Beyoncé - 4 (2011)

Label: Parkwood

1. 1+1 (4:35)
  2. I Care (4:00)
  3. I Miss You (2:59)
  4. Best Thing I Never Had (4:13)
  5. Party (4:06)

met André 3000

6. Rather Die Young (3:43)
  7. Start Over (3:19)
  8. Love on Top (4:28)
  9. Countdown (3:34)
  10. End of Time (3:44)
  11. I Was Here (4:00)
  12. Run the World (Girls) (3:55)
  13. Lay Up Under Me * (4:13)
  14. Schoolin' Life * (4:52)
  15. Dance for You * (6:15)
  16. Run the World [Girls) (Kaskade Club Remix] * (5:03)
  17. Run the World [Girls) (RedTop Club Remix] * (6:03)
  18. Run the World [Girls) (Jochen Simms Club Remix] * (6:16)
  19. Dreaming * (4:39)
avatar van Kos
Kos
Laatste track is al overgeproduceerde bagger helaas.

avatar van Arrie
Laatste track bestaat voor een groot deel uit dit nummer van Major Lazer. Ik word er ook niet vrolijk van.

avatar van NewYorkCityLight
Deze hoes doet me weer aan een opmerking denken die ook bij de laatste Rihanna hoes is gemaakt over dat de donkere zangeressen tegenwoordig expres niet donker willen lijken, en zo zien we ook hier bij Beyoncé. Op de hoes zie je bijna niks meer terug van d'r kleurtje.

Verschrikkelijke eerste single trouwens die terecht geflopt is (Pon De Floor vind ik overigens wel heel goed). Ik zie dat ze het uit misère maar achteraan het album geplakt hebben

avatar van Jordyp
Volgens mij stond ze pas in een magazine waarin ze zich juist weer heel donker liet opmaken etc., was het ook niet goed. De eerste single is inderdaad niet best. 1+1 en End Of Time gelukkig een stuk beter.

avatar van lovegun
Ik vind haar liedjes altijd ‘net niet’, maar deze dame zit op een veel hoger niveau dan elk ander popartiest.

Terwijl Britney over de jaren heen nog steeds hetzelfde trucje doet en Rihanna alleen haar haarkleur veranderd, heeft Beyonce zich ontwikkelt tot een entertainer van wereldformaat.
Hoe zij tijdens de Billboard awards Girls (Rule The World) live heeft neergezet, dat was gewoon grandioos, ze walste zo over iedereen heen.

avatar van Shelter
volgens mij moet zij stoppen om erger te voorkomen

Tweede single: Best Thing I Never Had

avatar van Style.Girl
Ben erg benieuwd hier naar

Haar eerste single: Run The World vond ik eigenlijk bar slecht. Tenminste ik vond er niks aan. Daarna heb ik een 2de nummer gehoord: 1+1 en die vond ik eigenlijk wel erg mooi.

En haar vorig album was steengoed en ik hoop dat deze een beetje in de buurt komt. Sindsdien ben ik ook van Beyonce gaan houden. Haar vroegere albums en de Destiny's Child tijd heb ik eigenlijk nooit leuk gevonden, maar ze heeft een prachtige stem en dat heeft ze laten zien in Sasha Fierce.

lovegun schreef:

Ben ik het helemaaal mee eens! Veel van de nummers vind ik gewoon niks aan (met de nieuwe single als diepte-punt) Maar live is Beyonce zo onwijs goed! De concerten van haar zijn geniaal!

avatar van Jordyp
Waar ik bang was voor een flop na de singles en leaks, komt Beyoncé met een heerlijk album. Dat gevoel heb ik iig na twee keer luisteren. Geen album waarin je naar allerlei losse nummers luistert, wat bij haar vorige albums wel het geval was, maar naar een goed geheel.

De eerste indrukken zijn iig goed, maar dat wil nog wel eens veranderen bij mij... Voorlopig 4*

avatar van musicman13
Beyoncé - 4: geslaagd of flink gefaald?

