The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)

Label: Bad Boy

1. Intro (3:24)
  2. Things Done Changed (3:57)
  3. Gimme the Loot (5:04)
  4. Machine Gun Funk (4:16)
  5. Warning (3:40)
  6. Ready to Die (4:24)
  7. One More Chance (4:43)
  8. #! *@ Me (Interlude) (1:31)
  9. The What (3:57)

met Method Man

10. Juicy (5:03)
  11. Everyday Struggle (5:19)
  12. Me & My Bitch (4:00)
  13. Big Poppa (4:13)
  14. Respect (5:22)
  15. Friend of Mine (3:28)
  16. Unbelievable (3:43)
  17. Suicidal Thoughts (2:54)
  18. Who Shot Ya? * (5:19)
  19. Just Playing (Dreams) * (2:43)
totale tijdsduur: 1:08:58 (1:17:00)
avatar van Kill_illuminati
Als ik het goed begrijp dan kunnen we dit album opsplitsen in twee tijdsperiodes. In de eerste periode (ten tijden van Uptown rec.) schreef Biggie z’n teksten nog daadwerkelijk op papier. Dit zijn vooral de nummers met een snellere flow (Things Done Changed, Gimme The Loot en Machine Gun Funk etc.). De tracks met een langzame, laidback flow en korte zinnen die elkaar snel opvolgen zijn de ‘off the dome’ rapsongs zijn opgenomen in Badboy records. Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de eerste periode. Die flow vind ik bijna ongeëvenaard in die tijd.

avatar van Holla
Zwaar mee eens, tracks in die 2de periode vind ik persoonlijk ook minder dan die 1ste periode (Uitzonderingen nagelaten). Maar tracks als Gimme The Loot kostte me wat tijd om eraan te wennen. Dit kan aan mij liggen maar ik moest die tracks echt meerdere keren luisteren voordat ik hem echt vet begon te vinden, en uiteindelijk zelfs gruwelijk. Groeiertje bij mij dit album

Things Done Changed, Gimme The Loot, Everyday Struggle

avatar van Johnny Marr
Zo ziek dat Biggie alles op 'Gimme the Loot' zelf rapt!! Ik dacht dat er daar andere kerels op meededen ook. Wat een genie. Gimme the Loot = één van m'n favoriete hiphoptracks ooit. Een andere favoriet van me, Respect, heeft hier trouwens opvallend weinig stemmen.

avatar van Der Untergang
Ja, en terecht, verschrikkelijk nummer

avatar van Holla
Respect vind ik best okee opzich, Gimme the Loot is soms superirritant en andere momenten weer erg vet.

Gucci-Mane
Dit is een album wat Eastcoast weer terug was na de Westcoast Dominantie en overheersing.

Biggie liet zijn manschappen herreizen met dit super krachtige album. Zijn flows and skills waren super dope , zowel de beats waren yummi yummie.

Klassieker, want het verandert hip hop.

avatar van Bedorvenkebab
Gucci-Mane schreef:
zowel de beats waren yummi yummie.

avatar van Shelter
Gucci's geschiedenis lessen wat betreft de veranderingen in hiphop per album zijn nu al legendarisch op music meter!

Ben benieuwd welk album binnenkort wordt aangemerkt als game changing

avatar van Delars
Haha iedereen volgt Gucci, a true leader he is.

Gucci-Mane schreef:

Fout:
BIG was sept 94, Mobb Deep (apr 93), Black Moon (okt 93), Wu Tang (nov 93) , Nas (april 94) waren eerder!

avatar van party
Toch wat minder dan 2pac. Maar Biggie heeft een ijzer sterke flow. Teksten zijn ook soms beter dan die van 2pac. Alleen Biggie is af en toe niet te volgen waar ik dan snel het onderwerp van een nummer kwijt bent. Mischien moet ik hem maar nog een keer luisteren.toch is het nog wel een goed album.voor nu een 3'5

avatar van Der Untergang
Naamloos schreef:

Fout:

Commercieel gezien wel, die 4 albums deden het qua verkoopcijfers niet super, Ready to Die wel

(relatief) weinig stemmen voor zon hoge top 250 notering, echt 1 op 3 á 4 mensen die hierop gestemd hebben, hebben em ook in zijn of haar top 10 staan! Toch maar is goed luisteren dan.

