The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)

Label: Bad Boy

1. Intro (3:24)
  2. Things Done Changed (3:57)
  3. Gimme the Loot (5:04)
  4. Machine Gun Funk (4:16)
  5. Warning (3:40)
  6. Ready to Die (4:24)
  7. One More Chance (4:43)
  8. #! *@ Me (Interlude) (1:31)
  9. The What (3:57)

met Method Man

10. Juicy (5:03)
  11. Everyday Struggle (5:19)
  12. Me & My Bitch (4:00)
  13. Big Poppa (4:13)
  14. Respect (5:22)
  15. Friend of Mine (3:28)
  16. Unbelievable (3:43)
  17. Suicidal Thoughts (2:54)
  18. Who Shot Ya? * (5:19)
  19. Just Playing (Dreams) * (2:43)
totale tijdsduur: 1:08:58 (1:17:00)
avatar van Jordy
Eén van m'n favoriete hiphop albums. Laat je niet misleiden door die vervelende Puff Daddy meuk van later, dit album is tekstueel geniaal, Biggie heeft een heerlijke flow, en heerlijk geproduceerd (vooral door Easy Mo Bee).

Vol "hiphop quotables" als

My momma got cancer in the chest... don't ask me why I'm motherfucking stressed!

Birthday was the worst days... now we sip champagne when we're thirstaaaay

You're talkin to the robbery expert... stepping to your wake with your blood on my shirt

Diesel
Big Poppa is een van mijn favoriete hip-hop nummers en Juicy heeft gewoon briljante lyrics, maar als geheel vond ik dit album niet echt denderend. Nummers als Me and My Bitch, Respect en Machine Gun Funk vond ik zelfs ronduit slecht.

avatar van Kos
Kos
De laatste tijd weer regelmatig beluisterd en ik zie er achteraf toch niet de klassieker in die anderen er in zien. Natuurlijk is het een goed album, maar toch te conventioneel. Het stijgt qua lyrics, beats en samples te weinig uit boven andere artiesten.

avatar van Jordy
Sorry Biggie, je mag toch niet in m'n rijtje van m'n favoriete albums. Daarvoor kent het album (vooral in het midden) nét iets te veel "erg aardige" tracks. Qua lyrics en vooral hoe ze gebracht worden is het 68 minuten smullen, maar de beats zijn niet overal sterk genoeg om een 5 te rechtvaardigen.

The notorious BIG Ready to die **** 1/2

Klassieker, Biggie is één van m'n favo rappers, enkel al door z'n flow. Ready to die is het ultieme meesterwerk vol vette producties, goed teksten met volop Biggie z'n flow aanwezig. Cd start erg goed met het goede Things done changed en dan het erg grappige "gimme the loot". Biggie heeft het op ready to die vaak over banale "bitches,drugs and guns" dingen maar brengt het op een aanstekelijke wijze naar voor. Tekstueel vond ik suicidaal thoughts toch echt het sterkst .... één van de betere hiphop - songs.

Een citaat dat me opviel en direct bewijst hoe goed Biggie wel was :

"Umbilical cord's wrapped around my neck
I'm seein' my death and i ain't even took my first step."

Geniaal.

Music
Belachelijk mensen mogen Biggie alleen omdat hij dood is als hij had geleefd zouden nog wel mensen roepen Nas is beter !!! of Jay-z is beter!!

onzin dus..!!!

Geen zin om hier in discussie te treden maar je bericht toont weinig inzicht ... je staart je juist blind op z'n ietwat gehypte overlijden , meer dan degene die jij hier probeert te verwijten ... Nas kan dan miss beter zijn , Biggie had een erg goede flow en producties ... als je dat gaat ontkennen bevestig je m'n gedachtengang.

P.S : jay z is niets tegenover deze man ( ik baseer me hierbij wel op z'n latere albums zoals blueprint voume 2 en the black album , die reasonable doubt en the blueprint moet ik zo te zien maar eens rap gaan aanhoren ...)

avatar van Vinni
Luister niet naar die onzin van hierboven!

Dit is het beste album van BIG!
Rauw, vette beats en ongeromantiseerde hip-hop

My momma didn't gave me what I want, what the fuck
Now I've got my glock, making motherfuckaz duck!

Had er meer van verwacht. Niet helemaal mijn ding. Alleen Juicy vind ik eruit springen. Big Poppa is ook wel goed.

3 sterren.

Music
Dan heb je het mooi mis sn@ke ..
Biggie heeft nog nooit jay-z gebattled dus hoe weet je nou of BIG jay zou verslaan..

