Childish Gambino - Camp (2011)

Label: Glassnote

6. Heartbeat (4:32)
  7. Backpackers (3:18)
  8. L.E.S. (5:21)
  9. Hold You Down (4:59)
  10. Kids (Keep Up) (4:57)
  11. You See Me (3:16)
  12. Sunrise (3:42)
  13. That Power (7:46)
  14. Freaks & Geeks *
  15. Not Going Back *
  16. Heartbeat [Treasure Fingers Remix] *
  17. Heartbeat [Oliver Remix] *
avatar van Rhythm & Poetry
Ben dan ook meteen duidelijk, zeker met een dergelijke top 10.

avatar van WeztSide
Ja hoor

Rhythm & Poetry schreef:
Wees dan ook meteen duidelijk, zeker met een dergelijke top 10.

avatar van thgryda
Toch niets mis met die top 10? Vette albums en wu-tang en mobb deep zijn toch niet meteen backpack... Alleen zijn afkeer van het laatste roots album deel ik niet. On topic: ik vind de plaat nog steeds matig, het klinkt soms erg vet en soms erg oppervlakkig en mak

avatar van Thomas91
Normaal niet echt het type hiphop wat mij aanspreekt, maar ik vind dit wel een erg lekker album. Harde beats, fijne melodieën. Erg toegankelijk ook. Leuke ontdekking!

avatar van thgryda
Ik heb em eens afgehaald in betere kwaliteit omdat ik outside een vette track vind, misschien dat het album nu wat beter bevalt.

avatar van sydbarrett
haha 1.6 op pitchfork, heb m zelf nog niet echt echt geluisterd, maar wat ik van childish gambino weet, is dat hij nogal een neppe versie is van alles wat hip is in hiphopland

rabbit
"Supporters may rush to praise Glover as a "multi-talent" due to Camp's self-production, but his cratedigging begins with The College Dropout and ends with My Beautiful Dark Twisted Fantasy (...)"

avatar van Silky & Smooth
Haha, maakt de producties verder niet minder vet! 1,6 vind ik trouwens echt heel laag hiervoor...

avatar van WeztSide
Na een aantal luisterbeurten kan ik nu een conclusie geven, helaas is het niet een hele spectaculaire.
Childish Gambino heeft een paar hele gave producties maar overschrijd de lijn van zoetsappigheid ook erg vaak. De persoonlijkheid over het hele album is er niet een die lang boeit en zijn geschreeuw komt vaak zeikerig over. Toch beschikt Childish Gambino wel over rapkwaliteiten en kan hij zeker vermaken. Maar uiteindelijk blijft het album niet echt hangen, ook omdat ik het moeilijk vind om hem serieus te nemen, misschien is dat omdat ik hem vooral al goed ken in Community, maar ook omdat hij aan de ene kant een nerderig karakter neer probeert te zetten maar aan de andere kant wel de hele tijd rapt over alle 'Asian bitches' die hij doet als ie uitgaat.
Wel leuke nummertjes dus, maar niks speciaals of om erg enthousiast van te worden.

avatar van Delars
Word.

avatar van thgryda
Perfecte uitleg weztside, nagel op de kop imo

avatar van Thomas91
1,6? Oh... Pitchfork.

avatar van Rhythm & Poetry
Er zijn binnen het hiphopgenre diverse voorbeelden van rappers met een passie voor acteren. Denk daarbij aan Will Smith, Method Man, Redman, Eminem, Mos Def en Ice-T. Acteurs die een passie voor rappen hebben ontwikkeld waren er tot voor kort echter niet. Daar komt nu verandering in: Donald Glover - vooral bekend als Troy Barnes in de NBC-hitserie Community - timmert namelijk hard aan de weg om een succesvolle hiphopartiest te worden. Onder de artiestennaam Childish Gambino verschijnt met Camp alweer zijn zevende wapenfeit (mixtapes en EP incluis) sinds 2008. Toch zal Camp pas het eerste album worden waarmee Childish Gambino ook als rapper in de schijnwerpers komt te staan. Want niet langer meer brengt het multitalent zijn muziek in eigen beheer uit: hij staat nu getekend bij Glassnote, onder meer de thuishaven van de Britse folkgrootmacht Mumford & Sons, en dat zorgt direct voor flink wat media-aandacht. Maar wat levert Camp ons op?

Lees hier de recensie verder.

avatar van He$$el_01
Drake was toch ook een acteur voordat hij ging rappen/zingen?

avatar van Rhythm & Poetry
Drake is natuurlijk een popzanger, maar je hebt wel een punt. De zin was eerst ook: zijn op één hand te tellen. Daarna wat krachtiger gemaakt en dan vergeet je weleens mensen zoals Drake mee te nemen in je besluit.

