Stray Cats - Stray Cats (1981)

3,73

Label: Arista

1. Runaway Boys (3:02)
  2. Fishnet Stockings (2:26)
  3. Ubangi Stomp (3:13)
  4. Jeanie, Jeanie, Jeanie (2:20)
  5. Storm the Embassy (4:03)
  6. Rock This Town (3:26)
  7. Rumble in Brighton (3:14)
  8. Stray Cat Strut (3:16)
  9. Crawl Up and Die (3:13)
  10. Double Talkin Baby (3:05)
  11. My One Desire (2:58)
  12. Wild Saxophone (3:01)
29 BERICHTEN
avatar van lebowski
geplaatst: 15 april 2005, 17:02 uur [permalink]
Geweldige band van Brian Setzer die in tijden van doemdenken uit de speakers knalde met uptempo rock-'n-roll om vrolijk van te worden. Nadat ik ze een keer op Rockpalast live had gezien was ik definitief fan.

avatar van EmDee
geplaatst: 15 april 2005, 18:37 uur [permalink]
zaterdagnachts was het idd vaak genieten op WDR.

geplaatst: 16 mei 2005, 17:48 uur [permalink]
Rock á billy op z'n best.
Pure vorm van Rock'n roll.
Dit was de eerste band waar ik fan van was, een beetje jeugdsentiment dus. Toch vind ik ze nu nog steeds een topact. Pas geleden heb ik hun dvd "Rumble in Brixton"gekocht, ze rockten het hele dak er bijna af, (aanrader trouwens, hun comeback-tour op dvd).
Ongelofelijk dat ze na 25 jaar nog over zoveel energie beschikken, waar veel jonge bands nog een voorbeeld aan kunnen nemen.
Jammer trouwens dat de cd "Blast off"hiet niet op de cd lijst staat, wat ik de beste cd van de Stray-cats vindt.
Toch geef ik voor Stray-cats een 4.

avatar van lebowski
geplaatst: 16 mei 2005, 19:14 uur [permalink]
SoundWave schreef:

Dan voeg je hem toch toe Soundwave, zie FAQ.

jdb
geplaatst: 7 september 2006, 21:15 uur [permalink]
Geweldige Rockabilly!!
Zeer goede en kundige groep! Vooral Brain Setzer (ondergewaardeerde muziekant/gitarist) is geniaal!!!!
Slim Jim Phantom staande achter zijn drum, wat een spektakel! En niet te missen, de contrabas van Lee Rocker!!!

geplaatst: 12 september 2006, 00:09 uur [permalink]
weeeeeeelllll my sweet baby wears fishnet stockinggs (8)

ik hou echt van deze muziek vind de psychobilly variant ook leuk maar wat mij betreft is dit het beste

en ik ben nog geen band tegen gekomen die ik beter vind dan deze stray cats

vind de zang ook heel goed van deze band, ze zetten het sfeertje perfect neer 😄 goed gedaan stray cats! 😛

avatar van Jan Wessels
geplaatst: 17 september 2006, 13:50 uur [permalink]
Eind jaren 70 kwam Robert Gordon (& Link Wray) met een rockabilly revivalplaat (o.a. (My girl is) Red hot!). En uit Engeland kwamen daarna de Stray Cats. Drie jongens met leren jasjes, kuiven, staande bas, staande drum en een gitaar. Gewéldig! Inderdaad heel wat anders dan al die synthi-pop en wave muziek. Dit blijft een sterk album. 3,5

geplaatst: 11 november 2006, 00:04 uur [permalink]
De Stray Cats kwamen officieel niet uit Engeland, maar uit New York. Omdat hun act daar niet zo aansloeg zijn ze daarna naar Londen gegaan waar op dat moment Rock á billy weer hip was en zodoende is het succes van deze band ook overgeslagen naar het vaste land van Europa, ...gelukkig.
Jammer dat Jan Wessels hier nog even een link probeert te leggen naar wave muziek, want van die muziek stijl ben ik namelijk ook een groot liefhebber, en ik vind dan ook dat dit gewoon allemaal samen kan gaan.
Het is eigenlijk ook appels met peren vergelijken, allebei o.k. maar gewoon niet met elkaar te vergelijken.

avatar van Jan Wessels
geplaatst: 11 november 2006, 14:25 uur [permalink]
SoundWave schreef:
De Stray Cats kwamen officieel niet uit Engeland, maar uit New York.

Zo leer je weer eens wat.
Mijn opmerking dat dit weer eens wat anders was dan synth-pop en wave muziek is trouwens niet negatief bedoeld hoor. Ik ben juist zelf ook een groot liefhebber van die muziek. Maar ik vond het toen wel verfrissend dat deze band met alleen gitaar, staande bas en drumkit rockabilly en rock&roll nummers maakte. Toevallig houd ik daar ook wel weer van 😉
Ik ben het dus helemaal met SoundWave eens: dit kan prima naast elkaar. Zo staat het ook bij mij in de cd-kast namelijk.

avatar van 200384

geplaatst: 11 januari 2007, 22:23 uur [permalink]
Prachtig emotioneel album van the stray cats.

