Deep Purple - The Book of Taliesyn (1969)

Label: Harvest

1. Listen, Learn, Read On (4:03)
  2. Hard Road (Wring That Neck) (5:16)
  3. Kentucky Woman (4:45)
  4. Exposition / We Can Work It Out (7:09)
  5. The Shield (6:08)
  6. Anthem (6:31)
  7. River Deep, Mountain High (10:12)
  8. Oh No No No [Studio Outtake] * (10:14)
  9. It's All Over [BBC Top Gear Session] * (4:27)
  10. Hey Bop a Re Bop [BBC Top Gear Session] * (4:19)
  11. Hard Road [Wring That Neck) (BBC Top Gear Session] * (8:16)
  12. Playground [Remixed Instrumental Studio Out Take] * (4:29)
avatar van Mr. Rock
Aardig album uit de beginjaren van Deep Purple met maar twee echte hoogtepunten: Anthem en vooral Shield. Met name het sfeervolle toetsenwerk maakt dat deze tracks erbovenuit steken. Wring That Neck is nog een goede instrumental. Rod Evans is een degelijke, maar onopvallende zanger en niet iemand die nummers naar een hoger niveau tilt, zoals Ian Gillan later zou doen. De covers zijn niet al te best. Verder zoekt de band hier duidelijk nog naar zijn stijl, het klinkt niet echt als een geheel.

avatar van liefkleinhertje
Het eerste nummer is uitstekend maar dan zakt het een beetje in.
Maar het nummer Shield (kant 2) en de volgende 2 nummers zijn zeker de moeite waard.
Van de bonus nummers zijn It's All Over en Playground werkelijk fantastisch.
4* ruim.

avatar van BoyOnHeavenHill
Een uitermate frustrerende plaat. De eigen composities zijn van hoog niveau; de opener is nog een beetje richtingloos met een refrein dat minder interessant is dan de rest van het nummer doet hopen, maar Wring that neck is een lekker springerige rocker, Exposition is in z'n eentje al een volwaardig nummer, The shield is prachtig mysterieus en Anthem (fraai mellotron) ontroerend mooi, en als ze een hele plaat vol nummers van dergelijke kwaliteit hadden gemaakt was dit een klassieker geweest. Maar helaas wordt daarnaast bijna de helft van de speelduur gevuld met covers waar ik maar heel weinig goeds over kan zeggen – Kentucky woman is een zouteloze cover die dan tenminste nog een paar leuke solo's heeft, We can work it out is totaal overbodig (en daar kunnen ook Blackmore's fills en die poppy tamboerijn niets aan verhelpen) en River deep mountain high met dat machteloze hoge koortje is gewoon lelijk (en is ook de slechtst denkbare cover gezien het grote verschil tussen Tina Turners oerbrul en Rod Evans' vlakke rockstem). Shades had ook een contingent covers, maar daar zaten dan nog een paar geslaagde versies bij; de opvolger daarentegen is, zoals gezegd, een frustrerende mix van uitstekende originals en nietszeggende covers die teveel speelminuten opeisen om hier een echt hoge score aan toe te kennen.

avatar van Larzz
Larzz schreef:
Klopt West. Was even hevig teleurgesteld in het slechte geluid van de LP. Cd klinkt al wel wat beter en Wring that neck is een prima nummer. De 1 is 2 en een half geworden.
Nu wel een goede lp persing. Groot verschil. Prima geluid zo. 3 sterren.