Roberta Flack - First Take (1969)

Soul
Label: Atlantic

1. Compared to What (5:15)
  2. Angelitos Negros (6:55)
  3. Our Ages Or Our Heart (6:08)
  4. I Told Jesus (6:04)
  5. Hey, That's No Way to Say Goodbye (4:08)
  6. The First Time Ever I Saw Your Face (5:23)
  7. Tryin' Times (5:08)
  8. Ballad of the Sad Young Men (7:00)
avatar van lebowski
We hebben allemaal vast wel een paar albums die we persoonlijk in ieders platenkast zouden willen zetten. Ik heb dat met First Take van Roberta Flack. Ik moet van MuMe een genre kiezen en soul komt dichtbij, maar ook jazz, blues en gospel klinken door op dit album, dat soms zindert en broeit, maar vooral sereen en ontroerend is. Luister alleen al eens naar I Told Jesus. 5 glanzende sterren!!!

avatar van EmDee
Zal nooit een aflevering van Kopspijkers vergeten waarin iemand uit het publiek ook een goede quizvraag had die ook Jack Spijkerman niet wist.

Hoe heet de moeder van Roberta Flack?

Antwoord: Moeder Flack.

avatar van lebowski
Dat was inderdaad heel grappig, Jack Spijkerman heeft wel 5 minuten in een stuip gelegen denk ik. Maar als iedereen uitgelachen is wil ik graag een paar extra stemmen op dit album

avatar van bonothecat
Uit het forum cd's die aandacht verdienen. Het forum zat weer flink op slot. Er stonden wat mij betreft weinig albums in die mij aanspraken. Dus uit armoede Roberta Flack gekozen. En ik vind het echt een heel leuk album. Ik draai weinig (of geen) muziek uit de soul hoek...maar dit is echt verrassend. Wat het meeste verwonderd is dat de muziek helemaal niet klinkt uit 1969. Zal vast wel een geremasterd zijn. Verder kan ik niet zoveel zeggen over de muziek. Het luistert gewoon lekker weg, zeker op een zaterdagmiddag dat je een buikgriep aan het uitziiten bent 3,5 ster

avatar van bonothecat
Na een stuk of 6 luisterbeurten kan ik maar één ding zeggen.....wat een geweldige tip 4 sterren

Dit is zo'n prachtplaat! Soul, jazz en gospel in een perfecte mix... Iedere keer als ik " The first time..." hoor, ben ik (soms tot tranen toe) ontroerd.
En ik ben niet zo'n Leonard Cohen fan (die stem!), maar ons Roberta maakt hier werkelijk een pareltje van "Hey, That's no way to say goodbye"
Dit verdient meer stemmen, en een plaats in de top 10

avatar van lebowski
Dr. Robert wat zeg je daar woorden naar mijn hart

avatar van musicfriek
Ik ben echt heel nieuwsgierig naar deze plaat. Dat ze een prachtige stem heeft wist ik al, getuige het nummer The first time.. (idd tranentrekker). Als je dat eenmaal gehoord hebt, ben je er echt stil van... onder de indruk. Hier ga ik zeker achteraan.

avatar van Reijersen
Roberta Flack is een sensitive soulsinger. Ze heeft een stem die elke toon met groot bereik makkelijk haalt. En ze weet met haar stem als instrument elk nummer tot leven te brengen.

Roberta Flack is ook erg bekend van haar dueten met gevoelsgenoot Donny Hathaway. Nummers als 'You've Got a Friend' van dit tweetal zijn postuum. De perfecte mix tussen 2 van de meest gevoelvol zingende soulartiesten.

Als je naar deze plaat luistert doet Roberta Flack echt alles met je. Ze laat je lachen, meezingen, stil zitten luisteren en alles boven alles ontroerd ze je. Tot diep, heel diep in je muziekhart.

'The Fist Time Ever I Saw Your Face' is het absolute hoogtepunt op deze prachtige soulcd. In dat nummer zit zo ongelooflijk veel gevoel dat het onmogelijk is dat het je niet raakt. BE-AU-TI-FUL!!!! (en een nominatie in mijn topsongs allertijden-lijst waard).

