Europe - Prisoners in Paradise (1991)

Zweden
Label: Epic

1. All Or Nothing (3:55)
  2. Halfway to Heaven (4:06)
  3. I'll Cry for You (5:22)
  4. Little Bit of Lovin' (4:48)
  5. Talk to Me (4:07)
  6. Seventh Sign (4:42)
  7. Prisoners in Paradise (5:37)
  8. Bad Blood (4:20)
  9. Homeland (4:51)
  10. Got Your Mind in the Gutter (5:00)
  11. 'Til My Heart Beats Down Your Door (3:48)
  12. Girl from Lebanon (4:22)
  13. Government Man * (3:37)
  14. A Long Time Comin' * (3:55)
avatar van vielip
Op het eerste gezicht wellicht vreemd. Echter ga je je wat dieper in het verhaal rondom Prisoners verdiepen dan zal blijken hoe e.e.a. zo heeft kunnen lopen. Ik citeer mezelf even (is wat makkelijker dan alles overnieuw te typen ):

Het is en blijft alleen zo verrekte jammer dat de platenmaatschappij destijds zo moeilijk deed en een compleet album afkeurde! Daarop stonden geweldige songs maar die vonden de heren platenbonzen niet radiovriendelijk genoeg. Tempest werd ook min of meer gedwongen om met buitenstaanders nummers te gaan schrijven.

Op dat afgekeurde album stonden dus nummers als Mr. Government man, Long time comin', Yesterdays news en Break free. En nog een aantal nummers die absoluut niet hadden misstaan op het album. Check youtube maar eens op Le Baron Boys. Ik blijf het doodzonde vinden dat het oorspronkelijke album nooit het daglicht heeft mogen zien. Niet dat ik beweer dat ze dan miljoenen platen meer hadden verkocht (daarvoor zaten wat depressieve mannekes in houthakkershemden de boel teveel in de weg ) maar dan hadden we wel een behoorlijk beter album gehad.

avatar van Edwynn
Yesterday's News verscheen nog wel op een verzamelaar ergens in die tijd.

Ik vind het op zich geen verkeerd album. Vooral het titelnummer is erg fraai. Tikje sentimenteel. Maar dat mag best op zijn tijd.

avatar van lennon
Die demos klinken inderdaad niet onaardig!
Ik had ze nog nooit beluisterd.

Waarom brengen ze dit niet alsnog uit vraag ik me dan af?

avatar van vielip
Kwestie van rechten (dus geld). Schijnt dat ze al jaren met Sony/Epic in een juridische strijd verwikkeld zijn om de rechten over hun oude nummers in handen te krijgen. Wat betreft die demo's van nummers uit het Prisoners tijdperk; op de verzamelaar Rock the night staan een aantal van deze nummers in perfecte kwaliteit. Aangezien die door Sony/Epic is uitgebracht, toen ze in 2004 weer begonnen, zijn een aantal van die nummers dus alsnog op fatsoenlijke wijze aan hun release gekomen. Sowieso de beste verzamelaar van de band in mijn ogen. Van het oude werk welteverstaan.

Edwynn schreef:
Yesterday's News verscheen nog wel op een verzamelaar ergens in die tijd.

Klopt. Dat nummer verscheen als eerste van de afgevallen nummers. Eerst als b-side van de Prisoners in paradise single al. En daarna inderdaad op de verzamelaar 1982 - 1992. Break free kwam daarna als b-side van de single I'll cry or you. Ik weet nog dat het in die tijd een soort van 'missie' was onder Europe fans (waartoe een maat en ik behoorden) om aan die nummers te komen. In die tijd geen internet, downloads, streaming sites en youtube. Nee, alles moest fysiek worden gekocht en verzameld. En meer dan eens voor niet de minste bedragen. Zeker omdat die Japanners uiteraard weer een paar van die nummers als extra's kregen op cd's en singles. Mooie tijden!

avatar van Edwynn
Ja ik weet er alles van.
Alleen was mijn interesse in Europe tanende omdat ik death- en black metal had ontdekt. Tapetraden dus.

