Kate Bush - Director's Cut (2011)

Label: Fish People

1. Flower of the Mountain (5:15)
  2. Song of Solomon (4:45)
  3. Lily (4:05)
  4. Deeper Understanding (6:34)
  5. The Red Shoes (4:58)
  6. This Woman's Work (6:30)
  7. Moments of Pleasure (6:32)
  8. Never Be Mine (5:05)
  9. Top of the City (4:24)
  10. And So Is Love (4:21)
  11. Rubberband Girl (4:37)
@ Thorgal: Ik, als fan van het eerste uur, begrijp je frustratie, maar wacht eerst eens het album af, misschien dat je dan niet meer zo teleurgesteld raakt als dat je nu bent. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook even een beetje flabberquested (of hoe schrijf je dat??) was dat het geen nieuw album is, maar het gerucht dat ze weer gaat optreden moet jou dan toch ook iets doen...? Toch?

avatar van ExperimentIV
Toen ik de CD vandaag in de postbus kreeg kon ik niet wachten om hem te beluisteren. De packaging is geweldig, de vormgeving is zeer vernieuwend.

Toen ik voor het eerst gewaar kreeg over de plannen van Kate stond ik er nogal sceptisch tegenover. De single Deeper Understanding maakte niet bijster veel indruk, maar toen ik de previews van alle nummers kon beluisteren had ik er alle vertrouwen in.

Het eerste nummer, Flower of the Mountain, is een indrukwekkende re-make van The Sensual World. De originele tekst, uit het boek Ulysses, past er prachtig bij (alhoewel ik de versie met Kates tekst toch beter vindt).

Song of Solomon is prachtig herwerkt, en Kates uithalen en geschreeuw op Lily deed mij denken aan The Dreaming.

Van alle drie de nummers die geheel herwerkt zijn (This Woman's Work, Moments of Pleasure en Rubberband Girl) vond ik This Woman's Work het minste. Ook het minste nummer van het album helaas. Het begint erg langdradig te worden nu het nummer bijna 6 minuten lang is geworden, en de instrumentatie maakte ook niet veel indruk. Het originele piano & orchestra deed mij persoonlijk meer. Moments of Pleasure daarentegen is prachtig, met zachte, warme klanken, met een prachtig aanvullend koor. Rubberband Girl is lekker raunchy, met een soul-achtige vibe.

Overal is het album mij veel beter bevallen dan ik aanvankelijk dacht. De productie is prima, en Kates stem is warm en puur. Ik denk dat ik hem nog vaak zal afspelen, echt een goede keuze van Kate. Ik kijk uit naar haar nieuwe album waarmee ze bezig blijkt te zijn!

Dat ik al sinds mijn jonge jaren, ik was 8 toen ik haar voor het eerst bij TopPop zag met Wuthering Heights, een zwak voor Kate Bush heb mag een understatement heten.
The Red Shoes vond ik een grote teleurstelling en ook haar nummer met toen grote idool Prince deed me bitter weinig. Het had zo mooi kunnen zijn tussen die twee.
Dat we daarna niets meer van haar hoorden vond ik eigenlijk wel okee. Liever goede herinneringen dan een glijdende schaal naar beneden.
Aerial was een project waar ik enerzijds reikhalzend naar uitkeek maar waar ik ook vreesde voor wederom een grote teleurstelling na zoveel jaar. Mijn hemel wat was ik er blij mee toen het uitkwam. Kate had het nog in zich. Ook nu nog steeds een verbluffend sterke cd moet ik zeggen.

En vervolgens werd het weer stil......

Tot onlangs bekend werd dat er misschien weer nieuw werk aan gaat komen later dit jaar en dat we alvast zeker konden zijn van Director's Cut, een album met herbewerkingen van The Sensual World en The Red Shoes.
En sinds vandaag weten we hoe dat is gaan klinken.

