The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)

Label: Bad Boy

1. Intro (3:24)
  2. Things Done Changed (3:57)
  3. Gimme the Loot (5:04)
  4. Machine Gun Funk (4:16)
  5. Warning (3:40)
  6. Ready to Die (4:24)
  7. One More Chance (4:43)
  8. #! *@ Me (Interlude) (1:31)
  9. The What (3:57)

met Method Man

10. Juicy (5:03)
  11. Everyday Struggle (5:19)
  12. Me & My Bitch (4:00)
  13. Big Poppa (4:13)
  14. Respect (5:22)
  15. Friend of Mine (3:28)
  16. Unbelievable (3:43)
  17. Suicidal Thoughts (2:54)
  18. Who Shot Ya? * (5:19)
  19. Just Playing (Dreams) * (2:43)
totale tijdsduur: 1:08:58 (1:17:00)
avatar van MJ_DA_MAN
Als bij dit album de nummers 12 tm 19 (Excl. Suicidal Thoughts) waren weggelaten was dit het beste rap album ooit, vind ik dan.

avatar van T.O.
Hm, Who Shot Ya vind ik toch wel één van zijn beste tracks ever hoor

avatar van Cath
ik heb who shot ya en just playing niet:( En ik dacht nog wel dat ik een Biggoloog was.. Ik ben er nog lang niet met mijn 98 nummers zie ik nu:P

avatar van psychonaatje
Cath schreef:

Who Shot Ya staat ook op Born Again, maar dat in een kortere versie (scheelt volgens mij één verse). Just Playing is ook wel bekend als Dreams. Beide nummers staan op de Remaster Edition van Ready to Die, waar ook nog een DVD'tje bijzit.

psychonaatje schreef:

I Still Have A Long Way To Go..

eazyfan
man ik was verschoten toen ik zag dat ik nix bij deze had geschreven.dit is wat mijn betreft tog wel een van de beste debuutalbums ooit trax als Suicidal Thoughts,Just Playing (Dreams)(mijn favoriete op dit album),Gimme the Loot,The What,Juicy,Big Poppa,... .zijn echt zeer goed.de rest is ook prachtig.ik weet nog de eerste keer dat ik dit album hoorde net geleend aan de bib.en toen ik Bam,Bam op Gimme The Loot hoorde begon ik zowat te flippen.enja ik vind biggie toch wat beter dan 2 Pac alhoewel Pac tuurlijk niet slecht is.hij is geweldig maar biggie vind ik wat beter.

Dat stukje met Bam Bam is echt om van te 'flippen' idd.
Had ik ook zo ongeveer

Of luister gewoon naar de manier waarop ie Gimme the loot uitspreekt, refreintje dus eigelijk. Te Dope om hier niet even te melden !!

Marcel²
eazyfan schreef:

Ik ben het daar niet mee eens, nou is Ready To Die wel een erg sterk album natuurlijk, alleen vind ik qua teksten 2Pac sterker. Persoonlijke mening is dit, he jongens. 2Pac rapte over van alles, niet alleen over Bitches.

Marcel Jongeneel schreef:

2Pac rapte over van alles, niet alleen over Bitches.

Nou 2Pac raptte dus ook wel over the Bitches... en Big doet dat niet alleen maar. Dit album is qua tekst ook veel beter dan Pacs All Eyez On Me, om maar paar voorbeelden te geven Juicy, Warning, Unbelievable, Gimme The Loot. Groot verschil is ook east en west....

avatar van Cath
ja, hoezo rapte Biggie alleen over bitches?

The What is trouwens ook errug vet:)

psychonaatje schreef:

Kleine aanvulling: nooit expliciet. Er wordt door sommigen aangenomen dat Who Shot Ya? en Long Kiss Goodnight subliminal disses zijn richting 2Pac. 2Pac reageert ook op Who Shot Ya? in Hit 'Em Up (Who shot me, but your punks didn't finish/Now, you 'bout to feel the wrath of a menace/Nigga, I hit 'em up). Neem bijvoorbeeld de zin Slugs missed ya, I ain’t mad at cha (we ain’t mad at cha) uit Biggie's Long Kiss Goodnight. Is dit een verwijzing naar 2Pacs I Ain't Mad at Cha of niet? Lil' Cease van Junior M.A.F.I.A. heeft erkend dat Long Kiss Goodnight gericht was tegen 2Pac, Puff Daddy heeft het weer ontkend. Sommige boze tongen beweren zelfs dat Long Kiss Goodnight geschreven is over 2Pac na diens dood, wat de tekst extra wrang maakt (Time for you to die, as I kiss your ass goodnight). Maar waarschijnlijk komen we nooit meer achter of de teksten gericht zijn op 2Pac.