avatar van milesdavisjr

Zo herkenbaar, hetzelfde geldt voor een album als Slave to the Grind van Skid Row. Op de Japanse persing stond Beggar's Day, een te gek nummer dat ontbrak op de Europese versie. Ik moest en zou dat nummer hebben maar dat betekende destijds de portemonnee trekken. De muziekindustrie sprong hier toch handig op in, want het gold voor meerdere bands dat er interessant materiaal werd toegevoegd aan 'platenkopend' Japan en je jezelf in Europa toch een beetje bekocht voelde.
Zo zal het ook een beetje voor Prisoners in Paradise gelden. De bonustracks laten het reguliere materiaal op het schijfje verbleken.

avatar van MetalMike
Zwaar, zwaaaaar teleurgesteld was ik met deze elpee. Het concert in Ahoy was wel heel lekker, ik meen dat ze "Break Free" ook speelden, wat een knaller was dat die avond. Een avond waar de zaal maar voor de helft gevuld was en het podium naar voren was geschoven om het voller en gezelliger te maken. Vond het zo goed, dat ik zelfs het shirt nog heb gekocht. Go figure...
In voorafgaande interviews claimden ze terug naar de Hard Rock roots te gaan (Thin Lizzy, UFO) en dan komen ze met dit op de proppen. Ze zouden ook nog eerst met een live plaat uitkomen, die is van die periode nooit verschenen helaas.
Het is niet allemaal ruk vind ik, maar de keuze ook nog eens voor Beau Hill als producer maakte wel een hoop duidelijk: Amerika móest veroverd worden. De man heeft veel te veel invloed gehad op de plaat naar mijn mening. Wat heerlijke nummers hadden kunnen worden als "Bad Blood" worden toch om zeep geholpen. Ook Tempest nota bene irriteert me soms, teveel "oeh" en "yeah" en ik heb het idee dat hij iets 'lichter' moest zingen om bij de popmuziek op de plaat aan te sluiten. Klinkt soms erg geforceerd.
Staan ook echt wel heerlijke nummers op, de laatste 3 zijn top en met name de afsluiter is toch een Europe klassieker wat mij betreft. En "Seventh Sign" is een absolute favoriet van mij.
Geen slechte plaat, maar het was (en is) wel een zwáre telleurstelling.

avatar van vielip
Weet je zeker dat je de laatste 3 nummers top vind? Het is me vanaf de dag van uit komen namelijk een raadsel wat een draak als 'Till my heart beats down your door op het album doet. Ik kan werkelijk niks aantrekkelijks aan dat nummer ontdekken. De andere 2 zijn in mijn ogen wel echt top. En ja, ook ik was behoorlijk teleurgesteld toen 'ie uit kwam.
Ik was trouwens ook bij dat concert. Van een half volle zaal en het podium naar voren staat me niks bij. Wel dat de bovenste ring dicht was. Maar beneden op de vloer en de eerste ring zaten zo goed als vol. En de sfeer was echt fantastisch. Kijk de footage op youtube er maar op na. Is helemaal vanachter uit de zaal gefilmd en je ziet volgens mij duidelijk dat er volk zat is. Anyway, Break free werd inderdaad gespeeld en was inderdaad een hoogtepunt. Heb het al vaker en eerder gezegd; het is zó ontzettend jammer dat de band (en met name Joey) terug naar de tekentafel werd gestuurd door de platenmaatschappij. Het oorspronkelijk bedoelde album was namelijk véél beter.

avatar van Killeraapje
Ironisch genoeg weet ik nog dat ik heel blij was met dit album omdat ik helemaal niets van Grunge begreep. Ik vond dit toen een heerlijk album dat ik vele jaren later uit het oog was verloren totdat Girl From Lebanon nog eens langs kwam op het Bospop concert daarna heb ik hem er weer eens bij gepakt en ik vind hem nog altijd zeer genietbaar.

