Rod Stewart - Foot Loose & Fancy Free (1977)

Label: Riva

1. Hot Legs (5:06)
  2. You're Insane (4:37)
  3. You're in My Heart (4:42)
  4. Born Loose (5:51)
  5. You Keep Me Hangin' On (8:21)
  6. (If Loving You Is Wrong) I Don't Want to Be Right (4:12)
  7. You Really Got a Nerve (4:48)
  8. I Was Only Joking (5:55)
EVANSHEWSON
Puur jeugdsentiment. Wij vertoefden in een jeugdhuis - eigenlijk haast dagelijks - we speelden pingpong of kickerden, en deze elpee was één van de platen die vaak gedraaid werden en waar veel plezier op gemaakt werd !
Hot Legs, maar vooral de goede ballads zoals I Was Only Joking, You're in My Heart werden vaak gedraaid.
Volgens critici maakte Rod eerder al veel betere platen, en dat zal best, maar deze plaat was een deel van de soundtrack van onze jeugd; Rod was goed bij stem, klonk zéér ruig en was TOP;
Jammer, maar sinds een jaar of tien/vijftien vind ik aan 's mans carrière echt NIETS meer !
Dan liever terug naar deze periode !

beaster1256
heel juist evan , dit is mijn grote rod stewart favoriet , heb de plaat werkelijk grijs gedraaid , en vind hem nu nog altijd een klassieker en 1000 x beter dan wat hij nu uitbrengt ,

avatar van Rinus
Eigenlijk wel een erg goed album. De cover You keep me hanging on is een van de betere versies die ik ooit gehoord heb.

sterker nog: ik zet hem nog regelmatig op ... absoluut zijn sterkste album .. hoewel atlantic crossing ook goed is ...

beaster1256
prachtige plaat een halfje eraf voor het ietwat te vaak gehoorde hot legs wat me wat stoort tussen al deze fijne ballads

Pieter Paal
Rinus schreef:

Die van Vanilla Fudge is ook onwijs goed. Als ik het goed heb doet de drummer van die band Carmine Appice ook op dit album mee.

Empyrium
Sterk album van Rod, hierna ging het eigenlijk al bergafwaarts.

Dus als je de spotgoedkope geremasterde versies van zijn debuut tot deze in huis haalt heb je eigenlijk alles wat relevant is van de kraai.

Heb jarenlang (tot en met Out of Order) alles nieuw gekocht maar vroeg mij op een gegeven moment af waarom nog.....

bikkel
Geweldige Rod Steward plaat.
Sterke combi van stevige rocksongs en fraaie ingetogen stukken.
En de band achter hem is gewoonweg zijn beste ooit.
Carmine Appice,de drummer is een gigant, en volgens mij doen er ook wat ex leden van Cockney Rebel mee.
Hier is Steward nog echt een oprecht artiest en zijn de nummers hem op het lijf geschreven.
De ballads zijn niet zeikerig en rockers als Hot Legs, You're Insane en Born Loose, behoren tot zijn beste werk.
Fraai is ook You Keep Me Hangin' on.Dit oude soulnummer krijgt een enorme stoot energie in deze uitvoering.
Wat er daarna met Steward gebeurde is eigenlijk te betreuren.
De man zakte langzaam maar zeker af naar een bedenkelijk niveau.
Waar hij het beste in is, liet hij min of meer voor wat het was.

avatar van musician
En weer beduidend beter dan voorganger A night on the town.

Wel vind ik dat Rod even op gang moet komen, voor het echt prachtig wordt. Hot legs heb ik altijd behoorlijk irritant gevonden, You're in my heart maar een heel matige ballad.

Maar vanaf Born Loose tot en met I was only joking is het gewoon 5 sterren. Gemiddeld wordt het dan 4, maar je kunt spreken van een meer dan acceptabele cd

avatar van vanwijk
Oke, dit is zijn beste plaat, mooier dan GA! Het mooiste nummer is You got a Nerve.

Father McKenzie
EVANSHEWSON schreef:
Puur jeugdsentiment. Jammer dat hij tegenwoordig zo'n SULLIGE EN LULLIGE FLAUWE SLAPPE AFTREKSELS maakt van ooit zo'n goede platen als deze...
Dan liever terug naar deze periode !