Een van de Vetste Hip Hop albums allertijden!!!!!!!

R.I.P.

avatar van Johnny Marr
The What...
Hoe method man subtiel opkomt in dit nummer = ongezien goed.
Toch wel mijn favoriete nummer van het album.

avatar van Yestsida
Afgelopen weekend heb ik dit album herontdekt…... wat is dit toch een briljant meesterwerk!

Uiteraard komt dit vooral door de gastheer, Biggie. Deze man had toch echt alles… zo goed als perfecte storytelling, flow, rijmschema’s, delivery en stem. Hij liet alles ook zo moeiteloos klinken. Waar vele rappers duidelijk hard moeten werken om vele rijmwoorden op snel tempo uit hun mond te krijgen, leek het voor B.I.G. iets van niets.
Dit kan ook aan mij liggen, maar er zijn rappers waar je echt moet opletten wat ze zeggen. Bij The Notorious B.I.G. heb ik dat probleem totaal niet, hij rapt ontzettend duidelijk.

Biggie is uiteraard niet de enige dat eer moet krijgen voor deze klassieker, de producers leveren één voor één ook topwerk af.

Zowel de gangsta rap nummers als de commerciëlere nummers op dit album (One More Chance, Juicy en Big Poppa) zijn één voor één feilloos. Echt onmogelijk om een paar uitschieters op te noemen, elk nummer is van hetzelfde niveau.

Waar Diddy’'s vocale bijdrages toch geregeld als stoorzender gezien worden is dat op dit album totaal niet het geval naar mijn mening. Mede door hem is bijvoorbeeld Suicidal Thoughts pure briljantie.

Life After Death is ook echt een topalbum, maar daar klinkt het toch allemaal iets smoother, commerciëler en minder hongerig. Getuige mijn 4,5* dat ik ook voor dat album gegeven heb is dat voor mij niet zo’'n probleem, maar moest ik toch kiezen kies is voor het ruwere en hongerigere Ready to Die.

Er zijn niet veel albums dat ik ooit beluisterd heb dat zich kunnen meten aan dit juweeltje. Jammer genoeg vrees ik ook dat er in de toekomst niet veel meer gaan komen.

avatar van Oortrommel
Talk about classics. Dit is zo'n vet album, dat woorden tekort schieten. Niet alleen zette Biggie met deze plaat New York weer op de kaart in een periode die gedomineerd werd door de g-funk en gangsterrap uit het westen, ook leverde hij een blueprint voor velen die zouden volgen. Maffiathema's (Mobb Deep, Raekwon, Ghostface Killah), wordplay en punchlines en een unieke flow.

In tegenstelling tot Life After Death staan er op Ready to Die geen fillers, iedere track is het luisteren meer dan waard en de magnifieke producties sluiten met hun rauwheid en vibe perfect aan op de stijl en thema's van Biggie's raps. Een zeldzame 5 sterren is meer dan verdiend.

HZFR11
Dit is natuurlijk een classic. Zo'n beetje alle hedendaagse rappers hebben hier inspiratie uit gehaald. Biggie is constant, heeft de beste flow ooit, beste storytelling, tja, wat wil je nog meer. Er is ook eigenlijk geen minpuntje te vinden op dit album, behalve misschien de onnodige skits, die ik soms een beetje storend vind. Als je dan net in die Biggie vibe zit, hoor je er geschreeuw of sex tussendoor. Maarja, dat kan niet uitmaken voor zo'n album als dit. Natuurlijk geef ik de volle 5 sterren!

HZFR11
Method Man levert ook een classic verse op The What.

I spit on your grave, then I grab my Charles Dickens, bitch

Kan echt van dit albums genieten.