Ondergewaardeerd album voor mij.

vielip schreef:

Yep, het is een beetje een glammy nummer, maar de feel is heel lekker. Beetje latere Rainbow ofzo.
Dat van die zaal las ik later, ik weet nog wel dat ik de zaal inliep en me "vreemd" voelde over dat ik al zo dicht bij het podium stond, dus volgens mij klopt het wel.
Ja het concert was echt top, ben dan wel benieuwd naar hoe de plaat dan moest klinken. Heb wel wat andere opnames uit die periode gehoord, maar echt heel vrolijk werd ik er niet van. Maar platenbonzen hebben heel veel bands om zeep geholpen, dat is zeker!

avatar van Metal-D78
van de laatste 3 nummers vind ik alleen Got Your Mind in The Gutter niet denderend. Die laatste 2 zijn dikke prima en helemaal niet afwijkend van wat Europe maakt(e).

avatar van vielip
Got your mind in the gutter is juist fantastisch vind ik. Eén van de spaarzame hoogtepunten op dit album. Heerlijk bluesy feel en sterke vocale prestatie van Tempest. En ik beweer ook niet dat iets zou afwijken van wat de band maakt of maakte. Ik vind 'Til my heart beats down your door gewoon een slechte song. Kabbelt maar door en door zonder ook maar enigszins spannend te worden. Maar goed, we zijn het er in ieder geval wel over eens dat Girl from Lebanon een prachtig nummer is

avatar van blondegod
De 2 laatste nummers zijn de kers op de taart , `till my heart beats down your door` dus ook! Girl from lebanon is mogelijk het beste nummer wat Europe heeft uitgebracht, alhoewel er wel veel (erg veel) goede nummers zijn. Lastig kiezen dus.

Toen mijn zoon nog in de buik zat heb ik hem naar "Girl from Lebanon" laten luisteren. Nu, 5 jaar later, heb ik niet het idee dat het wat geholpen heeft ....... jammer

avatar van Arjan Hut
Paar erg sterke songs , maar over het algemeen zakt Europe hier door een ondergrens waardoor je een soort belegen poppy hardrock krijgt die je eerder verwacht van een theatrale gelegenheidsband op het Eurovisie songfestival.

Slappe hap dit album. Helaas. Dat dit album hoger wordt gewaardeerd dan TFC is een van de 7 wereldwonderen....

Veel te glad allemaal. Desondanks wel een heel mooi afsluitend nummer.

avatar van vielip
Ja dit blijft een lastig album. De bedoelingen waren goed maar werden om zeep geholpen door eerst de platenmaatschappij en daarna grunge. Toch kom ik nog tot 6 á 7 goeie nummers.

avatar van milesdavisjr
Geen topper en uitkomend in een tijd waarin de populariteit voor deze vorm van hardrock al flink tanende was. Desalniettemin ook geen verkeerd plaatje.
Het is jammer dat de toegevoegde bonustracks niet tot de reguliere tracklist behoren, deze songs zijn een stuk sterker en energieker dan veel andere tracks op dit schijfje.

avatar van Edwynn
Mwa, ik denk dat er in 1991 met de markt nog niet zoveel mis was. Er verschenen immers nog genoeg populaire melodieuze hardrockplaten in 91 en 92. Wat ik begrijp uit een interview met Kee Marcello is dat Europe een iets heavier koers wilde varen maar door Epic min of meer gedwongen werd om dat te laten varen. Songs als Yesterday's News en Break Free werden daarop allerijl ingewisseld voor snel gepend luchtiger werk zoals I'll Cry For You en Halfway To Heaven.
Als je dat soort songs dan niet 'owned' dan wordt het ook niks. Al kijk je achteraf een koe in de kont natuurlijk. Volgens mij viel het ook allemaal wel mee met de verkopen. Het album is best flink verkocht en Epic wilde Europe behouden voor een opvolger die uiteindelijk niet (direct) kwam. Althans, dat zegt Marcello.