3.5 sterren.. staan wat juweeltjes op maar t album is gewoon niet constant genoeg.. irritante skit ook (je weet welke ik bedoel) biggie zn lyrics zijn wel erg onpoint

avatar van psychonaatje
Ik zat net wat andere hip-hop te luisteren (het nooit uitgebrachte Exclusive Audio Footage van Clipse) en ik werd weer eens bevestigd in mijn opvatting over de meeste gangstarappers. Ze scheppen op dat ze de meest geweldadige dingen doen, blijven er onverschillig onder, maar verwachten wel allemaal dat ze naar de hemel gaan. Daarom vind ik Ready to Die zo'n goed album: Biggie rapt ook over die geweldadige dingen, maar blijft er niet altijd onverschillig onder, waardoor het album bij vlagen een zekere emotionele lading krijgt (Everyday Struggle). Zijn personage neemt volledige verantwoordelijkheid voor de daden die hij begaat, zijn hedonistische en opportunistische levenswijze en verwacht dan ook niet naar de hemel te gaan:

When I die, fuck it, I wanna go to hell
Cause I'm a piece of shit, it ain't hard to fuckin' tell
It don't make sense, goin' to heaven wit the goodie-goodies
Dressed in white, I like black Tims and black hoodies
God will probably have me on some real strict shit
No sleepin' all day, no gettin my dick licked
Hangin' with the goodie-goodies loungin' in paradise
Fuck that shit, I wanna tote guns and shoot dice
All my life I been considered as the worst
Lyin' to my mother, even stealin' out her purse
Crime after crime, from drugs to extortion
I know my mother wished she got a fuckin' abortion
She don't even love me like she did when I was younger
Suckin' on her chest just to stop my fuckin' hunger
I wonder if I died, would tears come to her eyes?
Forgive me for my disrespect, forgive me for my lies

(Suicidal Thoughts)

avatar van Gyzzz
Ik ben niet zo'n grote liefhebber van Biggie en dit album als vele anderen. Ik vind de beats op enkele uitzonderingen na te simpel op dit album. De lyrics zijn inderdaad goed, maar niet meer dan dat, en de flow opzich is in orde, maar bij Biggie hoor je toch veel te erg zijn dikheid in zijn stem.

avatar van Cath
zijn flow is hét.
soms wat saaie nummers.
maar my ghod, hoe die rapt, wat hij rapt.
geniaal. echt.

Jammer dat veel mensen zeggen, ´´Tupac is zoveel beter dan die vetzak´´, terwijl ze vaak hun niet echt verdiept hebben erin. Kennen misschien 2 nummertjes van hem..
Luister eerst maar dit album en dan heb je het recht om dat te zeggen.

@ Cath

Iedereen lijkt te vallen over de "saaie" producties. Ik vind dat juist wel lekker: des te beter komen Biggie's flow, stem en lines tot hun recht. Bij de Puff Daddy-producties van later, merk ik toch dat ik wat meer afgeleid wordt door de frutsels die om de nummers heenhangen. Wat mij betreft zijn die sombere producties juist goed voor hem. Bovendien zijn de beats wel gewoon enorm goed.

Schelpvandezee
Biggie's hoogtepunt van zijn carriere is zijn Flow
en naja inderdaad eigenlijk qua Mc is big beter dan 2pac
Maar tupac had meer dingen te melden..

Big had geen songs zoals Brenda's Gotta Baby
Of Keep Ya Head Up..
Hij had alleen Big Poppa, Big Booty Hoes(vrouwenhaat)
Ik denk dat veel mensen zeggen dat Tupac beter was
is dat hij meer liet zien van de ghettowijken enzo dan Big

avatar van MJ_DA_MAN
Goed album, maar tog vond ik life after death persoonlijker beter. Het is daarom ook zo zonde dat hij niet langer is blijven leven, hij was de toekomst

Snowman
Voor mij het best album ooit gemaakt. Iedere Hiphop van kan wel een quote van dit album op noemen.

avatar van MJ_DA_MAN
Maar nadat ik dit album en life after death heb geluisterd, ben ik gelijk van 2pac overgestapt naar biggie, de man heeft mij echt zeer verrast met zijn geweldige flow, beats en diepgaande teksten, biggie is naar mijn mening beter

Marcel²
Biggies flow is geweldig maar 2pac zijn teksten vind ik persoonlijk beter en gaan ergens over. Zelf heb ik dit album sinds kort en ik moet zeggen al ben ik een 2pac fan deze cd wel erg sterk is en in dit zelfde jaar kwam 2Pac met het album Thug Life maar die haalt het lang niet met Ready To Die. Denk dat het komt door de sterke producer
Easy Mo Bee die wel erg goed op dreef is.
Nog wat 1 klein min puntje P Diddy maar prikt daar maar door heen want ik denk dat dit wel een van de beste hip hop albums is

Ik snap het niet.
Biggie heeft maar 1 Album gemaakt in de Pac Tijd (toen Pac nog leefde) en word meteen gedisst in het nummer Hit 'Em Up dat hij een PAC STYLE TAKER is.
En waarom hebben ze zoveel ruzie, hij heeft maar 1 album in die tijd :S
Of zijn er stiekem meer ?

avatar van Reijersen
Relax schreef:
Of zijn er stiekem meer ?

