Amatorski - tbc (2011)

3. Never Told (3:48)
  4. Peaceful (4:00)
  5. 22 Februar (5:15)
  6. 8 November (7:33)
  7. Cheapest Soundtrack / Anthem & Hop-è (11:49)
  8. Come Home * (2:51)

met Bram Vanparys

9. Same Stars We Shared * (4:29)
  10. The King * (2:13)
  11. My Favourite Work of Art * (3:28)
avatar van Ataloona
Vaak schrik ik er een beetje van als zo'n nieuw album gelijk een hoge score krijgt en de aanduiding pop is, vaak bevallen de albums mij dan wat minder Maar zonder gekkigheid werd mij dit album door meerdere users hier aangeraden en uiteindelijk met wat lage verwachtingen het album geluisterd.

En ik was verbaasd door de muziek. Dit is het ultieme resultaat als je het stemgeluid van Björk, de instrumentaties van Portishead en de manier van sfeerzetten van Massive Attack kruist. Bij vlagen erg dromerig met een sfeer die erg mooi boven komt drijven bij de uitgespannen nummers, maar ook bij kortere nummers als het fenomenale Soldier die nog vaak op de repeat gaat bij mij. Ook het èèn na laatste nummer is erg sterk. Nog erg dromerig in het begin als hij iets over de helft uitbarst naar een maniakale free-rock gedeelte waarbij elk bandlid zich kan uitleven. Mooie eruptie die toch een klein beete onverwacht kwam. De hidden track heb ik minder mee, zoals altijd met hidden tracks, echter komt er na de stilte nog een hele mooie compositie en een eind aan een erg sterk album en tot nu nog wel het beste album van 2011, voor mij dan. De 4,5 sterren zijn alvast verdient en er is nog een kans op een verhoging.

avatar van Timo-otje
Heb deze laatst beluisterd , was aangenaam verrast op een positieve manier wel te verstaan. Het klinkt Portishead , Sigur Ros achtig. Tevens heeft de zangeres echt een prachtige stem. Lekkere dromerige plaat die relaxerend werkt.

avatar van Ataloona
Inderdaad, de zangeres doet mij wel denken aan Björk, de instrumentaties aan Portishead en de sfeer die neergezet word had zo door Massive Attack gemaakt kunnen worden.

Edit: even aan mijn mening toevoegen.

avatar van Timo-otje
Prachtig album dit hoor! Alleen jammer van dat laatste nummer , de plaat duurt al niet al te lang en om er dan nog eens een minuut of 5 stilte in te proppen vind ik niet echt geniaal te noemen. Maar op de momenteel waarop wel muziek gemaakt wordt is het genieten geblazen. Heerlijk dromerig met prachtige melodieen.

avatar van dix
dix
Het kost me weinig moeite mee te gaan in alle lofuitingen hierboven, maar het wordt wel tijd voor een paar hele kleine kritische nootjes.

De eerste noot is natuurlijk die hidden track. Met de track zelf is niets mis, maar wie haalt het in godsnaam anno 2011 nog in z'n hoofd om met dat middel te werken ? Mij lijkt niemand, dus dan zou die vijf minuten stilte een bewust onderdeel van een soort compositie moeten zijn. En dan wordt de plaat er als geheel niet beter van. Ander kritisch nootje is het intro van Soldier, dat lijkt me net iets teveel op Angel van Mezzanine. Massive Attack zal zeker een invloed zijn geweest, eerder dan Portishead vermoed ik. Ik hoor ook andere invloeden : Tindersticks in het gitaarwerk, en Talk Talk in de losse, zelfbebuste jazzy drumstijl. Maar ik hoor toch vooral veel Amatorski en dat bevalt goed.

Oja, mijn hoes is anders.

avatar van Leeds
dix schreef:
Oja, mijn hoes is anders.