Zelf vind ik dat het album wel knalt qua geluid, maar dat het qua songmateriaal wat achterblijft. Het titelnummer en Girl From Lebanon vind ik wel tof. Gevolgd door het funky Little Bit Of Lovin en Got Your Mind In The Gutter. De echte anthems van de eerdere platen kom je hier alleen niet tegen. Dat zal dan wel de grootste teleurstelling kunnen zijn geweest. Maar dat is mijn eigen invulling

avatar van vielip
Het verhaal van Edwynn vat het wel aardig samen. Het blijft verrekte jammer dat ze de wat stevigere nummers moesten skippen. De productie knalt inderdaad best wel fijn. Laatst zag ik een podcast met Beau Hill die daarin dit album aanhaalde middels wat anekdotes. Was er zelf ook wel mee in z'n nopjes geloof ik.

avatar van gaucho
Ja, het eindproduct is door druk van de platenmaatschappij wat soft uitgevallen, terwijl de band zelf wat harder wilde rocken. Ik hoor dat er wel aan af, maar vind het uiteindelijk toch wel een album dat me tevreden stemt. Wat Edwynn zegt, beaam ik ook: het songmateriaal blijft wat achter en er staat geen echte hit van formaat op. Girl from Lebanon had dat kunnen zijn, maar ik meen dat I'll cry for you en de titeltrack uiteindelijk de single-keuzes werden.
Die twee bonustracks ken ik niet, die zal ik eens beluisteren. Yesterdays news ken ik van een verzamelalbum, dat is wel een nummer dat eigenlijk op het originele album had gemoeten.

En aan Beau Hill kun je het wel overlaten om een hardrockplaat goed op de band te zetten.

avatar van vielip
Alle nummers die het veld moesten ruimen zijn wel ergens te vinden. Een aantal werden (gelukkig) gebruikt als b-sides (Break free, Yesterday's news en Long time coming), terwijl Sweet love child als 'previously unreleased' nummer werd toegevoegd aan de verzamelaar '1982 - 1992'. Net als de acoustic version van I'll cry for you (die beter uit pakt dan de uiteindelijke albumversie). Nog weer twee nummers (Mr. Government man en Here comes the night) werden opgepoetst en toegevoegd aan de dubbele verzamelaar 'Rock the night' uit 2004. Rainbow warrior verscheen alleen op een redelijk obscure verzamel cd die bij de Swedish Encyclopedia of Heavy Metal zat. En dan zijn er nog een aantal die alleen in onofficiële (demo) vorm zijn te vinden op youtube en bootleg cd's; Little sinner, Talk to me (alternative version), Wild child, Wanted man, Blame it on me en Don't know how to love no more. Tussen die laatste groep zitten een aantal geweldige nummers naar mijn idee. Hopelijk worden die ooit nog eens in een fatsoenlijke kwaliteit uitgebracht.

avatar van gaucho
Bedoel je nou te zeggen dat ze eigenlijk het hele oorspronkelijke album overboord hebben moeten kieperen? Ik had geen idee dat er zoveel onuitgebrachte nummers uit deze sessies waren.

avatar van MetalMike
De eerdere nummers die je noemt ken ik wel en buiten "Break Free" vind ik ze niet bijzonder, de tweede serie komt me niet bekend voor... die ga ik binnenkort eens checken. Thanks !

MetalMike schreef:

Dat mag. Ik vind ze wel gaaf. Behalve Sweet love child dan. Nooit iets aan gevonden.

MetalMike schreef:

gaucho schreef:

Ze hadden sowieso heel veel nummers geschreven om mee aan de slag te gaan. Dat er een aantal af zouden vallen was dus logisch. Nummers als Seventh sign, Girl from Lebanon, Homeland en Little bit of lovin' waren volgens mij vanaf het begin al kandidaat. Wellicht Mind in the gutter en Bad blood ook. De rest, inclusief de titeltrack, is pas in de laatste fase om de hoek komen kijken. De titel van het album zou in eerste instantie trouwens Seventh sign zijn. En al klaar voor release in 1990. Ook daar werd pas twee voor twaalf vanaf geweken omdat de top van de platenmaatschappij die achter dat album stond vervangen werd en de nieuwe staff er niks in zag. Dus moest Joey met outside writers aan de slag om meer hits te schrijven.