Ik was ooit een megafan, ben nog steeds fan, maar op een gegeven moment voelde ik minder voor der muziek. Dangerously in love is een prachtig album met de grootste hits van Beyoncé, B'day is haar hoogtepunt & I am sasha fierce is gewoon een gepolijst popalbum. Allemaal goed, maar na veel, te veel luisteren deden haar nummers, op een paar na, me steeds minder.

Nu is daar plotseling 4, 21 dagen voor de release datum, gelekt. Het hele promotie proces van dit album begon al bizar. Opeens was daar Run the world (girls), een opgefokt nummer over een fantasie waarin alleen vrouwen de wereld beheersen. Who run the world? GIRLS! blert miss Beyoncé achter elkaar. De beat, een megasample van Major Lazor's Pon de floor, is een groot schande, en Beyoncé was mijn aandacht even kwijt. Toen kwam daarbij opeens, na vele verschuivingen, de geweldige video waarin haar fantasie tot werkelijkheid wordt gebracht en twee geweldige optredens bij de Billboard awards & Oprah.

Maar het album is iets heel anders, RTW(G) voegt niks toe en is een foute herhaling van Single Ladies & Indepent Woman part 1.
Het album opent met het prince achtige 1+1. Een prachtig nummer waar Beyoncé wat rauwer klinkt dan normaal, de tekst is wat cliché, maar daar is niks mee. Opvolger I Care is ook prachtig, de productie is prima en vocaal klinkt Beyoncé weer geweldig. Ja ze zingt hard, maar sinds een lange tijd is er pure emotie terug te horen:

I told you how your hurt me, baby
But you don't care
Now I'm crying and deserted, baby
But you don't care
Ain't nobody tell this is love
But you're inmune to all my pain
I need you to tell me this is love
You don't care if that's okay

Well, I care
I know you don't care too much
But I still care

Het probleem is echter dat niet iedereen deze emotie zal horen, sommige vinden haar schreeuwen en andere horen juist wel die emotie en kracht. Het probleem met I Care is dat de productie wat te rommelig is en die emotie wordt onderdrukt.
I Miss You is een pareltje op zich, hij is even wennen maar de productie is mooi en de twee stemmige zang (zeg ik dat goed?) werkt goed. En ook hier is de emotie terug te horen.
Ik kreeg echter na dit nummer het gevoel dat Beyoncé een soort album wou maken als Adele's 21. Er staan te veel ballads op en dat is niet altijd goed bij Beyoncé. Of toch wel?

Het mega radio vriendelijke The Best Thing I Never Had, is gewoon perfect omdat het gewoon perfect is. De productie is glad en Bey's overgave is geweldig! Een echte meezinger en een van de beste nummers van Beyoncé.
Rather Die Young faalt echter volledig. Ze herhaalt zichzelf enorm, vergelijk het nummer maar met Be With You & Me, myself & I van haar debuutalbum, daar deed het nummer mij in ieder geval heel erg aan denken.
Het enige wat ik echt leuk vind aan het nummer is het eerste couplet:

Boy you'll be the death of me
You’re my James Dean
You make me feel like I’m seventeen
You drive too fast, you smoke too much
But that don’t mean a thing
‘cause i’m addicted to the rush

Start over is echter wel een lekker nummer, de overgave is weer geweldig maar de productie is vrij standaard.

Dan de uptempo's/midtempo's. Want ja ze staan er ook op.
Love on top is lekker 70's midtempo nummer maar was beter voor haar zusje Solange geweest. Toch is het geweldig dat Beyoncé dit nummer opneemt. Het swingt en vocaal is Beyoncé alweer in topvorm en laat zien dat ze divers kan zijn in haar muziek.
Count down, tja geweldig. Dit wil ik van Beyoncé horen. Een brassy, sexy nummer:

Me and my boo and my boo boo riding
All up in that black with his chick right beside him
Ladies, if you love your man show you the fliest
Grind up on it, girl, show him how you ride it
Me and my boo and my boo lip locking
All up in the back because the chicks keep blocking
All that gossip in 10 years stopping
London speed it up, Houston rock it

Party, geproduceerd en geintroduceerd door Kanye West en een lekkere rap van Andre 3000, zingt Beyoncé over sex op een feestje ofzo. Maar het nummer is geweldig! Het heeft een 90's R&B feeling en het swingt gewoon.
Hoogtepunt is echter End of the time. Wat een productie, wat een opbouw en godbeyoncé wat swingt het. Het geeft een beetje een Michael Jackson gevoel, qua productie dan.

