Wild Beasts - Smother (2011)

Label: Domino

1. Lion's Share (4:15)
  2. Bed of Nails (4:18)
  3. Deeper (3:02)
  4. Loop the Loop (4:07)
  5. Plaything (4:21)
  6. Invisible (2:59)
  7. Albatross (3:13)
  8. Reach a Bit Further (3:37)
  9. Burning (4:45)
  10. End Come to Soon (7:33)
avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik afgelopen donderdag dit album besproken, beluister het hier.

avatar van Mctijn
Kaaasgaaf schreef:

Respect voor je columns en de tijd die je er in steekt, ik heb er een aantal met plezier beluisterd...

Wat me opvalt is dat je wel erg veel platen "meesterwerken" (/5*) vindt. Leg je de lat simpelweg niet zo hoog of denk je er echt zo over? Ben benieuwd...

avatar van SilverGun
Kaaasgaaf schreef:

Ik was er anders niet over begonnen, maar omdat deze zin herhaaldelijk langskomt zeg ik er toch maar iets van: "het" is in deze context niet correct, "radio-rubriek" is namelijk vrouwelijk. "Deze" zou bijvoorbeeld wel kunnen.

avatar van fdgroot
Voor LL nog nooit van gehoord, wat een verrassing/ontdekking. Prachtig album, zit lekker in elkaar. Naast de "vergelijkingen" die met o.a. Anthony zijn gemaakt doet het me ergens ook aan Arcade Fire denken, m.n. Bed of Nails. 4* van mij kant!

avatar van Cor
Cor
Inderdaad, het is eerder gezegd. Deze plaat heeft niet die opvallende nummers als 'We Still Got The Taste Dancing On Our Tongues' of vooral 'This Is Our Lot', die de voorganger wel kende. Toch een beetje teleurgesteld in deze plaat. Ik las enthousiaste reacties over 'Smother', maar ik vind het niet spectaculair. Een mooie plaat, vooral goed geproduceerd, maar dat is het dan ook wel.

avatar van Bartjeking
Zo doen niet echt hun naam eer aan deze mannen; maar deze plaat is wel spectaculair goed in zijn genre. Alleen loop ik hier niet altijd mee weg, zelfs Antony kan mij niet altijd bereiken. Vanwege mijn grenzeloze vertrouwen in een paar recensies uit betrouwbare bron ga ik dit album toch een ongekend aantal luisterbeurten geven voor iets wat ik eigenlijk niet gauw uit vrije wil op zou zetten.
Ik wil het gewoon begrijpen; 's avonds werkt deze plaat in ieder geval wel perfect. Lichten uit, vriendin de mond snoeren en koptelefoon op, een goed recept voor een prachtige sfeer en een heerlijke nachtrust met een goede kans op mooie dromen.

Maar de dag er op in de auto lijkt het net of ik naar een andere band zit te luisteren. Binnenkort een beoordeling van mij. Je kunt me in ieder geval niet verwijten dat ik het niet geprobeerd heb, maar dat doe ik eigenlijk altijd voor ik een stem uitbreng (minimaal 5 luisterbeurten).

avatar van Chameleon Day
Het percussiewerk is in veel nummers steeds hetzelfde. Is dat meer mensen opgevallen? Getuigt toch van een zekere armoede in de ritmiek.

avatar van Kuk
Kuk
Hoewel het wellicht wat vlak klinkt, werkt het zeer aanstekelijk voor mij. Zoet, maar nooit te zoet, zacht maar met voldoende pit om ook op de fiets of in de trein de aandacht er bij te houden. Stuk voor stuk uitmuntende liedjes, behalve de ietwat te lang uitgesponnen afsluiter.

avatar van Gizzmann
Eigenlijk erg mooi, maar word hier echt enorm moe van..

avatar van Booyo
Zeer verslavende muziek, zo'n nummer als Loop the Loop staat behoorlijk op repeat (toepasselijker op the Loop). Heerlijk die stem, en misschien nog wel heerlijker is de muzikale begeleiding. Maar toch ben ik bang dat dit een album is die je niet te vaak moet horen, het klinkt licht gevoelig voor verveling. De tijd zal het leren, voor nu:

avatar van blur8
Voor verveling geen angst. Hier voldoet Smother al 6 maanden.
Her-her-her beluistering laten de songs groeien.
Mijn WildBeast-boom is stevig geworteld. Zelfs na bladval staan er sterke takken.
Op zeker een top-10 notering voor 2011.