Sigur Rós - Inni (2011)

1. Svefn-g-englar (10:12)
  2. Glósóli (6:52)
  3. Ný Batterí (8:38)
  4. Fljótavík (3:38)
  5. Við Spilum Endalaust (3:58)
  6. Hoppípolla (4:13)
  7. Með Blóðnasir (2:22)
  8. Inní Mér Syngur Vitleysingur (4:08)
  9. E-Bow (9:09)
  10. Sæglópur (7:40)
  11. Festival (7:35)
  12. Hafsól (8:28)
  13. All Alright (5:41)
  14. Popplagið (15:23)
  15. Lúppulagið (5:59)
avatar van perrospicados
Gisteren in mooie Blu Ray versie gekocht maar het verschil tussen BD en DVD is marginaal. Voor de rest moet ik 'm vooral opzetten als mijn huisgenoten afwezig zijn (met name mijn vrouw en dochter zijn een irritante combinatie als ze Jonsi na gaan doen, althans dat denken ze )

Jav-
Wauw, een prachtige live CD van Sigur Ros. Svefn-G-Englar is gewoon zo mooi uitgevoerd, daar schieten woorden absoluut te kort. Die pingetjes zijn zowaar nog mooier dan op het album. 4,5 sterren.

avatar van Guinness1980
chevy93 schreef:
De slimme fans hadden hopelijk al wel bedacht dat dit nummer waarschijnlijk gewoon op het nieuwe album zal komen.

Dus niet

avatar van Broem
Ik heb volgens mij een soort van haat-liefde verhouding met deze band. Soms haak ik na 1 nummer af en denk ik dat het echt de laatste keer is geweest dat ik nog iets luister van Sigur Ros. Als er dan weer iets nieuw uitkomt dan moet ik deze luisteren. Hetzelfde heb ik THE Mars Volta. Ook zo'n band die ik moeilijk kan 'bevatten'. Zal wel een kronkel zijn. Deze Inni is echter goed te verteren. Enkele mooie uitvoeringen en overall prachtig geproduceerd. Toch maar het voordeel van de twijfel voor deze IJslanders. Ik blijf m regelmatig draaien. Maar toch...Ik heb moeite om echt een uitgesproken mening te hebben. Waar ligt dat toch aan? Iemand een idee?

avatar van Eveningguard
Sigut Ros is mede door de overstaanbare teksten een pure sfeerschepping. Daarvoor moet je in de stemming zijn denk ik in jou geval. The Mars Volta ken ik niet.

Opnieuw mooi album van Sigur Ros.
Tip: luister eens het album van de eveneens IJslandse formatie Vigri: Pink Boats. Geweldig!

Hunter
Ik heb () nog niet op CD maar kocht deze Inni met nog 2 andere CD's erin als ''pers-promo'' voor 12 euro.

Vooral Popplagið live op mijn speakers is het beste wat er is.

Stijn_Slayer
'Popplagið' heeft eigenlijk alles, maar ik vind die uithalen aan 't eind wat te lang doorgaan. Misschien dat af en toe een andere zanglijn al geholpen had.

Heb nu ook de 2cd/dvd versie. Eén cd per keer draaien vind ik een stuk fijner. Ik twijfel over verhoging naar 4,5*. Als ik ze beiden achter elkaar draai, kom ik vanwege de lengte toch op 4*. 4,25* zou ideaal zijn.

avatar van Eveningguard
Razend knap juist. Iedere keer denk je dat het nummer uit gaat barsten, maar ze blijven het uitstellen. Ik vind het een fenomenale opbouw. Zo is de climax nog intenser.

avatar van kobe bryant fan
Ben ik het volledig mee eens!

Stijn_Slayer
Ik heb meer zoiets van 'ik weet wel dat je dit nog twintig keer gaat roepen'. Als er wat variatie in zit (bijv. in melodie, dynamiek en tekst) kun je beter spanning opbouwen.

avatar van Rinus
Dit album gekocht, omdat ik toch wel erg benieuwd was naar de muziek, een live album gekocht omdat je dan een mooie dwarsdoorsnede krijgt van het euvre (en voor een tientje kun je niet tobben voor een dubbelaar plus DVD) en nu dus verscheidene malen gedraaid.

Dit is nou typisch zo'n band, waarvan ik dus 1 album voldoende vind. De uitvoering van de muziek is okido, .Maar alle nummers zijn een beetje op dezelfde manier opgebouwd. En soms is de zang iets te repetattief, het valt te vaak in een herhaling. Dat het in Ijslands gezongen wordt, en dus totaal onverstaanbaar is, maakt voor mij niet uit. Maar je moet wel houdenn van de stem van de zanger. Die is hoog, haast een falset stem. En soms ook niet helemaal toonvast. Het beste nummer vind ik toch wel e-bow, dat zit gewoon qua melodie en opbouw het beste in elkaar.

Muziek is duidelijk post-rock, maar ik hoor ook andere invloeden. De opname is door de bank goed, alhoewel er momenten zijn, waarvan ik denk, dat de opname dicht tegen vervoming aanzit.

De DVD van deze set heb ik 1 keer gekeken. Vond ik geen kijkgenot. Voor mij haast op het irritante af, zoals het in beeld gebracht wordt. Onduidelijke, wazige beelden en ook nog eens een keer voor 95% in zwart/wit. Misschien kunstzinning om het zo te doen, maar niet aan mij besteedt. Het viel mij trouwens ook gelijk op, in de tussenstukjes, hoe gebrekkig engels de heren spreken. Ben ik niet gewend van Ijslanders. Engels is daar echt een tweede taal.

avatar van Eveningguard
Kijk eens andere interviews met Georg, de bassist. Hij spreekt bovengemiddeld engels.