Take you away from here
There's nothing between us but space and time
I'll be your own little star
I'll be shining your world
In your own little universe
I'll be your girl

I Was Here is echter een nummer wat een aparte beoordeling verdient. Ik denk dat Diane Warren deze geschreven heeft, maja. Het nummer is prachtig, de tekst, de zang is perfect. De productie is goed, beetje stomperig soms. Maar dat stoort niet.
Het nummer geeft het gevoel dat Beyoncé er klaar mee is: de optredens, de hits en alles om het "merk" Beyoncé heen. Dat ze haar werk gedaan heeft en nu wil gaan leven:

I want to say I lived each day, until I died
I know that I had something in, somebody's life
The hearts I have touched, will be the proof that I leave
That I made a difference, and this world will see

Het hele album geeft je dat gevoel, naast TBTINH, zijn er weing standouts die een grote hit zouden kunnen worden. Beyoncé heeft echter haar best gedaan op dit album, geen techno/elektro hitjes maar pure R&B. Sinds haar debuut album heeft Beyoncé nog nooit zo veel soul laten horen. Het album is meer een album en geen verzameling van potentiele hitjes. Toch is het jammer, maar aan de andere kant ook weer goed.

Conclusie:

"4" is een prachtig album, zit goed in elkaar maar mist de hitpotentie die haar vorige albums hadden. Dat is misschien ook gelijk het mooie. Alicia Keys der vorige album was ook geen succes, maar was ook prachtig. Beyoncé probeert iets met dit album en dat is knap. Wat ze wil snap ik niet helemaal, dat laat een nummer als RTW (G) al zien. En de vele ballads zullen mensen vervelen, maar mij niet. Voorlopig niet, niet met deze geweldige overgave die ze laat horen. Vocaal is ze erg sterk en laat ze zien dat ze zich mag toevoegen bij namen als Whitney Houston & Mariah Carey.
Al met al dus een goed album dat iets mist en dat is jammer. Het is meer een body work dan een verzameling aan hits.

Key tracks: 1+1, I Care, I miss you, TBTINH, party, start over, end of time, countdown, i was here.

avatar van Style.Girl
Nou, eindelijk dit album geluisterd, en sommige een aantal keren herhaald. En dan nu mijn beoordeling. De cover vind ik al erg mooi, maar dat is altijd zo bij Beyonce. Gelukkig is het een beetje dezelfde stijl als zijn voorganger: Sasha Fierce die ik erg mooi vind. Al steekt die er wel met kop en schouders boven dit album uit.

1+1 (4:35) - 4,5* (een prachtige opening en een erg mooi nummer)
I Care (4:00) - 4* (minder dan zijn voorganger, maar nog steeds erg mooi)
I Miss You (2:59) - 3,5* (een nummer waaraan ik vast nog meer moet wennen, maar nog steeds erg aangenaam.)
Best Thing I Never Had (4:13) - 4,5* (Een nummer die ik vaker moest horen om het echt leuk te gaan vinden, het klonk al erg goed in de oren, en het is ook velen beter dan haar eerste single. Maar het toch een erg mooi nummer hoor. )
Party (4:06) - 2* (erg saai nummer, en herhaling continu, niet erg leuk om naar te luisteren, maar het heeft opzich wel iets. Het heeft een vrij lekker ritme, maar past niet bij de rest.)
Rather Die Young (3:43) - 3* (Een fijn nummer kwa opbouw, maar vind niet zo prettig om naar te luisteren)
Start Over (3:19) - 4,5*
Love on Top (4:28) - 2,5*
Countdown (3:34) - 3,5*
End of Time (3:44) - 4*
I Was Here (4:00) - 5* (Super mooi, het beste nummer op het hele album!)
Run the World (Girls) (3:55) - 2*

Totaal: 3,6 = 3,5*

Meer kon ik er niet van maken, misschien na meerdere keren beluisterd te hebben een hogere beoordeling. Had misschien TE hoge verwachtingen.

