Brian Eno - Ambient 1 (1978)

Alternatieve titel: Music for Airports

Electronic / Neoklassiek
Label: EG

1. 1/1 (17:20)
  2. 2/1 (8:55)
  3. 1/2 (12:06)
  4. 2/2 (10:12)
avatar van Ataloona
Hoewel ik veel muziek van Eno ken, producties van hem, collaboraties met oa. David Byrne, maar zeker ook solo werk, heb ik deze nog nooit beluisterd. Je kunt wel zeggen dat ik het genegeerd heb, vooral omdat het ook nog eens op mijn Ipod staat. Zijn eerste 2 albums waren nog echte glamrock albums, maar later ging het een toen nog ''vreemde'' kant op, iets wat we later ambient zouden noemen.

Na zijn eerste 2 solo albums en zijn grote en opvallende rol bij Roxy Music sloeg hij een nieuwe weg in. Een weg die heel rustig en intiem was. Heel dromerig vol met soundscapes en uitgesponnen sfeer muziek. Perfect als achtergrond of als slaapmuziek, maar ook om intens van te genieten. En dat is eigenlijk ook wel het geval met dit album. De benoemde uitvinder van de ambient zorgt op zijn eerste eigengenoemde Ambient 1 voor een mystieke, maar o zo zwijmelende muziek. Dromerig en confronterend, en enorm fundamenteel voor de muziek.
Het was nieuw in die tijd, experimenteel. Tijdgenoten als Tangerine Dream deden het was anders, zij waren ook wel ''minimaal'', maar voor met de nadruk op de electronics. Maar Eno doet het met een heel miniaal sfeertje. Een piano is sfeer bepalend en Eno is ongelovelijk.

Een meester kan ik hem noemen. Hij is een meester in producties, maar zelf kan hij er ook wat van. En wat is hij met belangrijke albums betrokken geweest zeg, zelfs bij 2 van mijn favoriete platen: Low van Bowie en Remain in Light van Talking Heads, maar ook als prominent genoemde muzikant in My Life in the Bush of Ghosts samen met David Byrne.
Een fantastische carriere dus.

Maar genoeg over de achtergrond en terug naar binnen, naar dit album.

Vier nummers, van een uitgesponnen lengte en in totaal 48:33 minuten. Zo lang kun je precies genieten in de nacht. In ieder geval met Eno die een dromerige sfeer neerzet met de opener.
Hij bespeelt rustig de piano en bouwt er een breekbare muur, of eigenlijk een wand omheen.
Van buiten lijkt het gewoon wat pianomuziek, maar als je eenmaal binnen de wand, en niet buiten de wand komt via de koptelefoon, dan begint het nadenken pas. Even stresvrij achterover leunen en gewoon eens genieten. Even vergeten aan het echte leven en even pure rust krijgen.
Alsof Eno het geschreven heeft voor mensen die lopen te stressen voor een bepaald Wis A PO

Die genialiteit zet hij door in het album. De engelen daarboven, het doet mij ook aan een kerk denken. Ik weet nog wel dat ik met kerst, op de basisschool altijd kerstviering had in de kerk. We moesten altijd van die versen oplezen, psalmen zingen, en een soort toneelstuk doen. En dan als je even pauze had, dat je naar de gigantische muren keek, naar de schilderijen, de glas-in-lood ramen en natuurlijk de schilderingen op het plafond. Ik was onder de indruk. Ik ben al tijden niet meer gelovig, maar als ik daar aan denk verlang ik eigenlijk wel weer terug naar die vredige tijden toen ik nergens aan hoefde te denken, zelfs ik heb dat, een 16 jarige. En dat zal ik altijd we blijven houden denk ik, gelukkig

Met 1/2 heb je een combinatie van de zang van 2 en de piano van 1, dat gevoel krijg ik en het zorgt voor een mooi geheel. Helaas zakt mijn interesse toch af. Bijna 50 minuten lang hele rustige muziek zonder climax, zonder kracht is ietwat lang, 35 minuten was perfect geweest.
Gelukkig brengt 2/2 wat meer, wat lagere en langere tonen zorgen voor een soort filmachtig beeld en door dit nummer raak ik toch niet verveeld door het album, maar steeds, in wat voor volgorde ik het album afspeel, altijd blijven de eerste 2 nummers het meest boeien, als ik de tracklist omdraai zouden die eerste nummers het meest boeien. Je kunt dat als negatief punt beschouwen, maar dat doe ik niet. Het weerspiegeld juist de genialiteit van Eno.

Hulde dus voor deze meester!