Voor elke zichzelf-respecterende soulliefhebber en soulkenner is dit album een must have in de platenkast. Ook al is het ietwat lastig te verkrijgen. 4 sterren van mij.

avatar van Reijersen
Aangezien dit het soulalbum van de week wil ik dit nog graag wat extra aandacht geven. Deze dame is vooral bekend van haar werk met Donny Hathaway, maar solo staat ze zeker haar mannetje (naja, vrouwtje dus). Pracht-cd en een aanrader voor iedereen. Ook al hou je niet zo van vrouwenstemmen in de soul

Soulabum van de week!

Alhoewel ik dit eigenlijk meer een jazzplaat vind ben ik blij dat dit album eens onder de aandacht komt. Een klasseplaat als deze verdiend echt veel meer aandacht. Zeer ondergewaardeerd op deze site.

En mag ik ook erop wijzen dat ze bekend is met haar duetten met Peabo Bryson? Heeft ze ook een heel album mee opgenomen. Het nummer wat daarvan een hit is geweest is deze: Tonight I Celebrate My Love Hierin hoor je ook hoe zo'n mooie stem Roberta heeft.

Ik ben benieuwd, eazyfan

musicfriek schreef:

Inderdaad! Een top-cd, die samen met Peabo Bryson.

Reijersen schreef:
'The First Time Ever I Saw Your Face' is het absolute hoogtepunt.

Zag net trouwens dat het nummer in 1957 is geschreven door Ewan MacColl, die weer de vader is van Kirsty MacColl

kArIzMa_TuRk
Een leuk album. Kan er eigenlijk niet zo veel over zeggen..

De vrouw heeft een mooie stem, maar soms klinkt het wel eentonig. Ze heeft leuke en mooie nummers op d'r naam staan.

4*. Dit mens verdiend meer aandacht hier op de site.

avatar van sq
sq
Ik ken de muziek van Roberta Flack al heel lang. Dat was dan vooral deze natuurlijk. Ik kan het ook maar moeilijk als ´soul´ zien, omdat het voor mij meer ´Ouders / Willem Duys´ associaties geeft. Maar het is niet alleen de jeugdindruk die deze muziek voor mij buiten de genres en tijdgrenzen legt. De kwaliteit, hierboven ook al door bonothecat als moeilijk in de tijd te plaatsen aangehaald, heeft daar ook mee te maken.
Toch zal dit niet een allertijdenfavoriet van mij worden, en koopplannen heb ik ook nog niet, en dat komt door de mi iets te felle ´I Told Jesus´ en de toch niet allemaal even geslaagde covers. ´The First Time Ever I Saw Your Face´ en ´Ballad of Sad Young Men´ zijn prachtig, maar het Cohen nummer en Angelitos vallen toch een beetje dood door de grote bekendheid. ´That´s no Way´ vind ik zelfs ergerlijk, en skip ik al sinds de eerste beluistering. Ik zou er misschien wel 4 sterren voor geven maar dan toch ook niet meer.

Trying Times en het slotnummer vind ik de beste.

eazyfan
Mooie teksten, al zijn alle nummers wel gecoverd, zo vraag ik me echt af of ze wel zelf goed kon schrijven. Instrumenteel zit het ook erg leuk in elkaar, past perfect bij haar mooie stem, maar toch vind ik erg zelden de zin naar Soulmuziek niet meer (dringend tijd dat ik eens Al Green ga luisteren), dit album is leuk en beter dan wat ik had verwacht, een van de betere vrouwelijke Soulalbums die ik ken, leuke tip en bedankt.

tondeman
Mooie, onconventionele soul (?) plaat, zeg. Interessant stijltje, mooie, uitgesponnen (maar niet saai wordende) nummers met bezieling (emotie, passie) gebracht, of ten minste met een voor mij (na 1 keer luisteren) erg overtuigende, aandoenlijke charme. Ehm... tja.. meer kan ik er niet over melden eigenlijk. Erg interressante plaat vind ik het. En ik ga hem nog wel een paar maal draaien ook.

Heb er trouwens geen problemen mee dat het covers zijn(dat was me nog niet eens opgevallen haha). Maar de versies van Roberta verschillen denk ik nogal (toch?) van de originele versies...

avatar van musicfriek
Alsof covers de ergste dingen op de wereld zijn Waar ik niemand over hoor is de sfeer die dit album uitdraagt. Zo heerlijk broeierig en warm tegelijk. Ben inmiddels smoorverliefd op haar stem geworden, man, die is echt zo helder en zuiver. Ik zit tegen die 5 sterren aan te hikken hoor

Deze soms jazzy-soulplaat begint voor mij goed, met een mooie en heel eigen versie van Compared To What. Verder was het album voor mij niet bij de eerste keer luisteren meteen pakkend..
Na nog een paar keer geluisterd te hebben, ben ik toch wel wat positiever. Roberta Flack heeft een geweldige stem en instrumentaal zit het voor mij ook helemaal goed!

tondeman
Zit ook serieus vet ritme in he... bas + drums in ''Compared to What''

Ja die bas.. is me bij nog een aantal nummers opgevallen !

avatar van Reijersen
Ik gooi deze toch maar een halfje omhoog. Werkelijkwaar een prachtige plaat. De stem van Roberta is echt schitterend.

avatar van musician
Daar sluit ik mij bij aan.