avatar van Angelo
Wat zal Beyoncé balen dat haar nieuwe album ongeveer een drietal weken voor de release is gelekt. Aanvankelijk had ik geen interesse in dit album, maar toen ik las dat ze geïnspireerd was door Fela Kuti (de musical) en sixties + eighties soul kon ik de verleiding niet weerstaan om dit album een drietal luisterbeurten te geven. Ik had beter moeten weten, want ook dit album is weer dramatisch. Haar solo- carrière leek veelbelovend met Dangerously in love, maar alle albums die volgden zijn erg matig. Dat is ook het geval bij deze, haar nieuwe, die de titel 4 draagt. Voor dit album had ze maar liefst 73 (!) nummers geschreven waaruit zij en haar platenmaatschappij konden kiezen, en het eerste wat ik mij dan afvraag tijdens het beluisteren van haar nieuwe plaat is: “Hadden ze niks beters achter de hand?”.

Slechts drie nummers weten een goede indruk achter te laten, waarvan er ‘maar’ één echt leuk is. De krachtige powerballad Start over is wat mij betreft verreweg het mooiste nummer op dit album. Het nummer kent een mooie melodielijn die gepaard gaat met een evenzo mooie tekst. "Maybe we reached the mountain peak / And there's no more left to climb / And maybe we lost the magic peace / And we're both too blind to find / Let's start over / Let's give love the wings." De geweldige productie voelt ietwat ‘kaal’ aan; iets wat perfect bij het nummer past. Ook in 1 + 1, die haast in een akoestische sfeer wordt gebracht, krijgt Beyoncé genoeg ruimte om haar vocale kwaliteiten te uiten. Tot slot is er nog een nummer te vinden die de moeite waard is: Love on top. Het liedje tapt duidelijk uit het jaren ’80 vaatje en doet bij vlagen denken aan het repertoire van Teena Marie, sterker nog, dit had zowaar een nummer van Teena Marie kunnen zijn! Vooral de volle instrumentatie, met blazers, en het strakke ritme maakt dit het meest swingende nummer. In ieder geval één van de weinig sterke composities.

Het overige werk is het bekende werk. Een paar uptempo’s en een paar nietszeggende clichématige ballades zoals I was here die geschreven is door Diane Warren; de vrouw die sinds de jaren ’90 bekend staat om haar semi-dramatische ballades die grotendeels steeds dezelfde teksten dan wel boodschap hebben. In feite dus gewoon een kopie van een kopie van een kopie. Ook de single Run the world (girls) is vreselijk, ze probeert zo hard om vernieuwend te zijn in een genre waar weinig vernieuwing mogelijk is, dat het gewoonweg geforceerd en zelfs ietwat triest overkomt. Het blijft een raar fenomeen hoe één van de beste zangeressen op dit moment zo’n matig repertoire toebedeeld krijgt én zelf schrijft. Ze verdient beter en ze kan beter. Wederom een gemiste kans van B. Jammer!

Damn, wat mis ik Destiny’s Child, al is Start over naar mijn mening wel een onverwachts juweeltje.

avatar van Style.Girl
Nee, Beyonce baalt niet hoor. Ze schijnt er niet om te malen. Beyonce maalt niet om uitle...

Het scheen zo te zijn dat ze 100de nummers had geschreven en/of geproduceerd voor dit album en/of de toekomst had ik gehoord.

Ik ben altijd al een groot fan van Beyoncé geweest. Als je haar optredens bekijkt, zie je dat ze elke keer weer volle 100% geeft. Dat getuigt van star quality.

Maar toen ik voor het eerst de leadsingle "Run the World (Girls)" was al mijn hoop voor een briljant nieuw album vervlogen. Het liveoptreden van 1+1 in American Idol was weer fantastisch, al was ik niet weg van de titel en de cheesy lyrics.