Een jongen met een sjaal waarschijnlijk?

avatar van Premonition
Zeer mooie melancholieke plaat. Alle genoemde referenties zijn herkenbaar, maar ik mis er een, Hoover(phonic) ten tijde van A New Stereophonic Sound Spectacular. Vooral 22 Februar is een schitterende track.

avatar van dix
dix
Leeds schreef:
Een jongen met een sjaal waarschijnlijk?

Yep .. zo heel anders is ie dus kennelijk niet ...

avatar van Mat_
dix schreef:

Yep .. zo heel anders is ie dus kennelijk niet ...

Normaal gezien heb je op de achterkant van je hoes toch ook de foto die hier staat?

avatar van Kos
Kos
Hm.. had er nog nooit van gehoord. Deze lui traden nota bene recht voor m'n deur op gister. Was misschien toch wel de moeite geweest er even langs te gaan.

avatar van chevy93
Van tijd tot tijd erg mooi, maar die stilte in Cheapest Soundtrack had van mij echt niet gehoeven. Zeker op een plaat als deze voegt het 0,0 toe.

Dit is dus echt een krankzinnig goed debuut voor een Belgische groep. Ik ga ze zeker checken op Pukkelpop.

avatar van essence
Deze week ook live op de Gentse Feesten, nl op Boomtown

avatar van jassn
Amatorski, laten we eens terug gaan naar vorig jaar, toen hadden ze een grote hit met Come Home. Prachtige hit maar ik heb eigenlijk nooit meer opgezocht van hen. Toen ik zag dat ze gingen optreden op de Gentse student kick-off dacht ik, laten we eens gaan kijken je weet nooit dat ze nog andere goeie liedjes hebben. Daar stonden ze dan op een groot podium waar alle intimiteit van hun muziek in het rond zweefde waardoor het optreden verre van goed was en ik eigenlijk al uitgekeken was op hen. Ik had wel hier en daar wat talent gehoord maar ze hadden afgedaan, het leek me een hitjesgroep te worden en ik keek dus ook totaal niet uit naar hun debuutalbum.

Toen ik bij een vriend was hoorde ik opeens een prachtig liedje en vroeg ik aan hem na een aantal seconden vol verbazing te luisteren. Heeft die zangeres van Amatorski een nieuw project? (die stem kwam me bekend voor maar de muziek was iets totaal anders). Blijkbaar was het Amatorski, hadden ze een andere weg op gegaan of was dit weer gewoon een hit en al de rest die in het niets weg gaat. Door thuis het lied op te zoeken en vast te stellen dat ik er totaal aan verslaafd was, ging ik toch eens hun album opzoeken met de gedachte: “het zal wel niks zijn”.

Daar kwamen dan de 1ste klanken van Fading uit mijn koptelefoon. Eerste gedachte: “Heb ik de juiste cd? Dit is Amatorski toch niet?” Verder luisterend omdat het mooi klonk en het mijn aandacht trok op een simpele manier maar nog altijd met de gedachte dat dit Amatorski niet was tot dat Soldier begon. Prachtig lied dat me de adem afsnijdt. Never Told is een prachtig rustig liedje zoals ik nu al denk dat alleen Amatorski ze kan maken. Dan komen we bij Peacefull: Het begin, het moment dat ze begint te zingen, de overgangen, gewoon een briljant nummer. 22 februar is dan weer een iets rustiger nummer met de nodige dreiging weer. Dan op het moment dat je denkt nu gaan ze mij niet meer kunnen verrassen komen ze af met een geluidsmuur in 8 november maakt dat deze cd vol verassingen zit die je niet verwacht van hen. 8 november en 22 februar zijn trouwens gewoon de datum dat deze liedjes geschreven zijn. The Cheapest Soundtrack daar zit nog een verrassing maar die vind ik minder aangenaam en jammer, ze hadden beter gewoon die bonustrack wat beter en langer uitgebouwd en dan zat daar nog een prachtig lied in. Laten we het voor de gemakkelijkheid een beginnersfout noemen.

