Slint - Spiderland (1991)

Label: Touch and Go

1. Breadcrumb Trail (5:55)
  2. Nosferatu Man (5:34)
  3. Don, Aman (6:28)
  4. Washer (8:50)
  5. For Dinner ... (5:05)
  6. Good Morning, Captain (7:39)
avatar van trebremmit
Wat een beproeving dit, tergende muziek die alle levenslust uit je zuigt. Vandaag weer eens geprobeerd omdat nogal wat mensen waarvan ik de smaak soms wel deel dit ook mooi vinden, maar ik blijf dit vreselijk vinden, die zanger brrrrrr.

avatar van TornadoEF5
Twee keer beluisterd, heel mooi album!

avatar van Poles Apart
TornadoEF5 schreef:
Twee keer beluisterd, heel mooi album!

En het fraaie is, hij wordt alleen maar mooier elke keer.

avatar van itchy
Telkens als ik naar Spiderland luister geniet ik zo van die godsgruwelijke geniale drums van Britt Walford. Zo origineel, zo afwijkend, een eigen interne logica volgend die gewoon helemaal klopt. En ook enorm subtiel. In de documentaire Breadcrumb Trail is te zien wat een natuurlijke mafkees hij is. Jammer dat deze gast maar op een handjevol platen is te horen.

avatar van itchy
De 33 1/3 boekenserie (met boeken over platen) is nogal wisselvallig, maar het boek over Spiderland is geweldig en bood nieuwe, intrigerende perspectieven die alleen nog maar bijdragen aan de mystificering en de uniekheid van deze plaat. Een paar funfacts over Slint en Spiderland:

- De plaat is opgenomen in twee weekeinden (het eerste weekeind opnemen, het tweede weekeind mixen) in een jinglestudio waarin nog nooit een band had opgenomen.
- Ondanks de tijdsdruk vond Britt Walford het tot wanhoop van zijn bandgenoten nodig om in deze schaarse studiotijd nieuwe bekkens te gaan kopen.
- oorspronkelijk was het de bedoeling om maar 4 nummers op te nemen. Op het allerlaatste moment kwamen Britt Walford en Brian McMahan (de defacto "bandleiders") met Don, Aman en For Dinner... (dat slechts enkele keren was gerepeteerd) aanzetten.
- Don, Aman is een solonummer van drummer Britt Walford. Er is niemand anders op te horen. Bijna de helft van de opnametijd werd besteed aan dit nummer.
- De vier nummers die oorspronkelijk zouden worden opgenomen waren zo uitvoerig gerepeteerd, dat bijna alles op deze plaat de eerste take is.
- Washer is het enige Slint-nummer waarop wordt gezongen (i.t.t. gepraat/geschreeuwd).
- De nummers zijn geschreven als instrumentale nummers (de band oefende nooit met vocalen). In de aanloop naar de opnamen werd de teksten uitgewerkt door Brian McMahan en Britt Walford, pas in de studio realiseerden David Pajo en Todd Brashear zich dat er daadwerkelijk vocalen zouden komen, en hoorden deze voor het eerst.
- In de studio is de volgorde van het arrangement van Good Morning Captain behoorlijk aangepast om aan te sluiten bij de vocalen, die op dat moment nog een "work in progress" waren.
- De tekst "interested female singers write" op de hoes van Spiderland is serieus bedoeld: McMahan was zeer onzeker over zijn vocalen en men dacht aan uitbreiding van de band met een zangeres. Tussen de reacties zat een brief van ene Polly Jean Harvey. Het vermeldde adres is van de ouders van Britt Walford, die tot in lengte der jaren fanmail ontvingen.
- De titel Spiderland is ontleend aan een uitspraak van het broertje van McMahan die de muziek "spidery" vond.
- Slint is vernoemd naar de goudvis van Britt Walford, die "Slint" ("a name deliberately chosen to sound as strange as possible") heette.

avatar van Don Cappuccino
Dat 33 1/3-boek is inderdaad fantastisch, itchy. Absolute aanrader voor iedereen die deze plaat hoog waardeert. Het heeft namelijk mijn waardering voor de plaat zelfs vergroot.

avatar van Coma Cat
Wow, die drums van Britt Walford zijn echt uniek inderdaad. Als er één nummer is waarbij ik altijd mee begin te luchtdrummen is het Breadcrumb Trail.

En dat vier tracks dan ook nog vrijwel geheel de eerste takes zijn en er dan aan de andere kant twee nummers zijn waar Walford en McMahan net op het laatste moment mee aankwamen, is toch waanzinnig. De hele plaat voelt zo spontaan, maar ook ontzettend goed doordacht. Die verdient een top 10-plek

avatar van madmadder
Don Cappuccino schreef:

Hebben jij of itchy (of iemand anders) nog tips voor andere toffe boeken uit de 33 1/3 reeks? Deze wil ik sowieso heel graag lezen (leuk voor op mijn verjaardagsverlanglijstje), maar misschien zijn er nog andere delen die ik niet mag missen.

madmadder schreef:

stuur je een pm

avatar van Don Cappuccino
madmadder schreef:

Ik heb naast deze het 33 1/3-boek over Aphex Twin's Selected Ambient Works Volume II gelezen, die vond ik ook interessant. Voor de rest is het een reeks waar ik zelf ook nog wat meer in moet duiken, zijn inmiddels al behoorlijk wat delen.

avatar van madmadder
Top, kan inmiddels een mooi lijstje samenstellen. zoals ik al tegen itchy zei: ik voel een projectje aankomen.