Deeper Understanding als voorbode zorgde er voor dat ik niet al te enthousiast was. Leuk dat mams trots is op haar zoon, maar die vreselijke vocoder verpest het nummer volledig. En of het nu echt wat toevoegt aan het origineel?!

Het is een vraag die ik me gedurende het hele album stelde: voegt het echt wat toe? Horen deze albums niet gewoon hun plek te behouden in de muziekgeschiedenis zoals ze zijn.
Leuk hoor dat ze The Sensual World nu kon opnemen zoals ze altijd gewild heeft en het nu Flower of the Mountain noemt. Maar in mijn beleving was er niks mis met het origineel en zo enorm veel anders is dit nu ook weer niet.
This Woman's Work van The Sensual World vind ik een juweeltje maar de versie op dit album ontbeert wat mij betreft het sprookjesachtige. Ik heb hier heel veel minder mee. En Rubberband Girl lijkt verdomme wel een Rolling Stones nummer geworden. Hoe krijgt ze het voor elkaar! Dit is gewoon een slechte versie.
Het koor op Moments of Pleasure zoals hier uitgevoerd bevalt me dan weer wel.
En haar stem is duidelijk veranderd. Minder scherp, rijper misschien, maar of ik het mooier vind weet ik niet. Dat komt omdat ik de nummers al zo goed ken. Op Aerial vond ik die vocale veroudering goed passen. Maar nu?!
En zo slingert mijn gevoel het hele album continue heen en weer.

Was het echt nodig om dit allemaal uit te brengen? Heeft La Bush gewoon geld nodig? De fans (ik zelf incluis) vreten het toch wel en leggen er hun centen voor op de toonbank.
Het is geen fijne gedachte die ik ook helemaal niet wil hebben bij deze muzikale heldin. Toch laat het me niet helemaal los.
The Director's Cut heeft voor mij een vreemd bijsmaakje. Even helemaal los van The Red Shoes en The Sensual World vind ik het dan net iets leuker dan The Red Shoes maar dat komt mede doordat veel zwakke broeders van dat album hier niet terug te vinden zijn.
Zeer gemengde gevoelens dus en ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Het is en blijft Kate Bush en misschien dat ik daarom een heel stuk milder ben. Hoger dan 3,5* kom ik nu in elk geval zeker niet en ik betwijfel of dat in de toekomst hoger gaat worden.
Dit is afdeling 'voer voor fans' en meer niet.

avatar van Snoeperd
Ach, volgens mij was Kate Bush niet tevreden over een aantal nummers en ook het album The Red Shoes was niet helemaal goed opgenomen volgens haar. En perfectionistisch als ze is wil ze dan een aantal nummer bewerken. Ik ga het nog wel luisteren, het zal zeker een vermakelijk album zijn omdat The Red Shoes en The Dreaming dat ook zijn.

avatar van musician
Ik weet niet hoe je daar tegenover moet staan, ambivalente gevoelens.

7 tracks van The Red shoes herbewerkt, 4 van The Sensual world.
Het kan natuurlijk, dat een artiest een nieuwe versie wil van een oud nummer. Maar 11 compleet veranderde stukken en daar dan weer één cd van maken?

Het toeval wil dat The Sensual world het enige album is dat ik niet heb van Kate Bush. The Red shoes draai ik maar zelden. Er vanuit gaande dat met de nieuwste opname technieken veel mogelijk is en de artieste in kwestie geruime tijd heeft kunnen nadenken over de herkansing, moet er haast toch wel enige sprake zijn van verbetering.

Ik begrijp het verhaal van aERodynamIC ook heel goed, maar voor mij speelt een zinvol vergelijk nauwelijks een rol. En dat de stem van Kate Bush 'rijper' wordt, zoals inderdaad op het prachtige Aerial is te constateren, vind ik dan ook niet erg.

