Neal Morse - Testimony 2 (2011)

Label: Radiant

1. Mercy Street (5:12)
  2. Overture No. 4 (5:26)
  3. Time Changer (6:08)

met Spock's Beard

4. Jayda (6:05)
  5. Nighttime Collectors (4:26)
  6. Time Has Come Today (4:55)
  7. Jesus' Blood (5:27)
  8. The Truth Will Set You Free (8:07)
  9. Chance of a Lifetime (7:02)
  10. Jesus Bring Me Home (4:59)
  11. Road Dog Blues (3:07)
  12. It's for You (5:42)
  13. Crossing over / Mercy Street Revisited (11:46)
  14. Absolute Beginner (4:39)
  15. Supernatural (6:11)
  16. Seeds of Gold (25:59)
avatar van divart
Paulus53 schreef:
Ook het Jezus-geroep begint me steeds meer tegen te staan.

De mooiste symfonummers zijn sprookjes.
Voorlopig pas 2 nummers beluisterd. Seeds of Gold is erg tof. Mercy Street is een draak.

avatar van Brunniepoo
Gloeilamp schreef:
Van Spock's Beard ken ik tot nu toe alleen X, dat is alvast een erg goed album. Snow zal ik ook eens gaan proberen.

Als je van lange concept-albums houdt (wat je kennelijk doet als je 4,5* aan deze plaat geeft), dan is Snow wel een aanrader. Persoonlijk vind ik Kindness of Strangers en Beware of Darkness stukken beter.

avatar van Gloeilamp
Bedankt voor de tips, ik ga het snel eens beluisteren

avatar van Alexepex
"Laat die thema's van deel I terug keren, Neal', zei een enthousiaste Mike Portnoy.
"Nou, ik weet het niet, Mike' antwoorde de twijfelende Neal.
"Doe het nou, da's beter. Geloof mij.' antwoorde Mike met een grimas.

Bedankt, Mike.

Uiteraard had dit wel gemoeten, want zonder de herkeningspunten had dit niet het vervolg op deel I geweest maar juist 'just another Neal'-album.

Testimony II is top maar wat het helemaal uitstekend maakt is de epic op de tweede, niet bij het Testimony verhaal horende Seeds of Gold.

Man oh man, da's een Epic, zeg!!

nicoot
In tegenstelling tot Nil Recurring, geef ik je hier wel 100% gelijk Alexepex!
Seeds of Gold, ik wist niet dat Neal het na al die uren muziek die hij al gecreëerd heeft, nog in zich had! En live was het niet minder dan magistraal, daar in het godvergeten Beek...

avatar van Alexepex
nicoot schreef:
In tegenstelling tot Nil Recurring, geef ik je hier wel 100% gelijk Alexepex!

avatar van Gloeilamp
Ik heb het album (+dvd) gister aangeschaft, en op de speakers klinkt alles nog een stuk beter.
Ik zag nu pas dat cd1 onderverdeeld is in drie delen. Time Changer vond ik eerst het minste nummer van Testimony 2 en is nu een van de hoogtepunten. Vooral het stuk waarin er vier (?) stemmen tegen elkaar inzingen.
De drumpartijen van Mike Portnoy zijn ook geweldig

nicoot
Ja dat is de vocale reünie van Spock's Beard hé, hun befaamde samenzang/contrapunt stukken

avatar van Gloeilamp
Daar ben ik nog niet zo bekend mee, maar het is echt een fantastisch stuk

avatar van Gloeilamp
De twee discs vind ik trouwens ook los van elkaar erg goed te beluisteren.
De speelduur is soms ook net iets iets te lang om de twee discs direct na elkaar af te spelen.

avatar van kobe bryant fan
Erg sterke plaat, ondanks de erg lange speelduur zou ik toch niet direct een track schrappen alleen Jayda vind ik wat melig. Seeds of Gold is echt een episch stuk. Ook de teksten liggen me niet zo. Toch weet Neal Morse met dit Testimony 2 een erg sterke plaat af te leveren waar hij haast de jaren '70 tot leven weet te brengen.

avatar van Gloeilamp
Prachtige plaat van Neal Morse.
Dit was mijn eerste kennismaking met deze artiest, waarna ik direct terecht kwam bij bands als Transatlantic en Spock's Beard.

Dit album heb ik helemaal grijs gedraaid, evenals het live album Testimony 2: Live in Los Angeles, waarop (bijna) dit hele album live word gespeeld.

De fantastische drumpartijen van Mike Portnoy en de basslijnen van Randy George vormen de ondergrond van Testimony 2, die samen met het pianowerk van Morse een magische kracht hebben. Dit is erg goed te horen in het 26 minuten durende stuk Seeds of Gold.

Time Changer heeft een prachtig eindstuk waarin 4 stemmen tegen elkaar inzingen, Jayda daarentegen is een prachtig intiem nummer waarin Morse over de hartkwaal van zijn dochter zingt.

Het middelste stuk van de plaat is het meest rockende en mijn favoriete deel van het album. Een nummer als The Truth Will Set You Free kan ik vele malen horen.

De finale is natuurlijk het lange stuk Seeds of Gold, naar mijn idee het beste nummer van Testimony 2. Instrumentaal steekt dit nummer fantastisch in elkaar en ook tekstueel is er niets op aan te merken. Kortom: een prachtig slot van een van de beste albums van 2011.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooi stuk Sam.

Bedankt Glenn!

avatar van snarf349
Iemand de kerstplaat van mister Morse gehoord? Er is schijnbaar een album met de titel: A Proggy Christmas verschenen.

avatar van Gloeilamp
Een kerstalbum van Morse? Geen idee wat ik daarvan moet verwachten

nicoot
Ja dat is enkel voor zijn Inner Circle (12 euro per maand), ik ben er lid van, maar A Proggy Christmas is niet meteen Neal's beste. Traditionele kerstliedjes in een bewust zeer bombastisch prog-jasje gestoken - leuk experiment, maar probleem is dat er geen drummer beschikbaar was en Neal de drums dus via drum machines heeft opgenomen en alles nogal artificieel klinkt. Productie is ook niet top en tja, kerstliedjes in een progjasje... Niet meteen waar ik naar uitkijk.

De Inner Circle cd van januari was veel interessanter: de originele Whirlwind-demo die Neal naar Roine, Pete en Mike heeft gestuurd, alvorens ze er samen aan begonnen te werken. Dat is een stukje muziek (één track) van 44 minuten, waarin je enkele passages uit The Whirlwind herkent (het meeste herken ik echter niét, zo anders is het uiteindelijke eindproduct geworden). Ben toch blij dat er nog heel wat veranderd is, was misschien een ruwe demo, maar sommige stukken vond ik niet denderend. Volgende maand krijgen we 'The Making of One' (achter de schermen)!

avatar van Gloeilamp
Inner Circle, waar kan je je daarvoor aanmelden? Klinkt namelijk erg interessant!

Gloeilamp schreef:

nicoot schreef:

Bedankt

avatar van uffing
De lange finale van Seeds of Gold (vanaf het 'Homecoming' gedeelte) is toch wel weer ongelooflijk goed. Meneer Morse (Steve in dit geval) knalt werkelijk een fantastische solo uit zijn gitaar, waarna het één en al bombast is. Metersdik kippenvel!

avatar van Mindscapes
Neal heeft gisteren het artwork voor de nieuwe plaat 'Momentum' vrijgegeven. Komt uit op 11 september! Typisch Neal cover, lijkt me wel

avatar van Wibren
Seeds of Gold. Fabelachtig. Nog altijd één van de mooiste nummers ooit.