Coldplay - X&Y (2005)

6. X&Y (4:34)
  7. Speed of Sound (4:48)
  8. A Message (4:45)
  9. Low (5:32)
  10. The Hardest Part (4:25)
  11. Swallowed in the Sea (3:59)
  12. Twisted Logic (5:01)
  13. Til Kingdom Come (4:12)
  14. How You See the World * (4:04)
  15. Things I Don't Understand * (4:54)
  16. Proof * (4:12)
  17. The World Turned Upside Down * (4:33)
  18. Pour Me [Live @ the Hollywood Bowl] * (5:03)
  19. Sleeping Sun * (3:07)
  20. Gravity * (6:17)
totale tijdsduur: 1:02:34 (1:34:44)
avatar van Niek
Niet zo veel minder dan zijn voorgangers als de becijfering doet vermoede (niet in de laatste plaats ook omdat Parachutes mijns inziens wat overschat wordt). Wat minder akoestisch en meer stadion, maar daarmee niet meteen minder. Speed of Sound is wat vervelend maar dat geldt ook voor Clocks; hoort een beetje bij Coldplay om iets uit te schieten richting poppy. Verder gewoon sterke popplaat dat zeer aangenaam in het gehoor ligt zonder (snel) te gaan vervelen.

avatar van Michiel Cohen
Was een goed moment geweest om er mee te stoppen.

avatar van Pinsnider
De 3,5 ster die ik tegen kwam als gegeven score is al jaren geleden ingevoerd. Eigenlijk heb ik deze plaat altijd links laten liggen verder. Laatst kwam ik hem tegen voor een fijn prijsje en toch maar meegenomen en nu moet ik mijn mening toch wat naar boven bijstellen:

Wat een HEERLIJKE plaat! Lekker vet en ik ben niet vies van een portie bombast. Ik zou me kunnen beklagen over de soms wel erg infantiele teksten, maar wie maalt daarom als alles muzikaal klinkt als een klok.

Ik snap volkomen dat liefhebbers van de eerste twee platen eczeem kregen op de meest vervelende plekken, maar ik vind dit eigenlijk gewoon een heerlijke, ongegeneerde, prachtplaat. Mooi!

avatar van Autobahn
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel vreemd dat deze plaat niet zo goed is ontvangen. Ik geef toe dat dit album wel wat anders is, maar ik vind hem evengoed mooi, net zo mooi als parachutes, wel iets minder dan a rush of blood to the head en viva la vida. Ik vind het zelfs moeilijk om hier echt een favoriet te noemen, maar als favorieten heb ik hier a message, swallowed in the sea en till kingdom comes aangekruist. Neemt niet weg dat ik fix you, talk, speed of sound, the hardest part en what if ook erg mooi vind.

avatar van vielip
Niet zo goed ontvangen?? Deze plaat werd destijds toch helemaal de hemel ingeprezen door de 'kenners'? Zo staat het althans in mijn herinnering gegrift. Of bedoel je bij de fans? Maar ook daar kan ik me weinig van herinneren. Over het algemeen wordt deze gezien als het laatste album dat er echt toe deed/doet van deze band. Hierna werd het toch allemaal ietsje anders...

vielip schreef:

Klopt allemaal. Al kan ik me niet vinden in dat 'laatste album dat er echt toe deed'.
Viva La Vida, Ghost Stories en het vorig jaar verschenen Everyday Life vind ik albums van de bovenste plank.

avatar van vielip
Dat zou kunnen. Ik heb na deze (X&Y) Viva la vida nog wel in huis gehaald. Maar boeien kon dat album me maar mondjesmaat. Wat ze daarna gedaan hebben kreeg ik, die heel enkele keer dat ik de radio aan had staan, dingen van mee waarbij ik niet echt drang voelde om de albums te checken.

Ook voor mij zijn de eerste 3 albums goed. Daarna is de interesse voor deze band eigenlijk gestopt. Creativiteit lijkt weg. .....

TONYLUNA schreef:

Zo niet mee eens. Maar ja, ik behoor dan ook niet tot die mensen die hadden gewild dat ze ondertussen A Rush of Blood to the Head volumes 2, 3, 4 en 5 hadden gemaakt.
Vind ik alles goed? Nee. Ik had kunnen leven zonder Mylo Xyloto en A Head Full of Dreams, maar ik vind het wel top dat ze steeds veranderen qua de muziek die ze maken, dat ze voor iedere bui die ik heb albums hebben gemaakt die daarbij aansluiten. Zo kwam 'break-up album' Ghost Stories uit toen ik zelf door een diep dal ging en ik had geen beter cadeautje kunnen krijgen dan dat album.
Met opvolger A Head Full Of Dreams had ik dan weer minder, maar dit album heeft weer veel betekenis voor een vriendin van mij die juist die feelgood muziek nodig had op dat moment.

avatar van vielip
Oh begrijp me goed; ik hou juist van bands die niet telkens hetzelfde doen. Per album weer nét iets anders klinken t.o.v. voorgaand werk. Alleen ging Coldplay muziek maken waar mijn interesse totaal niet ligt. Dus dan houdt het voor mij op. Ik weet niet in welke richting de laatste albums zitten qua stijl? Misschien moet ik die dan eens checken.

avatar van Gert1980
Ja dat kan natuurlijk vielip, in dat geval zou ik Ghost Stories en Everyday Life zeker eens checken. Ik hoor op beide echt wel het 'oude' Coldplay terug.