De vragen die dan alleen overblijven zijn: welke kant gaat het op met de nummers, heeft Kate ze ook daadwerkelijk beter gemaakt? En: is het één mooi geheel geworden, klinkt het album als een eenheid of als compilatie?

avatar van musician
De 'box' die verschijnt kost slechts een pond of 7 meer (ik kijk op Amazon.co.uk), heeft 3 cd's en ziet er als volgt uit:

Disc: 1

9. Constellation Of The Heart
10. Big Stripey Lie
11. Why Should I Love You
12. You’re The One

Re-masters..... ik geloof dat verder wel.

Nicci
Ik vind het een interessante CD. Hij geeft een andere kijk op muziek die je al kent. Zoals een goede liveperformance dat ook kan doen. Of een cover door iemand anders. Beter of slechter vind ik niet relevant.
Ik heb hem pas 1 a 2 keer beluistert, maar er vallen al een paar uitvoeringen zeer positief op:
'Top of the City' heb ik nooit erg bijzonder gevonden, maar hier vind ik hem sterk.
Eigenlijk geldt hetzelfde voor 'and so is love' (met dat maffe koortje zo voor in de mix)
'This woman's work' en 'Moments of pleasure': goed gedaan! Mooie uitvoeringen.
Gaan we de komende tijd vaak beluisteren.

Perfectionniste, als ze is, nooit helemaal tevreden over het eindresultaat (zoals vele muzikanten zijn, na verloop van tijd en het gevoel dat het dus beter kan en moet), hebben geleid tot dit album. Voor mij is het eindresultaat zeer geslaagd.
Hier is een artieste met véél gevoel voor finesses bezig geweest. Ik heb 'm bu enkele keren beluisterd en ondanks dat ik natuurlijk zo goed alsalles wel kende, verveelt hi me totaal niet, integendeel. Als ik dan toch wat nummers moet noemen, die wat langer blijven hangen. Deeper Understanding. All This Woman's Work(!), Moments Of Pleasure. Ik kan ze eigenlijk allemaal eigenlijk wel noemen.
Fijn dat er nog muziek van dit superhoog nivo gemaakt wordt tegenwoordig!

Nicci
'This Woman's work' is van een subtiliteit! Enorm. Geweldig goed gedaan. In 'moments of pleasure' wordt het uitgeschreeuwde 'jut being alive, it can realy hurt' vervangen door gehum van een koortje en het werkt betoverend. Wellicht omdat in je hoofd de schreeuw en in de realiteit het gehum er is. Moeilijk te zeggen. Het werkt in ieder geval.
Ik begin de meeste 'herbewerkingen' behoorlijk te waarderen. Ook al weet ik niet zeker of ik bij Rubberband Girl in de lach moet schieten of juist niet. Ik doe het wel en nu maar hopen dat ze het zo grappig bedoeld heeft . . . .

Nicci schreef:
'This Woman's work' is van een subtiliteit! Enorm. Geweldig goed gedaan.

Blijkbaar mis ik wat: ik vind het absoluut onderdoen voor de oorspronkelijke versie en Rubberband Girl vind ik gewoon niet goed.
Het is en blijft Kate en die staat in zo'n hoog aanzien bij mij maar misschien vertroebelt dat mijn kijk op dit album ook wel en dat valt dan nog positief uit. Ik weet niet of een andere artiest dat ook voor elkaar had gekregen bij mij.
Na diverse draaibeurten weet ik nog steeds niet wat ik nu van dit project moet denken. Ik hoor liever nieuw werk van een artiest dan de kijk op 'hoe het eigenlijk had moeten klinken'. Ik heb daar niet zo veel mee eerlijk gezegd. Dat was toen.

Nicci
Zie het als een livealbum. Nummers krijgen live vaker een ander arrangement en niemand die er bezwaar tegen heeft. Sterker: het lijkt logisch dat een nummer op de planken een andere vorm krijgen. Zeker als het even op het programma staat.
Wat ik van dit project vind weet ik ook nog niet precies, maar ik weet in ieder geval dat er een paar nieuwe en prima uitvoeringen op staan. Eén ding is duidelijk: het is voer voor de liefhebber.
Eigenlijk lijkt het project Band in a Box van Zita Swoon hier wel enigszins op . . . .

