Bombay Bicycle Club - A Different Kind of Fix (2011)

Label: Island

1. How Can You Swallow So Much Sleep (3:30)
  2. Bad Timing (3:34)
  3. Your Eyes (5:21)
  4. Lights Out, Words Gone (5:01)
  5. Take the Right One (3:36)
  6. Shuffle (3:54)
  11. Favourite Day (4:57)
  12. Still (4:25)
  13. Beg * (3:52)
avatar van Bartjeking
Zo blijkt maar weer dat smaken verschillen! Persoonlijk vind ik Flaws een stuk beter dan dit album wat me tot nu toe absoluut niet weet te pakken. Ik ga het nog maximaal 2 luisterbeurten proberen, maar ik vrees dat dit hem niet wordt. Erg Jammer, maar gelukkig dat anderen deze richting wél kunnen waarderen.

avatar van grovonion
Lights Out, Words Gone is met stip binnengekomen in mijn liedjes top van 2011. Vanaf het moment dat ik de intrigerende clip zag op tv was ik verkocht en ook op mp3 weet het te bekoren. Spijtig genoeg kan de rest van het album heel wat minder aanvangen met de ingetogen stijl van BBC. De andere liedjes komen nogal vlak over en missen het beetje extra om te blijven boeien.

avatar van Jordipordie
Leuke CD. Wel beetje wisselend niveau op de deze CD. Als ik naar de leeftijden kijk van de bandleden klinkt het best volwassen. Zou toch alleen maar beter kunnen worden? Ik ga in ieder geval de vorige CD's eens beluisteren.

Het vorige album bleek op den duur veel meer diepgang te bevatten dan je op het eerste gehoor zou denken. Het was daarom ook een groeier, maar niet in de traditionele zin. Deze tweede lijkt dat wel te zijn. De nummers geven zichzelf grotendeels niet gemakkelijk prijs. Langzaam maar zeker begin ik deze plaat wel te vatten. Gelukkig blijf je gemakkelijk terugkomen met knallers als Your Eyes (oeh die tekst!) en Shuffle (wat een zomers geweld!). Inmiddels vind ik vooral de eerste helft van de plaat erg fijn en door de grotere variatie interessanter dan het debuut. De tweede helft van de plaat is on-Bicycle Clubiaans rustig. Dat vergt sowieso vaak wat meer concentratie dan dat catchy spul. Wel heb ik met BBC weer een leuk indie bandje te pakken.

Sjeezus wat is Still een geweldig nummer. Het heeft een sfeer die ergens het midden houdt tussen dromerig en eng. Het doet me nog het meest denken aan The Antlers op hun ijzingwekkende debuutplaat.

Favourite Day is al even prachtig. Heeft ook dat dromerige, abstracte gevoel. Het nummer bouwt tegelijkertijd op naar een fijne climax. De zanger gebruikt zijn stem op dit album op meer afwisselende wijze vergeleken met Blues.

Bombay Bicycle Club weet mij tot nog toe steeds weer te verassen met muziek die eerst zeer gewoontjes en zelfs wat saai klinkt, maar me toch op de een of andere manier terug doet komen. Mettertijd besef ik dat de muziek helemaal niet zo dertien-in-een-dozijn en helemaal niet zo saai is als ik dacht.

Op Different Kind of Fix is dit nog iets meer het geval. Er zit wat meer variatie in de instrumentatie en de productie is iets voller. Dit komt ten goede van de lang termijn waarde van de plaat. Tegelijkertijd zijn de rifjes die net een beetje moelijk doen gebleven (Bad Timing) evenals de fijne outtro's die ook op het debuut alom aanwezig waren (Your Eyes, Take The Right One).

Ook heeft men met Shuffle een hit te pakken waarvan ik me verbaas dat 3FM en StuBru die niet grijsgedraaid hebben. Inmiddels zet ik in op 4*

avatar van Mausie
Shuffle moet een van de mooiste indie pop liedjes ooit gemaakt zijn, hook na hook na hook