1+1 - mooi nummer, krachtig gezongen, veel emotie 4*
I Care - veel emotie, bouwt op naar het krachtige refrein, jammer van de lalalala's 4,5*
I Miss You - een totaal ander nummer, veel minder bombastisch. Ik moest eraan wennen, maar die tweestemmigheid klinkt echt heel goed 5*
Best Thing I Never Had - iets commercieler, fantastisch, blijft de hele dag/week/maand? in je hoofd zitten 5*
Party - Kanye west, de grootste hiphopheld van het moment, werkte hieraan mee en dat is goed te horen. Een fantastisch nummer, again 5*
Rather Die Young - Mmm, wel de mindere van deze plaat. 3*
Start Over - gewoon geen woorden voor 5*
Love On top - wat een verrassing! een geweldig 90's R&B nummer. Op het einde zingt ze steeds hoger, en met elke keer dat ze weer hoger gaat, wordt je van je stoel geblazen 5*
Countdown - ook een nummer waar je aan moet wennen, maar het ontpopt zich tot een klassiek Beyoncé pareltje 4,5*
End Of Time - dit nummer is obviously geinspireerd door FELA. Geweldig, het swingt enorm 5*
I Was Here - bouwt op naar een enorm hoogtepunt. iet wat cliche 4*
Run The World - hier moet je enorm aan wennen, maar uiteindelijk een echte dance classic 4*

Afgerond komt ik ongeveer op een 4,5 maar voor alle live optredens en inzet maak ik er dikke 5 sterren van, want dit is een enorm goede plaat. Het is veel minder commercieel en dat is echt fantastisch!

avatar van Style.Girl
Dan vind ik het gek dat je Run The World als nog 4* geeft.

Live optredens en inzet kan je niet echt mee laten tellen voor haar album, tenminste dat vind ik.

Toen ik het voor het eerst hoorde vond ik het zo verschikkelijk. Maar nu bijna 2 maanden later is het zo enorm gegroeid. Ik kan hem nu helemaal meezingen en de beat eronder vind ik geweldig. Eindelijk iets anders.

avatar van Wauzzer
Vinden jullie dat de synthesizer die je de hele tijd onder het nummer " I Care " hoort niet verdacht veel op dit nummer lijken..? Moby - Go

avatar van Xel
Xel
Ik vind in ieder geval dat de titel van deze cd verdacht veel lijkt op de laatste van Johan.

Wauzzer schreef:

Het lijkt er idd wel een beetje op, en dan heb ik het over het begin!

@Xel, ja dat is ook niet zo moeilijk. Het is een cijfer, dat kan iedereen wel gebruiken. Lekker simpel.

avatar van Xel
Xel
Style.Girl schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond: lekker simpel

Style.Girl schreef:

tuurlijk baalt ze, ze zal waarschijnlijk 2 exemplaren verkopen ofzo. Aangezien dit niet zo'n sterk album is.

avatar van Style.Girl
Als je het bericht goed leest, staat er dat ze niet baalt. En daar ging het om.

Ze heeft toch al genoeg geld.

avatar van SiriusBart
Hoor ik Justin Timberlake op End of Time?

avatar van Style.Girl
Heeft iemand de bonustracks al ergens kunnen vinden en/of beluisterd?

avatar van SiriusBart
SiriusBart schreef:
Hoor ik Justin Timberlake op End of Time?

Laat maar, Spotify had de verkeerde track online staan.

avatar van Editoor
Style.Girl schreef:
Heeft iemand de bonustracks al ergens kunnen vinden en/of beluisterd?

Ze zijn wel al te pindakazen

Style.Girl schreef:
Als je het bericht goed leest, staat er dat ze niet baalt. En daar ging het om.

Ze heeft toch al genoeg geld.

ja maar ze post dat bericht om geen verkeerd beeld te geven. Elke artiest baalt als zijn/haar muziek weken voor de release lekt. Vooral Beyoncé de perfectionist.

avatar van TheFunkyM
Wat is run the world toch een ontzettend irritant nummer, de clip alles van het nummer!

avatar van ewoutje17
lovegun schreef:

beyonce loopt ook netjes gewoon over haar voorgelegd truckjespaadje hoor, ballade's zingen is haar save way to the money (ook al heeft ze een prachtige stem, ze weet hoe ze hem moet verkopen) en dat optreden was kwa idee gepikt van een italiaanse zangeres/dansters naar ik toch aanneem? (haar naam vergeten voor dit moment, vind je vast bij wikipedia (engelse) terug als het je echt boeit)