Europe - Prisoners in Paradise (1991)

Zweden
Label: Epic

1. All Or Nothing (3:55)
  2. Halfway to Heaven (4:06)
  3. I'll Cry for You (5:22)
  4. Little Bit of Lovin' (4:48)
  5. Talk to Me (4:07)
  6. Seventh Sign (4:42)
  7. Prisoners in Paradise (5:37)
  8. Bad Blood (4:20)
  9. Homeland (4:51)
  10. Got Your Mind in the Gutter (5:00)
  11. 'Til My Heart Beats Down Your Door (3:48)
  12. Girl from Lebanon (4:22)
  13. Government Man * (3:37)
  14. A Long Time Comin' * (3:55)
avatar van vielip
Op het eerste gezicht wellicht vreemd. Echter ga je je wat dieper in het verhaal rondom Prisoners verdiepen dan zal blijken hoe e.e.a. zo heeft kunnen lopen. Ik citeer mezelf even (is wat makkelijker dan alles overnieuw te typen ):

Het is en blijft alleen zo verrekte jammer dat de platenmaatschappij destijds zo moeilijk deed en een compleet album afkeurde! Daarop stonden geweldige songs maar die vonden de heren platenbonzen niet radiovriendelijk genoeg. Tempest werd ook min of meer gedwongen om met buitenstaanders nummers te gaan schrijven.

Op dat afgekeurde album stonden dus nummers als Mr. Government man, Long time comin', Yesterdays news en Break free. En nog een aantal nummers die absoluut niet hadden misstaan op het album. Check youtube maar eens op Le Baron Boys. Ik blijf het doodzonde vinden dat het oorspronkelijke album nooit het daglicht heeft mogen zien. Niet dat ik beweer dat ze dan miljoenen platen meer hadden verkocht (daarvoor zaten wat depressieve mannekes in houthakkershemden de boel teveel in de weg ) maar dan hadden we wel een behoorlijk beter album gehad.

avatar van Edwynn
Yesterday's News verscheen nog wel op een verzamelaar ergens in die tijd.

Ik vind het op zich geen verkeerd album. Vooral het titelnummer is erg fraai. Tikje sentimenteel. Maar dat mag best op zijn tijd.

Die demos klinken inderdaad niet onaardig!
Ik had ze nog nooit beluisterd.

Waarom brengen ze dit niet alsnog uit vraag ik me dan af?

avatar van vielip
Kwestie van rechten (dus geld). Schijnt dat ze al jaren met Sony/Epic in een juridische strijd verwikkeld zijn om de rechten over hun oude nummers in handen te krijgen. Wat betreft die demo's van nummers uit het Prisoners tijdperk; op de verzamelaar Rock the night staan een aantal van deze nummers in perfecte kwaliteit. Aangezien die door Sony/Epic is uitgebracht, toen ze in 2004 weer begonnen, zijn een aantal van die nummers dus alsnog op fatsoenlijke wijze aan hun release gekomen. Sowieso de beste verzamelaar van de band in mijn ogen. Van het oude werk welteverstaan.

Edwynn schreef:
Yesterday's News verscheen nog wel op een verzamelaar ergens in die tijd.

Klopt. Dat nummer verscheen als eerste van de afgevallen nummers. Eerst als b-side van de Prisoners in paradise single al. En daarna inderdaad op de verzamelaar 1982 - 1992. Break free kwam daarna als b-side van de single I'll cry or you. Ik weet nog dat het in die tijd een soort van 'missie' was onder Europe fans (waartoe een maat en ik behoorden) om aan die nummers te komen. In die tijd geen internet, downloads, streaming sites en youtube. Nee, alles moest fysiek worden gekocht en verzameld. En meer dan eens voor niet de minste bedragen. Zeker omdat die Japanners uiteraard weer een paar van die nummers als extra's kregen op cd's en singles. Mooie tijden!

avatar van Edwynn
Ja ik weet er alles van.
Alleen was mijn interesse in Europe tanende omdat ik death- en black metal had ontdekt. Tapetraden dus.

avatar van milesdavisjr

Zo herkenbaar, hetzelfde geldt voor een album als Slave to the Grind van Skid Row. Op de Japanse persing stond Beggar's Day, een te gek nummer dat ontbrak op de Europese versie. Ik moest en zou dat nummer hebben maar dat betekende destijds de portemonnee trekken. De muziekindustrie sprong hier toch handig op in, want het gold voor meerdere bands dat er interessant materiaal werd toegevoegd aan 'platenkopend' Japan en je jezelf in Europa toch een beetje bekocht voelde.
Zo zal het ook een beetje voor Prisoners in Paradise gelden. De bonustracks laten het reguliere materiaal op het schijfje verbleken.