Coldplay - X&Y (2005)

6. X&Y (4:34)
  7. Speed of Sound (4:48)
  8. A Message (4:45)
  9. Low (5:32)
  10. The Hardest Part (4:25)
  11. Swallowed in the Sea (3:59)
  12. Twisted Logic (5:01)
  13. Til Kingdom Come (4:12)
  14. How You See the World * (4:04)
  15. Things I Don't Understand * (4:54)
  16. Proof * (4:12)
  17. The World Turned Upside Down * (4:33)
  18. Pour Me [Live @ the Hollywood Bowl] * (5:03)
  19. Sleeping Sun * (3:07)
  20. Gravity * (6:17)
totale tijdsduur: 1:02:34 (1:34:44)
avatar van sjoerd148
Talk vind ik een sterke track alleen jammer dat ik er vandaag achter kwam dat de sample ordinair gejat is van Kraftwerk's Computerwelt .

avatar van The_CrY
Er is volgens mij gewoon eerlijk voor betaald hoor.

sjoerd148 schreef:

Computerliebe, niet Computerwelt.

Maar dat schijnt ook gewoon in het boekje te staan, net zoals Portishead op de binnenhoes gewoon netjes meldt welke samples ze hebben gebruikt. Alleen in tegenstelling tot Coldplay deden zij wel iets goeds met die samples.

avatar van sjoerd148
(willie) schreef:
Computerliebe, niet Computerwelt.

Inderdaad.
Ik wist niet dat Coldplay netjes royalties betaald heeft en dit in het boekje heeft vermeldt.
Dank voor de info. Ik hoop dat de eerste twee albums wel volledig origineel zijn

avatar van echoes
Daarbij heeft Coldplay iets veel mooiers gemaakt van die melodie.

echoes schreef:
Daarbij heeft Coldplay iets veel mooiers gemaakt van die melodie.

Daarover verschillen de meningen, na Speed of sound had ik toch de hoop dat het niet dramatischer zou worden, komen ze doodleuk met Talk er overheen. Voor mij het einde van Coldplay.

avatar van echoes
Had je 'm op shuffle staan dan?

Nee, chronologische volgorde qua singles, ik luisterde in die tijd nog wel eens naar de radio, maar ik stond niet vooraan om dit album aan te schaffen.

avatar van SilverEarring's
Kan iemand mij uitleggen, waar uit te x&y dutch edition bestaat?
Heb allemaal singels met Gelredome Live in Holland?
En zal graag willen weten of ik te serie compleet heb en of het een collectors item is?

SilverEarring's schreef:
Kan iemand mij uitleggen, waar uit te x&y dutch edition bestaat?
Heb allemaal singels met Gelredome Live in Holland?

Het is een 2 cd met daarop 6 extra tracks, te weten:

Things I Don't Understand 4:54
Proof 4:12
The World Turned Upside Down 4:33
Pour Me (Live @ The Hollywood Bowl) 5:03
Sleeping Sun
Gravity

Het is verpakt in een kartonnen sleeve, met een bandfoto erop.

Is het een collectors item? In die zin dat deze niet meer wordt gemaakt, ja... Maar echt wereldprijzen worden er niet voor neergelegd. Voor €25.- heb je wel een exemplaar in huis denk ik.

Ik heb een exemplaar liggen op cd. Wil er eventueel wel vanaf mocht je interesse hebben.

avatar van SilverEarring's
Ja, deze heb ik met 2 cds en 6 extra tracks.
Maar heb ook los er bij allemaal singles en dat zou te Talk 3CD Dutch single set zijn,
Met allemaal live opnames in Gelredome uit 2005, heb een rode, witte, en blauwe hoes.
dus weet niet wat ik hier mee moet,
en daarom vraag ik me af of het dan zo collectors item is, maar die x&y dutch edition heb ik ook in me huis staan,

Die live Cd single set is leuk, maar ook niet echt een collectors item. Ik Heb ze alle 3 verkocht laatst voor 30 Euro bij elkaar.

avatar van SilverEarring's
Oh oke, nou dan weet ik genoeg haha. bedankt!

avatar van frolunda
Zeker geen Coldplay fan maar dat ze aantal erg mooie nummers hebben gemaakt kan ik niet ontkennen.Zo ook op hun derde album X & Y waarvan ik Talk (weliswaar met hulp van Kraftwerk),Speed of sound en White shadows zeker kan waarderen.Een probleem is echter dat ik meestal na zo'n klein half uur genoeg krijg van de stem van Chris Martin,klinkt me te zoetsappig en gelikt.Vooral in het overschot van ballades op deze plaat,en dat is uiteindelijk ook het gene wat voor mij dit album nekt.Een goed voorbeeld daarvan is de sentimentele draak Fix you,al kan ik aan de andere kant ook wel begrijpen dat sommige mensen weglopen met dit nummer.Blijft over,redelijke popmuziek met af en toe een uitschieter maar eigenlijk lijkt X & Y beter dan dat ie ten langen leste is.

avatar van james_cameron
Derde en wat mij betreft laatste echt sterke album van Coldplay. De band neigt hier al naar de meer poppy en commerciëel aantrekkelijke sound van de meer recente albums, maar het songmateriaal is dermate goed dat de boel ruimschoots op de rails blijft. Fijne songs als White Shadows en Speed Of Sound springen eruit, maar feitelijk is het hele album de moeite waard.

avatar van brain75
james_cameron schreef:

Mmmm....schaar je Viva La Vida dan ook onder de meer poppy albums? Persoonlijk vind ik X&Y poppier dan VLV. Een hoop mensen laten zich op het verkeerde been zetten door het titelnummer VLV en Lost: het meerendeel van dat album is soms behoorlijk gewaagd. Wat betreft de laatste drie albums.....ach...wie zal dat niet met je eens zijn

avatar van james_cameron
Viva La Vida is zeker meer experimenteel en minder toegankelijk dan X&Y, maar helaas vaak ook wat aan de saaie kant. Vind X&Y toch prettiger wegluisteren.

