Tegid.mzk schreef:(quote)
Kun je dit een beetje toelichten? Heb je een specifiek nummer van The National in gedachten?
Ik heb even een concreet voorbeeld opgezocht van de overeenkomst die ik hoor tussen Twijfelaar en The National. Bij mij gaat het vooral om de structuur/opbouw van Twijfelaar die mij aan The National deed denken.
Ik pak nu het nummer 'England' van High Violet erbij.
Gevoelsmatig is er bij in 'England' sprake van een omslagpunt. Dit voel ik bij 4min, 10sec. Vanaf 4:10 voelt het alsof het nummer wat "uitgerekt" wordt. Alles na 4:10 voelt als een toevoeging of aanvulling, als een extraatje. Een gedeelte dat "aan het nummer is vastgeplakt". Het voelt bij mij niet aan als een standaard outro, meer als een uitrekking van het nummer.
Zonder dat "extra gedeelte" van het liedje had het misschien geleken alsof het nummer niet af was geweest.
Hetgene wat ik hierboven beschrijf bedoel ik enkel positief hè, begrijp mij niet verkeerd. Het is een heerlijk nummer.
BIj Twijfelaar krijg ik hetzelfde gevoel bij 2min 30sec, of misschien 2min 55sec. Er is minder sprake van één duidelijk omslagpunt, maar het nummer voelt wel opgerekt/uitgerekt. Ook dit voelt bij mij als een toevoeging / een aanvulling / een extraatje.
Het komt erop neer dat beide liedjes aan het eind een andere sfeer hebben dan aan het begin. Er zit opbouw in en, middels een "omslagpunt", gaat het nummer echt ergens naar toe (
)
Op High Violet staan meer nummers die voor mij op deze manier vergelijkbaar zijn met Twijfelaar van Roosbeef.
Reacties van jullie hierop zijn welkom