Johnny Guitar Watson - A Real Mother for Ya (1977)

Alternatieve titel: A Real Mother

Blues / Funk
Label: DJM

1. A Real Mother for Ya (5:05)
  2. Nothing Left to Be Desired (5:47)
  3. Your Love Is My Love (4:40)
  4. The Real Deal (4:55)
  5. Tarzan (5:01)
  6. I Wanna Thank You (6:09)
  7. Lover Jones (5:31)
  8. Kathaline * (2:03)
  9. De John's Delight * (3:07)
Droombolus schreef:

Die hoes heeft ie zelf bedacht. Humor om te lachen in variatie op hetzelfde thema als wat "Willie Brown" in de Crossroads film zegt: Ain't got no wheels, ain't got no pussy"..........

Achterop de hoes staat over het karretje: "I am proud to introduce my mother Wilma to you. Even though it's been a "couple years" since she actually pushed my baby carriage." Dan weet je ook weer wie die vrouw achter zijn karretje op de hoes is.

avatar van lennon
Maar dat doet de titel van het album al wel vermoeden

Inderdaad! Maar dat tekstje vond ik wel grappig erbij. Wat blijft dat trouwens een wereldnummer, die titelsong.

Ik heb overigens de Engelse LP uit 1977 en die heet A Real Mother

For Ya hebben ze er dus blijkbaar af gelaten voor UK? (ik zie dat dit ook voor Frankrijk en NL geldt, maar weer niet voor Spanje... Vaag)

avatar van De buurman
Één van de lelijkste hoezen ooit. Maar tegelijk één van de lekkerste funkplaten die ik ken.

De buurman schreef:

Er zijn wel tig betere funkplaten gemaakt dan deze durf ik te stellen. Al is de titel track inderdaad wel heel erg lekker funky.

avatar van Droombolus
De buurman schreef:
Één van de lelijkste hoezen ooit.

Maar natuurluk wel met ome Johnny in een soort voertuig, al is het een gestyleerde kinderwagen: "If ya got no wheels, you get no pussy"

avatar van bikkel2
A Real Mother For Ya als album viel mij wat tegen in herinnering. Maar het is lang geleden, dus zal niet gelijk een oordeel vellen.
De titeltrack en single vind ik dan wel weer één van de fijnste hitjes uit de 70's.

avatar van nlkink
Dezelfde ervaring met het album als bikkel2. Een vriend van me had het album destijds op muziekcassette en speelde het geregeld af op een draagbare spelert. Later ook regelmatig op een fatsoenlijke installatie gehoord. Het album begint meteen met die enorme kraker, want het blijft een echte killer track. Daarna verloor ik al snel de aandacht. Het nummer overschaduwt de rest van het album en het helpt ook niet echt dat funk en soul voor mij niet de meest boeiende muziekstijlen zijn.

avatar van frolunda
A Real Mother for Ya,één van de leukste nummers uit de top 100 van de Nationale hitparade in 1977,had mijn vader destijds voor me opgenomen van de radio en ik heb er jarenlang plezier van gehad.
En terwijl ik veel songs in de loop der jaren nauwelijks nog interessant vond is deze kraker van Johnny Guitar Watson me geen moment gaan vervelen.
Het is dan ook het absolute prijsnummer van het gelijknamige album van de Blues/funk gitarist uit Houston,Texas maar na een,best flink aantal draaibeurten (en dat heeft het album echt nodig) komt er toch wel wat meer moois bovendrijven.
Zo ligt het tweede nummer Nothing Left to Be Desired een beetje in het verlengde van de titelsong en is ook zeker de moeite waard.Daarna is niet alles even goed maar wel altijd lekker,zeker als Johnny zijn heerlijk funky gitaarspel inzet.Tarzan en Lover Jones zijn dan hier de favorieten.
Maar dan natuurlijke wel na het sublieme A Real Mother for Ya en dan met name bij tijdsmeting 3.31 als die zes geweldige gitaaraanslagen volgen.
Goede plaat.

avatar van jorro
Best wel aardige nummers op dit album. Alleen de zang is matig. Net niet vals maar het hangt er wel tegen aan. Jammer, want met een echt goede zanger zou het album veel beter uit de verf zijn gekomen.
meestal ben ik niet zo van de funk, dit swingt wel!
3,5* voor deze nr. 42 in de jaarlijst 1977 van Oor.

lennon schreef:

Er zijn wel tig betere funkplaten gemaakt dan deze durf ik te stellen.

Daar kan ik mij niet in vinden.

Er zijn nog betere funk platen gemaakt, maar deze mag er zeker ook wezen.