Joy
geplaatst: 12 januari 2007, 09:48 uur [permalink]
op het singeltje, stray cat strut stata op kant b:

drink that bottle down

later heeft setzer dat nummer ietwat zoetjes maar met spetterend gitaarwerk ten gehore gebracht met big band, maar het orgineel klinkt mij toch het beste

supervette blues waarvan ik bij de 1e noten dacht, de platenspeler staat op 33 ipv 45, helemaal toen de zang ten gehore kwam

doet niet onder voor een nummertje van hendrix 🙂

avatar van rudiger

geplaatst: 1 juli 2007, 18:51 uur [permalink]
ik ken alleen de bekende nummers zoals ; runaway boys , rock this town en stray cat strut
dus moet dit wel hun beste album zijn.

EVANSHEWSON
geplaatst: 1 juli 2007, 20:12 uur [permalink]
Deze hadden we in het jeugdhuis en draaiden we vaak. Kompleet sterk plaatje, dit.
4 sterren ****

avatar van LeRoi
geplaatst: 30 december 2007, 14:11 uur [permalink]
.....zo'n band waarvan de naam als brugsmurf op de kersverse schooltas was gekliederd.......pure nostalgie dus....

avatar van orbit
geplaatst: 16 maart 2008, 03:24 uur [permalink]
Runaway Boys is pure magie! Verder ook een zeer fijne plaat dit, heeft de ogen en oren geopend voor de rockabilly/psychobilly!

geplaatst: 16 maart 2008, 19:48 uur [permalink]
Berichten verplaatst naar Stray Cats

avatar van vin13
geplaatst: 16 maart 2008, 22:17 uur [permalink]
Nostaligie, basisschool maar wel zo goed dat ik jaren later naar Brian Setzer ben geweest, geweldige stijl van gitaarspel en goede melodieuze nummers.
Voor de reuniegangers, veel plezier met de cats.

avatar van fabrice
geplaatst: 28 oktober 2008, 02:55 uur [permalink]
Dit jaar nog live aan het werk gezien in Keulen - hun afscheidstournee!
Geweldig optreden, Rumble in Koln...
Jammer dat dit geweldige album (inspiratie ook voor veel bands) maar op 41 stemmen kan rekenen ... 🙁

stuart
geplaatst: 28 oktober 2008, 08:49 uur [permalink]
Interessant...ik ken ook alleen de singles, maar moet het album maar even ergens zien te scoren.

geplaatst: 28 oktober 2008, 21:51 uur [permalink]
Ja, dit is toch wel heel erg lekkere muziek hoor. Een rockabilly trio die neerplofte begin jaren 80 , was toch wel iets apart.
Het moet met die catchy sound te maken hebben gehad. Geen slap gedoe, maar wel met een heerlijke ''swing'' iets pittigs neerzetten.
Daarbij lijkt het wel van een tijdloze aard. Runaway Boys , Stratcat Strut, Rock This Town , de tamelijk grote hits, doen mij nog altijd glimlachen en ook het andere spul in al zijn puurheid en wars van het tijdsbeeld spetteren prima.
Brian Setzer bleek ook na The Stray Cats een man met een Rock ' n Roll missie en zelfs met een eigen orkestje weet de man op gepaste tijden nog immer te overtuigen.

Joy
geplaatst: 29 oktober 2008, 13:06 uur [permalink]
die big band waar setzer de afgelopen jaren mee heeft gespeeld noem ik geen orkestje 😉

tijdsloos wel ja, en niet eens echt rock'n roll of rockabilly, beetje dertussen in geloof ik

geplaatst: 14 december 2008, 20:25 uur [permalink]
Herontdekt via Brian Setzer met zijn orkest.
Dit album blijft een klassieker.
Hier staan ook de meest bekendste nummers op.

avatar van fabrice
geplaatst: 29 juli 2009, 21:16 uur [permalink]
Een van mijn eerste elpee's, ik was toen 8 .... zoveel jaar later nog steeds kunnen genieten van Brian Setzer in de HMH in A'dam!

Stray Cats top!

avatar van danique
geplaatst: 13 december 2009, 14:02 uur [permalink]
Geweldig album, was bijna tegen het hysterisch blije aan toen ik de elpee tegenkwam bij een rommelmarkt en ik er 75 cent voor hoefde te betalen... je snapt niet waarom mensen zoiets moois wegdoen!

geplaatst: 17 november 2010, 21:33 uur [permalink]
Gave nummers op dit album. Leuk om eens een album van dit genre te beluisteren. Krijg ik een goed humeur van. Ga binenkort maar eens meer van Brian Setzer beluisteren.

avatar van Paalhaas
geplaatst: 25 november 2010, 21:27 uur [permalink]
Ja, zó maak je dus een retroplaatje! 🙇

avatar van spinout
geplaatst: 15 augustus 2013, 17:42 uur [permalink]
Ik heb dit album in 1981 gekocht. Ik weet nog dat één zus Setzer zo knap vond, maar mijn andere zus kon dat maar niet begrijpen. Leuke plaat, al werd de beste rockabilly in de jaren 50 gemaakt.

Nieuwstad
geplaatst: 25 september 2013, 15:10 uur [permalink]
Wat is Stray Cat Strut een waanzinnig nummer zeg 🙇

buizen
geplaatst: 8 juni 2014, 23:55 uur [permalink]
I don't bother chasing mice around
I slink down the alley looking for a fight
Howling to the moonlight on a hot summer night
Singin' the blues while the lady cats cry,
"Wild stray cat, you're a real gone guy."

I wish I could be as carefree and wild,
but I got cat class and I got cat style.

Stray Cats - Stray Cat Strut (Live At Montreux 1981) - YouTube