Ik heb First Take al jaren liggen maar kom er veel te weinig aan toe. Maar dat is, mea culpa, geheel ten onrechte. Het is een prachtig, gevoelig soulalbum met soms wat jazz en soms wat invloeden uit de blues.

Het is dus een rustig album, helemaal niet erg, vooral omdat de geweldige stem van Flack daardoor geheel tot z'n recht komt, zoals het prachtige The first time I ever saw your face, dat een hit zou worden in 1972.

Grappig om te weten is, dat First take is opgenomen in welgeteld 10 uur tijd (!) zodat je eigenlijk haast kunt spreken van een live opname, een miniconcert zonder publiek. Maar het klinkt er niet minder om. De uitdrukking 'de eerste gedachte is vaak de beste' kan hier met gemak worden omgedoopt naar 'de eerste noten zijn vaak de beste'. Het album doet daarmee z'n titel met recht alle eer aan.

avatar van Arrie
musicfriek schreef:

Ik heb nu twee nummers gehoord, First Time... en de Leonard Cohen-cover, en ik ben nu al verliefd op haar stem! Ik ben een ontzettend Leonard Cohen-liefhebber (zeker de eerste drie albums) maar ik vind het een prachtige cover. Ik ga maar eens heel snel op zoek naar dit album!

avatar van hoi123
Wud?
Nieuwe nummer 1? Ik verwacht recensie.

avatar van Angelo
Op de één of andere manier heb ik altijd het idee gehad, dat je voor Roberta Flack echt in de stemming moet zijn als een album van haar beluisterd. Misschien ligt dat aan het feit dat haar nummers over het algemeen altijd voorzien zijn van een lange speelduur, of aan het soort muziek dat zij maakt. Vandaar dat ik vrijwel nooit een 'los' nummer van haar beluister, maar gelijk een heel album. Zo ook 'First take'.
Wat mij betreft een prima album met bij vlagen sterke composities, die ook nog eens voorzien zijn van mooie teksten. Alleen weet ik na al die tijd nog steeds niet wat ik van 'Angelitos Negros' vind. Het nummer beschouw ik als een buitenbeentje en als een fascinerend nummer op dit album, maar tegelijkertijd vind ik 'm een beetje misplaatst hier. Vooral aangezien dit nummer als tweede aan bod komt. Misschien was het meer bijzonder geweest als dit lied het album had mogen afsluiten.
Daarnaast vind ik (al lijk ik daar de enige in te zijn) 'The first time ever I saw your face' een tamelijk vervelend nummer. Altijd al gevonden. De magie die velen in dat nummer zien, heb ik gemist.
Mooiere momenten zijn 'Compared to what', 'I told Jesus' en 'Hey, that's no way to say goodbye'. Vooral die laatstgenoemde is toch echt een uitzonderlijk goede en geslaagde cover van een Leonard Cohen nummer. Tot slot vind ik 'Tryin times' inhoudelijk het sterkste nummer op dit album, en dat nummer is dan ook mijn favoriet. Album is als geheel aardig, maar wel van tijd tot tijd (voor mij althans). Teveel Roberta moet ik in ieder geval niet hebben.

avatar van jellecomicgek72
Arrie schreef:

Ehhhh dEUS van je nr.1 af??

avatar van -SprayIt-
jellecomicgek72 schreef:

Ehhhh dEUS van je nr.1 af??

Idd... :O
Wel een prachtig album van deze dame, maar pats op 1 bij Arrie? Wauw.

avatar van Arrie
Ik denk dat ik maar eens een recensie bij dit album moet gaan typen.

avatar van -SprayIt-
Arrie schreef:
Ik denk dat ik maar eens een recensie bij dit album moet gaan typen.

De muziek spreekt in deze eigenlijk voor zichzelf, he? Wat een prachtige plaat.