Jakszyk, Fripp and Collins - A Scarcity of Miracles (2011)

Label: DGM

1. A Scarcity of Miracles (7:27)
  2. The Price We Pay (4:49)
  3. Secrets (7:48)
  4. This House (8:37)
  5. The Other Man (5:59)
  6. The Light of Day (9:02)
avatar van DeschainRoland
Nieuw werk van Robert Fripp! En dan nog met Gavin Harrison (Porcupine Tree) op drums en Tony Levin (King Crimson) op bass/Chapman stick. Hier kijk ik enorm naar uit.

BobbieMarley
En wat te denken van Mel Collins op sax!

Hier alvast 2 reviews:

All About Jazz
Record Collector

Bovenstaande reviews tot mij genomen hebbende, ben ik best nieuwsgierig geworden.
Hopelijk is dit album niet enkel en alleen te verkrijgen via de DGM website, waar Fripp een handje van heeft, want in dat geval gaat het lastig worden een exemplaar fysiek in handen te krijgen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Hmmm dit weet inderdaad wel de interesse te wekken. Aangezien het in UK gereleased wordt, komt er vast wel een partij schijfjes onze kant op toch?

Maartenn schreef:

Sterker nog, hij is gewoon te bestellen bij Bol.com:

€ 16,99

En bij de ''Joodse'' variant CD WOW ook, uiteraard voor minder geld:

€ 11,99 Gratis Bezorging!

Stalin schreef:

Volgens mij gaat dat alleen maar op voor de meer specialty items zoals de King Crimson Collectors Club. Elke andere officiele release is gewoon bij elke winkel te bestellen en bij elke reguliere online winkel (zelfs dus Bol en CD WOW).

Heb het album nu een weekje in huis (gewoon opgepikt in de winkel die hem voor me besteld hadden en op releasedatum binnen kregen) en ik ben behoorlijk onder de indruk van dit album. Dit is inderdaad GEEN King Crimson maar het heeft wel een deel van het King Crimson DNA om het zo te zeggen. Het ligt qua muziek ergens tussen no-man, David Sylvian en Jakko Jakszyk's eigen album The Bruised Romantic Glee Club. Heel erg sfeervol allemaal maar toch ook met een bepaalde onderhuidse spanning.

Misterfool
Het artwork is wel heel erg king crimsonachtig.

Misterfool schreef:
Het artwork is wel heel erg king crimsonachtig.

Klopt, die is als vanouds (althans de laatste jaren veelal) weer van kunstenares PJ Crook.

Ozric Spacefolk
Ik vind die hoezen van King Crimson en co. vanaf de jaren 90 wel heel gaaf altijd..

Lijkt mij wel weer leuk, om na jaren weer eens wat King Crimson achtige dingen te beluisteren.

Ozric Spacefolk schreef:

Ik ken Jakszyk overigens alleen van The Tangent....

Zijn album The Bruised Romantic Glee Club is een van de mooiste albums die ik ken van de afgelopen 10 jaar. En de muzikanten die daar allemaal op meespelen: Danny Thompson, Robert Fripp, Gavin Harrison, Mark King, Jon Giblin, Ian McDonald, Mel Collins enz enz

BobbieMarley
Ozric Spacefolk schreef:

Ik ken Jakszyk overigens alleen van The Tangent....

En wat nog belangrijker is dat de muziek meestal van hoge kwaliteit is.

Sterker nog, hij is gewoon te bestellen bij Bol.com:

€ 16,99

En bij de ''Joodse'' variant CD WOW ook, uiteraard voor minder geld:

€ 11,99 Gratis Bezorging!

3 keer raden waar ik dit album nu ga bestellen

Maar dat is de 1 disc versie bij CD WOW Ik wil de CD-DVD A Dan moet je bij Amazon zijn bijna 12 pond ipv CDWOW 19 euro

glenn53 schreef:

Die nieuwerwetse hippe ''CD-DVD A'' dat geloof ik allemaal wel hoor.
Ben niet zo'n audio-freak en dus heb ik daar de apparatuur ook niet echt voor...

Nergens niet om trouwens, maar jij zegt dat de DVD-A variant bij Amazon 12 pond kost ipv bij CDWOW 19 euro...

Moet je voor de grap eens gaan omrekenen, want 12 pond is net iets meer dan 12 euro volgens het GWK.

Valt dus best mee...

avatar van glenn53
Ja zo goedkoop is Amazon dus

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Stalin schreef:

Die nieuwerwetse hippe ''CD-DVD A'' dat geloof ik allemaal wel hoor.

Valt dus best mee...