Waarom nog eens hetzelfde neerpennen, ik deed dat in een vroeger leven blijkbaar al, en denk er nog steeds hetzelfde over, hoe erg het tegenwoordig ook met deze steeds overjaarsere oude hippie gesteld is....

Maar HIER was hij nog beregoed!

avatar van musician
Het is leuk, dat je zo'n evanshewson vrijelijk kan en mag citeren!

Per saldo heeft Rod Stewart zijn beste werk inderdaad in de jaren 70 geschreven.

Maar er zijn ook gedeelten uit de jaren 80 en zelfs uit de jaren 90 die eveneens heel aardig zijn.

Gisteren het nummer Weak van de cd When we where the new boys (1998) genomineerd voor de Top 2000, een geweldige rock song van Rod Stewart. Een cover overigens van Skunk anansie.

Ook zijn cover cd Still the same uit deze eeuw is nog prima te waarderen.

Nee, niet alles is even mooi meer na Foot loose and fancy free. Maar met een kleine handleiding kom je toch nog een heel eind.

avatar van iggy
Mijn eerste rod lp. Het eerste wat ik van hem hoorde was sailing. En dit was de eerste lp die ik van hem kocht. Prima plaat het enige negatieve van deze is dat ik hem te vaak gedraait heb.Dat is mijn probleem niet waar! Maar rod swing rod rockt en rod is vooral gevoellig. Vooral you keep me hangin on/if loving you is wrong hakte er flink in. Prachtig gezongen ach eigelijk is alles prima. In die tijd rod king ha.

Album gekocht voor 1 € ( Kringloop Belgie ) goede songs maar blijft dronkelaps muziek , sorry , rod stewart zijn zijn rauwe muziek kan mij absoluut niet bekoren , ieder zijn smaak --------- !!!!!!

avatar van musician
U bent hier net nieuw, van harte welkom!

Ik weet niet precies uw leeftijd, maar het zal oud genoeg zijn om de carriere van Rod Stewart te hebben meegemaakt, schat ik zo in (net als ik zelf, overigens).

Rod Stewart heeft de eerste paar jaren van zijn carriére inderdaad wat rauwere muziek gemaakt en had rond zijn lidmaatschap van de Faces een reputatie als drinkebroer en notoir stapper.

Maar Foot loose and fancy free?

Volgens mij was hij hier al zijn wilde haren meer dan kwijt, behalve dan nog op het gebied van het veroveren van vrouwen. Zijn muziek, ik vind het hier nog uitstekend overigens, heeft niets meer van doen met pakweg alles wat hij aan 'rauws' had gemaakt in de periode tot en met 1973.

Menig liefhebber van zijn vroege werk zal die kritiek dan ook doen losbarsten op dit album. Nogmaals, ik vind het een prima plaat, het heeft ijzersterke nummers. Maar ik heb het vermoeden dat na de opnames er geen lege wijnfles in de studio was te vinden.

avatar van Madjack71
Rod Stewart nog in de vorm als ware hij de solo vertegenwoordiger van The Rolling Stones, getuige ook de rockende Hot Legs. Maar ook een You're in my Heart heeft een hoog positief meezing gehalte over zich. De cover van You keep me Hangin' On is verrassend goed en heeft een sterk begin. Afsluiter I was only Joking is heel sfeervol en past prima zo in de jaren zeventig zomers gevoel. Afwisselende plaat op hoog niveau met idd. een band achter zich die er echt een meerwaarde aan meegeeft.

avatar van LucM
Een sterk en evenwichtig album met een afwisseling van stevige rockers en ingetogen ballads, zeker één van zijn beste albums. Prima ingezongen met zijn karakteristieke schuurpapieren stem en ook goed begeleid en geproduceerd. De covers zoals You Keep Me Hangin' On vallen hier ook best mee.

avatar van weide1
Niemand die (If Loving You Is Wrong) I Don't Want to Be Right noemt! Vind ik het beste nummer van dit verder ook voortreffelijke album.
Ik ben van 1965 en als jochie in de jaren 70 vond ik Rod Stewart erg stoer. Die ruige stem. Die clip van Hot Legs. Zwaar jeugdsentiment.

