The Babys - Broken Heart (1977)

Label: Chrysalis

1. Wrong Or Right (3:27)
  2. Give Me Your Love (3:38)
  3. Isn't It Time (4:04)
  4. And If You Could See Me Fly (2:53)
  5. The Golden Mile (5:02)
  6. Broken Heart (3:02)
  7. I'm Falling (3:56)
  8. Rescue Me (3:52)
  9. Silver Dreams (3:01)
  10. A Piece of the Action (4:29)
avatar van Hans Brouwer
Deze plaat destijds als lp gekocht. Heb deze plaat helemaal grijs gedraaid. Vond het destijds helemaal geweldig. Ik ben 'm op cd nog steeds nergens tegengekomen, dat vind ik spijtig want ik zou 'm graag op cd willen hebben!! Zelfs marktplaats.nl levert geen resultaat op.

avatar van lebowski
Hans Brouwer schreef:

Hij is ook nooit zelfstandig op cd verschenen helaas, wel in combinatie met hun eerste plaat (die je gewoon hier kunt kopen). Ook al heeft deze plaat de tand des tijds niet geheel ongeschonden doorstaan, ook ik heb hem grijsgedraaid.

avatar van Rockfan
lebowski schreef:

Lebowski, hoe kom je daar nu weer bij, hij is echt wel zelfstandig op cd uitgebracht hoor, heb hem zelf in bezit dus

Rockfan schreef:
Ik heb 'm inmiddels ook op cd!

avatar van Jan Wessels
A piece of the action is in mijn ogen (en oren) het beste Babys nummer ooit. Deze elpee heb ik ook al jaren in de kast staan. Draai 'm eigenlijk zelden maar áls ie op de draaitafel ligt dan blijft het een sterk album. 3,5

avatar van Rockfan
Hans Brouwer schreef:
Ik heb 'm inmiddels ook op cd!

Dat stelt mij gerust

Rockfan schreef:
Dat stelt mij gerust
Dat is mooi. "Broken Heart" is en blijft een dijk van een album, ook op cd . Na 30 jaar heeft "B.H." nog niets van zijn oorspronkelijke kwaliteit verloren.

Alles wat met Babys te maken heeft vind ik nu mooi.

avatar van PUbu
Ach, ik zoek hem al jaren op cd maar helaas....

Wel een klassieker, die waits heeft een perfekte stem voor zowel ballads als rock

avatar van Gert P
Ben hem ook nog niet tegen gekomen maar heb wel een mooie verzamelaar.

Goed album. Lekker om naar te luisteren. Die John Waite heeft een geweldige stem. Een echte "ballads" stem om zo maar te zeggen.

Vooral de productie van Ron Nevison bevalt me wel. Met topnummers als Isn't it time, I'm falling, Peace of the Action.

avatar van Rinus
Ik heb alles van de band op vinyl, dus deze ook. Goed, degelijk album met twee grote hits Isn't it time en het mooie Piece of the action.

avatar van romadogixaju
Ach mijn eerste single : A Piece of the Action. Blijft een fantastisch nummer

avatar van Dibbel
Ook ik heb deze destijds nieuw (december 1977) gekocht op LP (14 gulden 90) en heb hem nog steeds.
Is niet helemaal grijs, maar veel scheelt het niet. Ben er altijd zuinig op geweest.
Deze Babys werden destijds niet helemaal serieus genomen en eigenlijk (omdat ze nogal make-up op hadden) ook nog wel bij de glamrock geschaard.
Dat is niet terecht en dit album is wat mij betreft met terugwerkende kracht alsnog een klassieker geworden.
Pas jaren later viel blijkbaar ineens iedereen op wat voor een fantastische stem John Waite heeft.
Op deze plaat de hits Isn't It Time en Piece Of The Action, die nog altijd terecht op de Classic Rockstations voorbijkomen.
Begint met het hemels gezongen Wrong Or Right en ik weet nog dat ik dit in de platenzaak stond te luisteren en hem toen zonder verder te luisteren, maar meteen gekocht heb.
Verder nog 2 prachtige rustige nummers (I'm Falling en Silver Dreams), het lekker rockende Broken Heart en het ook al zo mooie Golden Mile.
Enkel And If You Could See Me Fly vind ik wat minder.
Met knallende drums geproduceerd door Ron Nevison.
Wel veel violen in zowat ieder nummer, maar dat was eerder regel dan uitzondering in de jaren 70 en stoort bij deze niet.
Gewoon 4 sterren dus nog.

avatar van vielip
Klassieker dankzij de hits Piece of the action en Isn't it time natuurlijk. Maar vlak de overige nummers daarmee niet uit. Het titelnummer is ook fantastisch evenals Wrong or right en And if you could see me fly. Ach, eigenlijk vind ik alleen Silver dreams minder. Alle 4 de studioalbums van The Babys vind ik zeer goed te pruimen.

avatar van gaucho
vielip schreef:
Alle 4 de studioalbums van The Babys vind ik zeer goed te pruimen.