Nicci schreef:

Ben ik totaal niet met je eens. Dat is met een heel andere opzet gemaakt. Het heeft niet voor niets de ondertitel 'Camera Concert': live opgenomen op camera zonder aanwezigheid van publiek.
Director's Cut is een studioproject dat minder spontaan is qua feel dan Band in a Box.
Dat is overigens geen oordeel, maar ik vind het hele uitgangspunt anders dus niet te vergelijken.
Ik wil Director's Cut dan ook niet vergelijken met een live-album, want dat is het niet. De bedoeling van dit project is duidelijk genoeg wat dat betreft. Ondanks dat ik niet goed weet wat ik daar van moet denken heeft dat uiteindelijk weinig invloed op mijn waardering. Ik hoopte namelijk op een zeer bijzonder album met heel aparte vernieuwende versies maar ik hoor het gewoon niet echt.
Neemt niet weg dat ik dit album beter vind dan The Red Shoes

Overigens heeft Kate dit grapje als eens eerder uitgehaald op de verzamelaar The Whole Story waar Wuthering Heights een 'new vocal' kreeg.

Hoe dan ook kijk ik uit naar een nieuw album waarvan ik hoop dat dat er ook echt snel gaat komen. Haar laatste album Aerial is en blijft een juweeltje.

Nicci
Ik kan me de behoefte voorstellen. Er zullen momenten zijn dat je je oude materiaal weer speelt (live of niet) en dat je nieuwe ideeën krijgt over het nummer. Kate Bush voelde kennelijk de behoefte om ze op te nemen. Ik vind het voorlopig geen beroerde keuze om deze uit te brengen. Wat dat betreft zie ik geen verschil met Band in a box. Ook Zita Swoon vond de 'nieuwe' uitvoeringen kennelijk bijzonder genoeg om ze opnieuw uit te brengen.
Hoe dan ook: wat mij betreft laat ook dit album zien dat Mevrouw Bush het nog lang niet verleerd is en ik kijk ook uit naar nieuw materiaal. Als ik het goed heb is ook dat onderweg.

Aquila
Vanmorgen op de deurmat geploft in de Collector's Edition. Toch mijn Kate Bush verzameling op peil houden , dus even geïnvesteerd (kost nauwelijks meer). Heb "The Red Shoes" in de nieuwe editie nog niet geluisterd. Kate legt er wel bij uit, waarom ze het album geremasterd heeft vanuit een analoge bron, omdat ze met de nieuwe digitale mogelijkheden eigenlijk niet uit de voeten kon terwijl het album wel af moest voor de geplande release.

Dan "Director's Cut". Het valt me alleszins mee al vind ik het geheel toch een nogal overbodige indruk maken. Als ik het ten positieve bekijk en de insteek van Nicci gebruik en het als een soort live-album zie waarin nummers iets ander klinken dan op het studio album komt dat redelijk overeen. De nummers zijn over het algemeen wat soberder (en helaas vaak ook trager). Het geheel is nogal saai, omdat er met uitzondering van het slotstuk weinig steviger ritmes terugkeren. En Kate's stem klinkt belangrijk lager dan bij de originele albums.

Veel herbewerkingen van nummers van "The Red Shoes" pakken beter uit, zoals 'And So is Love' en 'Song of Solomon'. Beide zijn sterke nummers op dat album, maar zijn hier wat meer ingetogen en zonder al te veel arrangement. Wat de nummers ten goede komt. 'Moments of Pleasure' is de enige dissonant, want deze versie is zonder meer kleurloos. Vreemd dat anderen dat nu wel weer geslaagd vinden.