Precies, nooit expliciet. Oftewel hoe ik het zie, 2pac werd paranoia en probeerde de rest van de tijd Biggie volkomen naar beneden te halen en Biggie vond het alleen maar jammer van hun vriendschap en reageerde nergens op, niet in tijdschriften enz. Toen na een jaar gediss van 2pac, heeft hij 2pac misschien (dat weten we niet zeker) hem ergens vaagjes genoemd in 1 of andere track.

avatar van MJ_DA_MAN
Gimme The Loot: beste kale beat ooit én een van zijn beste beats ooit naar mijn mening. Zo'n apart meesterwerk. Ik zeg het nogmaals, als de nummers 12 tm 19 ( excl Suicidal Thoughts) niet op het album stonden, of van hetzelfde niveau waren als de vorige 11 (eik 10 zonder intro) was dit verruit het beste album allertijden. Ben ik echt van overtuigd maar weet niet of iedereen meegaat met deze stelling...

MJ_DA_MAN schreef:

Meegaan met deze stelling doet volgens mij geen enkele echte BiG Fan.

Waarom vind je 12 t/m 19 van mindere kwaliteit ?

Je hebt 2 playlists bestaande uit 4 nummers.
-Playlist 1 waarin 4 nummers 1 t/m 11 in staan: Machine Gun Funk, Ready to die, Warning en Things done changed
-Playlist 2 waarin 4 nummers 12t/m 19 in staan: Big Poppa, Respect, Friend of mine en Who shot Ya.

Je moet kiezen, welke playlist neem je mee naar onbewoond eiland ??
Mwah ik ga voor playlist 2 in merendeel van gevallen.

Qua nivo liggen alle nummers dicht bij elkaar, het ontloop elkaar niet veel. Vind ik. Dit is gewoon het beste album Allertijden inclusief nummerd 12 t/m 19 !!

Zijn er meer mensen die voor playlist 2 zouden kiezen vast wel!???

avatar van Conway Twitty
Oeh best moeilijk, ik zou op basis van Machine Gun Funk voor 1 kiezen maar Big Poppa is toch ook wel lekker.
Toch voor 1. Hoewel Juicy er ook in moet.

Eigenlijk is Unbelievable de enige track op het album die ik altijd skip, verder allemaal geweldige nummers, alleen staan who shot ya en just playing er bij mij niet op.

MJ_DA_MAN schreef:

Ja maar ook vooral de flow/delivery van biggie op die track is echt te vet. Die kotsgeluiden op het einde hadden ze er van mij wel af mogen laten:P

Vincent! schreef:

Ja zijn flow zeer zeker, niet normaal gewoon.
Maar ook die vele verschillende manier van rappen.. Je gaat bijna denken dat het verschillende mc's zijn. Had ik toen ik dit nummer voor 't eerst hoorde.

avatar van Cath
12 tot en met 19.. Me And My Bitch vind ik erg goed, Unbelievable, Suicidal Thoughts. En Respect ook wel, je moet alleen voorbij dat schreeuwwijf luisteren;D
Nee, ik vind Fuck Me zo ranzig, ik wil niet Biggie horen seksen.. Hij is een gezellige grote knuffelbeer!

birthdays were the worst days , now we zip champagne when we're thirsty .

geweldig

avatar van herbertwest
Beste nummers: Gimme the Loot en Just Playin

Dit album heeft in die tijd toen het uitkwam te weinig aand8 gehad, ik vind het een zeer goed album, miss wel beter als life after death. Maar ze verdienen allebei 4.5 sterren, zoals Mtv Zei: wat jay-z in 10 albums deed , deed biggie in 2 albums en daar ben ik het mee eens.

