Chimaira - The Age of Hell (2011)

Label: E1

1. The Age of Hell (3:32)
  2. Clockwork (3:43)
  3. Losing My Mind (4:57)
  4. Time Is Running Out (4:13)
  5. Year of the Snake (3:41)
  6. Beyond the Grave (4:54)
  7. Born in Blood (4:08)

met Phil Bozeman

8. Stoma (1:28)
  9. Powerless (4:31)
  10. Trigger Finger (3:54)
  11. Scapegoat (4:32)
  12. Samsara (6:12)
  13. Scum of the Earth * (5:03)
  14. Your Days Are Numbered * (3:02)
  15. Wild Thing * (2:29)
avatar van james_cameron
Dynamischer (en beter) dan voorganger The Infection, met heel wat meer frisheid en energie. Het tempo is in de meeste songs flink opgeschroeft en binnen de songstructuren valt er ook wat meer te beleven. De balans tussen melodie en het betere beukwerk is goed getroffen, in ieder geval, en ook qua zang is dit album dik in orde. Tegen het einde worden de songs wat anoniemer en minder interessant, maar dan kan de positieve indruk al niet meer ongedaan worden gemaakt. En de instrumentale afsluiter Samsara is dan wel weer erg sterk.

avatar van Metalhead88
"De vraag die resteert is of dit puur experimenteel blijft, of dat het een eerste stap is naar een nieuwe stijl. In het eerste geval geef ik het een 3,5, in het tweede geval wacht ik even op het volgende album. "

Dit was mijn laatste zin van de beoordeling die ik gaf aan het vorige album, The Infection. Ik heb later het cijfer naar een 3 verlaagd, ik vond het toch niet zo heel boeiend meer.
Na dit nieuwe album geluisterd te hebben blijf ik daar ook bij, want dit is toch echt weer de Chimaira die ik liever hoor.
De productie is goed: de samplings zijn op hun plek en met name de cadans die door dit album heen te horen is, walst over alle mogelijke twijfels heen die ik had over de toekomstige capaciteiten van deze band. Immers, er zijn nogal wat leden gekomen en gegaan de afgelopen jaren.
De standaard formule 'opbouw-raggen-harder raggen-breakdown-nog harder raggen' is op dit album veel minder aanwezig dan bij vorige albums, de variatie is aangenaam terwijl de samenhang blijft. Ook Hunters' stem is echt geweldig op dit album.

Zo'n mijlpaal van bruut metalcore geweld als 'Chimaira' was voor mij in 2005, zo verfrissend is de groove op dit nieuwe album, en krijgt voorlopig 3,5 sterren. Ik zou het nog hoger hebben gegeven als het album iets langer was geweest en toch een tikkie heftiger hier en daar, vooral tijdens het deel na de (soort van) interlude 'Stoma'.

avatar van Don Cappuccino
Chimaira is terug. Bij The Infection waren ze naar mijn mening even enorm de weg kwijt. De nummers waren allemaal zo´n beetje midtempo en hadden weinig spanning op paar nummers na. Inmiddels is de line-up helemaal omgegooid en zitten er bijvoorbeeld ook leden van de geweldige band Daath in Chimaira.

Dit wil ik horen, dit album gaat weer meer de kant op van The Impossibility Of Reason. De nummers zijn gewoon veel spannender en ze spelen meer met dynamiek, iets wat ik op het vorige album miste. Hunter zet ook weer een goede prestatie neer en brengt meer variatie in zijn stem, zijn stem was namelijk af en toe vrij monotoon.

Het album uit 2005 is niet overtroffen, hier zette de band echt een topprestatie neer en had echt een geweldige combinatie van brutaliteit en melodie. Ook avontuurlijker. Maar met deze zijn we ook wel een tijdje zoet. 3,5 ster.

Voorlopige Top3 van dit album:

1. Clockwork
2. Samsara
3. Year Of The Snake

avatar van AOVV
Aardige plaat. Het begint meteen stevig met de titelsong en vooral 'Clockwork', ook twee van de beste nummers op de plaat. 'Year of the Snake' is ook zeker de moeite waard, net als de instrumentale afsluiter. De andere nummers doen me niet zoveel, gaan een beetje aan me voorbij zonder een indruk na te laten.

3 sterren

avatar van Metalhead88
Zojuist ook de 4 bonustracks beluisterd.

Your days are numbered en de Wild Thing cover zijn best te pruimen, de remix van Clockwork en Scum Of The Earth vind ik dan weer helemaal niets.

PriestMaiden
Prima plaat. Year of the Snake is een vet nummer. De afsluiter Samsara mag ook gehoord worden.