Wat een LP zeg, pure vergane glorie.

Van A tot Z een meesterwerk.

Helaas zullen de meeste 16-jarigen van vandaag opgroeien met Drake en Lil'Wayne, zich niet realiserend hoe hiphop ooit was. Triest, maar tegelijkertijd voel ik me bevoorrecht dit wel meegemaakt te mogen hebben.

avatar van Lukas
Onleesbaar bericht en reactie erop verwijderd.

avatar van dielinquent
Dat West-coast dominantie ding tot aan dit album snap ik echt niet. Tuurlijk Chronic en Doggystyle waren groots en vooral commercieel succesvoller misschien. Maar in de hiphop scene waren bv de albums van Nas, Wu-tang, Jeru en Tribe called quest toch niet echt minder te noemen?

avatar van bennerd
Het een sluit het ander toch niet uit?

avatar van Metgezel
Misschien wel het meest iconische album van het gehele genre. Ondanks dat teksten een overschat facet van rap zijn en meer een soort excuus voor snobisme zijn voor vele is het op RTD toch wel smullen geblazen. Gewoon écht fijne lyrics zonder de intelligente straatfilosoof uit te willen hangen. Eigenlijk wel ongeloofelijk wat deze plaat heeft weten te bereiken zonder in het rijtje van de best geproduceerde albums van de jaren 90 thuis te horen. Ik vind de producties namelijk niet erg opvallend of bijzonder. Ja, er zit lekker tempo in en het klinkt allemaal goed, maar deze beats hadden op het album van een b-artiest rapper niet zo'n status gekregen als dat ze nu hebben.

Opmerkelijk is dat voor mij persoonlijk de nummers die voor velen als hoogtepunten niet direct in mij opkomen als de toppers op deze plaat. Zo vind ik 'Respect', 'Ready to Die', 'Machine gun Funk', 'Warning', en 'One More Chance' de beste nummers om de plaat, in tegenstelling tot 'Juicy', 'Big Poppa', en 'Unbelievable', die wat mij betreft nét onder dat niveau zitten.

Al met al is dit album een echte, echte klassieker. Het is onvoorstelbaar veelzijdig en verveeld echt geen moment. Er zijn maar weinig albums die zo'n onberispelijke status hebben in het genre als deze.

“Intro” | NVT
“Respect” | 5/5
“Friend of Mine” | 3,5/5
“Unbelievable” | 4.5/5
“Suicidal Thoughts” | 5/5

Je kunt 'Who Shot Ya' (een 5/5) eventueel ook als RTD nummer interpreteren gezien het op de remasterd edition wordt uitgegeven sinds enkele jaren en op de b-kant van 'Big Poppa' stond.

avatar van royals
Dit is toch hetzelfde als Lil Wayne? Ze hebben beiden dezelfde vuile mond en verpakken dat op een andere poetische toon en beats. Alleen zijn de manier van rijmen en beats van Biggie van hoger niveau. Snap je?

avatar van Dead_Presidents
royals schreef:

Jij lijkt me de type gozer die hip hop te gewelddadig vind en daarom alleen naar instrumentals luistert

avatar van Dirruk
royals schreef:

Het is een beetje een smeerlap af en toe. Maar dit lijkt nergens op Lil Wayne wat mij betreft.

avatar van royals
Dirruk schreef:

Dat was ook eigenlijk wat ik zei. Het valt me altijd op hoe mensen alleen kijken of luisteren naar de muziekstijl of lyrics, maar nooit echt wat rappers zeggen. Als je hoort wat de meeste rappers zeggen dan zijn ze één pot nat, lyrics over drugs, b*tches, pimpen, geweld, beefing... Alleen de beats en lyrics zijn anders. Daar heb ik het over. Ik zou eerst luisteren wat ze zeggen en of ik daar eens mee ben dan de muziek. Want waarom zou ik luisteren naar iemand waar ik niets mee heb of het eens mee ben?