Super super triest die review van Pitchfork.. gaat echt helemaal nergens over. Ik heb niet eens zin om er meer woorden vuil aan te maken. Hiphop is al zo lang een grote eenheids worst. Het is 1 van mn favoriete genres maar de laatste jaren zijn mager geweest.. zeer mager.. afgezien van Kanye (gelukkig). Maar ik kwam toevallig via YouTube bij dit album uit, en ik ben zeer onder de indruk. Staan bijna geen slechte nummers op, en vind het ook fijn om een keer teksten te horen die ergens over gaan.. het is een debuut album en tuurlijk valt ie ook tevaak in herhaling, maar om een album zo ontzettend de grond in te schrijven, slaat totaal nergens op. En dan dat album van Dark een 8.5 geven.. LOL

avatar van Rene1979
Kreeg deze als tip en ik ben erg blij met dit albumpje..

avatar van Elohim
@Fridgeboy, daar verschillen wij dan van mening over. Ik vind dat hiphop met, om even een paar onbetwijfelbare gevallen te noemen, Saul Williams en Death Grips toch zeker meer dan eenheids worst is. Ook de laatste jaren.

Is het vervelend van mij om een discussie als deze te starten, hoewel iedereen weet dat het nergens op uitloopt; En als het ergens op uitloopt, misschien zelfs op de prachtige 'wat is hiphop en wat is pop' discussie? Misschien wel. Misschien niet.

avatar van He$$el_01
Ach, Fridgeboy moet gewoon iets beter zoeken. Ik zou zeggen, check alleen al even de top 10 van de mensen die na jou (Fridgeboy) hebben gereageerd en dan vind je al genoeg mooie albums die niet zo heel lang geleden uit zijn gekomen.

avatar van panjoe
Een jongen van m'n studie 'gokt het erop dat ik dit wel kan waarderen'. Nou, ik hou m'n hart vast.

Ja misschien moet ik beter zoeken.. ongetwijfeld komt er genoeg goeds uit, maar mijn punt was meer dat ik Childish Gambino hier OOK onder vindt vallen. Vandaar was ik zeer benieuwd naar de Pitchfork review, omdat ik die gasten hoog heb zitten. Vervolgens lees je een review die eigenlijk gewoon nergens op slaat. Vandaar mijn "boosheid".

Veel van mijn vrienden zitten nog steeds helemaal in de Hip Hop, en ik heb dus gewoon echt helemaal niks meer met 99% van de dingen die ik hoor.. Was dan ook blij dat ik weer eens een heel hip hop album kon luisteren waar ik wel blij van wordt.

avatar van Silky & Smooth
Rene1979 schreef:
Kreeg deze als tip en ik ben erg blij met dit albumpje..

Haha, cool dat je 'em vet vind. Twijfelde even of dit wel jouw 'stijl' was!

avatar van Elohim
Pitchfork review is ook echt belachelijk xD

Eigenlijk is dit nog niet zo'n gek album. De zangstukken vind ik echt niet om aan te horen, maar Bonfire brengt toch wel wat pure emotie met zich mee.

Ook de beats klinken erg... Tsjah... Typisch misschien? Ze zijn niet echt mijn ding, vaak, maar ook zeker niet walgelijk.

Ik geef het een 3,5*. Bijna niks is echt heel slecht, hier en daar een best lekkere track, en Bonfire is gewoon dope.

avatar van Kos
Kos
Ghehe, vette video wel (nochtans een kuttrack)

avatar van Delars
Dit is toch wel gegroeid.
Kleine verhoging.

“I’d get you MTV if I could, man
But Pitchfork only likes rappers who crazy or hood, man”

misschien dit de reden dat pitchfork zo'n cijfer geeft?

Toch ff inhoudelijk: een paar positieve uitschieters: All The Shine, Firefly, Sunrise en Kids. Er zijn echter wel een aantal nummers die ik een stuk minder vind. Toch 3.5 omdat vooral de productie van All The Shine echt geniaaal is, die beat vanaf 0:52 is echt bijzonder.

avatar van Shinobi
Op zich geen verkeerde album, alleen dan voor mij het grootste manco wat ik met hip hop zal blijven houden is gepoch weer met de gewoonlijke 'bitches, niggers' enz. Wel jammer, want toen ik Outside hoorde, dacht ik dat het album het verlengde hiervan zou zijn.
Maar qua productie is dit wel goed in elkaar gezet, echt dikke beats.

Kleine 3,5 sterren.

avatar van Holla
Freaks & Geeks vind ik een heerlijke track! Kijk sowieso al uit naar Because the Internet