Een Belgische plaat met internationale allures. Een plaat met een melancholische sfeer waar de dreiging nooit echt weg gaat maar toch is om bij weg te dromen. Hier en daar de nodige electronica toegevoegd. Dit had ik nooit maar dan ook nooit verwacht van Amatorski, nu wil ik ze toch wel eens in een kleine zaal zien voor ze te groot worden.

Amatorski , een groep waar we nog meer van gaan horen, To Be Continued

Nieuwstad
Doet me wat denken aan Hooverphonic. Is er een connectie?

avatar van Timo-otje
Valt toch wel mee, beiden hebben een zangeres maar de stijl is toch heel anders ?

avatar van jassn
Beiden Belgische groepjes maar daar stopt de link denk ik wel

Wat mij betreft ook

Nieuwstad
Het doet me toch echt wat denken aan de oude Hooverphonic, toen ze nog Hoover heetten en lekker experimenteel bezig waren

Net even wat recensies op gezocht en ik ben zo te zien niet de enige

avatar van jassn
Dan moet ik dat zeker ook eens checken. Bedoel je dan zoals hun 1ste album?

avatar van niels94
Enkele nummers van dit album kwamen langs bij de Song van het jaar 2011 competitie, ik vond ze mooi klinken en heb het album maar eens beluisterd. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben! Een onverwachte popparel (met toch wel wat electronics invloeden) uit België. Fijne zangeres die begeleidt wordt door een fijne instrumentatie. Rustig en zeer sfeervol. Cijfer volgt nog, eerst nog wat vaker luisteren.

avatar van AOVV
Onverwacht? Bedoel je dan dat je niets van zulke kwaliteit uit België verwacht, of niets in dat genre?

avatar van niels94
Welnee, België brengt wel vaker mooie muziek voort (zat, zelfs) en er is erg veel prachtige popmuziek gemaakt (natuurlijk). Meer dat ik deze onverwacht tegenkwam, soms kijk je al langer uit naar een albums en verwacht je daar veel van en soms probeer je eens wat waar je nooit van gehoord heb en dan blijkt dat ineens goed te bevallen, zoals in dit geval (erg goed zelfs). Eigenlijk ook dat het nog beter is dan ik al dacht na het beluisteren van die 2 nummers die ik ervan gehoord heb, had toen een aardig plaatje verwacht maar deze is erg mooi (tenminste, na één luisterbeurt, misschien blijkt bij herbeluistering dat ik nu wat te enthousiast ben, dat kan altijd). Een echte (onverwachte) ontdekking dus

jassn schreef:
Dan moet ik dat zeker ook eens checken. Bedoel je dan zoals hun 1ste album?

Ja deze

avatar van Nicolage Rico
VanDeGriend schreef:
Het nummer Soldier deed de verwachtingen hoog oplopen. Rest van de plaat is een behoorlijk stuk minder boeiend.

Hier eigenlijk wel hetzelfde.

avatar van Teunnis
Deze plaat wordt maar beter en beter. Zonder die "hidden track" had dit mijn eerste 5*-album kunnen zijn uit dit decennium. Soldier is machtig goed, maar de rest is ook ijzersterk

avatar van Timo-otje
Door die 'hidden track' gaat er bij mij ook een halfje af. Op een korte plaat vind ik het nogal ongepast om er ook nog eens een minuut of 4 a 5 stilte in te gooien.

avatar van DjFrankie
Bij de eerste luisterbeurt was ik in de efteling, sprookjes muziek gezongen door een dame met een liefdevolle stem. Sfeervol en mooi.
Zoals al vaker gezegt vooral Soldier is een toppertje vooral dankzij de prachtige opbouw.
Wel vind ik de nummers op de E.P. Same Stars We Shared nog beter.

En natuurlijk is daar de vergelijking met een vleugje Massive Attack en Portishead, maar Amatorski klinkt zelfs beter als Portishead.
De composities zitten erg goed in elkaar.
Wel is dit een album waarvoor je in de stemming moet zijn, als het ware genieten van het geluid en de zang die op je afkomt.