Het waren er vijf overigens, maar het titelloze debuut ken ik ook niet in z'n geheel. De andere vier heb ik op LP, en daarnaast nog 2 verschillende compilaties op CD die elkaar gezamenlijk goed aanvullen. Afgaand op de nummers van het eerste album op die compilaties, plus Read my stars, het B-kantje van de single van A piece of the action, krijg ik het idee dat dat debuutalbum bijna net zo goed is als de rest.

Een beetje inwisselbaar zijn ze ook wel, al die Babys-platen, want ze kennen allemaal die mengeling van ballads en stevige rockers die we ook op dit album tegenkomen. In die eerste categorie is wat mij betreft I'm falling een hoogtepunt van dit album. Destijds was het de derde single van het album, maar nooit een hit geworden.

Deze plaat heeft ook wel een mooi jaren zeventiggeluid, vind ik. Precies wat Dibbel zegt: vrij veel violen, maar dat was niet ongebruikelijk op commerciele rock-producties uit die tijd. Maar ik vind het vooral gaaf dat producer Ron Nevison de drums zo ongekend hard naar voren heeft gemixt in het geluidsbeeld. In de jaren tachtig werd dat heel gebruikelijk, maar hier hebben de 'skins' een veel natuurlijkere klank. Geeft een mooi effect, met name op het gedragen A piece of the action.

Moffel
Dibbel schreef:
Enkel And If You Could See Me Fly vind ik wat minder.
Met knallende drums geproduceerd door Ron Nevison.
Gewoon 4 sterren dus nog.

Ondanks dat dit bericht ruim 7 jaar oud is, kan ik me er 100% in vinden! ?

avatar van jorro
Op nr, 31 in de jaarlijst 1977 van Oor vinden we deze van de Babys. Het album met de beide klappers Isn't It Time en Piece of the Action. Heb altijd een vooroordeel over de Babys gehad. De naam 'babys' vond ik vroeger niet echt stoer, dus zal hun muziek ook wel.....Onzin natuurlijk.
Album staat nu op en klinkt zeker OK, maar geen topalbum. De ballads (vooral The Golden Mile) spreken me meer aan dan de overige songs.
3,5*.

avatar van RonaldjK
Met Isn’t It Time in december 1977 en Piece of the Action in maart 1978 betraden twee fantastische songs de hitlijsten. De stem van zanger John Waite was voor mij meteen onvergetelijk, The Babys werd één van mijn favobandjes. Liedjes die ik van de radio opnam op cassette.

Eerdere bijdragen van MuMensen noemden al de kwaliteiten: naast de leadzang sterke songs, een orkestrale aanpak met vooral violen én de productie van Ron Nevison, die de drums een badkamersound gaf en daarmee vooruitliep op de jaren ’80. Wrong or Right laat wat dat betreft meteen de buitengewone capaciteiten van dit plaatje horen.
Ik wil daar ook nog de sterke achtergrondzang van The Babettes aan toevoegen; deze dames kwamen uit het gospelkoor van Andrea Crouch lees ik op Wikipedia en konden dus wel een moppie zingen. De songs zijn nergens onder de middelmaat en meestal veel meer dan dat.

The Babys was méér dan een (hit)singleband: dit is een volwaardig album, met meer dan genoeg kwaliteit in een genre op de grenzen van pop en rock. Adult oriented rock op zijn best, waar melodie en pop samensmelten met scheurende gitaren en een passievolle stem. Het draait consequent om het liedje, dat bijna altijd over een liefje gaat. In september hoop ik Waite in Amersfoort te zien optreden, ben benieuwd of hij het nog heeft!

RonaldjK schreef:
Met Isn’t It Time in december 1977 en Piece of the Action in maart 1978 betraden twee fantastische songs de hitlijsten. The Babys werd één van mijn favobandjes.
Eind jaren '70 kocht ik "Broken Heart". Lp staat nog steeds in mijn platenkast. Hoewel ik het album eigenlijk niet meer draai, gaat vanavond alsnog op de draaitafel, koester ik het album zeer zeker. "Broken Heart" is een album uit mijn jeugdjaren, ik heb er in meerdere opzichten goede herinnering aan. 4,5****

avatar van RonaldjK
ik heb er in meerdere opzichten goede herinnering aan.

Laat me raden: met dit album associeer je je meisje, de moeder van je kinderen?
Dát zou wel heel toepasselijk zijn bij de romantische teksten van deze elpee!

RonaldjK schreef:
Laat me raden: met dit album associeer je je meisje, de moeder van je kinderen?
Mijn meisje en huidige innig geliefde vrouw, moeder van onze twee dochters en oma van de drie kleinkinderen kende ik in 1977 nog niet. De associatie van "Broken Heart" ligt bij mijn dierbare middelbare schooltijd.