De herbewerkingen van "The Sensual World" pakken allemaal minder uit. Mijn op-één-na favoriete Kate Bush nummer 'Never Be Mine' valt mee (maar voegt niets toe), 'This Woman's Work' is volwaardig en minstens zo sterk, maar de rest kan worden overgeslagen. Met name het hier al veel gememoreerde 'Deeper Understanding' is vreselijk.

Twee luisterbeurten erop zitten. Weet niet of het veel gedraaid zal worden, dus vooralsnog krijgt aERo gelijk als hij zegt dat het voer voor veramelaars is, want dat is ook wel de reden dat ik hem in deze versie heb aangeschaft.

Een remix album van Kate Bush. Gelukkig met veel werk van Red Shoes, mijn favouriete album van haar.

Ik vind het meeste allemaal erg prachtig en relaxed. Enige teleurstelling is "Womans work", waar de spanning helemaal wordt weggehaald. Less is more is hier teveel less.

Hoogtepunten: "Song of Solomon", "Lily" (mooi intro) en "Deeper understanding" (hoe een vocodor wel kan werken. Doet me denken aan Emale, een track van Kate en Prince)

Nicci schreef:

Misschien is het dan meer te vergelijken met die tweede versie van 'Jagged Little Pil' van Alanis?

Nicci
Ik neem aan dat je naar een CD verwijst? Ik ken die CD niet en moet je het antwoord schuldig blijven.

avatar van Anamorph
Hoe noemen ze dit ook al weer? Oude wijn in nieuwe zakken?
Nee, jammer dit. Niet mijn ding.
Geef mij maar gewoon het originele "The Sensual World"

Rubberband girl vond ik al nooit echt geweldig. Hoopte op een betere versie, maar dat is het wat mij betreft niet geworden. Ben het wel met Aero eens eigenlijk.

Jelle Wijntjes
Groot fan van Kate Bush. Erg uitgekeken naar dit album. Als je, zoals ik, bekend bent met de originele versies, is het even omschakelen. Die omslag is per nummer wisselend.

Het meest opvallende vind ik de meer sobere instrumentatie. Vooral bij Flower Of The Mountain en Top Of The CIty, die de oorspronkelijke versie heel dicht benaderen, verwacht je beats die juist weggelaten zijn. De nuances in tekst en interpretatie zijn soms heel subtiel. Voor mij persoonlijk voegen deze 'jaren 80-eliminaties' niet zoveel toe aan het origineel.

This Woman's Work is opnieuw opgenomen. Bijna a-cappella met tussendoor wat begeleidende tonen. Wederom weglatingen, ook in de teksten. Daardoor is het een ontoegankelijk en kil nummer geworden dat bovendien niet even zuiver wordt gezongen. Hier had ik toch meer van verwacht/ gehoopt. Een nieuwe versie was niet nodig geweest, aangezien het origineel een tijdloze schoonheid heeft.

Ook Moments Of Pleasure is door de mangel gehaald. Briljant vind ik de herkenbare pianomelodie die halverwege opdoemt. Kippenvel! Een heel mooi koortje erbij. Qua sfeer komt het dicht in de buurt van de pianoballads op Aerial. Hoogtepunt van dit album.

Rubberband Girl heeft de grootste transformatie ondergaan. Elektrische gitaren, gebrabbel bij het eerste couplet, om vervolgens het bekend klinkende refrein te laten horen. Haar stem klinkt als een teruggespoelde geluidscassette uit 1985. Of zat ze te neurien op het toilet terwijl de opnameband nog draaide? Hier laat Kate toch wel zien dat ze de koningin van de innovatie is. Sterk gedaan.

Ik kijk zeer uit naar nieuw werk!

woordenaar
Wisselend album. Ligt het aan mij of is de stem wel heel nadrukkelijk naar de voorgrond gemixt?

avatar van rock-rick
Wisselende reacties bij dit album, maar ik vraag me af: Als je beide The Sensual World en The Red Shoes nog niet gehoord hebt, kan je dan het beste die twee albums eerst gaan beluisteren, of met deze beginnen?

