Beyoncé - 4 (2011)

Label: Parkwood

1. 1+1 (4:35)
  2. I Care (4:00)
  3. I Miss You (2:59)
  4. Best Thing I Never Had (4:13)
  5. Party (4:06)

met André 3000

6. Rather Die Young (3:43)
  7. Start Over (3:19)
  8. Love on Top (4:28)
  9. Countdown (3:34)
  10. End of Time (3:44)
  11. I Was Here (4:00)
  12. Run the World (Girls) (3:55)
  13. Lay Up Under Me * (4:13)
  14. Schoolin' Life * (4:52)
  15. Dance for You * (6:15)
  16. Run the World [Girls) (Kaskade Club Remix] * (5:03)
  17. Run the World [Girls) (RedTop Club Remix] * (6:03)
  18. Run the World [Girls) (Jochen Simms Club Remix] * (6:16)
  19. Dreaming * (4:39)
avatar van Angelo
Wat zal Beyoncé balen dat haar nieuwe album ongeveer een drietal weken voor de release is gelekt. Aanvankelijk had ik geen interesse in dit album, maar toen ik las dat ze geïnspireerd was door Fela Kuti (de musical) en sixties + eighties soul kon ik de verleiding niet weerstaan om dit album een drietal luisterbeurten te geven. Ik had beter moeten weten, want ook dit album is weer dramatisch. Haar solo- carrière leek veelbelovend met Dangerously in love, maar alle albums die volgden zijn erg matig. Dat is ook het geval bij deze, haar nieuwe, die de titel 4 draagt. Voor dit album had ze maar liefst 73 (!) nummers geschreven waaruit zij en haar platenmaatschappij konden kiezen, en het eerste wat ik mij dan afvraag tijdens het beluisteren van haar nieuwe plaat is: “Hadden ze niks beters achter de hand?”.

Slechts drie nummers weten een goede indruk achter te laten, waarvan er ‘maar’ één echt leuk is. De krachtige powerballad Start over is wat mij betreft verreweg het mooiste nummer op dit album. Het nummer kent een mooie melodielijn die gepaard gaat met een evenzo mooie tekst. "Maybe we reached the mountain peak / And there's no more left to climb / And maybe we lost the magic peace / And we're both too blind to find / Let's start over / Let's give love the wings." De geweldige productie voelt ietwat ‘kaal’ aan; iets wat perfect bij het nummer past. Ook in 1 + 1, die haast in een akoestische sfeer wordt gebracht, krijgt Beyoncé genoeg ruimte om haar vocale kwaliteiten te uiten. Tot slot is er nog een nummer te vinden die de moeite waard is: Love on top. Het liedje tapt duidelijk uit het jaren ’80 vaatje en doet bij vlagen denken aan het repertoire van Teena Marie, sterker nog, dit had zowaar een nummer van Teena Marie kunnen zijn! Vooral de volle instrumentatie, met blazers, en het strakke ritme maakt dit het meest swingende nummer. In ieder geval één van de weinig sterke composities.

Het overige werk is het bekende werk. Een paar uptempo’s en een paar nietszeggende clichématige ballades zoals I was here die geschreven is door Diane Warren; de vrouw die sinds de jaren ’90 bekend staat om haar semi-dramatische ballades die grotendeels steeds dezelfde teksten dan wel boodschap hebben. In feite dus gewoon een kopie van een kopie van een kopie. Ook de single Run the world (girls) is vreselijk, ze probeert zo hard om vernieuwend te zijn in een genre waar weinig vernieuwing mogelijk is, dat het gewoonweg geforceerd en zelfs ietwat triest overkomt. Het blijft een raar fenomeen hoe één van de beste zangeressen op dit moment zo’n matig repertoire toebedeeld krijgt én zelf schrijft. Ze verdient beter en ze kan beter. Wederom een gemiste kans van B. Jammer!

Damn, wat mis ik Destiny’s Child, al is Start over naar mijn mening wel een onverwachts juweeltje.

avatar van bart1989
Love on Top ??!! Komaaaaaan.. For real?!
Met zo'n dingen moet je echt niet afkomen bij mij!

Been there, done that.. Next!

Nee serieus, het album kan er mee door maar Beyonce kan echt zoveeel beter! (hoedje af voor Countdown)