mocro schreef:
goed album maar niet beter dan die van 2pac all eyez on me

Dit album is in alle opzichten beter dan All Eyez On Me.

avatar van Conway Twitty
Zeker niet, is gewoon een kwestie van smaak. Agressieve vlotte en gepassioneerde raps tegenover langzame, flowende badboy-raps

Conway Twitty schreef:

ze hebben allebei agrresieve raps en langzame raps denk ik.hangt gewoon af van welke stijl je beter vind

eazyfan schreef:

was back n da day.

ja dat wel

Vincent! schreef:
Eigenlijk is Unbelievable de enige track op het album die ik altijd skip

Nou dat is dus een heel erg goed nummer. Luister maar es beter naar die tekst, want die is echt goed. Beat, ja daar moet je van houden.

avatar van Niek

De flow van Biggie is wel Dit album trouwens ook.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Op All Eyez On Me is 2Pac ook erg oppervlakkig (commercieel??). En Biggie rapt ook over het straatleven op Juicy, Everyday Struggle, Things Done Changed. En de titel van Me & My Bitch doet het niet vermoeden, maar dat is gewoon een liefdeslied, géén doorsnee Bitchestrack. Verder kun je je afvragen wat 'goede teksten' zijn... 2Pac rapt, behalve op All Eyez On Me dan, veel over gelijkheid, rascisme en andere 'zware onderwerpen'. Biggie is weer een stuk grappiger, met leuke woordspelingen, vergelijkingen enzo. Wat is beter?? Ik persoonlijk vind Biggie net wat beter, is gewoon op gevoel, niet te beargumenteren. Het waren gewoon twee grootmeesters!

IK HOU ERVAN!:D

ik vind de namen van de albums zeer opmerkelijk en zeer toepasselijk.. ik vind suicidal thoughts de beste outro ooit ik heb who shot ya en just playing (dreams) niet duss... een geweldig nummer :

(RING, RING)

(Hello? Aw shit, nigga. What the fuck time is it, man?
Oh god damn. Nigga do you know what time it is?
Aw shit, what the fuck's goin' on? You alright?
Aw, nigga what the fuck is wrong wit you?)

When I die, fuck it I wanna go to hell
Cause I'm a piece of shit, it ain't hard to fuckin' tell
It don't make sense, goin' to heaven wit the goodie-goodies
Dressed in white, I like black Tims and black hoodies
God will probably have me on some real strict shit
No sleepin' all day, no gettin my dick licked
Hangin' with the goodie-goodies loungin' in paradise
Fuck that shit, I wanna tote guns and shoot dice
All my life I been considered as the worst
Lyin' to my mother, even stealin' out her purse
Crime after crime, from drugs to extortion
I know my mother wished she got a fuckin' abortion
She don't even love me like she did when I was younger
Suckin' on her chest just to stop my fuckin' hunger
I wonder if I died, would tears come to her eyes?
Forgive me for my disrespect, forgive me for my lies
My babies' mothers 8 months, her little sister's 2
Who's to blame for both of them (naw nigga, not you)
I swear to God I want to just slit my wrists and end this bullshit
Throw the Magnum to my head, threaten to pull shit
And squeeze, until the bed's, completely red
I'm glad I'm dead, a worthless fuckin' buddah head
The stress is buildin' up, I can't,
I can't believe suicide's on my fuckin' mind
I want to leave, I swear to God I feel like death is fuckin' callin' me
But naw you wouldn't understand (nigga, talk to me please)
You see its kinda like the crack did to Pookie, in New Jack
Except when I cross over, there ain't no comin' back
Should I die on the train track, like Remo in Beatstreet
People at the funeral frontin' like they miss me
My baby momma kissed me but she glad I'm gone
She knew me and her sista had somethin' goin' on
I reach my peak, I can't speak,
call my nigga Chic, tell him that my will is weak.
I'm sick of niggas lyin', I'm sick of bitches hawkin',
matter of fact, I'm sick of talkin'.
(BANG)
(hey yo big...hey yo big)

En nadat ik het hoorde d8 ik... verrek... het rijmt ook nog...

0,5
ik trek dit zeer slecht....