Misterfool
Ik vind X&Y een stuk saaier dan Viva la Vida. Dit album heeft met name een sentimentaliteit die mij niet echt trekt. Het heeft daarnaast maar enkele(speed of sound, Talk, The Hardest part, X&Y) nummers die er mee door kunnen. Fix You is darnaast nog eens ronduit ergerlijk zoet. De nummers op Viva La Vida hebben een rijker arrangement, het album heeft daarnaast een leuk motief(verzet/franse revolutie), de productie van Eno is erg sterk en de composities zijn gewoonweg interessanter. Zelfs het hier zo vergruisde Ghost Stories interesseert mij meer, vooral een stuk minder bombastisch!

avatar van royals
Coldplay is het beste als ze doen waar ze het best in zijn, gevoelige melodische poppy rock. En de beste voorbeelden daarvan zijn Speed Of Sound, Fix You en What If. Die sfeer die je kippenvel geeft, of je meesleept is hun eigen. Veel bands zoals Keane hebben dit ook geprobeerd maar die pakken me niet zo als Coldplay's gevoel.

avatar van Mausie
Eigenlijk luister ik een album altijd meerdere keren voordat ik een cijfer geef, maar dit kan ik echt niet meer dan 1x doorstaan. Wat een zoetsappige rommel. 2,5 ster, omdat ik Fix You, Talk en The Speed of Sound wel mooi vind, die kende ik ook al. Wel een dramatische achteruitgang ten opzichte van de eerste 2 albums, die ik allebei erg goed vind.

Helaas heb ik mijn interesse in Coldplay verloren met hun laatste albums maar dit album nog maar eens uit de kast gehaald en het blijft als een huis overeind staan.
Voor mij het beste album wat ze gemaakt hebben samen met de 2 voorgaande.

avatar van sj0n88
Mausie schreef:

Wel opvallend dan dat je uitgerekend de nummers die je al kende wel trekt. Wellicht moet je de rst nog wat meer op je in laten werken Waar veel mensen het na AROBTTH opgaven met Coldplay, heb ik toch nog heel veel plezier beleefd aan deze plaat en Viva La Vida. Daarna pas raakte ze het wat mij betreft helemaal kwijt. Misschien komt het door de sentimentele waarde die deze plaat voor mij heeft, maar ik vind 'm echt goed.

avatar van Mausie
sj0n88 schreef:

Heb em vandaag toch nog een keertje opgezet. En kende The Hardest Part trouwens ook al. Maar ik blijf bij mijn oordeel. De reden dat ik Speed of Sound en Talk wel mooi vind heeft denk ik niet te maken met het feit dat ik ze al goed kende, het zijn eigenlijk de enige niet zoetsappige/dramatische nummers op de plaat. Fix You vind ik al een stuk minder, maar the 'best of the rest'. Die kan ik nog net aan De stem van Chris Martin gaat mij gewoon tegen staan op die 'ballads', terwijl ik hem normaal wel een mooie stem vind hebben. Het voelt ook niet aan als een groeiplaat, dus ik verwacht dit album niet vaak meer te draaien.

Mijn eerste kennismaking met Coldplay was Speed of Sound, een nummer dat me opviel omdat ik dacht dat het een nieuwe a-ha was....ik vond wel dat Morten's stem anders klonk, maar de muziek had dezelfde sound en stijl. Later ben ik dan eerst deze plaat en ook hun twee vorige gaan ontdekken, en ook wel gaan appreciëren, maar de complexiteit van a-ha mis ik wel.
Op deze plaat zijn Speed of Sound en Talk voor mij de uitschieters, de rest is ook goed maar in vergelijking met het vorige album wat minder spannend.

Erg leuk album, dat door mij voornamelijk tijdens vakanties in de auto wordt gedraaid. Mooie ruimtelijke sfeer en het geeft mij een gevoel van vrijheid.

Niet hun allerbeste, maar na dit album werd het wat mij betreft helaas niet beter...

avatar van Joxer
Ik kwam 'm vandaag tegen in mijn cd-kast toen ik wat van Nick Cave zocht. Blijkbaar is ie bij de scheiding per ongeluk in mijn dozen terecht gekomen... Maar eens geluisterd en inderdaad: deze is van mijn ex.
Zoetsappige powerpop. Muzikaal best aardig maar verder weinig om het lijf. Ik kan me herinneren ze ooit op Roskilde (2003?) te hebben gezien en me toen toch best vermaakt te hebben, maar dit kabbelt een beetje voort.
Deze cd mag dus weg.

avatar van niels94
pim556 schreef:

Aaaah hij is je top-10 uit Goede zaak wat mij betreft. Beargumentatie?

Ha, kom deze post uit eind 2010 nu tegen. Twee maanden hiervoor plaatste ik de jubelreactie met de uitleg waarom dit mijn nummer één was. In twee maanden van nummer één naar de top 10 uit. Prachtig toch. Als één post de stormachtige ontwikkelingen in mijn muziekwereld sinds ik Musicmeter ontdekte uitdrukt is het deze wel

De reden dat ik het tegenkwam, is dat ik dit album voor het eerst in tijden weer eens op heb gelegd. Ik vind het ongeveer even 'meh' als leuk door een soort van nostalgie.