Haha, inderdaad; wat een lachertje is die pond! Je zou er bijna om op vakantie gaan naar UK. Ook leuk om cd's te importeren via E-bay natuurlijk

@ Stalin: pretenderen dat je geen audiofiel bent, maar wel groot fan zijn van Zappa (mega audiofiel!); volgens mij gaat dat niet geheel hand-in-hand
Het grootste nadeel vind ik van de CD-DVD's dat ik ze niet in de auto kan afspelen, maar dit geldt natuurlijk ook voor vinyl.

Ik zal em zelf ook maar even gaan pre-orderen, want mijn interesse meer dan gewekt

avatar van ChrisX
Het is overigens Cd + Dvd, dus twee schijfjes. En ben nog geen auto tegen gekomen met een 5.1 systeem maar er zijn vast van die blingbling gasten die dat hebben maar die draaien dit niet

Onmiskenbaar Fripp iig, vanaf noot 1

Ik ga der eens voor zitten

Maartenn schreef:

Als je echt gangster bent, dan installeer je gewoon keihard een platenspeler in je auto

avatar van musician
Het gaat dus om Mel Collins....

Er stond bij Amazon.co.uk een linkje naar de drie deelnemende artiesten en de Collins was Phil Collins...........ik viel haast van mijn stoel en besloot eerst de wijsheid hier maar eens vandaan te halen!

avatar van DeschainRoland
Ik ben niet echt teleurgesteld, maar ook niet bepaald overdonderd door dit schijfje. De kwaliteit van de nummers is in mijn ogen wel iets te wisselvallig, gaande van geweldig (A Scarcity of Miracles & The Other Man) over goed (The Price We Pay & Secrets) en acceptabel (This House) tot vrij slecht (The Light of Day).

Alles klinkt wel knap afgewerkt en doordacht, de muzikanten spelen allemaal ook weer top (wat wel te verwachten is bij deze namen) maar sommige nummers blijven toch iets te eentonig voortkabbelen om te blijven boeien. En laat dat nu net de langere nummers van het album zijn.

Tot nu toe houd ik het op 3.5* waarbij ik niet uitsluit dat dat ooit nog meer wordt. 3 luisterbeurten is bij Fripp-output dikwijls niet genoeg om het geheel naar waarde te schatten.

Dat was dus 5 juni...

Ondertussen is het 23 juni en heb het schijfje nog immer niet binnen.
Er is wel gezegd rekening te houden met een wachttijd van 7 t/m 10 dagen, maar na 18 dagen nog steeds niets dus...

En alleen om als zuinige Hollander eens een paar euro minder te besteden !
Was dus mooi meteen de laatste bestelling die ik plaatste bij CDWOW...

avatar van glenn53
Doe het dan ook bij Amazon in UK, snelle levering en gratis als je wat meer besteld

glenn53 schreef:

Tja, had hem ook gewoon in de winkel kunnen kopen of via Bol.com
Maar ik dacht voor het eerst eens gebruik te maken van de diensten van CDWOW...

Dat dus nooit weer

Op 5 juni jongstleden schreef ik het volgende:

Vandaag is het 6 juli en de cd is eindelijk binnen

Kwam vanmiddag iets over half 2 thuis van een korte fietsvakantie door eigen land.
Eerst een dag en nacht in Rotterdam op een camping midden in de stad en op de fiets de stad verkend. Vanaf Rotterdam naar Werkhoven (voorbij Houten), van Werkhoven (via de Veluwe) naar Kampen. Gister vanuit Kampen naar Drachten, waar we gisteravond om 21:00 aankwamen bij een oude vriend. Daar zitten Risk-en en overnacht. Vanochtend om 12 uur in mijn eentje de tocht vanuit Drachten naar Leeuwarden volbracht, alwaar ik om half 2 dus thuis aankwam.

Was amper binnen, toen er een envelop vanuit Kowloon, Hong Kong op mijn mat viel.
Geen wonder dat het zo lang duurde...

Heb het album meteen op mijn mp3 speler geknald en 1 keer in zijn geheel op de stereo gedraaid.
Vanaf maandag 10 dagen met de auto door Duitsland, een mooie gelegenheid om dit album verder te doorgronden dacht ik zo

Stijn_Slayer
Indrukwekkende plaat zeg. Collins is een held op zijn fluit en Fripp tovert voor hem kenmerkende, aanzwengelende klanken uit zijn gitaar. De muziek klinkt als een soort mix tussen Porcupine Tree, Pineapple Thief en King Crimson, al komen er geen ruige stukken aan te pas (alleen 'The Other Man' is wat steviger). De muziek is meer clean en jazzy. Schitterende geluidskwaliteit en productie bovendien.

Enige minpuntje is dat ik, net als bij bands als Porcupine Tree, niet erg van dit type zanger houd. Muzikaal steekt A Scarcity of Miracles echter enorm sterk en intelligent in elkaar. Ongetwijfeld vind Fripp dat zelf ook.