Rinus schreef:

De opname echt tegen vervorming aanzit! De produktie en daarmee audiofiele kwaliteit van dit album is subliem. Perfecte opname. Dat Sigur Ros soms overstuurt heeft te maken met hun muziekstijl. Je hoort het ook op hun studioalbums.

avatar van Screenager
Voor 5€ meegegraaid bij de FRS vandaag. 2cd's en 1 dvd, schandalig eigenlijk, maar man, wat een deal!

avatar van Don Cappuccino
Zeker bij die leuke uitverkoop?

5 euro, dat is echt niks voor Inni!

Hunter
Screenager schreef:

Schandalig lekkere koop dan inderdaad
Vind de grijze hoes zo mooi!

avatar van Broem
Wat is de live uitvoering van Popplagio toch waanzinnig mooi. Alleen dat nummer maakt dit live album al dik de moeite waard. Adembenemend uitgevoerd.

avatar van Fathead
Wow, Ny Batteri is echt ongelooflijk goed op deze plaat. Poeh...

Gisteren voor het eerst de film gezien, hij draaide in de Melkweg. En juist daar was het pijnlijk om te merken dat Sigur Ros me veel minder is gaan doen de laatste jaren, want de Melkweg was eigenlijk de plek waar ik ze ontdekte, 13 jaar geleden. Het concert dat ik toen zag herinner ik me nog als de dag van gisteren, maar zo'n indruk maakt Inni helaas niet op me. Nu ben ik sowieso al niet echt een liefhebber van live-albums, maar toch wel jammer dat de klik zo is verdwenen.

avatar van chevy93
Ik snap gewoon niet dat je ( ) in je top 10 hebt staan (en dus nog altijd fenomenaal vindt) terwijl je steeds loopt te miepen dat de klik weg is en dat het je niets meer doet.

Die Sigur Rós van 'de twee meesterwerken' is echt niet significant anders geworden op de overige albums, hoor. En al helemaal niet op dit album.

Stijn_Slayer
Miepen? Herman beschrijft gewoon zijn luisterervaring. Ik heb het hem ook wel eens vaker zien zeggen, maar dat vind ik geen miepen.

Af en toe een album een tijdje wegleggen kan geen kwaad. Als een plaat zo'n lange tijd in je top 10 heeft gestaan, gooi je 'm er toch niet ineens uit als je eventjes iets anders wilt? Dat kan altijd nog als de klik niet terugkomt. In de tussentijd hoef je dan je 'actuele' mening toch niet te verbloemen?

avatar van Deren Bliksem
Hij miept toch niet?

Heb je trouwens alleen de film gezien Herman, of heb je het album ook? Ik zelf vond namelijk het album op de één of andere manier mooier dan de film. Daar stoorde ik me op een gegeven moment meer aan de beelden, dan dat ik genoot van de muziek.

avatar van chevy93
Dan noem je het geen miepen (maar ik kreeg wel 't gevoel "jaja, nu weten we het wel", vandaar miepen ). Ik kan er gewoon niet bij dat iemand die verzot is op ( ) zo makkelijk de albums daarna wegwuift terwijl de stijl nagenoeg hetzelfde gebleven is.

Ik kan snappen dat je er niet meer zo van houdt als vroeger, maar waarom is ( ) (en AB) dan nog wel helemaal geweldig? Dat vraag ik me dan af. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, Takk... staat bv. op een 4,0* en die uit 2008 op een 3,5*, maar dat gevoel krijg ik niet.

Zo is dit live-album een samenvatting van hun oeuvre (voor een groot deel gericht op hun latere albums) en van daaruit hebben ze de beste nummers genomen (en Sigur Rós is zo'n band waar men het er wel over eens is wat precies de beste zijn van een album).
Het is nou ook weer niet zo dat de live-optredens veel afwijken van de studioversies. Integendeel.

avatar van popstranger
Recent deze aangeschaft en wordt direct terug gekatapulteerd (klinkt pijnlijker dan het is) naar het heerlijke live optreden dat ik van hen heb gezien ten tijde van deze tournee. Toch nog een speciale vermelding voor de zalige baslijn in festival. Krijg er elke keer koude rillingen van. Ook handig deze in de cd kast; nu kan ik eindelijk m'n Sigur Ros albums lokaliseren want de andere albums zie je amper staan.

avatar van jorro
Soms is muziek te geraffineerd om live helemaal tot zijn recht te kunnen (laten) komen. Dit is in mijn belevenis een beetje het geval bij Sigur Ros, Daarom geen 4,5 maar 'slechts' 4 sterren. De echte SR sfeer is er wel degelijk de puntjes op de i hoor ik alleen op de studioalbums.

jorro schreef:

Ik kom tot dezelfde conclusie. Het blijft in het algemeen net wat achter bij het studiomateriaal. Ik geef het waardering 4, dus goed maar niet excellent.
De DVD kan ik niet erg waarderen. Wellicht wilden ze iets visueel innovatiefs produceren en dat is dan wel gelukt maar als kijker irriteren de beelden me vrij snel en had ik moeite om het helemaal te bekijken.
Na het inschuiven in de DVD speler schakelde de DVD de TV uit na enkele seconden. Heel apart, je moet het concert kennelijk meteen opstarten om dat te voorkomen. Zoiets raars heb ik nog niet eerder meegemaakt, maar goed het houdt je wel scherp.