Zoals gebruikelijk is het even wennen, maar dit album lijkt toch niet vaak uit de platenkast te gaan komen. De orginelen zijn levendiger en de nieuwe uitvoeringen voegen niet altijd iets toe. Als dat wel gebeurt, speelt de geluidskwaliteit parten. Die lijkt niet in orde.

Vreemde mix van het album, de stem is niet altijd in balans (teveel op de voorgrond, zoals de vocoder bij deeper understanding en bij track 1) en de stem lijkt wel zonder plopfilter van te dichtbij te zijn opgenomen. Wollig en stommelig. Wat is hier aan de hand? Naar zeggen is hier analoog gewerkt, maar dat is geen reden hiervoor.

Voor de mensen die kennis maken met Kate Bush met dit album; ga eerst eens naar Never for Ever en The Dreaming. Daar hoor ondanks dat dit oude albums zijn, beter hoe mooi, expressief, creatief en tijdloos haar muziekvondsten zijn (of waren?)

Ik hoop dat haar nieuwe album beter klinkt. Het is een spannende tijd, met een nieuw album van Kate in aankomst!

rock-rick schreef:

Wat maakt het uit? Als je Kate Bush in het geheel niet kent, zou ik deze zeker niet als eerste aanraden. Ik zie dit album als geinig extraatje.

avatar van musician
Dat nu weer niet, dat laatste.

Ik heb toch gekozen voor de collectors edition, die kwam ik ook als eerste tegen bij mijn lokale platenzaak. Na enige overwegingen vond ik het toch ook wat waard om naast Kate's hernieuwde belangstelling voor haar eigen werk dat te complementeren met de geremasterde versies van The Sensual world en The Red shoes.

Zoals eerder gezegd, The Sensual world had ik nog niet in bezit.
Prijzig, dat wel. Maar vooruit. Als Bush elk jaar met een nieuw album zou verschijnen ligt het weer anders. Ik ben eerlijk gezegd wel geïnteresseerd in het fenomeen dat 'oude' muziek wordt opgerakeld en de concurrentie weer aan kan met het heden.

Dat spoor na spoor wordt gerestaureerd en het album weer klinkt alsof het gisteren is opgenomen. En in dat proces gaat Kate Bush wel erg ver, met zelfs nieuwe recordings van die nummers uit een ver (?) verleden. Maar ik geef het een kans (wordt vervolgd).

avatar van rock-rick
Nicci schreef:

Oh, maar ik ken Kate Bush wel hoor ze staat al in mijn top 10. Ik ken echter geen van deze drie opgenoemde albums.

Nicci
Daar zou ik dan snel verandering in brengen. The Red Shoes wordt algemeen gezien als een wat mindere 'Bush' (staat genoeg moois op), maar 'The Sensual World' is een meesterwerk.

avatar van dazzler
Ik zag vandaag Kate's albums vanaf The Dreaming
heruitgebracht in de winkel op ditzelfde Fish People label.

Weet iemand of ze ook geremasterd zijn?

avatar van Mjuman
dazzler schreef:
Ik zag vandaag Kate's albums vanaf The Dreaming
heruitgebracht in de winkel op ditzelfde Fish People label.

Weet iemand of ze ook geremasterd zijn?

Ja, lees de uitgebreide beschrijving en analyse maar op Amazon.co.uk; dat project heeft in 08/09 gelopen - volgens een vande recensenten is de geluiskwaliteit uitstekend. De collector's edition van dit album (3 cd) bevat de twee oorspronkelijke, geremasterde albums.

avatar van dazzler
Okee, dank voor de info.
Ik zag dat de twee oorspronkelijke albums uit de deluxe versie ook apart verkrijgbaar zijn.

Nog snel: zijn de eerste drie albums ook verkrijgbaar op die manier dan?
Want die lagen bij mijn platenboer nog in hun EMI release.