Viktor Vaughn - Vaudeville Villain (2003)

Label: Sound-Ink

1. Overture (0:34)
  2. Vaudeville Villain (2:31)
  3. Lickupon (2:44)
  4. The Drop (3:25)
  5. Lactose and Lecithin (2:34)
  6. A Dead Mouse (3:55)
  7. Open Mic Nite Pt. 1 (3:13)

met Lord Sear, Brother Sambuka, Rodan en Louis Logic

8. Raedawn (3:00)
  9. Can I Watch? (4:27)

met Apani B. Fly

10. Saliva (2:28)
  11. Modern Day Muggin (2:43)
  12. Open Mic Nite Pt. 2 (3:13)

met Lord Sear, AJ Ready Wright en Creature

13. Never Dead (3:27)

met M. Sayyid

14. Popsnot (4:39)
  15. Mr. Clean (2:13)
  16. G.M.C. (3:33)
  17. Change the Beat (6:55)
avatar van P Jay
Het donkerste album van DOOM dat ik tot nu toe heb gehoord. DOOM is flow- en rijmgewijs natuurlijk bijna altijd in vorm en hier ook. Het persona dat hij hier neer wil zetten is een nog ergere versie dan The Villain: Viktor Vaughn, een gewetenloze crimineel met galgenhumor en veel raptalent. De sinistere, onheilspellende beats zijn een ideale voedingsbodem voor zijn al te gortige verhalen. Dit album klinkt heel anders dan bv. Dangerdoom of MM..FOOD, maar dat bewijst dat DOOM veel stijlen aankan.

"Vaudeville Villain" is het meest Kool Keith-achtige album van DOOM: ook bezeten van het neerzetten van alter ego's. Ook qua sfeer en obscure beats doet het hier wat denken aan de sfeer op de eerste van Dr. Octagon, een dokter die - op een andere manier weliswaar - even gewetenloos ageert als Viktor Vaughn.

De producties hebben even nodig om helemaal tot je door te dringen, maar bezitten een eenduidige consequente donkere sfeer en zitten goed in elkaar, maar vewacht wel geen stoffige sample-collage-toestanden à la Madlib.

Het iets meligere "Saliva", het liefdesnummer (met een vette knipoog natuurlijk) "Let Me Watch" en het swingende "Mr. Clean" springen er qua productie wat uit in tegenstelling tot de spacy gitzwarte sfeer op de meeste andere nummers, maar zijn toch meteen de betere nummers samen met "Vaudeville Villain" en "Lickupon".

Een leuk project van DOOM, dat erg consistent is uitgevoerd. DOOM blijft natuurlijk één van de beste MC's van de laatste jaren en dat is hier zéker op te horen. Zijn flow grijpt je naar de keel en laat je nooit meer los met zijn zwarte humor, flauwe woordspelingen en onnavolgbaar eloquente stream of consciousness-flow.