Was er niet iets met Faith Evans, toen vriendin van Biggie, en 2Pac. Tenminste ik dacht dat die samen de lakens gedeeld hebben.

avatar van Cath
Reijersen schreef:

Ja ook maar dat was niet het belangrijkste. het begin van hun ruzie (die voornamelijk maar van 1 kant kwam) kwam doordat 2pac naar een studio ging om samen met Biggie en nog wat gasties van Junior M.A.F.I.A. dingen op te nemen. Biggie en Tupac waren in die tijd nog gewoon goeie vrienden. Maar onderaan het gebouw van de opnames werd 2pac beschoten door 2 onbekende mannen terwijl biggie en de rest boven waren. Na dit incident dacht 2pac dat Biggie ermee te maken had en toen heeft tie ook het liedje Hit 'Em Up geschreven. Biggie heeft nooit hierop gereageerd.

wat blijft warnings toch een vet nummer.

Dikke dikke bas

Marcel²
Dit is toch een sterk album. Had nog geen stem uitgebracht 4.5* Dit is toch wel zijn beste album

Relax
Nu ik wat beter geluisterd heb, ken ik opeens #7 weer... weer zo'n ultra relaxte nummer van Biggie, ik gooi er een halve bij op.

Cath schreef:
Biggie heeft nooit hierop gereageerd.

Kleine aanvulling: nooit expliciet. Er wordt door sommigen aangenomen dat Who Shot Ya? en Long Kiss Goodnight subliminal disses zijn richting 2Pac. 2Pac reageert ook op Who Shot Ya? in Hit 'Em Up (Who shot me, but your punks didn't finish/Now, you 'bout to feel the wrath of a menace/Nigga, I hit 'em up). Neem bijvoorbeeld de zin Slugs missed ya, I ain’t mad at cha (we ain’t mad at cha) uit Biggie's Long Kiss Goodnight. Is dit een verwijzing naar 2Pacs I Ain't Mad at Cha of niet? Lil' Cease van Junior M.A.F.I.A. heeft erkend dat Long Kiss Goodnight gericht was tegen 2Pac, Puff Daddy heeft het weer ontkend. Sommige boze tongen beweren zelfs dat Long Kiss Goodnight geschreven is over 2Pac na diens dood, wat de tekst extra wrang maakt (Time for you to die, as I kiss your ass goodnight). Maar waarschijnlijk komen we nooit meer achter of de teksten gericht zijn op 2Pac.

avatar van MJ_DA_MAN
Wereld-album. Na 10-tallen keren luisteren nog steeds een van mijn favoriete albums. Individueel zeer goede nummers, enkele wat minder. Juicy is natuurlijk een grote klassieker (briljante tekst ook). Ook de nummers Warning en Unbelievable zijn qua tekst zeer goed. Het album opent heerlijk met Things Done Changed (refrein gebruikt van een stukje Dr. Dre - Lil Ghetto Boy), de nummers die daarna volgen zijn stuk voor stuk meesterwerkjes. Ik vind alleen One More Chance, Me & My Bitch en Respect vind ik ietsje minder, maar nog redelijk sterke nummers. Everyday Struggle luister ik ook graag, maar mijn favoriet, tevens ook mijn favoriet Biggie nummer is Suicidal Thoughts. Die tekst heeft mij op een of andere manier echt gepakt. Maar Life After Death heeft nog steeds een stapje voor bij mij, simpel omdat ik door dat album fan van Biggie werd.

Relax
Trouwens, Notorious B.I.G wou zelfs een disstrack genaamd " Digg 'Em Up " maken tegen alle mensen die nog geloofde dat 2pac leefden.
Want toen werd 2pac helemaal in de spotlights gezet terwijl ie dood was en daar had Notorious genoeg van, best hard, dus daarom heeft hij het maar ook niet gemaakt.

Meteen maar met de deur in dit topic vallen. IS ER EEN BETER HIPHOPALBUM DAN DIT ALBUM.
Mijn antwoord is: Nee, deze man is geniaal, wat een meesterwerk. Dit is hip hop op een ander niveau.

Waarom is dit album The allerbeste shit?

- Zijn teksten zijn sterk, metaforisch orakel en zo nu en dan komt ie grappig uit de hoek en het realiteitsgehalte is hoog, soms denk oow ja heb ik ook meegemaakt of zo voel ik dat ook.
- Zijn Flow, tsjaa niemand kan ook maar tippen aan zijn flow. elke zin kom op een andere manier uit zijn bakkes.
- zijn stemgeluid, duidelijk, smooth maar vooral scherp!
- En variatie. Die man kan op alle denkbare manieren rappen. Luister eerst gimme the loot en daarna big poppa dat is smooth tegenover rauw/allround.

Het hele album zit ook goed in elkaar, het lijkt wel een reis door de straten van new york. Alsof je het als luisteraar zelf meemaakt.
Geen slechte nummers maar nummers die de diepste indruk achter laten zijn voor mij: Gimme the loot*die skills*, Everyday struggle, friend of mine*die flow* en natuurlijk JUicy als slagroom op de taart.

Natuurlijk geef ik het 5 sterren!