze met Brian Eno tourden? Ik meen gelezen te hebben dat ze door de Ramones op sleeptouw genomen werden in 1977. En was Eno het touren niet beu - één van de redenen voor zijn vertrek bij Roxy Music?

Edit: Legendaries dubbelkonsert te U.: Ramones en Talking Heads - DeKettingzaag

avatar van Johnny Marr
Dibbel schreef:

WAT. Defok. Grootste koopje ooit ofzo dit. En zonder krasjes?

avatar van robk1964
Maartenn schreef:

4.0*

Ik heb Talking Heads wel live gezien in 1982 maar helaas speelden ze toen zonder Adrian Belew Voorprogramma was U2.

robk1964 schreef:

Later hebben, wederom Stalin en ik, David Byrne nog wel live gezien met St. Vincent. Dus ach, toch nog vrij dicht bij Talking Heads gekomen uiteindelijk

avatar van Savant
Ik zag de stop making sense tour, in Londen, waar ik een weekje was en tot mijn stomme verbazing nog kaartjes kon kopen bij zo’n typisch kioskje in een winkelstraat. Véél bewaking bij het concert, dat was ik in Nederland niet gewend. We mochten ook niet dansen, maar dat verbod ging toch snel om zeep ?. Geweldig concert, en TomTom club in het voorprogramma. Those were the days....

avatar van Cor
Cor
Prachtige bloemlezing uit de eerste vier topplaten van de Heads. Alhoewel, bloemlezing? Het scheelt niet veel of ze hadden die vier albums integraal gespeeld. 10x FOM; 9x MSABAF en 7x TH77. Komt masterpiece RIL er nog bekaaid van af met 5 nummers.

avatar van Bruno Banani
Pure magie! En de heruitgave van 2021 (rood vinyl) klinkt ook nog es geweldig 5*

avatar van Venceremos
Die vissen aan het plafond op de voorkant van LP1, hingen vroeger ook bij m'n ouders in de woonkamer. Geweldige plaat!