EVANSHEWSON schreef:

Had mijn tekst kunnen zijn. En "soundtrack van onze jeugd", mooi gezegd. En zo spijker op de kop.

Om dit album kan je moeilijk heen; ruige, onweerstaanbare rocksongs, latere concertklassiekers als You're in my heart en Hot Legs en twee prachtige covers, met vooral op het einde van (If loving you is wrong) I don't to be right magistrale uithalen, samen met In a broken dream mijn favoriete covers die niet staan op 1 van zijn eerste 4 albums uit de begin jaren 70

avatar van devel-hunt
Deze voor 1 euro op de kop getikt. Rod altijd wel een bijzondere artiest gevonden maar nooit echt gevolgd. Deze kende ik wel maar was vergeten hoe goed en aantrekkelijk deze plaat is. Het begint gelijk goed met het Stones achtige Hot Legs, een kwaliteit die de hele plaat stand weet te houden.
Rod Stewart, binnenkort zit hij in College tour.

Zonder twijfel mijn favoriete album van Rod Stewart uit de periode 1975 tot 2001.........mijn uit mijn dip plaat......staat trouwens nog een indrukwekkend interview/verslag van deze zanger in Rolling Stone..... deze man zit duidelijk niet in een reusachtig huis opgesloten en stilletjes te genieten van zijn pensioen....integendeel lees en verbaas je over zoveel passie/spirit

Fantastisch drumwerk trouwens van Carmine Appiche.........de man die live zowel perfect in dienst van kon spelen als ook helemaal los gaan op z'n eigen ding.

Bikkel schreef; de band achter hem is gewoonweg de beste ooit...verdomd ja.....komt zeker dicht in de buurt....een rockplaat met 'ballen' ....een album wat niet alleen vocaal overtuigt, maar ook muzikaal/qua ritmesectie enorm imponeert

avatar van bikkel2
"Zijn beste band ooit" schreef ik.

Staat als een huis en brengt ook wel het beste in Rod naar boven.
Blijft een heel raak album.

buizen
Stewart had altijd goede bands. Hier met Carmine Appice on drums, dan weet je het wel.
Appice ging ook live op tournee mee, steengoed.

avatar van iggy
buizen schreef:
Stewart had altijd goede bands.

Mwah, altijd vind ik wat overdreven. Rond deze periode zat het wel snor ja. Daarna werd het wat wisselvalliger.
Beck speelt 1 nummer (People Get Ready) op Rod zijn live plaat (live 1976-1998). Een verschil van dag en nacht ten opzichte van al de andere gitaristen die er op meespelen.
Jeff is ooit voor de Camouflage tour (1984) ingehuurd, maar helaas gaf hij er al de brui aan na een paar concerten.
Altijd jammer gevonden dat Stewart en Beck nadien nooit meer de handen inelkaar geslagen hebben voor een hele plaat, en dan Appice op drums ha. Maar dat is wishful thinking vrees ik.

buizen
iggy schreef:

Altijd jammer gevonden dat Stewart en Beck nadien nooit meer de handen inelkaar geslagen hebben voor een hele plaat, en dan Appice op drums ha. Maar dat is wishfull thinking vrees ik.

De latere Rod heb ik niet zo gevolgd, maar toen ten dage omringde ie zich met goede rockmuzikanten.
Zijn kapsel is ie wel altijd (min of meer) trouw gebleven.
Mijmer... tja, zo'n droomband was heel mooi geweest.

Ja een band met Carmine, Jeff, Ron en Rod zou grandioos zijn.......maar niet aannemelijk dat het ook ooit nog gaat gebeuren.........ook zonder die grote namen is dit album verbluffend mooi.......vooral 5 en 6 vindt ik echt compleet en meeslepend op zowel muzikaal als vocaal gebied.......... deze week nog eens 2 maal laten passeren en het blijft mij vol raken

staat dit album niet in de top 250 ? hier klopt iets niet

Marcello schreef; hier klopt iets niet.....dat klopt dan weer in flinke mate....dit album en het werk van Jeff Beck samen met Rod was een soort blauwdruk en tenminste een eye-opener voor bands als Gun and Roses, Bon Jovi en The Black Crowes.