Ben eens benieuwd hoe dit live klinkt, de muzikale sfeer is zo breekbaar dat het bij voorkeur muisstil moet zijn in de zaal, om de muziek zo goed mogelijk te kunnen brengen.

Enjoy

avatar van Chimpz
DjFrankie schreef:
Wel vind ik de nummers op de E.P. Same Stars We Shared nog beter.

Dat gevoel komt bij mij dusver de hele tijd knagen wanneer ik naar Tbc luister. Hopelijk moeten de nummers nog openbloeien voor mij.

avatar van hoi123
Wat kan stilte toch pijnlijk vernietigend zijn, soms.

TBC van deze vier zuiderburen is een speciale plaat. Het weet perfect zijn balans te vinden tussen drie ronduit tegenstrijdige vlakken. De tedere, gruizige warmte bijvoorbeeld. De stem van mevrouw Inne Eysermans is er een die alle krochten van je hoofd binnendringt en, als een sirene, je totaal laat opgaan in de hypnotiserende, liefdevolle en lo-fi omgeving die TBC soms is. De blazers en de eigenzinnige percussie van drummer Claeys ondersteunen haar warme stem en de tekst (Will you marry me/Will you marry me/Will you marry me/Tonight) maakt finaal het gehele hoofd leeg. Het op het eerste gezicht wat saai aandoende, maar bij latere beluisteringen ronduit endorfine-infuus 22 Februar, is er zo een; voorgenoemde factoren worden afgewisseld met rustig gitaargesnerp en de heerlijke bas, die als het ware rond alle andere instrumenten draait.

Dan hebben we nog de verschrikkelijk (mooie,) ijzige kilte. Met als sleutelwoorden afstandelijk, leeg en kaal creëert de elektronica een misschien al iets vaker gedaan, maar oh zo mooi sfeertje. De zang van Eysermans is misschien nog wel van haar, maar krijgt een totaal andere dimensie (Björk-achtig bijna, waar ze in de knusse warmte vergeleken zou kunnen worden met verschillende soulzangeressen. U begrijpt het verschil waarschijnlijk wel). De warme piano en de kille maar toch persoonlijke stem van Eysermans, zoals inde magistrale net-niet-opener Soldier, maken het allemaal nog enigszins draaglijk, al laten deze en eigenlijk ook de andere instrumenten het ook wel eens afweten; opener of intro Fading bestaat uit een bijna verontrustend muziekdoosdeuntje en is door zijn minimaliteit ongeveer het summum van dit sfeertje.

En ook natuurlijk de geflipte, verbeten jamsessies zoals in 8 November. Natuurlijk de chaos zelve, maar toch enigszins tussen de lijntjes (Het einde van Peaceful is verbeten, maar gecontroleerd en zelfs ritmisch) en ook zo sfeervol, dat het toch nog ongelooflijk bevredigend - al zou ik niet naar het stuk zelf doorspoelen, context is altijd belangrijk - om naar te luisteren wordt. Alles wordt hier uit de kast getrokken en daardoor is het resultaat ook nóg beter.

Deze drie factoren worden perfect afgewisseld en bij de laatste woorden van zo ongeveer de tederste twee minuten ooit op plaat gezet, ben ik dan ook keer op keer weer overtuigd dat de zes minuten stilte die volgt het uitzitten waard zijn. Keer op keer word ik dan weer teleurgesteld; de hidden track komt eigenlijk niet in de buurt van het niveau dat hiervoor steeds gehaald wordt, als ik hem überhaupt haal; zes minuten totale stilte is toch wat te veel voor mijn aandachtsspan en wordt alleen uitgehouden als ik deze plaat totaal op de achtergrond draai, maar eigenlijk lukt dat zelden.

Verschrikkelijk zonde dus; zonder deze negen nutteloze minuten had deze plaat zeker tegen de maximale score aan zitten schurken. Nu moet TBC het doen met een bescheiden 4,5 ster en bijna ongetwijfeld de eerste plek op mijn jaarlijstje.